2015-10-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Onekligen intressanta SD faller just nu vid en tidpunkt då de bör gå upp nu när det en massa negativa nyheter kring massinvandringen.

Kan det vara så att folk uppfattar det som 7klöven börja så långsamt sätta stopp för massinvandringen, då även Löfven har sagt att det inte längre går, och då går de tillbaka till 7klöven? SD är ändå ett missnöjesparti i första hand.

De större negativa nyheterna om invandringen har dock kommit för det mesta efter dessa mätningarna gjordes. Sen är ju många politiskt ointresserade helt ovetandes om hur tandlös migrationsöverenskommelsen är och att DÖ fortfarande gäller. Tror folk får absorbera den propagandakampanjen de har utsatts för innan vi ser ett ökat stöd igen. Men verkligheten kommer alltid ikapp till slut.
2015-10-28, 23:41
Medlem
Floragatans avatar
Jag har inte träffat på en enda människa som sagt att FÖ verkar vara bra eller att den kommer att ge önskvärt resultat. Det enda jag hör angående flyktingfrågan är en stegrande oro. Till och med Expressen slaktade ju FÖ på ledarplats. Dom som ändå uppenbarligen tror lär få anledning att ändra sin uppfattning.

Jag ser bara två rimliga förklaringar till att SD inte växer i dessa vansinnestider, den så tröttande skamfaktorn samt vissa uselt och bedrägligt utförda opinionsmätningar.

Fjädern spänns allt hårdare, rekylen kommer att göra ont.
2015-10-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Skop drar ner medelvärdet något. I övrigt vet jag inte heller om sjuklövern visade sig från sin värsta sida i oktober.
DÖ sprack och partierna närmade sig SD:s invandringspolitik mer under den senaste månaden än de gjort de senaste 15 åren combined. Lägg därtill att Bradleyeffekten förmodligen är större än någonsin så är det uppenbart att SD:s ökningar kommer att ta ny fart de närmaste månaderna såvida inte sjuklövern gör nya kraftiga förändringar i invandringspolitiken.
7K har möjligen en kort respit, de måste visa att de menar allvar (vilket de inte gör), när det börjar vissa sig att 7Ks politik börjar kosta i egen plånbok eller allmänt leda till försämringar i tex sjukvård eller omsorg kommer SD siffror ta ny fart. Men att svenskarna inte fattar bättre än så här är ju illavarslande. Med de också inser kanske att det redan är för sent, bättre att böja huvud för de nya härskarna och hoppas på en mild behandling..
2015-10-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Många missar att om EU tar kontrollen over sina yttre gränser kan inte flyktingarna nå Sverige. Därmed kan svenska politiker behålla sin extrema åsikt och inte behöva stå för konsekvenserna.

EU kommer att rädda de svenska politikerna. Och till viss del lindra smällen för Sverige. Tyvärr.

Processen kan sedan fortsätta men under mer kontrollerade former...
Jo och det är förstås detta man varje natt ber om, så kan man ändå skenheligt fortsätta hävda att man inte böjde sig för de mörka krafterna.

Jag tycker nog SD kunde tona ner sin anti-EU kritik till förmån att man stödjer de ljusa krafterna i Europa, som Orban. Folk har nog ingen större lust att gå ur EU för man käner ju faktiskt numera en viss gemenskap inom EU (däremot inte mot EU byråkratin och hur demokratin behandlas i Europa/EU- det är där SD bör skjuta in sig).
Senast redigerad av Fnysington 2015-10-28 kl. 23:51.
2015-10-29, 00:02
Medlem
Månsans avatar
Minskningen i Novus är bara brus, inget att bry sig om.

Plötsligt har man i oktober intervjuat 4000 pers. De föregående månaderna endast 3000. Man kan ge sig fan på att de intervjuat 1000 pers mer än planerat för att få med så mycket SD-negativt som möjligt tack vare kniv-dåren i Trollhättan.
2015-10-29, 00:18
Medlem
För eller senare kommer den ekonomiska krisen, det gör den alltid (även om 7K faktiskt tror att massinvandringen ska skydda dem mot alla tendenser till ekonomisk medgång) och då tar det hus i helvetet, huvuden kommer rulla (bildligt hoppas jag) SD kommer att stiga mot oanade höjder och det kommer bli oroligt när svenskarna inte längre kan försörja förorten som tidigare.. Ragnarök..kanske, eller en nystart.
2015-10-29, 00:38
Medlem
anteri17s avatar
Fullkomligt löjlig nedgång. Folk i gemen tänker väl att så länge vi minskar strömningarna, eller endast avstannar strömningarna, så reder vi ut det här. Det packet inte fattar är att alla problem ackumuleras över ett år, två, tre, 15 år fram i tiden.

Till alla som jobbar inom skolan: Välkomna helvetet. Inte ens ni privilegierade lärare i lugna områden kommer kunna undgå en total systemkollaps. Utomhusundervisning kommer inte längre ses som något roligt för barnen, som något extra, utan kommer bli ett nödvändigt ont med tanke på den ohjälpliga lokalbristen.

Era barn kommer få undervisas av svagbegåvade nyexade lärare. Med tanke på att behovet är så stort, med tanke på att få vill jobba i en kommande kaos-skola, så kan nu vem som helst bli lärare. Jag vet före detta klasskompisar som nu läser lärare. Jag vet hur dumma dessa människor är. Kul land att skaffa barn i om tio år... Jag bävar.

Imorgon ska jag iaf gå till mitt jobb. Ge de barn jag jobbar med den omsorg de inte kommer kunna få om ett år eller två. Jag blir arg när jag tänker på det. Vi sviker våra barn. Jag får bokstavligen tårar i ögonen när jag skriver detta. De små barnen är inget anande om deras mörka framtid. Skolans kaosklass kommer bli den kommande normen. Och jag skäms. Jag skäms för att jag inte vågar stå upp för mina åsikter mer än här på FB eller i mitt absolut närmaste sällskap. Jag skäms och jag ber om ursäkt. Men jag kan göra något. Jag kan övervinna min familj. Hälften är redan övervunnen. Jag kan rösta rätt. Jag röstade rätt. Jag kan iaf förhålla mig neutralt i debatter, dvs inte ta vänster-/liberalsidans parti när de hatar på SD och vettig invandringspolitik. Alla kan vi göra något.
Senast redigerad av anteri17 2015-10-29 kl. 00:41.
2015-10-29, 00:55
Medlem
RingRing2014s avatar
SD backar, inte helt oväntat, inga konstigheter. Man måste ha fingret i luften för att göra en komplett analys.

Vi i tråden är redan förbi och färdiga med det mediadrev som trummade igång med den lilla pojken på stranden, dumsvensson är inte färdig med det. Som alla rutinerade trådskribenter redan vet så är opinionen, som någon skrev, "seg som sirap".

Det är alltså den gemenskapseufori som följde av Alan-drevet som fortfarande har visst momentum. Även om det runnit mycket vatten under broarna sedan dess för oss som har fingrarna i vinden så tycker dumsvenne att det ju hände alldeles precis, det är färska nyheter för dem.

Jag gissar att en stor del av väljarna inte ens orkat ta in de monstruösa volymer som redovisats senaste tiden, många orkar nog inte ens läsa tidningar och se TV. Med detta skjuter man givetvis bara problemen framför sig och så länge många känner sig relativt trygg tycker man sig ha råd med det.

Vi lever i en situation nu som inte passar den defensiva svensken, vi blir överkörda pga vår kulturella seghet och blyghet. Detta är vad jag känner en farlig situation för landet. Vi grejar inte att hantera detta, vi har inte de mentala verktygen i kollektivet, det är skrämmande.

SD kommer att rycka igen, men vi är som sagt inne i en tillfällig svacka av klassisk svensk idiotsnällhet just nu. Men lika klassiskt är att detta kommer blåsa över, vardagen är strax här, snart får blåögda naiva svenskar i mängder känna på MENA-chock rakt i ansiktet på sina egna barn när skolan trycker in nyanlända vildar i deras artiga och välartade barns liv.

Mot 50% gott folk. Alternativt gränskontroller från 7K.

PS. Dagens situation håller inte och det vet alla innerst inne. Jag håller med om att i en psykiskt alert befolkning så borde SD haft minst 35-40% redan nu, men sådan är tyvärr inte svensken. Vår akilleshäl har aldrig varit så tydlig under mitt 37-åriga liv som den är nu.
Senast redigerad av RingRing2014 2015-10-29 kl. 01:14.
2015-10-29, 05:05
Medlem
-1,4 novus
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21667075.ab

Inom felmarginal.

Naturligt då andra partier börjat fatta/erkänna alvaret i situationen.
Senast redigerad av Kent-Herbert 2015-10-29 kl. 05:08.
2015-10-29, 05:55
Medlem
SD's framgångssaga slutar på ca 20%, det kommer aldrig att bli 50% eller ens 40. Det är bara att ge upp
2015-10-29, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
SD's framgångssaga slutar på ca 20%, det kommer aldrig att bli 50% eller ens 40. Det är bara att ge upp

Inget parti kommer någonsin få 50% (igen?) i Sverige.
2015-10-29, 06:27
Medlem
hashs avatar
Att ett parti backar ibland i opionen är fullt normalt.
Men det känns ändå konstigt att SD backar nu, med tanke på dessa orostider.
Egentligen ger jag inte mycket för Novus, de har garanterat en agenda bakom mycket dom publicerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in