2015-10-29, 19:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Åklagaren Sven-Erik Alhem förklarar det så här ..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21672026.ab

Jag utgår ifrån att han vet vad som gäller.
Ja, han förklarar ju ingenting, han bara säger det, men OK, jag antar att han har koll. Situationen är ju ovanlig. De flesta anhöriga som inte vill vittna säger ju inte flaska i polisförhören heller, så normalt finns inget att hämta i de här lägena. Här har vi ju den ganska ovanliga situationen att de anhöriga har varit mistänkta, och pratat med förhörsledningen i den egenskapen.
2015-10-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Massor med folk är ute och letar efter Lisa och Litauerna sitter och röker och dricker kaffe i solskenet varav en av dom är mördaren . Fattar ni vilket patrask till människor folk från de baltiska länderna är eller. Jag förstod Stefan Holms kommentar fullt ut .

Man kan i och för sig tvivla på att de varit välkomna att delta i sökandet även om de erbjudit sig...
2015-10-29, 19:51
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Massor med folk är ute och letar efter Lisa och Litauerna sitter och röker och dricker kaffe i solskenet varav en av dom är mördaren . Fattar ni vilket patrask till människor folk från de baltiska länderna är eller. Jag förstod Stefan Holms kommentar fullt ut .

Jag har själv arbetat med gästarbetare och det enda jag kan säga är att de mest håller sig för sig själva och jobbar hårt för en skitlön. Med andra ord inte supertrevliga, men inte något patrask. Skulle tro att det förekommer att folk gästarbetar i västländer och begår en del brott som de profiterar på, men såna här vidriga handlingar? Där skulle jag snarare gissa på att de är underrepresenterade.
2015-10-29, 19:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Ni som kör på med att det är för kort om tid, hur resonerar ni?

Vad jag vet så kan man räkna med att det hela börjar en eller två minuter före halv sju. Att locka med sig henne och få in henne i ladan gick säkert på en minut, om ens det. Det som skedde i ladan är sannolikt avklarat på max fem minuter. Kanske tog det ytterligare fem att rulla in henne i något och få ut henne i bilen. Därefter en bilfärd på 2,6 kilometer. Har han kört som den dåre som det framställs som så handlar det om tre eller fyra minuters bilfärd. Ett par minuter för att få ur henne ur bilen och in i skåpet och sen är det klart. Det handlar om 15-20 minuter, såvida han verkligen skyndade sig.

Vittnesuppgifter säger mig att det tog cirka 20-30 minuter ifrån det att NB tog kontakt med offret vid caféet tills han var mellan Blomberg och Martorp på väg att dumpa offret, inkluderat bajsa i ladan.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Står det så att det endast hittats LHs NBs DNA?
Eller har man bara testat mot NB,AB,IB och LH och endast funnit NBs och LHs DNA.
En väsentlig skillnad.

Detta för att repet kan ha innehållit hur mycke DNA som helst men bara testats mot ovannämnda.

Förstod du inte?

Citat Farbror Barbro:

[i]Jag påstår alltså att ett utfall +3 eller +4 på en DNA-matchning implicit innebär att vi kan utesluta att andra individer![i]
Bannlyst
Att inte frugan ville vittna tolkar jag som att hon vill inte vara delaktig till att NB hamnar i fängelse. Tror hon vet att det är han som mördat och hon känner skammen .
2015-10-29, 19:53
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Att inte frugan ville vittnar tolkar jag som att hon vill inte vara delaktig till att NB hamnar i fängelse. Tror hon vet att det är han som mördat och hon känner skammen .

Självklart är det så. Varför skulle hon annars inte göra allt för sin man och pappan till sina barn att inte hamna i finkan?
2015-10-29, 19:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag skulle inte trott på det heller, men heller inte till 100% kunna utesluta någon annan, inte ens Jägaren.
Brorsan lämnade i alla fall DNA på tejpen.
Frun på trosorna.
Sen finns säkerligen andra DNA-spår som ej utretts.
Det finns säkert spår som inte utretts men de läs isf vara dokumenterade. Jag är inne på andra varvet i FUP nu och slås av hur sjukt mycket som testats.

Jag har varit på fri fot idag, har försvarsadvokaten öht berört alla tekniska bevis som pekar på hennes klient eller har hon mest ägnat sig åt att kasta skit på brodern? Inte en fråga specifikt riktat till dig, bara en allmän undran.
Medlem
vemvisstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Om NB fick ligga kvällen innan och pillar och drar i veken får han sin frus DNA på sig som hamnar lite galet. Det är en kontaminering
Jamen då har ju hans könsorgan nuddat vid trosan, men det var ju ingen penetrering så vad fan sysslade han med då ?
Det här är konstigt.
Medlem
Citat:

Vad jag vet så kan man räkna med att det hela börjar en eller två minuter före halv sju. Att locka med sig henne och få in henne i ladan gick säkert på en minut, om ens det. Det som skedde i ladan är sannolikt avklarat på max fem minuter. Kanske tog det ytterligare fem att rulla in henne i något och få ut henne i bilen. Därefter en bilfärd på 2,6 kilometer. Har han kört som den dåre som det framställs som så handlar det om tre eller fyra minuters bilfärd. Ett par minuter för att få ur henne ur bilen och in i skåpet och sen är det klart. Det handlar om 15-20 minuter, såvida han verkligen skyndade sig.
Var är njutningen för en sexuallsadist? När du beskriver det så ser det ut som en ren avrättning!
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, han förklarar ju ingenting, han bara säger det, men OK, jag antar att han har koll. Situationen är ju ovanlig. De flesta anhöriga som inte vill vittna säger ju inte flaska i polisförhören heller, så normalt finns inget att hämta i de här lägena. Här har vi ju den ganska ovanliga situationen att de anhöriga har varit mistänkta, och pratat med förhörsledningen i den egenskapen.
Spontant så håller jag med dig iaf. Har för mig att åklagaren tom kan använda bevis som har införskaffats på illegal väg. Så det verkar skumt att inte vittnesförhören med brorsan och frugan skulle kunna användas även om de räknas som närstående och därmed undkommer vittnesplikt.
2015-10-29, 19:56
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:

Jag själv är en av de som tycker att det är väldigt kort tid att utföra brottet på. MEN det beror på om det va planerat eller ej. Var det inte planerat så tror jag det tog längre tid, men va det planerat dvs NB hade tidigare under dagen varit på platsen för att förbereda allt( gjort en snara och hängt upp den, lagt tejprullen och påse eller något annat som man kan lägga BO i, samt även lagt fram en kniv eller något annat vart föremål) planerat allt i varenda liten detalj då tror jag det faktiskt är som du säger dvs det gick på ca 15-20 minuter.

Vem vet, han kanske redan dagen innan förberett allting därav att han frågade om vägbeskrivning ( hon som joggade om det nu va MGM som frågade)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in