2015-10-29, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle DNA:t finnas enbart på trosan menar du? Tog IB ett stadigt grepp i offrets skrev och hjälpte till att bära?

Hon kanske runkade hans kuk och råkade snudda trosan?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Stensäker på att det var en VW Sharan?

Hon beskriver absolut inte en Sharan. Är en jättemiss enligt mig. Nyckelvittnet säger att det är en skoda felicia eller liknande med skåp bak (2 fönster, inga säten bak). Polisen har sökt igenom deras Sharan men inte hittat spår efter lik.

Konstigt, Sharanen har ju inte används.
Senast redigerad av worked 2015-10-29 kl. 20:11.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vittnesuppgifter säger mig att det tog cirka 20-30 minuter ifrån det att NB tog kontakt med offret vid caféet tills han var mellan Blomberg och Martorp på väg att dumpa offret, inkluderat bajsa i ladan.
20 minuter förekommer ofta i frågeställningen tidsspegel - vad baserar du det på?
2015-10-29, 20:08
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, då är med. Självklart kan en mördare känna ånger och ett erkännande kan sitta hårt inne pga av skam. Att han sitter och tjuter i förhör eller i TR säger inte ett dugg så sett.
Du skrev:
Jag tror personligen att han kan vara psykopat (med tillägg att en rättspsykiatrisk undersökning avgör det) om det visar sig finnas tendenser till sexualsadism eller annat i hans förflutna. Jag ser drag av detta främst via mordets karaktär, delar ur förhör samt via att hans förflutna inte är kartlagt.
Jag tror dock inte för den skull att alla mördare är psykopater.

Såg ett nytt rön att psykopater (MR-studier) kan sätta igång empati. Men det sker på en order (likt en on/off knapp) och vid egenvinning. Den innebär alltså fortfarande inte vad vi anser är innebörden av begreppet empati.
Så ingen empati utåt, egenvinning/egocentrering mot egna personen.

Kan mycket väl stämma..
Det är korrekt att dom kan stänga av och sätta på..
En psykopat är huvudsakligen en person som inte har förmågan att känna empati för andra människor.. Det betyder inte i sig att personen inte kan bli illa till mods av att se på nyheterna att några barn blivit mördade i Syrien tex..
2015-10-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Hon beskriver absolut in en Sharan. Är en jättemiss enligt mig. Nyckelvittnet säger att det är en skoda felicia eller liknande med skåp bak (2 fönster, inga säten bak). Polisen har sökt igenom deras Sharan men inte hittat spår efter lik.

Konstigt, Sharanen har ju inte används.
Skoda Felicia ser mer ut som en golf, den har inget skåp
2015-10-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
"Som jag kommer ihåg det så var det en mindre hantverkarbil, som inte är särskilt hög. Egentligen bara en vanlig... jag kan lite om bilar men en klassisk Volkswagen hantverkarbil med två fönster, med bara förarsäte och passagerarsäte fram och resten är som en lådbil. En liten hantverkarbil med bara två säten där fram. Det kan ha varit en fyrsitsbil, men jag vet inte. Den var ljus, om den var grå eller vit det vet jag inte. Den var ljus. Jag såg den bakifrån vilket betyder att jag borde ha sett bakrutan men det minns jag inte."

Igen, det är ingen Sharan hon beskriver.
2015-10-29, 20:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Ja. För mig är det mer troligt att hon satt sitt DNA där själv än att hennes gubbe ska ha lyckats transportera hennes DNA från sitt kön till Lisas trosor utan att hans eget DNA kommit med.

Då kan man förklara det med att NB tar en ung flicka till mellanrummet och binder upp henne så att hans fru IB kan förlusta sig med offret. Tja, vad vet vi vad de två hade för fantasier tillsammans när de tittade på livecam. Jag ser dock ett problem i hypotesen, hur fick de med AB på noterna, jag tänker främst på hans vittnesmål om det aktuella dygnet. Han ljuger således för att skydda sin bror och hans perversa fru och deras sexorgier i Blomberg.
2015-10-29, 20:10
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Igen, det är ingen Sharan hon beskriver.

Precis, snarare en Renault Kangoo/Volkswagen Cadddy/liknande hon beskriver. Vad har hänt med hantverkarbils-spåret? Har inte hört ett skit om det.
2015-10-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Har nu följt det här i två dagar, på punkt efter punkt trasar åklagaren sönder hans berättelser, iaf det han försöker med, spelat dator onlinespel utan datatrafik, joggaren, vittnen som sett honom i bilen, DNA träffar utan någon som helst alternativ historia, frun vägrar vittna, finns inte en möjlighet att han frias, och det är lite sent att komma upp med någon historia nu som ska kunna vända det här

Jag håller med, den här dagen har varit mörk för NB.

Jag tror dock att fru Rönnbäck har ett ess eller två i rockärmen inför morgondagen. Jag tror att ni underskattar henne.
Imorgon kväll kanske vår käre GW kommer att ångra att han berömt Skövdepolisen.

Förutom de redan hörda vittnena kallar försvararen in en forensisk expert och "Superpolisen". Kanske kan dessa två expertvittnen bringa lite ordning i denna röra. Jag tror nog att det är bra att utomstående experter får göra en bedömning av läget.
Det kan ju i alla fall inte skada någon. Håller bevisningen så håller den.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Ni som kör på med att det är för kort om tid, hur resonerar ni?

Vad jag vet så kan man räkna med att det hela börjar en eller två minuter före halv sju. Att locka med sig henne och få in henne i ladan gick säkert på en minut, om ens det. Det som skedde i ladan är sannolikt avklarat på max fem minuter. Kanske tog det ytterligare fem att rulla in henne i något och få ut henne i bilen. Därefter en bilfärd på 2,6 kilometer. Har han kört som den dåre som det framställs som så handlar det om tre eller fyra minuters bilfärd. Ett par minuter för att få ur henne ur bilen och in i skåpet och sen är det klart. Det handlar om 15-20 minuter, såvida han verkligen skyndade sig.

Såhär räknade jag tidsåtgången cirka, med reservation för plus minus 1 min

18.26-18.27

Få in i i BO ladan 1 min
Slå till , dra ner jacka, hålla fast bakifrån, binda armar, tejpa mun o näsa.
Brotta ner med spark i knävecket
Dra ner hjälmen över huvudet, slå till visiret 3 min

Bära bort till mjölkrummet 2 min

Binda upp snaran mot röret
Av med hjälm. Över halsen dra åt 3 min
Dra ner brallor upp med tröja 1min

Hissa upp o hänga
Titta på , dra ner egna byxor, ev ta på kroppen med handskar o kniv
Snabb Utlösning medan BO dör 5 min

Hissa ner , tejpa ordna med håret o skära av repen 5 min , kasta runt repen.

Lyfta fram mot diskbänken , huvudet ligger mot hon avsätter hårstrå,
Packar in kroppen med emballage, filt liknande, plast säck, 5 min
Gå runt ladan o hämta bilen, avföring 3 min

Bära ut kroppen till bilen , stoppa in kroppen på plast i bagaget 2 min

Starta o köra snabbt mot Martorp till Boden 5 min
Stanna gå o öppna boden , hämta kroppen i bagaget lyfta in den o baxa in i ena skåpet 8 min

Kasta igen dörren in i bilen köra snabbt mot hemmet 5 min

Hemma 19.30 ca
Senast redigerad av PhDSalander 2015-10-29 kl. 20:18.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
"Som jag kommer ihåg det så var det en mindre hantverkarbil, som inte är särskilt hög. Egentligen bara en vanlig... jag kan lite om bilar men en klassisk Volkswagen hantverkarbil med två fönster, med bara förarsäte och passagerarsäte fram och resten är som en lådbil. En liten hantverkarbil med bara två säten där fram. Det kan ha varit en fyrsitsbil, men jag vet inte. Den var ljus, om den var grå eller vit det vet jag inte. Den var ljus. Jag såg den bakifrån vilket betyder att jag borde ha sett bakrutan men det minns jag inte."

Precis detta som jag menade tidigare. Jag skulle tro och hoppats att man gått närmare på detta och försökt finna denna bil. Om NB är GM så har han ju onekligen tillgång till en annan bil, just för dessa mindre trevliga aktiviteter. Hitta bilen, hittar sista pusselbiten. Det som går emot hennes vittnesmål är ju att andra sett han i Sharanen...och varför skulle han köra nån annan bil just vid det tillfället?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Skoda Felicia ser mer ut som en golf, den har inget skåp

Jodå: https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/e342f3/path/mnt/newftp/155/bil/lgnr/385760_6.jpg/skoda_felicia,_pickup_2001_flakk%EF%BF%BD%EF%BF%BD pa_/_sk%EF%BF%BD%EF%BF%BDp.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in