2015-10-28, 20:03
Moderator
OYs avatar
Vilka spår säkrades i byssjan? Skoavtryck, fingeravtryck, hudflagor, hårstrån eller kroppsvätska?

Är det inte lite väl märkligt att de enda spår man finner på mord och fyndplats som kan härledas till NB är sådana som med största sannolikhet avsätts genom att händer har använts. Handskar!
2015-10-28, 20:03
Medlem
Hoppas MGM bli så riktigt hård grillad imorgon under förhöret så att han blir tvungen att erkänna.
2015-10-28, 20:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Delar helt och hållet din uppfattning.

Samma här. Det finns enligt mig inget som tyder på någon annan. Det som finns tyder tydligt på NB.
2015-10-28, 20:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, den medlemmen har skrivit några gånger att Helena försvann på AJ:s ägor. Invändningar och efterfrågande av källa har postats i tråden, men detta har medlemmen missat att svara på.

Ja, vi tar dem med en nypa salt. Eller en skopa.

Vid tidpunkten för Helenas försvinnande hyrde AJ huvudbygnaden på Österängs egd.

Österängs egd ligger inte i Mariestad utan i Forshem, Götene kommun.

Medlemmen Vanstyretstid har noll koll!
2015-10-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wannabebiff
Bara jag som tror något övernaturligt som kan ha hänt? Har varit förbi det där kaféet innan och känt en mörk och lite konstig energi.

Ja det tycker jag inte är konstigt. Efter att ha läst hela FUP tycker jag mig se något mörkt över större delen av Blomberg.

Speciella platser och speciella människor tycker jag inte är en överdrift av advokaten.
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Inga "hasmärken" från kroppen/kläderna i all smuts och damm när den dras mot väggen? Möjligt, men det verkar ju märkligt vid en ingående forensisk undersökning som måste gjort allt för att säkra just det.

Men vad får dig att tro på denna märkliga hängningsplats undrar jag? Det enda jag kan se som på något tydligt sätt talar för skulle ju i så fall vara hennes hår vid genomföringen mot ladan (på en plats hon såvitt jag kan bedöma INTE borde kunna komma mot om hängningen gått till som åklagarsidan hävdar). Blodet och avskaven är ju lätt att förklara naturligt om han arbetat precis ovanför röret i närtid före försvinnandet (om nu inte noggrannare undersökningar gjorts som inte redovisats).

Tidigare har jag funderat på att han startade inne slaktrummet, men kände att det var för riskfyllt med fönstren, så han flyttade "scenen". Rören i slaktrummet borde ju rimligtvis vara det första han tänker på.
Inne i slaktrummet har han ju varit i alla fall, med eller utan LH.
Utlagd plast i bilen + 2 sopsäckar från slaktrummet skulle nog vara ett hyfsat bra skydd mot spår i bilen.
Har ännu inte hittat en översiktsritning med både mordplats och lada.
Sist jag frågade, fick jag det smarta svaret "tidigare i tråden" eller liknande.
Jo, tjena, jag har letat och har man inget riktigt svar och ge, så tycker jag att man ska hålla käften.
Medlem
Reimers avatar
LGWP ser fortfarande lugnt på fallet, efter sin kovändning så är han tydligen trygg nu.

Citat:
Leif GW Persson säger att taktiken inte är oväntad.

– Det är inte ovanligt att advokater lanserar alternativa gärningsmän, sedan kan man diskutera om det är en etisk teknik, säger han.

Leif GW Persson såg redan i somras risker med fallet. Då var 35-åringens fru och bror först häktade, för att sedan släppas.

– När det är flera inblandade är det inte ovanligt att man börjar peka finger åt varandra, säger han.

Men nu bedömer han bevisläget mot 35-åringen som starkt.

– Det är en massa omständigheter som talar emot honom, sedan finns det några frågetecken.

Det handlar bland annat om att man inte hittat några spår efter Lisa Holm i 35-åringens bil, som kroppen ska ha transporterats i.

– Men det är inte svårare än att han kan ha lagt henne i en presenning, säger Leif GW Persson.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21664957.ab
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Eller vilket är mer troligt, tvärt om. Vilket du inser om du läser FUP o tänker till.

Sorry, ett slarvfel där med med förväxling av ord. Jag har nämnt dessa plagg i rätt ordning både tidigare och senare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Skulle inte förvåna mig om detta är nedgrävt på någon av platserna som de båda bröderna grävt efter mask på...

Tror knappast att någon, inkluderat psykopater, känner ett trängande behov av att meta fisk direkt efter ett bestialiskt lustmord.

NB uppvisade en stor nervositet direkt efter mordet och detta sätter jag i samband med oron över att bevismaterialet inte hunnits gömmas eller förstöras ordentligt, vilket förklarar fientligheten mot missing people´s aktiviteter...

Det borde rimligtvis finnas i närheten ja.
Hjälmen och jackan orkade han ju bara lägga några meter ifrån den döda kroppen.

Utgår ifrån att gödsellhögen är uppgrävd??
För N.B befann sig ju där medans Missing people letade.
2015-10-28, 20:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Likstelheten släpper efter 2-3 dygn beroende på omgivningens temperatur. Det är nog ytterst otroligt att han har flyttat kroppen mer än direkt efter döden.

Det hade i så fall synts eftersom likfläckarna inte hade stämt med den position som kroppen hittades i. Så nej, hon är nog inte flyttad efter första placeringen.
2015-10-28, 20:07
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte möjligt. Man kan eventuellt beräkna det om de är täckta av olika mycket damm eller legat under ett föremål som kan tidsbestämmas.
Jag har kollat i fup:en och kan inte hitta att man har gjort den typen av kontroll på sperman.

Om det finns damm på gamla sperma fläckar, men inte på några andra då skulle det ju styrka sex motivet.
Alltså är det inte bekräftat att han runkat loss i samband med mord tillfället på Lisa.

Ursprunglig fråga.
2015-10-28, 20:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Hur kan en flicka, med skor på, som fajtas för sitt liv hänga i ett rör 11 cm från väggen utan att det syns ett enda märke på väggen? Jag vidhåller att hon var död när hon hängdes upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in