2015-10-28, 21:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon skulle iaf ha sparkat och skapat märken.
Om du letar reda på Lurifax hängning och studerar tidsserien i den så kommer du att inse att medvetslöshet och död kan inträda mycket fort - och att hon (givet det som sägs om död inom sekunder) troligen förlorat medvetandet innan han hunnit så många centimeter över backen.

Det är trots allt lite vikt vi talar om ändå - som skall lyftas på ett icke ultimat sätt över hans eget huvud.
Handlar det dessutom om något som kämpar emot eller förlorat medvetandet och blivit ren dödvikt så blir det inte enklare att lyfta ..
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
I ett annat svar skrev jag att NB varit i slaktrummet med eller utan LH.
Tidigare funderade jag på att han startade där betyder ju just det, tidigare, men inte nu.
Nu är jag mest konfunderad.
Bra att du klargjorde fynden. Så han borde inte ha hanterat/burit nåt tyngre in dit, nej.

Har någon hittat något i FUP:et i stil med....sök efter skoavtryck i....gav inget resultat. Jag minns fallet Bangsuan i Boden, där letade man och fann skoavtryck i det gula huset som kunde jämföras med olika personers skor, varför har det inte gjorts i det här fallet?

Och till alla som bara vräker ur sig sin egen förträfflighet och klarsynthet, ni kan ha rätt, jag betvivlar det inte, jag sätter också hela slanten på NB, men var snälla och förklara varför inga spår av NB har hittats i slaktrummet, mellanrummet och byssjan i form av hårstrån, skoavtryck eller hudfragment.

Ni måste ju ha en hypotes som förklarar er slutsats, allt annat dravlande om att ni är säkra på det ena och det andra är ju utvecklingsstört och totalt ointressant om ni inte förklarar.

Jag kan i stort sett endast se en enda förklaring till att NB inte har avsatt ett fingeravtryck på ett intressant ställe, han bar handskar. Den slutsatsen gör att jag kan dra en annan slutsats, att vem som helst kan ha använt NB:s handskar.

Det finns en förklaring till, man sökte inte efter fingeravtryck, vet vi hur det ligger till med den saken?
Senast redigerad av OY 2015-10-28 kl. 21:25.
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jo, jag läste på sid 476:
Citat:
Påvisade skador
- snörfåror i halsens hud samt brott på tungbenet
- inga punktblödningar i ögonens bindehinnor, mannens slemhinna eller i
ansiktets hud
- två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden
och högra underbenet
Du kanske skulle ha läst liiiiite längre i fup...

Fup sid 489-490 Undersökning av Lisas jacka
I ytterligare en undersökt besudling på bakstycket upptill (e) påvisade blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Bild på fläcken i område E och jag tror knappast har åkt till Blomberg i en fläckig jacka.
https://minfil.org/d3j0k3b7bc/Lisa_blod_p__jacka.JPG
2015-10-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Inte helt osannolikt faktiskt. Om jag får göra en ändring i spekulationen, så tror jag inte att han har tvättat lakanet. Han kan ju ha bränt det någonstans, alternativt gömt i någon soptunna på annat ställe (han var ju bilburen).

Sant, det skulle han också kunnat ha gjort, speciellt då med tanke på att hans fru kanske undrat varför han tagit ett lakan hemifrån. Min första spekulation innebär nog att hustrun i så fall vetat något som hon definitivt inte nämner i förhör.
2015-10-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tixo
Har läst både tråden och FUP, speciellt förhören med NB och AB, vilken stor skillnad i deras svar när det börjar "brännas". Som någon annan skrev att NB blånekar allt, minns inget om något, medans AB faktiskt berättar lite mer "öppet" om det mesta.

När FL ber NB att beskriva hur "Byssjan" ser ut säger han direkt att han har svårt att minnas, men direkt till vänster, bord, skräp, ritningar, grå färg inne. Upprepar hela tiden bord, skräp, ritningar, grå färg... FUP s. 1465-1467 och 1505-1507

AB säger direkt "Det fanns några skåp, såna ombytesskåp……och sen på andra sidan såg ja det var mycket papper där och skräp" FUP s. 1177-1178

Svårt att tolka från en text, man skulle behöva ljudfiler eller helst film så man kan höra tonfall och se kroppsspråk.

Någon som är bevandrad i förhör med skyldiga/oskyldiga och hur människor fungerar, som kan ge sin syn på saken?

Det här nekandet är ju faktiskt paradoxalt nog en av den starkaste bevisbördan. Att ända in i döden enbart påpeka att han aldrig sett, träffat eller varit i närheten av Lisa Holm blir ju löjeväckande efter den tekniska bevisning som finns.

Vi snackar blod på 4+ i DNA nu. Alltså inga kontamineringar eller annan skit.

Hade han haft en annan teori hade det kanske gått att förklara. Men inte nu.
Nu blir det istället som ett erkännande.

Han nekar sig medvetet till ett livstidsstraff alltså och jag tror han är medveten om detta. skammen gör att han kör den linjen.
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Hur kan en flicka, med skor på, som fajtas för sitt liv hänga i ett rör 11 cm från väggen utan att det syns ett enda märke på väggen? Jag vidhåller att hon var död när hon hängdes upp.

Vad är vitsen att hänga upp en död person?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Eftersom det var blod i hjälmen så antar man väl att hon fått något slag när hon haft hjälmen på huvudet. Kanske på munnen eller något liknande.
Har lite svårt att se att blod från Lisas mun skulle hamna på ryggen på hennes jacka.
Se mitt svar till ZOppan.
2015-10-28, 21:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag tror inte hon hissades upp hängandes. Dock så var ju detta tanken. Men han kom aldrig så långt. Kanske bara till nån slags sittande position.

Därav avsaknad av skrapmärken och fibrer på vägen som kläderna borde avsatt.

GM var ju dock där och knöt upp snaran, avsatte blod och han fick även med sig ett hårstrå ifrån Lisa upp. Detta hårstrå hade han på sig.

Om hon inte redan var död så dog hon nu av tyngden av sin egna överkropp som gärningsmannen försökte dra upp.

Förmodligen låg det nån typ av plast under. Samma som användes under transport och som sedan är det enda som GM lyckats gömma. Uppbränt eller nedgrävt i maskhögarna är troligast.

tejprullen lägger han sedan tillbaka av nån anledning på samma plats där den ska vara men skiter i repen? Han är såklart förvirrad av adrenalinet och att det hela nu måste gå mycket snabbt för alibits skull.
Plasten igen. Varför tog han inte med sig snörena S169 och S170 med plasten? Varför inte dumpa den med kroppen, jackan, hjälmen, körkortet, mobildelar etc på Martorp? Plasten har inte existerat.
2015-10-28, 21:25
Medlem
Jag har inte hängt med här, så detta kan ha tagits upp.

Jag ser det som tydligt att NB är den skyldige, men har lite funderingar.

Först, hur kommer det sig att hans advokat försöker sätta dit hans bror? Vad tycker NB själv om det?
Om han nu är skyldig och hans bror är på väg att bli oskyldigt anklagad, borde han inte sätta stopp för det? Kan en advokat köra sitt eget race emot sin klients vilja?

Sen funderade jag på en sak, hans fru sa ju att han var impotent från början, men ändrade sedan sig. Jag har ingen koll på tidslinjen för då hon ändrade sig, men om hon trodde att lisa hade blivit våldtagen, så kanske hon först försökte få han att verka som mindre trovärdig som en våldtäktsman genom att säga att han inte kan få upp den, men då hon fick reda på att det aldrig var någon penetration så behövde han inte vara impotent längre?
Kanske att hans fru kom på han när lisa hängde där med byxorna nere och hon var där och drog upp hennes trosor?
Tycker det är lite konstigt att hon fortförande litar på NB, trots all bevisning.
2015-10-28, 21:26
Medlem
Kexet65s avatar
Jag vet inte och jag känner att jag tvivlar mer och mer....
Efter att MGM:s försvarsadvokat nu kallat in nya vittnen med kort varsel som talar till MGM:s fördel så blir jag så orolig och uppriktigt rädd för att man är fel ute i VEM som tagit Lisa av daga .
Jo - jag förstår att advokaten kanske "griper efter halmstrån" för att få sin klient frikänd, men det känns verkligen inte alls bra att få känslan utav att "fel MGM" är misstänkt 😢.
Vad händer OM dessa vittnen tillför utredningen sannolika skäl för att MGM inte är den skyldiga?
Vad händer då???
http://www.expressen.se/gt/rattegangen-forlangs-i-fallet-lisa-holm/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Inte helt osannolikt faktiskt. Om jag får göra en ändring i spekulationen, så tror jag inte att han har tvättat lakanet. Han kan ju ha bränt det någonstans, alternativt gömt i någon soptunna på annat ställe (han var ju bilburen).

Men det jag inte förstår är om Lisa skulle ha varit inlindat i något under transporten. Det har talats om sopsäck, lakan mm..Varför lät man då inte de otympliga materialet vara kvar runt Lisa när man tryckte in henne i skåpet. Tänker att han måste ha använt något som absolut inte får plats i skåpet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Tidigare har jag funderat på att han startade inne slaktrummet, men kände att det var för riskfyllt med fönstren, så han flyttade "scenen". Rören i slaktrummet borde ju rimligtvis vara det första han tänker på.
Inne i slaktrummet har han ju varit i alla fall, med eller utan LH.
Utlagd plast i bilen + 2 sopsäckar från slaktrummet skulle nog vara ett hyfsat bra skydd mot spår i bilen.
Har ännu inte hittat en översiktsritning med både mordplats och lada.
Sist jag frågade, fick jag det smarta svaret "tidigare i tråden" eller liknande.
Jo, tjena, jag har letat och har man inget riktigt svar och ge, så tycker jag att man ska hålla käften.
Jag har dock så svårt att se varför han skulle flytta till en annan plats som också hade fri insyn från ett fönster. Dessutom ett fönster som låg mer tillgängligt (lite närmare vägen och lite lägre i förhållande till marken som var i något lägre nivå utan för slaktrummet).

Däremot fanns ju gott om skymda utrymmen - inte minst precis bredvid den synliga plats som åklagaren hävdar skulle vara den aktuella. Jag har väldigt svårt att köpa det på den tunna bevisning som redovisas, det verkar för mig vara en helt osannolik plats om man inte har väldigt starka skäl att det skulle ha hänt just där, och vid en närmare granskning tycker jag att de helt saknas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in