2015-10-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Nej det hade han inte...
Och pappan satt antagligen inte hemma under sökandets gång.. Han hade nog en bred kontakt med kollegor och arbetsgivare för att utesluta att det inte var en kidnappning riktad mot honom.

Förhöret från idag:
Pappan berättar att han ringer vänner på jobbet och berättar att han har problem.

Nio bilar med arbetskamrater kör runt hela natten, säger pappan.

När man har den utbildningen jag har så ger man inte upp. Det var lika med mina kamrater, ”nu jävlar agerar vi”, säger pappan.

Lisa Holms pappa är militär och berättar att hans utbildning stödde honom i letandet.

- Man ger inte upp i första taget. Det var inte mycket sömn.

-------------

Låter det som en bilmekaniker?
2015-10-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag såg en video från ett av förhören av NB och varför är detta släppt av polisen? Intressant att se dock för mycket talar för att han inte är en psykopat med det man kan se i hans uppträdande. Den oron och vaggandet och framför allt hur han torkar sina tårar tyder inte på psykopati (måste ju utredas mer naturligtvis). Därmed inte sagt att han inte är gärningsman men det blir mer förbryllande med tanke på det sadistiska och hänsynslösa i detta brott.

Jag vet inte om du såg den opixlade versionen (Expressens version), men där kunde man se att han stirrar ner i bordet, undviker ögonkontakt och ser klart besvärad ut när förhörsledaren ställer frågor om dna-bevisningen. Lite anmärkningsvärt, tyckte jag iallafall.
2015-10-29, 17:32
Medlem
Är det någon som är juridiskt kunnig och kan förklara varför föräldrarnas advokat får så stort utrymme I denna rättegång. Det är väl staten som åtalar NB, inte familjen?

Det borde väl räcka med åklagaren. Jag kan förstå att man har en advokat som hjälper en person som blivit utsatt för brott men nu är ju tyvärr inte brottsoffret I livet. Hur kommer det sig att pappan och hans advokat får ta så mycket utrymme I rättegången?

Jag tycker personligen att det påverkar objektiviteten I rättegången.

Förstår att även om jag tycker det är konstigt måste det vara enligt lag, annars hade väl någon protesterat.
2015-10-29, 17:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hur kommer det sig att man inte tagit åtalet till en högre instans direkt?
Nämdemän är ju inte ens alla jurister? Varför inte börja med hovrätten?

Så ser inte den svenska rättsordningen ut helt enkelt. Alla brottmål prövas först i tingsrätten (och mindre mål kräver prövningstillstånd redan i hovrätten ifall någon part vill överklaga)
Medlem
mutskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja men då skall man saga att man känner igen bilen. Man skall inte saga att man sett vem som körde den. Det är inte samma sak.

Håller med, Mycket underligt! Det tycker jag mycket verkar vara...Det är redan "bestämt" att det är han som är den skyldiga....
Medlem
RobertoSavianos avatar
Intressant att Rönnbäck antyder att storebrodern tagit hand om lillebrors problem sen de var små.

Med det är tydligt att hennes starkaste teori är att brodern är GM och att NB städat upp efteråt.

Hon hävdade nyss att det inte finns nån 18-åring i Sverige som varit tvungen att ta hand om en lillebror med drogmissbruk.

Hon är ju ofattbart efterbliven.
2015-10-29, 17:34
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Hennes pappa är officer i SOG (Särkilda operatiosngruppen) med andra ord dom mest erfarna och duktiga militärerna som Sverige har.. Men detta visste vi sedan månader tillbaka.
Dakar-rallyt 2009:

"2009 är det tredje året som Thomas Berglund satsar på Dakarrallyt men det är bara andra året som han kör. I fjol ställdes tävlingen in på grund av hot. Därför har tävlingen i år flyttats från Afrika till Sydamerika. Thomas Berglund, till vardags officer och chef på Idrottsavdelningen på Livgardet, och hans team har egentligen ingen aning om vad som väntar men han hoppas på en jobbig tävling.

Men om, eller när, något händer har Thomas Berglund en trygg hand vid sin sida. I karavanen bakom tävlingsåkarna sitter Lars Lindman, också officer på Livgardet. Hans jobb är att se till att Thomas Berglund kan fortsätta körningen nästa morgon. Det innebär kanske jobb hela nätter.

Att valet föll på Lindman är inte konstigt. Lindman är roadracingförare, duktig mekaniker och bygger egna motorcyklar.
– Sen jobbar han på Livgardet. Då kan vi hjälpas åt att förbereda oss.

I teamet, kallat Team Scandinavia, ingår också Pål-Anders Ullevålseter och lastbilschauffören, tillika mekanikern, Stefan Holm från Skövde garnision."

Källa: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2008/12/berglund-malmedveten-i-dakarrallyt/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av af illyria
Förhöret från idag:
Pappan berättar att han ringer vänner på jobbet och berättar att han har problem.

Nio bilar med arbetskamrater kör runt hela natten, säger pappan.

När man har den utbildningen jag har så ger man inte upp. Det var lika med mina kamrater, ”nu jävlar agerar vi”, säger pappan.

Lisa Holms pappa är militär och berättar att hans utbildning stödde honom i letandet.

- Man ger inte upp i första taget. Det var inte mycket sömn.

-------------

Låter det som en bilmekaniker?

Det är väl möjligt att han haft en annan befattning tidigare men numera är teknisk officer?
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Har försökt hitta i tråden vad Lisas pappa jobba inom. Vet att det är inom militären men vilken beteckning?

Det är ingen som VET det. Det finns uppgifter om att pappan varit i ett av K3:s specialförband, men det är en tidningsuppgift. Nu är det ett tag sedan jag var på det förbandet (ett bra tag sedan) men jag har så pass koll att jag vet att det finns många "vanliga" militärt anställda likaväl de som tillhör de olika kvalificerade förbanden.

Är han tekniker (vilket jag tror) finns ingen anledning att tro att han är en sk "operatör", men tjänsten kan vara kvalificerad (och hemlig eller kvalhemlig) i alla fall.
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Hur kommer det sig att man inte tagit åtalet till en högre instans direkt?
Nämdemän är ju inte ens alla jurister? Varför inte börja med hovrätten?

Varför skulle man hoppa över tingsrätten lol? Mord tillhör lätt en utav de enklaste brotten rent juridiskt. Är det någon rättegång där där nämndemän passar utmärkt så är det nog fan mord och dylikt.
2015-10-29, 17:35
Bannlyst
Helt plötsligt är Irina hjärtsjuk
2015-10-29, 17:35
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte haft tid att följa rättegången idag heller.

Av det jag läser nu så verkar advokaten kämpa hårt på spåret broder AJ som möjlig alternativ GM. Jag undrar om hon läst bl.a. mina poster härinne och fått inspiration

Jag hävdar dock samma sak som igår. Att väcka tvivel kring vem som körde bilen, vem det egentligen var som försökte locka in joggerskan etc hjälper inte Nerijus. Så länge han fortsätter att hävda att han aldrig sett Lisa och inte på minsta vis varit i beröring med henne så erbjuder han ingen möjlig alternativförklaring till hur hans blod hamnat på alla dessa ställen det hamnat på. Inte heller varför alla de besudlingar som undersökts endast innehåller DNA från offret och honom själv (det finns något enstaka undantag som inte innehöll tillräckligt bra DNA för att koppla till en person. Var och en med någon slags markkontakt förstår att inget talar för att det DNA:t kom från annan person än MGM eller offret)

Jag läser också från Expressens rapportering att "joggerskan" sade sig känna igen Nerijus som mannen i bilen. Man måste förstås ta det med en viss skepsis, det finns kognitiva felkällor här av flera typer. Jag skulle gärna vilja lyssna på förhöret för att kunna bedöma det bättre. Hon gjorde dock ett i mitt tycke bra utpekande i själva vittnesförhören och jag tror det räcker för att tingsrätten kommer att ta med på något vis i sin bevisvärdering i domen.

Inget verkar ha framkommit som skulle tala mot en fällande dom om jag inte missat något oerhört väsentligt. Advokaten gräver i perifera detaljer som inte rubbar blodfynden i någon nämnvärd grad.
Det som talar för att det var den nu åtalade som var ute på jakt på lördagen är att personen som ville ha hjälp med vägbeskrivning talade knagglig engelska, den yngre brodern talar ingen engelska enligt vad som sagts iaf. Det bör då ha varit den äldre brodern som troligen försökte få in den joggande kvinnan i bilen. Rimligtvis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in