2015-10-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Dagens analys hörni. Alla män måste titta på minderåriga tjejer om de ser någorlunda bra ut, så är det bara! Håller man inte med är man lögnare.

Menar kanske inte minderåriga utan de som jobbat där längre - en man tittar på kvinnor, det gör vi kvinnor med.
2015-10-29, 20:36
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristinaroos
Är det bara jag som reagerar på två saker?

1) Om de jobbar mer än hela dagar, förutom söndagar, hur kommer det sig att han bytte fönsterbläck och behövde tvätta kläder den enda dagen i veckan som de har vila? De jobbar tydligen minst 60-70 timmar och vem går och jobbar den lediga dagen?

2) Han sade i förhöret att han inte tittat på tjejerna när han jobbat - det gör ALLA(även vi kvinnor), den man som säger "har inget intresse av det" ljuger med största sannolikhet för att det låter mindre misstänksamt, i mina "öron" påvisar det en tydlig lögn och frågan är då vad som är sant...

1) Kanske var lägligt att ha det där fönsterbläcket att pyssla med den söndagen då han ville förverkliga sina planer, en anledning att vara borta från hemmet. LH ensam på moped = läge.

2) Han stod i fönstret som vetter mot kaféts ingång och onanerade och lade ut sina satser på väggarna.
Han var intresserad av tjejerna på sitt sätt, det fick tyvärr LH erfara så tragiskt.
En pervers sadist med fantasier om att se kvinnor och flickor lida och dö maktlösa medan han onanerade av spänningen och upphetsningen. En avart till människa, lås in och kasta bort nyckeln.
Senast redigerad av krackelerar 2015-10-29 kl. 20:45.
2015-10-29, 20:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade inget intresse av att lära sig någon svenska under så lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, men jag tvivlade på din nioårsuppgift därför att jag läste idag från förhöret med NB att det var kortare tid. Men nu såg jag att det var så lång tid att det inte spelar någon roll. Han borde ha lärt sig svenska.

Då har vi klarat upp tidslängden. Nio år istället för sju år spelar roll ur den aspekten att han hade varit här två år längre, och därmed hade ännu längre tid på sig att lära sig någon svenska.

Ja han borde verkligen ha lärt sig så pass mycket svenska, att han hade kunnat klarat av en enklare konversation under så lång tid. Man får anta att han inte hade något intresse av att förkovra sig gällande sina språkkunskaper.
2015-10-29, 20:39
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MGM DNA på rör.
-->Monterade ner gamla rör påstod han<----
Läs dock vad AJ skriver om det i FUP.
Damm finns på övriga delar rör så självklart handlar det inte om nån sorts selektiv "återbildning"
MGM DNA på kläder
Handskar har använts i olika skeden.
IB:s DNA på trosa
Kan har följt med kökskniv, kan ha vidrört nåt över henne i bilen? Saknar de en filt tro?

Hur har du tänkt att nån (vem?) "samplat" hans sperma och blod (främst sistnämnda..)?

IBs DNA har troligtvis hamnat där eftersom han haft hennes sekret på kuken och sedan runkar när hon hängt där så han får det på händerna, när han sedan drar upp hennes trosor så hamnar DNA där.
2015-10-29, 20:40
Medlem
Har det diskuterats något om NB:s val av att försöka få sin bror till den skyldige?
Själv tycker jag att det verkar väldigt knepigt att NB och hans advokat ofta försöker vinkla det till att det skulle kunna vara NB:s bror som gjort gärningen.
2015-10-29, 20:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Tja, han va ju onekligen "sadistkåt in a hurry", om man följer din tidsplan. Men, varför inte.
Sen tror jag du kan skippa bajset, han kan väl skita på sig senare, det är väl inget brott.
Han kan väl ha skitit av normal anledning - dock onormal plats. Men det ingick i profileringen av GMP innan så det kan likaväl tas med i beräkningen.
Citat:
"vissa gärningsmän i samband med genomförande av ett brott får ett sådant adrenalinpåslag att de måste tömma tarmen", skrev GMP i ett utlåtande.
– Det är ovanligt, men det förekommer och jag har stött på det flera gånger, säger Ulf Åsgård.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-35--en-psykologisk-gata/
2015-10-29, 20:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MGM DNA på rör.
-->Monterade ner gamla rör påstod han<----
Läs dock vad AJ skriver om det i FUP.
Damm finns på övriga delar rör så självklart handlar det inte om nån sorts selektiv "återbildning"
MGM DNA på kläder
Handskar har använts i olika skeden.
IB:s DNA på trosa
Kan har följt med kökskniv, kan ha vidrört nåt över henne i bilen? Saknar de en filt tro?

Hur har du tänkt att nån (vem?) "samplat" hans sperma och blod (främst sistnämnda..)?

Citerar ur FUP, då omnämningen "rör" är preciserat:
sid.681

Arne tillfrågas om det kapade röret som går inifrån mjölkrummet och ut i ladan. Se bild på vilket rör som förhörledaren frågat om.
Vad det är för ett rör och när det kapades det?
Arne uppger att det kapades för många år sedan. Det var innan Nerijus började jobba hos honom. Han uppger vidare att röret sannolikt är ett vakuum rör till mjölkanläggningen.

Vid en detaljgranskning av mjölkmaskiner som nedmonterats (både före & efter - bilder) framgår det tydligt att nedmonteringen skett i max brösthöjd - Det begränsade området där rör genomlöper väggen, tillika plats där snara fästs - Är med all sannolikhet orört i samband med nedmontering.
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Var står det om de två andra i fup:en?

Edit: Nevermind, hittade det. Men det är väl bröderna det pratas om där? Står i alla fall bara "två litauer". En av dem sågs komma ut med byggplast i famnen från G:s hus (sida 345) och byggplast hittades i baksätet samt bakluckan på Sharanen (sida 1893).

Sök på Gerd. Det var Gerd som hade byggjobbare hemma. Har inte sett om de kollats men det borde ju Gerd veta när hon beställde jobbet.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Då har vi klarat upp tidslängden. Nio år istället för sju år spelar roll ur den aspekten att han hade varit här två år längre, och därmed hade ännu längre tid på sig att lära sig någon svenska.

Ja han borde verkligen ha lärt sig så pass mycket svenska, att han hade kunnat klarat av en enklare konversation under så lång tid. Man får anta att han inte hade något intresse av att förkovra sig gällande sina språkkunskaper.

Man kan ju tycka det givetvis. Notera dock att han var säsongsarbetare (eg. tillfällig gästarbetare) under större delen av tiden i Sverige. Av erfarenhet vet jag att dessa människor talar väldigt dålig svenska - de har oftast väldigt långa arbetsdagar och nästan ingen kontakt med några svenskar utanför arbetet. Detta bidrar ju givetvis till sämre språkinlärning i många fall.
Medlem
Kexet65s avatar
Jag har idag varit på plats vid Tingsrätten och följt förhandlingarna och det finns mycket att fundera kring...
EN DETALJ vad gäller MGM är att han i samband med att polisen hämtade in båda bröderna samt MGM:s fru är att brodern vid förhören som hölls i Litauen berättat att MGM typ viskat till honom att han måste säga att MGM befunnit sig hemma från kl 18 och framåt den kvällen Lisa försvann....
Samma kväll (som jag uppfattat bara dryga timmen efter) återfanns ju Lisa avliden i "byssjan".....
OM inte MGM själv VISSTE vad som hänt Lisa som han hävdar: VARFÖR ber han då sin bror om att ge honom alibi för den kvällen Lisa försvann?
Personligen tycker jag att just detta är ett mycket starkt indicium för att "rätt man defakto är den nu åtalade"!
Jag hoppas han kommer till sans och berättar så att familjen kan få lite mer svar.....
2015-10-29, 20:45
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sök på Gerd. Det var Gerd som hade byggjobbare hemma. Har inte sett om de kollats men det borde ju Gerd veta när hon beställde jobbet.

"Ann-Sofi visste inte var männen bodde då de arbetade hos Gerd. Hon visste inte heller om Gerd kände till detta. Gerd hade sagt att männen brukade arbeta från tidig morgon till ungefär klockan 20. De åkte i en mindre beige personbil som hade utländska registreringsskyltar. Skyltarna såg inte ut som svenska skyltar utan de hade "fler siffror och bokstäver" sa Ann-Sofi."

"Bo tillfrågades om han kunde beskriva litauernas bil?

Han sa att det var en ljus bil. Det var en mindre personbil, halvcombi, med sluttande bakparti. Han sa att bilens bakparti sluttade mer än på en Volvo S80. Han sa också att han kände det som att det kunde ha varit en Opel eller Ford.

Han hade inte lagt märke till bilens registreringsskyltar."
2015-10-29, 20:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag har idag varit på plats vid Tingsrätten och följt förhandlingarna och det finns mycket att fundera kring...
EN DETALJ vad gäller MGM är att han i samband med att polisen hämtade in båda bröderna samt MGM:s fru är att brodern vid förhören som hölls i Litauen berättat att MGM typ viskat till honom att han måste säga att MGM befunnit sig hemma från kl 18 och framåt den kvällen Lisa försvann....
Samma kväll (som jag uppfattat bara dryga timmen efter) återfanns ju Lisa avliden i "byssjan".....
OM inte MGM själv VISSTE vad som hänt Lisa som han hävdar: VARFÖR ber han då sin bror om att ge honom alibi för den kvällen Lisa försvann?
Personligen tycker jag att just detta är ett mycket starkt indicium för att "rätt man defakto är den nu åtalade"!
Jag hoppas han kommer till sans och berättar så att familjen kan få lite mer svar.....
Det fetstilta har inte framkommit i media, vad jag vet. Var hörde du det, eller med andra ord, källa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in