2015-10-29, 16:51
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af illyria
Har inte läst hela tråden och risk för upprepning finns, men....

När de frågade Lisa Holms pappa kring vad han jobbar med, svarade han: "Jag jobbar som officer inom militären. Jag skruvar på bilar."

Är det ingen som reagerar på detta?

Med andra ord. Han är en svensk Navy SEAL.

Mycket som försegår i bakgrunden som vi aldrig får reda på. Kan det ligga mer bakom detta mord som vi inte vet om?

Ubåtar underättelsetjänst hämnd? Kartläggning av litauern mm ? Plantering
2015-10-29, 16:52
Medlem
Lisa går mot mopeden fullt påklädd med hjälmen hängandes på armen.
2015-10-29, 16:52
Medlem
GJ är hemma varannan månad.
HJ är där en gång om året.
Vilken slump (?) att båda var där denna ödesdigra helgen.

GJ var berusad och HJ ska hämta rullskidor - när Lisa försvinner.
2015-10-29, 16:54
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af illyria
Har inte läst hela tråden och risk för upprepning finns, men....

När de frågade Lisa Holms pappa kring vad han jobbar med, svarade han: "Jag jobbar som officer inom militären. Jag skruvar på bilar."

Är det ingen som reagerar på detta?

Med andra ord. Han är en svensk Navy SEAL.

Mycket som försegår i bakgrunden som vi aldrig får reda på. Kan det ligga mer bakom detta mord som vi inte vet om?

Hennes pappa är officer i SOG (Särkilda operatiosngruppen) med andra ord dom mest erfarna och duktiga militärerna som Sverige har.. Men detta visste vi sedan månader tillbaka.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag missade att han sa det. Bra att du nämner det här. Det stärker ju bara hennes vittnesmål.

Missade att länka, men det var klipp från LIVE rapporten på Expressen , reportern på plats som intervjuade Tore Brandtler.
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofant12
Då har dem med största sannolikhet vetskap om att den inte behövdes kollas upp uppenbarligen. Så släpp den. Polisen skulle knappast missa det.

Men det är exakt så man inte får göra i en polisutredning. Lika viktigt som att binda gärningsman till brott är det att eliminera andra potentiella personer. Då kan man inte bara säga att vi struntar i att utreda det eller det.
Man måste göra det för att utesluta att det inte blir en fällande dom som är deras jobb.
2015-10-29, 16:55
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Min fetning.

Nej. Absolut 100% nej. Vad tar du detta på menar du? Personlighetsklyvning?

Jag förstår inte din fråga riktigt. Som jag tidigare har skrivit så är jag ingen psykolog utan får en uppfattning att den åtalade utåt sett verkar vara en juste person (utifrån alla dessa uttalanden om denne) men har en dold, mörk, sida som uppenbarligen kommer fram i samband med detta mord. Att jag skriver om min uppfattning innebär inte att det är så, men det är de vibbar som jag får.
Senast redigerad av TheFortress 2015-10-29 kl. 16:57.
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nej vi vet ingenting om det.

Det vore snällt om du lät bli att dra alla över samma kam.

Du kanske inte vet men jag och många med mig är övertygade ("vet") om hur, var och av vem Lisa mördades.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Ja, så kan det vara. Om vi även beaktar händelseförloppet i sin helhet och utgår ifrån att han skall ha genomfört allt detta inom en och en halv timme, finns det nog inte så mycket tid över för penetrering. Min bedömning är att det i slutändan handlar om makt och kontroll i första hand samt att han på något vis kan lida av en personlighetsklyvning. Men, detta är enkom mina egna funderingar efter att ha följt fallet så långt.
Jag är helt inne på detta med tillägg att jag tror det skett en förberedelse då han är ute från 16-tiden och ska enbart göra ett enkelt jobb.
Jag undrar dock om det inte lutar åt en tyngre diagnos..Det kan ha funnits tecken och jag tycker det finns en del underligheter via förhören med IB och AB.

Debutera som mördare vid 35 är inte konstigt, hans personutredning säger ingenting, ej heller frånvaro i brottsregistret. Om sexualsadism inte framkommer tidigare är det dock en udda man - men hans förflutna är inte kartlagt. Att ta del av hans tidigare år, hans ex:s åsikter och främst tiden i England vore intressant. En rättspsykiatrisk utredning är nog på sin plats med tanke på mordets utförande - för han är en märklig person.
Senast redigerad av develi 2015-10-29 kl. 17:22.
2015-10-29, 16:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Absolut. Han är utpekad. Hon fann det hela obehagligt, Han luktade rök.
Dessutom så hävdar han att han träffat denna tjej o blivit presenterad för henne tidigare, vilket hon bestämt säger nej till. Alltså ljuger NB.
När vittnet pekar ut NB så fnissar han där han sitter o sen skakar på huvudet.

Att han gjort försök att få in tjejen i bilen stärker ju motivbilden ang sexuellt motiv, överfall osv.
Tjejen är heller inte helt olik Lisa då hon också har långt ljust hår efter vad som framkommit från bilder i tråden om jag inte är helt ute o cyklar.
Fast han lät henne springa vidare. Vad säger det då?
2015-10-29, 16:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tyckte också det var underligt att han inte våldtog henne, men kom ihåg att GM troligen är en jävligt sjuk människa med skeva preferenser. Han fick säkert ut det han ville av att få observera upphängningen. Precis, som sexualsadist gav det honom säkert full tillfredsställelse. Dock inte säkert att hon behövde uppleva dödsångesten de sista minuterna i sitt liv. Hon kan ju ha varit medvetslös när hon hängdes upp.
Mordet är kusligt likt BTK-mördarens första mord där ett barn hängdes från ett avloppsrör så att tårna nätt och jämnt nådde golvet. Mördaren Rader onanerade medan offret dog.
Notera att mördaren Rader, ensam men beväpnad med ett skjutvapen, övermannade och band en familj på fyra personer! Det är alltså inget udda med at MGM ska ha övermannat en 17-åring och bundit henne utan att slå henne medvetslös eller liknande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rader
https://books.google.se/books?id=1ObDVYYMCJIC&pg=PA157&hl=sv#v=onepage&q&f =false
2015-10-29, 16:57
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast han lät henne springa vidare. Vad säger det då?

Att han upplevde att det var för riskabelt att göra något åt saken just där och då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in