2015-10-30, 11:17
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Det där är ju skitsnack. Nanne har genom åren släppt fram och utvecklat flera unga spelare.
I Bajen menade jag. Och jag tänkte från de egna leden vilket knappast inkluderar Silverholt eller Aidoo (som jag dock har stora förhoppningar på).
Fattar inte varför Jajic eller Lidberg inte fick chansen senast. Tror nog Nanne vet var han har Fuhre (som lyckades bränna en målchans) ändå. När ska våra ungdomar få chansen i hetluften?

Och "skitsnack"...? Man kan inte få ha olika åsikter utan att få sådana mysiga tillmälen kastade efter sig?
Senast redigerad av gato12 2015-10-30 kl. 11:23.
Citera
2015-10-30, 11:40
Medlem
http://www.mrbet.se/vilken-allsvensk-klubb-har-flest-egna-produkter

Vilken Allsvensk klubb har flest egna produkter?

DIF och Hammarby imponerar.
Citera
2015-10-30, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
I Bajen menade jag. Och jag tänkte från de egna leden vilket knappast inkluderar Silverholt eller Aidoo (som jag dock har stora förhoppningar på).
Fattar inte varför Jajic eller Lidberg inte fick chansen senast. Tror nog Nanne vet var han har Fuhre (som lyckades bränna en målchans) ändå. När ska våra ungdomar få chansen i hetluften?

Och "skitsnack"...? Man kan inte få ha olika åsikter utan att få sådana mysiga tillmälen kastade efter sig?
Ja det var onödigt av mig, ber om ursäkt. Blir bara så trött på att det alltid är samma gamla onyanserade argument mot Nanne/Jingblad och de spelare vi värvat/väljer att lira.

Hammarby har de senaste åren varit den kanske sämst tänkbara destinationen för en ung lovande spelare att gå till. Turbulens i klubben, ny tränare varje säsong, dålig ekonomi, bedrövliga sportsliga prestationer osv. Nanne och Jingblad lyckades där alla andra skojare innan dem misslyckades. Man tog oss upp till Allsvenskan med den billigaste truppen sen vi åkte ur (Även om vi fortfarande hade betydligt bättre förutsättningar än övriga lag i serien) och skapade därmed stabilitet i hela föreningen. I år har vi kämpat för att hålla oss kvar och etablera oss i serien. Tycker inte att det varit läge ännu att börja spela in unga killar då de sportsliga resultaten har varit vitala för att vi återigen ska kunna bli att räkna med i svensk fotboll.

Som sagt håller jag med om att Lidberg och Jajic kunnat få lira mot Malmö men man resonerar nog som så att det var viktigt att försöka vinna matchen. De utvecklas fortfarande väldigt mycket bara genom att träna på den här nivån och kommer i sinom tid att få lira, förhoppningsvis med bättre spelare runtomkring sig för att underlätta. Viktigare då att Silverholt och Måns som varit på elitnivå i flera år, i synnerhet då de inte presterat som förväntat samtidigt som de ändå bidrar mer till spelet än våra egna ynglingar.
Citera
2015-10-30, 11:45
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Malmö FF 13
Elfsborg 11
IFK Norrköping 11
Halmstads BK 9
Kalmar FF 8
BK Häcken 7
GIF Sundsvall 7
Helsingborgs IF 6
Gefle IF 6
Falkenbergs FF 6
AIK 5
IFK Göteborg 4
Örebro SK 4
Åtvidabergs FF 3
Djurgårdens IF 1
Hammarby IF 1

Nää, det verkar inte finna något större tålamod i storstadsklubbar, förutom då Malmö som ju haft en bra ungdomsverksamhet länge nu.
Citera
2015-10-30, 11:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Nää, det verkar inte finna något större tålamod i storstadsklubbar, förutom då Malmö som ju haft en bra ungdomsverksamhet länge nu.

Till ert försvar. Ett antal av de egna produkterna i Malmö har inte fått lika mycket speltid i år som innan och flera av de där är utlånade. Det kommer nog att rensas ut några till nästa år.

Vi har annars stora förhoppningar på de som knackar på underifrån. I kullarna 98 och 99 finns det flera spännande namn.
Senast redigerad av mishima 2015-10-30 kl. 11:57.
Citera
2015-10-30, 11:51
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Till ert försvar. Ett antal av de egna produkterna i Malmö har inte fått lika mycket speltid i år som innan och flera av de där är utlånade. Det kommer nog att rensas ut några till nästa år.

Vi har annars stora förhoppningar på de som knackar upp underifrån. I kullarna 98 och 99 finns det flera spännande namn.
Å andra sidan är det nog lättare för MFF att vara ensamma i stan, underlättar ju rekryteringen, i Sthlm finns det minst fyra klubbar (inkluderar BP som har en stor ungdomssatsning) som sliter och drar i spelarna.
Kom att tänka på Ishizaki som kommer från Rågsved (söder om stan) och borde plockats upp av Bajen men som gick till AIK som 16 åring.
Citera
2015-10-30, 12:10
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Blir lite svårt att jämföra eftersom t ex IFK inte jobbar på ett sätt där man dammsuger upp hela Göteborg på unga talanger, utan snarare låter dem spela i sina moderföreningar så länge det är utvecklande. Därefter plockar man in dem i akademin. Bara som ett exempel, ser att Bajen har 12 lag för pojkar födda 2007. IFK Göteborg har 1. Bajen har nästan 30 lag för pojkar födda 2010. IFK har inget. Och så vidare. Hade IFK kört på motsvarande modell hade så klart fler av våra spelare som är från Göteborg men inte har IFK som moderklubb, istället haft IFK som moderklubb.

Tog bara antalet ungdomslag i Bajen som exempel eftersom det var dig jag svarade. Det matchar ju dåligt mot att ni också ligger "dåligt" till i listan, men jag tror min poäng går fram ändå. Att antalet spelare med "rätt" moderklubb är ett väldigt trubbigt mått.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2015-10-30 kl. 12:12.
Citera
2015-10-30, 12:48
Medlem
Captain.Johanssons avatar
I Sundsvall så går de flesta lovande spelarna till gif redan från att de är 10 år och när de sedan är 14-15 så har de flesta redan bytt till gif vilket urholkar de andra klubbarna. Detta görs för att Gif är den största klubben i Sundsvall, de kan erbjuda bättre vinterträning(många lag som inte ens erbjuder det) och de har ju ett bredare kontaktnät så de får träna på bättre planer.
Trots att jag tycker giffarnas ungdomsverksamhet är riktigt urusel.
Citera
2015-10-30, 12:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Man kanske borde skrota dagens poängsystem och istället införa en jury på fem personer som delar ut stilpoäng precis som i gymnastik, konståkning och backhoppning?

Du har precis upptäckt essensen i att vara bajare.
Citera
2015-10-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
http://www.mrbet.se/vilken-allsvensk-klubb-har-flest-egna-produkter

Listan är helt felaktig när det gäller DIF, som har Emil Bregström, Elliot Käck och flera junisar som flyttats upp till a-laget men inte fått någon speltid. Sen tror jag att vissa lag har fått med alldeles för många spelare på listan, t.e.x Elfsborg och Kalmar.
Citera
2015-10-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Listan är helt felaktig när det gäller DIF, som har Emil Bregström, Elliot Käck och flera junisar som flyttats upp till a-laget men inte fått någon speltid. Sen tror jag att vissa lag har fått med alldeles för många spelare på listan, t.e.x Elfsborg och Kalmar.

Kollade en spelare i Mff bara för att se om 13 verkligen kan stämma. Den jag kollade var Lewicki och han stämde inte så det är en pajaslista.

1996–2005 Limhamns IF
2005–2008 Malmö FF
2007–2008 → Rörsjöstadens IF (loan)[2]
2008–2010 Bayern Munich
Citera
2015-10-30, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Kollade en spelare i Mff bara för att se om 13 verkligen kan stämma. Den jag kollade var Lewicki och han stämde inte så det är en pajaslista.

1996–2005 Limhamns IF
2005–2008 Malmö FF
2007–2008 → Rörsjöstadens IF (loan)[2]
2008–2010 Bayern Munich
Vad har du för krav för att man ska vara en egen produkt? Det skulle vara intressant att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in