2015-10-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Hon och Nerijus hade sex på lördagen, dagen före Lisa försvann och mördades. Han har inte tvättat sig efter det och mest troligt är väl att det hamnat där av den anledningen.
Kan det på något sätt kommit från kökskniven?
2015-10-29, 17:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Hon och Nerijus hade sex på lördagen, dagen före Lisa försvann och mördades. Han har inte tvättat sig efter det och mest troligt är väl att det hamnat där av den anledningen.
Det är inte heller konstigt att IBs DNA förts över med sekret (sic!) medan hans DNA från huden inte förts över. En torr hudyta behöver inte ge DNA-spår.
J-t obehagligt för henne att fundera över dock.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll

Nog för att det påstås att han gillade grov sex men nu kan vi väl lugna oss lite?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Tore Brandtler sa precis såhär:

I fotokonfrontationen så pekade vittnet Adriana - joggerskan ut NB som den som var mest lik den
man hon träffat på lördag kväll, men hon fick aldrig veta att det var NB hon hade pekat ut

Nu på förhandlingen så bekräftar hon att det var den åtalade som var den som hon träffade, alltså NB.

Hon visste inte att det var NB som hon pekade ut på fotot. Därför kan hon heller inte säga vem som är vem av bröderna.

Först pekar hon nu i rättegången ut NB som den man hon mötte, sedan i Aftonbladets liverapport klockan 15.36 skrivs detta "Nu frågar advokaten om hon någon gång sett den andre brodern?
- Jag vet inte vem som är vem, jag har ingen aning."

Hon säger inte "Jag VISSTE INTE vem som var vem" utan hon säger "jag VET INTE". Mannen som sitter framför henne är NB och den äldre brodern, och efter att hon har pekat ut honom säger hon samtidigt att hon inte kan skilja på dom. Eftersom hon nu vet hur NB -som är den äldre brodern och även samme man som stoppade henne- ser ut borde hon snarare kunna skilja på dom och veta att den framför henne är just den äldre brodern och därmed inte den yngre. Antingen är hon klantig, dum i huvudet, eller så är Aftonbladets rapportering felaktig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Helt plötsligt är Irina hjärtsjuk

Hjärtsjuk och storrökare vilken kombo !
2015-10-29, 17:47
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
Hur har fruns dna hamnat i Lisas trosor?

Ursäkta att jag citerar dig fast andra redan svarat, MEN ingen av dem rättar ditt felaktiga påstående, så... DNAt satt utanpå, på rätsidan, på framsidan. PÅ, PÅ, PÅ.

Till er som citerar, påpeka gärna tydliga felaktigheter, så det rätta upprepas mer än det felaktiga.
Alla kan begå misstag och minnas fel, självklart.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så ser inte den svenska rättsordningen ut helt enkelt. Alla brottmål prövas först i tingsrätten (och mindre mål kräver prövningstillstånd redan i hovrätten ifall någon part vill överklaga)

Alla mål behöver formellt prövningstillstånd i HovR men det beviljas eftersom alla har rätt till omprövning av sitt mål av högre instans. Däremot för att få prövningstillstånd i HD så måste målet vara av prejudicerande art, dvs det ska vara av intresse för rättstillämpningen/tolkning av lag, och det är inte så lätt att få. Vissa mål kan i särskilda fall gå till HD direkt från TR ("hissen") men det är väldigt ovanligt.
Medlem
Jag har för mig att jag läste i FUP att Nerijus hade frågat IB och AB om dna, alltså vad som skulle hända om han rörde vid dem och sedan på någon annan, vems dna som skulle hamna där då. Jag tror att det var AB som kom med den uppgiften. Med det i åtanke kanske han medvetet har placerat fruns dna på trosorna. Men det mest troliga är att det kommer från honom själv sen kvällen innan.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Intressant att Rönnbäck antyder att storebrodern tagit hand om lillebrors problem sen de var små.

Med det är tydligt att hennes starkaste teori är att brodern är GM och att NB städat upp efteråt.

Hon hävdade nyss att det inte finns nån 18-åring i Sverige som varit tvungen att ta hand om en lillebror med drogmissbruk.

Hon är ju ofattbart efterbliven.

Hörde också. märk väl - `tungt`drogmissbruk. Och detta var alltså närmare 17-18 år sedan och pågick under två års tid. Syftet var väl att peka på att de var tajta, men hon lyckas ju inte få in några poänger genom att flagga igår för hur speciellt deras förhållande är så blir det ett perifert subject utan relevans.

Kommer ihåg vilken respekt man hade för Breiviks försvarare till exempel.

Kritiken mot henne är kompakt må jag säga.
2015-10-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nog för att det påstås att han gillade grov sex men nu kan vi väl lugna oss lite?

Skaftet/handtaget i så fall, inte bladet
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Hörde att dom pratade om att vittnet skulle få 90:- i milersättning för resan till Tingsrätten.
Är detta något vittnet begärde eller är det standard att ersätta vittnen på detta viset?

Vittnen ersätts, inte enbart avseende milersättning utan även avseende förlorad inkomst (under förutsättning att personen har behövt ta ledigt från sitt jobb). Detta brukar, mig veterligen, ske schablonmässigt.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af illyria
Förhöret från idag:
Pappan berättar att han ringer vänner på jobbet och berättar att han har problem.

Nio bilar med arbetskamrater kör runt hela natten, säger pappan.

När man har den utbildningen jag har så ger man inte upp. Det var lika med mina kamrater, ”nu jävlar agerar vi”, säger pappan.

Lisa Holms pappa är militär och berättar att hans utbildning stödde honom i letandet.

- Man ger inte upp i första taget. Det var inte mycket sömn.

-------------

Låter det som en bilmekaniker?
Ja, en bilmekaniker i det militära.
Han var ju även bilmek när någon annan officer körde Paris-Dakar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in