2015-10-29, 17:35
Medlem
MrFolds avatar
Moretex skriver att tårar och vaggande vid ett förhör inte tyder på psykopati.

Psykopater kan vara väldigt ledsna för sin egen del och gråta och må väldigt dåligt när saker och ting inte går som de vill.

Det är inte empatin mot det egna jaget som är nedsatt, det är empatin mot andra.

Studera bloggar och annat som fångar på Death row i USA skriver och du ska möta en sällsam samling av cry babies som är så ledsna, så ledsna för sin egen skull och att de hamnat där de hamnat. Även om en del av dem är hyggligt bra på att låtsas som något annat.
2015-10-29, 17:36
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Dakar-rallyt 2009:

"2009 är det tredje året som Thomas Berglund satsar på Dakarrallyt men det är bara andra året som han kör. I fjol ställdes tävlingen in på grund av hot. Därför har tävlingen i år flyttats från Afrika till Sydamerika. Thomas Berglund, till vardags officer och chef på Idrottsavdelningen på Livgardet, och hans team har egentligen ingen aning om vad som väntar men han hoppas på en jobbig tävling.

Men om, eller när, något händer har Thomas Berglund en trygg hand vid sin sida. I karavanen bakom tävlingsåkarna sitter Lars Lindman, också officer på Livgardet. Hans jobb är att se till att Thomas Berglund kan fortsätta körningen nästa morgon. Det innebär kanske jobb hela nätter.

Att valet föll på Lindman är inte konstigt. Lindman är roadracingförare, duktig mekaniker och bygger egna motorcyklar.
– Sen jobbar han på Livgardet. Då kan vi hjälpas åt att förbereda oss.

I teamet, kallat Team Scandinavia, ingår också Pål-Anders Ullevålseter och lastbilschauffören, tillika mekanikern, Stefan Holm från Skövde garnision."

Källa: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktu...i-dakarrallyt/

Jag vet att han är en duktig mekaniker.. Träffat honom på Anderstorp när jag själv tävlat.. Men det styrker ingenting.
2015-10-29, 17:37
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att dammet var borta där snöret (lindat tre varv) förklaras av att det var där BO blev upphängd. Därom inget tvivel. Men det ”droppade” blodet satt väl inte ovan på den ytan?

När det gäller den aktuella tidsfönstret ca 18:00 – 19:30 så synes NB ha problem med alibi och därvidlag tycks inte fru / broder vara särskilt behjälpliga. Så ja, ännu har inget radikalt förändrats i min inställning att rätt man sitter.

Jaha ja, så du ser oxå helheten och förstår att de med 99,99% säkerhet har rätt man åtalad?

Avskavt blod från hans underarm på röret, eller hur har det hamnat där tro?
2015-10-29, 17:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Den här rättegången verkar dåligt planerad av Skaraborgs tingsrätt. De ska inte hålla på så här länge. Människor är inga maskiner. Så här sent på dagen är perceptionen dålig.

Det är bättre att planera in extra rättegångsdagar som i så fall inte behöver nyttjas.

Instämmer. Att hålla på efter kl. 17 när man varit igång sedan kl. 9 är inte optimalt. Vid min domstol gjorde vi det endast i undantagsfall men precis som du säger är det absolut att rekommendera att helt enkelt sätta ut nya dagar.
2015-10-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Är det någon som är juridiskt kunnig och kan förklara varför föräldrarnas advokat får så stort utrymme I denna rättegång. Det är väl staten som åtalar NB, inte familjen?

Det borde väl räcka med åklagaren. Jag kan förstå att man har en advokat som hjälper en person som blivit utsatt för brott men nu är ju tyvärr inte brottsoffret I livet. Hur kommer det sig att pappan och hans advokat får ta så mycket utrymme I rättegången?

Jag tycker personligen att det påverkar objektiviteten I rättegången.

Förstår att även om jag tycker det är konstigt måste det vara enligt lag, annars hade väl någon protesterat.
Enligt advokaten var det därför som man krävde skadestånd även om pengarna inte hade någon betydelse. Då kan han delta och ställa frågor.
2015-10-29, 17:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Är det någon som är juridiskt kunnig och kan förklara varför föräldrarnas advokat får så stort utrymme I denna rättegång. Det är väl staten som åtalar NB, inte familjen?

Det borde väl räcka med åklagaren. Jag kan förstå att man har en advokat som hjälper en person som blivit utsatt för brott men nu är ju tyvärr inte brottsoffret I livet. Hur kommer det sig att pappan och hans advokat får ta så mycket utrymme I rättegången?

Jag tycker personligen att det påverkar objektiviteten I rättegången.

Förstår att även om jag tycker det är konstigt måste det vara enligt lag, annars hade väl någon protesterat.

Åklagarens främsta uppgift är att få den tilltalade fälld. Målsägandebiträdets främsta uppgift är att se till att målsäganden får den skadeståndsersättning som yrkats (samt verka som stöd i övrigt), dessa sammankopplas dock av den anledningen att skadeståndsersättning endast utgör om den tilltalade blir fälld. Så egentligen är målsägandebiträdets främsta roll att verka som stöd och målsägandebitränden utses inte alla mål utan endast mål där det förekommit t.ex. grov brottslighet eller där den tilltalade är minderårig.
2015-10-29, 17:41
Medlem
Parkours avatar
Hörde att dom pratade om att vittnet skulle få 90:- i milersättning för resan till Tingsrätten.
Är detta något vittnet begärde eller är det standard att ersätta vittnen på detta viset?
2015-10-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
Hur har fruns dna hamnat i Lisas trosor?

Hon och Nerijus hade sex på lördagen, dagen före Lisa försvann och mördades. Han har inte tvättat sig efter det och mest troligt är väl att det hamnat där av den anledningen.
2015-10-29, 17:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag vet att han är en duktig mekaniker.. Träffat honom på Anderstorp när jag själv tävlat.. Men det styrker ingenting.
Men vad gäller denna tråd och mordet på LH så är det rimliga att anta att han är just teknisk officer med inriktning mot fordon på Skövde garnison. Inte del av ett specialförband. Vi har inget som tyder på det, om det nu skulle vara av intresse oavsett.

Att han skulle vara del av SOG eller liknande rimmar dessutom illa med att han var med i ett inslag i SVT (?) om en reklamation på sin SAAB-bil, år 2009 om jag inte minns fel!
2015-10-29, 17:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Dessvärre är slasken inte offentlig, den misstänkte har dock rätt att få ta del av den.

https://www.advokatsamfundet.se/Advo...ar-atal-vacks/
Ok, tack, hade missat det avgörandet.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Hörde att dom pratade om att vittnet skulle få 90:- i milersättning för resan till Tingsrätten.
Är detta något vittnet begärde eller är det standard att ersätta vittnen på detta viset?

Standard, vittnen ersätts får förlorad arbetsinkomst, max 700 kr men det är skattefritt, samt reseersättning, 12,8 kr per mil eller något sådant tror jag det var (eller ersättning för bussbiljett eller liknande).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Men sa han att han spelade datorspel vid en viss tidpunkt och det går att bevisa att han inte gjorde det? Eller missförstod jag något?

LoA går att spela offline

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in