2015-10-19, 22:37
Medlem
DapperDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vad är ett "Enstaka-dagar-anställning" för något? Vill du ha adekvat hjälp får du nog ladda upp det där avtalet så vi kan läsa det, givetvis avidentifierat.
Enstaka dagar är en form av anställning som finns inom hotell- och restaurangbranchen. Vi har visitas avtal.
2015-10-19, 23:33
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DapperDon
Enstaka dagar är en form av anställning som finns inom hotell- och restaurangbranchen. Vi har visitas avtal.
Ok, "enstaka dagar" i ert avtal är alltså vad man i bland kallar interimistisk anställning och är i praktiken en till flera korta visstidsanställningar.

1 Nej, det verkar vara ett kollektivavtalsbrott och strider mot principen om att anställningsformen är flera, på varandra staplade visstidsanställningar.

2 De dagar man redan accepterat ska man arbeta, i övrigt har man ingen uppsägningstid. Dvs, du är inte bunden att acceptera ett erbjudet arbete.

3 Eftersom anställningsformen bygger på allmän visstidsanställning borde den schemalagda tiden ersättas även om arbetet tar slut 2 timmar tidigare, men där vet jag inte hur HRF och SHR hanterar saken.

4 Anställningsformen bygger på allmän visstidsanställning bör de erbjudna arbetspassen ses som överenskomna visstidsanställningar. Sådana kan i princip inte avslutas i förtid om inte att avtal säger annat. Ert kollektivavtal anger att sådana anställningar ska sägas upp 14 innan de avslutas. Eftersom inget annat sägs borde detta då också gälla de felaktigt schemalagda arbetspassen men återigen vet jag inte hur HRF och SHR hanterar saken.

5 Var rak i ryggen och tala om för AG varför du inte kan jobba på veckorna. Om du vill sluta helt får du väl säga att studierna tar för mycket och att du är väldigt ledsen för det, bla, bla bla...

6 Ring HRF och bli medlem om du avser fortsätta i branschen efter studierna.
2015-10-21, 22:09
Medlem
Har en akut snabb fråga:
-Har en månads uppsägningstid på nuv. jobb vid ev. uppsägning.
-Får förmodligen nytt jobb inom lager imon då vi skriver något slags avtal att jag ska börja om en månad, behöver isf säga upp mig imon. (kommer vara 6mån provanställning, vet dock inte vad som gäller under uppsägningsmånaden på bef. jobb.)

Hur fungerar sådana avtal? Kan man bryta avtalet med lagerjobbet under uppsägningsmånaden innan jag ens hunnit börja, om jag får något bättre jobb?

Vill således skriva avtal med lagerjobbet och bryta det innan jag börjar (under uppsägningstiden på nuvarande anställning) , om jag får nytt jobb.

Mycket tacksam för snabbt svar.
Senast redigerad av Somersone 2015-10-21 kl. 22:17.
2015-10-21, 22:53
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somersone
Har en akut snabb fråga:
-Har en månads uppsägningstid på nuv. jobb vid ev. uppsägning.
-Får förmodligen nytt jobb inom lager imon då vi skriver något slags avtal att jag ska börja om en månad, behöver isf säga upp mig imon. (kommer vara 6mån provanställning, vet dock inte vad som gäller under uppsägningsmånaden på bef. jobb.)

Hur fungerar sådana avtal? Kan man bryta avtalet med lagerjobbet under uppsägningsmånaden innan jag ens hunnit börja, om jag får något bättre jobb?

Vill således skriva avtal med lagerjobbet och bryta det innan jag börjar (under uppsägningstiden på nuvarande anställning) , om jag får nytt jobb.

Mycket tacksam för snabbt svar.
Om ditt nya jobb inleds med en provanställning kan du enligt LAS avsluta den utan uppsägningstid. Men om det nya jobbet har ett kollektivavtal så kan det finnas regler i kollektivavtalet som säger att du har uppsägningstid. Oftast handlar det då om 14 dagar.

Det finns mao 2 alternativ om du blir erbjuden ett annat arbete under din uppsägningstid.

1 Inget kollektivavtal finns eller ingen regel om uppsägningstid för dig i kollektivavtalet:
Då kan du lugnt ta det "bättre" jobbet och ringa lagerarbetet och säga att du inte kommer.

2 Det finns ett kollektivavtal som ger dig 2 veckors egen uppsägningstid:
Din uppsägning gäller från det datum du meddelar din arbetsgivare, även om detta sker innan anställningen påbörjats. Säjer du upp dig mer än 2 veckor innan behöver du inte börja alls, säger du upp dig ex. 1 vecka innan kan arbetsgivaren kräva att du arbetar den andra veckan som ju faller inom anställningstiden.
2015-10-25, 01:16
Medlem
Redors avatar
Vad gäller egentligen för gränser av buller på arbetsplatsen, nu kanske detta är fel tråd..sorry isf men det är väl en del av vad avtal säger och vad lagarna säger..

Om man t.ex tar en nattklubb så utsätts ju personalen för buller över vad som är riktvärdena. Men det är ju oundvikligt. Men vilka krav kan man ställa på sin arbetsplats egentligen angående detta?.
Låt säga att man istället jobbar i t.ex garderoben och är placerad där hela kvällen (tillskillnad från bartenders som rör sig runt hela tiden, eller i en hotellreception som råkar ha populära barer med tillhörande hög musik och bas. Är man som anställd tvungen att bara gilla läget eller kan man ta upp saken med arbetsgivaren?.
Jag tänker lite att om ett företag tjänar stora pengar på att ha hög musik samtidigt som kanske bara en ur personalen störs och klagar på detta, är det inte i praktiken bara lättare att göra sig av med hen då?.
2015-10-28, 18:51
Medlem
Beskrivning:
Hej. Detta gäller inte mig, utan en medarbetare.

"Hen" ogillades av chefen och fick avtal om att gå. Utan 3-6 månaders uppsägning utan med omedelbar verkan efter veckans slut.
Ingen finns som verkligen kan ta över dennes arbetsuppgifter. Ingen ansökan har gjorts för att hitta någon heller.

"Hen" har mer eller mindre trakasserats/motarbetats av chefen under lång tid. Trotts att denne är av godo för arbetet.

Personen var uppskattad, hade principer om rätt för alla. Öppen. Hade kompetens och vilja att göra resultatet så bra som möjligt. Enbart chefens ogillande.

Antagande av mig: Hen föll inte in i ledet utan ifrågasatte beslut gjord av chefen.

Fråga:
Vad är det för regler som gäller i en sådan situation?

Intressepil: "Hen" var nöjd.
2015-10-29, 12:43
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrikologen
Beskrivning:
Hej. Detta gäller inte mig, utan en medarbetare.

"Hen" ogillades av chefen och fick avtal om att gå. Utan 3-6 månaders uppsägning utan med omedelbar verkan efter veckans slut.
Ingen finns som verkligen kan ta över dennes arbetsuppgifter. Ingen ansökan har gjorts för att hitta någon heller.

"Hen" har mer eller mindre trakasserats/motarbetats av chefen under lång tid. Trotts att denne är av godo för arbetet.

Personen var uppskattad, hade principer om rätt för alla. Öppen. Hade kompetens och vilja att göra resultatet så bra som möjligt. Enbart chefens ogillande.

Antagande av mig: Hen föll inte in i ledet utan ifrågasatte beslut gjord av chefen.

Fråga:
Vad är det för regler som gäller i en sådan situation?

Intressepil: "Hen" var nöjd.

Det beror på hur hans avsked såg ut och hans anställning ser ut.

Blev han avskedad skall det framgått varför. Finns det kollektivavtal skall det då ske förhandlingar med facket. Blev han uppsagd på grund av arbetsbrist så kan inte arbetsgivaren anställa en ny i samma position. (Då är det inte arbetsbrist!) Dessutom har din kollega återanställningsrätt.

Vanligtvis har man uppsägningstid både som arbetsgivare och arbetstagare. Har man som arbetsgivare inget behov av den anställda kan man få slippa jobba under uppsägningstiden men det är arbetsgivares beslut och aldrig arbetstagaren.

Som arbetstagare skall man vara försiktig med att ifrågasätta allt sina chefer gör och säger. Jag menar inte att man ska lyda dem blint men i vissa fall kan man räknas som illojal och det kan var grund för avsked.

Blir man trakasserad/mobbad av chef får man säga ifrån och har ni skyddsombud kan det vara en väg att gå om man inte kan hantera det själv. Sen är det många idag som helt felaktigt anser sig trakasserade och mobbade så fort någon ställer lite krav på dig.

Vanligt är också att man "köper" ut medarbetare som man inte kan göra sig av med genom uppsägning.

Ersättningar för detta varierar och inget som företagen pratar högt om. På kommunal nivå brukar man kalla det omskolning eller yrkesväxling och ge arbetstagare upp till 12 månadslöner i avgångsvederlag.

Att man sen inte hittar en ny arbetstagare eller väljer att inte ansöka om någon är helt din arbetsgivares beslut.
2015-10-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Om ditt nya jobb inleds med en provanställning kan du enligt LAS avsluta den utan uppsägningstid. Men om det nya jobbet har ett kollektivavtal så kan det finnas regler i kollektivavtalet som säger att du har uppsägningstid. Oftast handlar det då om 14 dagar.

Det finns mao 2 alternativ om du blir erbjuden ett annat arbete under din uppsägningstid.

1 Inget kollektivavtal finns eller ingen regel om uppsägningstid för dig i kollektivavtalet:
Då kan du lugnt ta det "bättre" jobbet och ringa lagerarbetet och säga att du inte kommer.

2 Det finns ett kollektivavtal som ger dig 2 veckors egen uppsägningstid:
Din uppsägning gäller från det datum du meddelar din arbetsgivare, även om detta sker innan anställningen påbörjats. Säjer du upp dig mer än 2 veckor innan behöver du inte börja alls, säger du upp dig ex. 1 vecka innan kan arbetsgivaren kräva att du arbetar den andra veckan som ju faller inom anställningstiden.

Tack för svar! Har tecknat provanställning som börjar 23/11 och slutar 23/5-16 med 1 mån uppsägningstid enligt kontrakt. Vad gäller således?

A) Jag kan säga upp mig innan 23/11 (då anst. börjar) med 1mån uppsägningstid om jag får ett annat jobberbjudande t ex. om två veckor.
B) Uppsägningstiden gäller från och med 23/11 om jag säger upp mig om två veckor.
Senast redigerad av Somersone 2015-10-29 kl. 17:11.
2015-10-29, 20:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack för svar! Har tecknat provanställning som börjar 23/11 och slutar 23/5-16 med 1 mån uppsägningstid enligt kontrakt. Vad gäller således?

A) Jag kan säga upp mig innan 23/11 (då anst. börjar) med 1mån uppsägningstid om jag får ett annat jobberbjudande t ex. om två veckor.
B) Uppsägningstiden gäller från och med 23/11 om jag säger upp mig om två veckor.

Är ganska säker att den uppsägningstiden för provanställningen gäller när arbetsgivaren säger upp dig. Du har troligen ingen uppsägningstid vid provanställning. Hör med facket eller med din arbetsgivare.
Om du har uppsägningstid gäller den från det datum du säger upp dig...
2015-10-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Är ganska säker att den uppsägningstiden för provanställningen gäller när arbetsgivaren säger upp dig. Du har troligen ingen uppsägningstid vid provanställning. Hör med facket eller med din arbetsgivare.
Om du har uppsägningstid gäller den från det datum du säger upp dig...

Även om anställningen inte tillträds förrän 23/11?
(Om jag imorgon säger upp anställningen som enligt kontrakt börjar 23/11, gäller alltså 1 mån uppsägningstid from imon och inte from 23/11?)

Det står att uppsägningstid på en månad gäller, och i en bilaga att det är ömsesidigt.
2015-10-30, 02:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Även om anställningen inte tillträds förrän 23/11?
(Om jag imorgon säger upp anställningen som enligt kontrakt börjar 23/11, gäller alltså 1 mån uppsägningstid from imon och inte from 23/11?)

Det står att uppsägningstid på en månad gäller, och i en bilaga att det är ömsesidigt.
Uppsägningstid räknas från uppsägningsdatumet oavsett om anställningen påbörjats eller inte, det har jag ju redan skrivit.

Förutsättningen för att du som arbetstagare ska ha en uppsägningstid vid en provanställning är att det finns inskrivet i ett gällande kollektivavtal. Om det inte gör det kan du alltid gå på dagen oavsett vad din tilltänkte arbetsgivare fabulerat i anställningsavtalet.

LAS är en skyddslag till arbetstagarens fördel. Lagstiftaren anser att provanställningar ska vara lätta att avsluta och har därför sagt att avslut får ske utan "sakliga skäl", dvs det får ske på respektive parts subjektiva bedömning. Lagstiftaren har sagt att om den som avslutar är arbetsgivaren måste besked ges 14 dagar innan men lagen kräver inte denna framförhållning av arbetstagaren. Arbetstagaren kan gå när hen vill utan varseltid under provanställningen.

Om den som avslutar anställningen är arbetstagaren kan det alltså ske på dagen. Denna bestämmelse är semidispositiv vilket innebär att det kan finnas andra regler men att dessa då måste finnas i ett centralt kollektivavtal.

Nu slapp du gå till facket. Du behöver bara kolla om det finns ett kollektivavtal och vad det i så fall säger om provanställningar.
2015-11-02, 13:29
Medlem
vanacal79s avatar
Vad gäller när man ska byta ut bolagsstyrelsenedlemmar?
Ett par st avgick nyligt från styrelsen varav 3 herrar valde in sig själva i styrelsen! Har ett eget möte och beslutar att avskeda verksamhetschefen! På uppsägningspapperet är de däremot 3 st från den ideella styrelsen som undertecknat.
Han är anställd enl avtal där 3 mån uppsägning gäller, han har fått 2 nu. Inget är brutet enl avtal!
Har han några möjligheter att kunna bestrida detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in