2015-10-29, 08:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Ser att många här tar minskningen med en axelryckning och tycker den är helt ok, och inget att bry sig om.

Skojar ni?? Löfven fullkomligt vräker in invällarna i landet, trots att vi uppenbarligen inte har plats för fler, och trots starka indikationer på en framtida välfärdskollaps. Invandringsvågen, regeringens inkompetens och alliansens passiva stöd för det rödgröna vansinnet, borde få SD att stiga som en raket i alla mätningar, men istället minskar dom.. Och ni anser att minskningen är ett obetydligt brus?

Själv tar jag minskningen som ett skrämmande tecken på att svenskarna har tappat förståndet helt och hållet. Nu blir det så mycket enklare för mig att strunta i det här landet. Hittills har jag faktiskt tyckt synd om Sverige och svenskarna, men nu börjar jag faktiskt tycka att svensken förtjänar allt elände som står runt hörnet. Som man röstar får man ligga.

Tycker också det är lite konstigt. Dock brukar det vara så att det finns en viss fördröjning mellan vad som sker i samhället och hur det reflekteras i undersökningarna så man bör inte dra förhastade slutsatser.
2015-10-29, 08:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
För eller senare kommer den ekonomiska krisen, det gör den alltid (även om 7K faktiskt tror att massinvandringen ska skydda dem mot alla tendenser till ekonomisk medgång) och då tar det hus i helvetet, huvuden kommer rulla (bildligt hoppas jag) SD kommer att stiga mot oanade höjder och det kommer bli oroligt när svenskarna inte längre kan försörja förorten som tidigare.. Ragnarök..kanske, eller en nystart.
Ja..Jag tror en ekonomisk kris hade gjort detta landet gott nu. Det är när det börjar kännas osäkert för egen del som folk börjar vakna på allvar, och förtroende för politiker/media minskar.
2015-10-29, 08:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Efter alla kampanjer så kommer antagligen skillnaden mellan telefon- och webbundersökningar att börja öka igen. Den omvända Bradleyeffekten är stor för dom som nyligen tagit steget över från självmordspakten till verkligheten.

Det kan mycket väl vara en faktor. När medierna rapporterar i högre utsträckning om hur synd det är om alla och insinuerar att det är SD för att elda upp asylboenden (trots att det inte finns något stöd för det) lär det vara färre som vill säga att de röstar på det partiet per telefon.
2015-10-29, 08:53
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
SD's framgångssaga slutar på ca 20%, det kommer aldrig att bli 50% eller ens 40. Det är bara att ge upp

Det där är skitsnack. När vidden av vad som hänt de senaste månaderna svallar ut över landet och skattepiskan viner och ladorna skall tömmas och flyktingarna skall tryckas ut lär alla utom de naivaste drömmarna känna av det. Man har dessutom lämnat kranen öppen för invällande i ett år framgent med garanterad PUT.
Välfärden är redan vacklande, statlig egendom är såld och pantsatt, försvaret eliminerat och nu kommer man att gräva djupt i pensionssystemen.
Hundratusentals lycksökare som är arbetslösa minst 10 år i en vikande konjuktur. Grattis svenskar.
SD kommer att få en andra våg av tillströmning inom någon månad. Sd kommer att nå strax under 30%. Tyvärr spelar det ingen roll. Skadan är skedd och permanent. Sveriges tid som förebild och välfärdssamhälle är över. En förbluffad värld kommer att se på och fråga sig hur det kunde bli så.
De större städerna kommer att bli som Malmö och småstäderna som kulisstäder med bidragstagare i huckle som planlöst virrar omkring på dagarna. Sverige kommer att falla fritt i alla jämförelser inom välfärd, skola, kriminalitet, välstånd, företagsamhet, innovation o.s.v. Hoppas att ni tycker att det vara värt det för att sola sig i godhetens strålkastare en stund.
Skönt att man lämnar skutan i tid.
Senast redigerad av Mextreme 2015-10-29 kl. 09:02.
2015-10-29, 09:17
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nu är OU från Sentio och Yougov väldigt välkomna. När kan vi vänta respektive? Visar även dessa på nedgång eller bekräftar nedgång så begriper jag ingenting. Förra månadens OU kan mycket väl bara ha varit brus, men just i dessa tider belöna SD med en sänkning är obegripligt.

Såvitt jag kan tyda status.st så får vi gå tillbaka till jan/feb 2013 för att se att SD backat två månader i rad hos Sentio. För Yougov är det maj/juni 2014.

Nä jag tror nog på att sd har ett hack i kurvan på uppgångstrenden, inget att blunda inför. Förklaringar är helt enkelt den kampanj man haft emot sd. Men vi måste helt enkelt vara tålmodiga, det är viktigt att fråga vänner och bekanta om dom vet något om ekonomi. Vad en flykting kostar och lägga fram obestridliga kalla fakta för dem. Att sakligt lugnt förklara för fårskallarna.

Här en debatt rulla ner sidan en del,
http://avpixlat.info/

Nationalekonomen Tino Sanandaji i debatt med Jon Åsberg, chefredaktör på Affärsvärlden, och Annika Creutzer, privatekonom, om de ekonomiska konsekvenserna av den rekordhöga massinvandringen.
En bra sid om kostnader.

http://www.tino.us/
2015-10-29, 10:51
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
SDs utveckling sen valet enligt den preliminära PM2.0.

Notera hur ordningen mellan OUs publiceringsdatum och mätperiod-tyngdpunkt (det som plottas) ofta skiftar: Novus undersökning är tex lika gammal som Sifos, och till och med äldre än YouGovs.
2015-10-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Addera migrationsuppgörelsen och Kent även om de kom in sent i mätningsperioden.

Och att lista asylboenden var ju en lysande ide. Precis det som man inte vill att SD skall associeras med.

Jag tror SD har problem med sina egna medlemmar/sin egen organistion. Därav bl a kampanjandet.

Men det verkar som om grösrötterna pressar på för att "göra något", vilket är förståeligt, men knapast klokt. Detta med att lista asylboenden var ett lokalt initiativ, jag tror inte partiledningen jublar över detta.
2015-10-29, 11:28
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nu är OU från Sentio och Yougov väldigt välkomna. När kan vi vänta respektive? Visar även dessa på nedgång eller bekräftar nedgång så begriper jag ingenting. Förra månadens OU kan mycket väl bara ha varit brus, men just i dessa tider belöna SD med en sänkning är obegripligt.

Såvitt jag kan tyda status.st så får vi gå tillbaka till jan/feb 2013 för att se att SD backat två månader i rad hos Sentio. För Yougov är det maj/juni 2014.
Ja, SD:s sötebrödsdagar är över ochpartiet komemr att gradvis erodera ner mot lägre siffror - det är långtifrån säkert att partiet klarar 4% spärren nästa val. Vi ser också en motsvarande nedgång i det andra patraskparitiet - socialdemokraterna. Segrare blir alliansen med sin moderna, invandrarvänliga och feministiska politik!
2015-10-29, 11:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
SDs utveckling sen valet enligt den preliminära PM2.0.

Notera hur ordningen mellan OUs publiceringsdatum och mätperiod-tyngdpunkt (det som plottas) ofta skiftar: Novus undersökning är tex lika gammal som Sifos, och till och med äldre än YouGovs.

Här visar du på något väldigt intressant,vilket gör att man blir mer och mer sugen på foliehatten.
Det här är propaganda framför allt,inte information..
2015-10-29, 11:43
Medlem
Askydras avatar
Jag vill börja mitt inlägg med att be alla här inne att ta det lite lugnt... vi hade 25(?) rekord i rad och har redan dubblat valresultatet och nu har vi minskat EN månad. Minskningen är inte ens stor nog att oroa sig för och med tanke på att vi alla redan vet att OU släpar 1-2 månader så kommer vi inte se några mätningar som får med sig infon om den massiva invällningen förrän tidigast nästa månad kanske inte ens i år.

Citat:
Ursprungligen postat av att
Jaha, då var oktober månads OU komplett. Enligt status.st backar SD från medelvärde 21,4 till 20,0.

Efter en månad när precis ALLT visar på att sjuklövern är antingen vansinniga eller onda, antagligen bådadera.

Ursäkta offtopic men jag mår inte bra av detta. Försöker just nu supa ihjäl mig men inte ens det verkar lyckas.

Klassiskt räknefel.

Det går inte att jämföra 2 månader som har olika institut med för så blir medelvärdet helt snett.

September månads medelvärde är 21,4 enligt status och där är inte Skop med.
Oktober månads medelvärde utan Skop blir 20,6 vilket betyder en minskning med 0,8 och inte 1,4.

Man bör undvika att räkna med OI som inte levererar varje månad men om man ska räkna med dem bör man använda deras senaste mätning vilket i sin tur skulle medföra att SDs medel för september minskar så skillnaden blir ännu mindre.

Sep med Skop: 20,5
Okt med Skop: 20,0

Så det går inte att stirra sig blind på medelvärdet på status.st.

Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Alla de som är mer lojala med partiledningen än med partiet och den sverigevänliga rörelsen har en del i ansvaret för tappet på 1,5 procentenheter i oktober. Till slut samlas det så mycket skit att folk inte längre kan tänka sig rösta på partiet trots Sveriges pågående katastrof.

Jag tror du är helt ute och cyklar. Vi kommer troligen se en dipp i OU nu på grund av kampanjen i media men jag tror inte för en sekund att SD kommer stå still/backa någon längre tid utan det kommer vända upp igen senast i januari.
2015-10-29, 11:52
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Ja, SD:s sötebrödsdagar är över ochpartiet komemr att gradvis erodera ner mot lägre siffror - det är långtifrån säkert att partiet klarar 4% spärren nästa val. Vi ser också en motsvarande nedgång i det andra patraskparitiet - socialdemokraterna. Segrare blir alliansen med sin moderna, invandrarvänliga och feministiska politik!

Det här kan vi nästan ta som en garanti för att SD kommer fortsätta växa till nästa val
2015-10-29, 11:52
Medlem
Karmans avatar
Ja, jag tror SD har stagnerat i opinionen. Och den viktigaste orsaken är, det kan tyckas märkligt, situationen med den formidabla okontrollerade invandringen Sverige har just nu. Många SD-väljare ser nästan slaget förlorat, SD har förlorat striden och nu kan man bara försöka göra det bästa av situationen i ett krisläge. Då vänder man sig till de "gamla" partierna igen, av trygghetsskäl.

Man bör komma ihåg att de som röstat på SD i många fall har gjort det av protestskäl. Men hur stor är idén att protestera mot något som redan hänt? Sjufalt dessutom.

Sedan kan jag hålla med om att listningen av asylboenden inte var det smartaste...

Dessutom SD:s nya taktik med att "överge parlamentarismen" var att gå lite väl långt. Att köra en kampanj är en sak, en naturlig sak. Men SD:s ledning gick ett par steg för långt i sina domedagsprofetior och allt snack om aktivism i stället för seriös politik. Jag tror inte att väljarna gillar det heller.
Senast redigerad av Karman 2015-10-29 kl. 11:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in