2015-10-29, 06:49
Medlem
von.Durchfalls avatar
Första gången på länge som det ses en otvetydig minskning för Sd i opinionen från en månad till en annan. Intressant. Jag gissar på följande förklaringar:

1) Avskaffandet av DÖ (åtminstone på pappret), som ju var ett rött skynke för många borgerliga väljare.

2) FÖ, som av många tolkas som att de etablerade partierna äntligen tar ansvar för flyktingsituationen, även om den politiskt insatte inser att uppgörelsen är tandlös.

3) Brinnande flyktingboenden och skolattentat som med lite hjälp av media associeras till Sd.

4) En känsla av nationell samling i en krissituation. "Vi har klarat det här förr och vi ska klara det igen". Det får folk att söka sig till de styrande partierna, dvs 7k.
2015-10-29, 06:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Första gången på länge som det ses en otvetydig minskning för Sd i opinionen från en månad till en annan. Intressant. Jag gissar på följande förklaringar:

1) Avskaffandet av DÖ (åtminstone på pappret), som ju var ett rött skynke för många borgerliga väljare.

2) FÖ, som av många tolkas som att de etablerade partierna äntligen tar ansvar för flyktingsituationen, även om den politiskt insatte inser att uppgörelsen är tandlös.

3) Brinnande flyktingboenden och skolattentat som med lite hjälp av media associeras till Sd.

4) En känsla av nationell samling i en krissituation. "Vi har klarat det här förr och vi ska klara det igen". Det får folk att söka sig till de styrande partierna, dvs 7k.

Slutsatsen är given.

En majoritet av befolkningen bryr sig inte om sitt eget land.

Det enda man bryr sig om är andra länders medborgare. Där man är villiga att försaka det mesta.

Dessutom kan man ana att det sjunkande PISA-resultatet inte enbart beror på nybyggare.
2015-10-29, 07:04
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x5
Bra jobbat!

Alla siffror:

M 22,4 (-0,7)
FP 4,8 (-0,1)
C 6,9 (+0,9)
KD 3,9 (+0,7)
S 26,0 (-0,5)
V 6,6 (-0,1)
MP 6,6 (+0,7)
SD 19,4 (-1,4)
FI 2,1 (0,0)
Annat parti 1,3

Novus har för den här mätningen intervjuat 4003 personer per telefon under tiden 28
september – 25 oktober 2015. Andelen osäkra väljare är 8,4 procent.

Noteringar:

Ökningen, 2,3 och minskningen 2,8 borde ta ut varandra. Här fattas 0,5 %enheter.
Fi 2,1 !? och "annat parti" 1,3? Vilket/-a andra partier då? Pp? Svp?
Jag tror att en procentenhet frå Sd har hamnat på Fi och en procentenhet hos "annat parti" plus att det har tappats bort en halv i matematiken allt för att pressa ner siffrorna för Sd under 20 strecket.

Skum undersökning på även andra sätt, men det tar vi den andra tråden.
2015-10-29, 07:27
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall

Addera migrationsuppgörelsen och Kent även om de kom in sent i mätningsperioden.

Och att lista asylboenden var ju en lysande ide. Precis det som man inte vill att SD skall associeras med.
2015-10-29, 07:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tror på en viss nedgång / stillaliggande för SD. Dock inte så stor som vi ser här. Just nu gör instituten allt de kan för att få SD att verka som en förlorare, för att bryta framgången.

Vi ska komma ihåg att vi i denna tråd är mycket politiskt intresserade, och läser varje stavelse som skrivs i varje media kring frågan. Så är det inte med gemene man. Gemene man har uppfattningen att "nu äntligen" tar övriga partier "tag i frågan".

Då är det naturligt att SD tappar något. Men eftersom åtgärderna är helt verkningslösa, och omfattningen på kaoset som det kommer att bli i skolan, i bostadssituationen, statsbudgeten och ute i samhället ännu inte blivit uppenbar, så kommer SD att öka som en raket längre fram.
2015-10-29, 07:31
Medlem
Rickuzs avatar
Ser att många här tar minskningen med en axelryckning och tycker den är helt ok, och inget att bry sig om.

Skojar ni?? Löfven fullkomligt vräker in invällarna i landet, trots att vi uppenbarligen inte har plats för fler, och trots starka indikationer på en framtida välfärdskollaps. Invandringsvågen, regeringens inkompetens och alliansens passiva stöd för det rödgröna vansinnet, borde få SD att stiga som en raket i alla mätningar, men istället minskar dom.. Och ni anser att minskningen är ett obetydligt brus?

Själv tar jag minskningen som ett skrämmande tecken på att svenskarna har tappat förståndet helt och hållet. Nu blir det så mycket enklare för mig att strunta i det här landet. Hittills har jag faktiskt tyckt synd om Sverige och svenskarna, men nu börjar jag faktiskt tycka att svensken förtjänar allt elände som står runt hörnet. Som man röstar får man ligga.
Senast redigerad av Rickuz 2015-10-29 kl. 07:44.
2015-10-29, 08:04
Medlem
different_trips avatar
Jag tror detta är en period som kommer bli ihågkommen. SD har fått sitt tak och vänt, nu kan det tyvärr bara gå neråt.

Allt jävla snyfteri tillsammans med bränderna, även om det är anlagt av vänstern, så innebär detta i förlängningen slutet på SD.

Tyvärr. Att tro det skulle skjuta uppåt igenom efter tydlig nedgång är nästan lika naivt som massinvandringsförespråkare som säger det inte finns något negativt.

Nu har jag trots allt röstat SD 2010 och 2014, men ärligt talat tror jag inte SD kommer nå över 20% i ett val om landet inte går riktigt åt helvete. Typ att svenskar portas från akutmottagningarna för flyktingarna har prio.

Men även det skulle ignoreras av en känslostyrd kärring, där får "asylbarnet" Ahmed, 35, gå före ändå.
2015-10-29, 08:08
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Intressant Novusmätning.
Den menar att moderaterna tappar röster trots att det har varit en ström väljare från SD till M.

Moderaterna har alltså ökat sin andel asyleldande Darth Vader-nazister i sin väljarkår ganska mycket denna månaden.
Inte speciellt troligt att SD tappar väljare till Centern? Ska invandringskritiska helt plötsligt välja öppna gränser Lööf? Inte en chans.
Ute i landet kokar det och folk börjar tappa tron på politiker och samhälle.

Det här är bara psyops!
2015-10-29, 08:11
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag tror detta är en period som kommer bli ihågkommen. SD har fått sitt tak och vänt, nu kan det tyvärr bara gå neråt.

Allt jävla snyfteri tillsammans med bränderna, även om det är anlagt av vänstern, så innebär detta i förlängningen slutet på SD.

Tyvärr. Att tro det skulle skjuta uppåt igenom efter tydlig nedgång är nästan lika naivt som massinvandringsförespråkare som säger det inte finns något negativt.

Nu har jag trots allt röstat SD 2010 och 2014, men ärligt talat tror jag inte SD kommer nå över 20% i ett val om landet inte går riktigt åt helvete. Typ att svenskar portas från akutmottagningarna för flyktingarna har prio.

Men även det skulle ignoreras av en känslostyrd kärring, där får "asylbarnet" Ahmed, 35, gå före ändå.
Skitprat! Ilskan växer till och med bland de mer välbesuttna, att folk tycker det är okej med bidragsturister som ockuperar bussar och gnäller om standard kan du inbilla någon annan.
Nästa val kommer bli en total chock för media och PK Sverige.
2015-10-29, 08:16
Medlem
Durgas avatar
Nu har medierna gått all in ett par månader i akt och mening för att sänka SD (ja det är agendan) och vad har det blivit, jo ett hack i opinonskurvan.
Man ropar som bekant inte på vargen om och om igen, nu har dom bränt sitt krut.
Därute tickar verkligheten på som förut, det enda som kan hejda SD framfart är en blåkopia på deras inv politik av dom övriga partierna , meningslösa mediedrev är just bara meningslösa.
2015-10-29, 08:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Nu är OU från Sentio och Yougov väldigt välkomna. När kan vi vänta respektive? Visar även dessa på nedgång eller bekräftar nedgång så begriper jag ingenting. Förra månadens OU kan mycket väl bara ha varit brus, men just i dessa tider belöna SD med en sänkning är obegripligt.

Såvitt jag kan tyda status.st så får vi gå tillbaka till jan/feb 2013 för att se att SD backat två månader i rad hos Sentio. För Yougov är det maj/juni 2014.
2015-10-29, 08:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Efter alla kampanjer så kommer antagligen skillnaden mellan telefon- och webbundersökningar att börja öka igen. Den omvända Bradleyeffekten är stor för dom som nyligen tagit steget över från självmordspakten till verkligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in