2015-10-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Idag är han på Island och Nordiska Rådets möte och säger precis samma saker han gjort överallt.
Han har inga svar utan upprepar att EU måste göra mer och att ordning och reda måste råda i flyktingmottagandet.

Förut var det tvinga kommuner. Nu är det tvinga grannländer. För tyrannen räcker det inte att krossa Sverige. Hela Europa måste sjunka till botten.
Citera
2015-10-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har inte sagt att vår nuvarande flyktingpolitik är positiv. Jag har i mina tidigare inlägg i tråden markerat att flyktinginvandring har mycket negativt i sig. (läs dem gärna)

Vad jag säger är att invandring HYPOTETISKT är ekonomiskt fördelaktigt på sikt ÄVEN om de inte når upp till en svensk utbildning. Givetvis kräver detta att invandrarna kommer i arbete och att de inte är marginaliserade, att de är arbetsvilliga, att vårt samhällssystem inte kollapsar, osv.

Vad du missar i punkt 2 är att "pengar" handlar om produktion. Rika människors pengar kommer inte magiskt, och hade inte funnits om det inte vore för resterande befolkning. Chefen på H&M är beroende av att tusentals människor syr t-shirtar, säljer i butiker, bygger lokaler, vägar, osv. Samt att miljontals människor konsumerar produkterna. Därför är det inte korrekt att jämföra löner rakt av. Vi kan inte ta bort alla som jobbar för Stefan Persson och tro att han då kommer vara lika rik. Vi kan inte heller teoretiskt importera 500 000 höginkomsttagare.

Vad gäller punkt 3 är jag övertygad om att en VISS positiv kulturberikning är oundviklig.
Vad som sen är ekonomiskt fördelaktigt är svårt att förutspå pga detta tar tid. Vi har börjat se små företag redan, såsom import av Halal, restauranger, matbutiker.
Import från Somalia lär väl ta ett tag ännu.... Men import/export från dessa länder KOMMER att öka. Dock är dessa länder ännu så fattiga att invandrare skickar en massa pengar dit vilket förstås är en nettoförlust om man ser till Sverige på kort sikt.

Jag påstår inte heller att ev. ekonomiska fördelar överväger de negativa effekterna såsom sociala problem, högre kriminalitet, etc.

Jag förstår vad du vill säga. Du har inte fel, det är bara att detta är saker som kanske ger fördelar i storleksordningen 1-2% i proportion till kostnaderna. Det blir som att köpa läskflaskor för pantens skull.

H&M är för övrigt ett dåligt exempel. Stefan Perssons kläder tillverkas för som du säkert vet inte längre i Sverige av den anledning du beskriver. De jobb han skapar i Sverige är i första hand kvalificerade sådana; affärsutveckling, marknadsföring, design, etc. Lokaler och vägar byggs mycket effektivt med hjälp av avancerade maskiner och högteknologi så långt det är möjligt. Vem vet om vi hade haft globala industriföretag som ABB och Skanska om manuell arbetskraft hade varit superbilligt i Sverige? Vi lever i en global värld och att börja konkurrera med lågprisjobb är en mycket farlig väg att gå. Vårt sociala kontrakt kräver att inte alltför många tjänar alltför dåligt. Det finns en gräns för hur dålig välfärden kan bli innan de som har råd kommer att undra vad de betalar 70% i skatt för.
Citera
2015-10-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
Från Islandsmötet
För det har ju varit en fantastisk succé sedan den nuvarande regeringen tog tag i problemet

Varför är det så svårt för den gubben att bara bita i det sura äpplet och get it over with?

Han kommer bli tvungen att stänga gränsen och skicka hem flyktingar snart ändå, sluta tassa runt den heta gröten lövfen, ingen orkar leka längre.
Citera
2015-10-28, 01:05
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Varför är det så svårt för den gubben att bara bita i det sura äpplet och get it over with?

Han kommer bli tvungen att stänga gränsen och skicka hem flyktingar snart ändå, sluta tassa runt den heta gröten lövfen, ingen orkar leka längre.
En gissning är att han väntar på att EU ska misslyckas så att han har någon att skylla på när de tar de tunga besluten. Eller så vet ingen vad de ska göra och de irrar omkring och väntar på slutet, också troligt.
Citera
2015-10-28, 01:47
Medlem
DickeFixs avatar
Intressant debatt om migrationens kostnader och vad det innebär för Sverige som välfärdsstat:

https://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhetsrummet-flyktingdebatt/

Är mycket orolig för det inte helt osannolika scenariet som Tino tar upp:
Flyktingkris → Ökad statlig upplåning → Sämre kreditvärdighet → Högre räntor → Spräckt bostadsbubbla → Stat och banker samtidigt i konkurs→Schack Matt och Gonatt

Migrationsverkets beräkningar visar att kostnaderna för migration och integration redan nästa år blir 70 miljarder!!! d.v.s. lika stora som t.ex. för Hälsovård, sjukvård och social omsorg eller för Utbildning och universitetsforskning. Då är inte kostnaderna för den ökade arbetslösheten medtagen.

Vi riskerar att få ett samhälle där det sociala skyddsnätet inte kan upprätthållas och i en sådan miljö kommer rasism, islamism, fascism och anarkism frodas. Hela samhället riskerar falla isär! Allt för att inkompetenta outbildade idioter till politiker velat leka humanistisk stormakt på skattebetalarnas bekostnad.
Citera
2015-10-28, 02:14
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Min poäng är att ett lands välstånd skapas genom vad som produceras.
Inte alla våra intäkter går till att bekosta väldfärdssamhället. Vi har en privat sektor också.

Om vi t.ex. får in invandrare som jobbar (producerar) för halva lönen sänker det BNP per capita, men det ger en högre produktion och därmed gynnas befolkningen. Om priserna blir lägre på en vara eller tjänst får befolkningen mer pengar och även om de behöver betala lite högre skatt för att bekosta välfärden så tjänar de ändå på det.
Om din argumentation hade varit korrekt hade vi ju för att höja BNP per capita kunnat sparka ut alla låginkomsttagare, men vem hade då städat toaletter, varit underskötorskor, osv?
Alltså, man kan inte stirra sig blind på vilka lönenivåer som invandrare har, utan vad de producerar. Därför behöver inte invandrare tjäna exakt lika mycket eller mer för att vi övriga ska tjäna på det.

Det kan f ö vara bra påpeka att invandring inte "tar jobb" från andra nödvändigtvis, eftersom jobbmarknaden ökar. Det är ju inte så att ett land har ett tak för hur många jobb som finns. Däremot behöver man se till att jobbmarknaden är anpassad efter kunskapsnivån.

Vad som är problemet är att på kort sikt kommer invandrarna inte i jobb, och vårt samhälle ser ut som så att det inte finns några jobb för dem heller.

Det kan även påpekas att hypotetiskt HAR kulturberikningen även positiva ekonomiska effekter som indirekt förbättrar ekonomin. I princip alla större riken har haft mycket influenser från omkringliggande länder. Räcker läsa om romarriket. Det är inte heller nödvändigtvis högutbildad IT-folk som vi efterfrågar, utan kan vara folk som t.ex. jobbar med import och export till Somalia, Afghanistan, Irak, etc.

Du och jag står ganska lågt ifrån varandra inom detta ämnet. Först av allt så vill jag klargöra att en invandrartillverkad produkt som denne har producerat, är endast värt vad marknaden anser den är värd via utbud och efterfrågan. Det är absolut, inte på något som helst sätt per automatik en nettoinkomst för Sverige för att en invandrare bygger någonting.

Men du har rätt i att välfärden skapas av vad vi producerar, och då främst exporterar, vilket tjänster inräknat, så som konsultuppdrag och liknande. Alla pengar går självklart inte till välfärden, och det tror jag inte det är någon som tror heller. Är man så gammal som jag är, och är så intresserad av politik som jag är så har man läst både 1 och 20 budgetproportioner i mina dagar. Det som är oroade med dem är att många områden sjunker, och de som höjs är signalpolitik som inte har någon inverkan på det verkliga läget, samtidigt som man för en omfördelningspolitik ifrån i princip allt, för att fortsätta att se exakt när samhället sätter stopp åt invandringen.

Den privata sektorn är självklart den som driver in mest skatter till staten, men även det kommer att minska , av många faktorer. Dels att ett icke homogent samhälle känner mindre gemenskap till varandra, och viljan att betala skatt minskar då folk heller skor sig själva.
Det såg vi senast under Reinfeldts mandatperioder. Kan sänkte arbetsgivaravgifterna för att folk skulle anställa mer. Och vad hände... Cheferna struntade i att expandera och plockade istället ut mer i lön.

Ditt exempel med invandraren som arbetar för en halv lön, och producerar varor eller tjänster till företagen denne jobbar på, som vida övertäcker det han själv kostat, ja då har vi mycket riktigt en situation där en invandrare är lönsam för staten. Sedan får denne inte gå arbetslös för länge innan denne kommer i jobb innan heller, och denne måste börja jobba relativt tidigt för att jobba ihop vad dennes pension kommer att kosta.
Men det är självklart att det går att tänka ut en massa hypotetiska, enskilda fall där invandrare skulle kunna bidra mer till samhället än de tar. Dock så är detta just bara spekulationer, eller kanske snarare önskningar, för tyvärr så förhåller sig inte verkligheten på detta sätt.

Angående att sänka priserna på varor, alltså då att privata aktörer skulle sänka sina löner till förmån för att resten av befolkningen får lite mer pengar i plånboken... Det för mina tankar till "broken window fallacy". Ska alla som säljer saker tvingas att ta minimalt betalt?
Annars, ett mycket bättre förslag som faktiskt fungerar skulle vara att slipa momsen. Det är en ren skatt, och utan den så skulle folk investera mera, mer pengar skulle gå runt, och fördelningar skulle gå att planera bättre.

Idag vet ingen hur det ser ut från år till år, och nu har vi dessutom en rödgrön regering med höga skatter, och med tanke på allt annat som händer i Sverige idag så är det FÅ som vågar investera på svenska marknader. Vilket är essentiellt för vår industri, och vår export.
Att sänka priset på mjölk lite i affären kommer inte lösa några problem. Lägre skatter, mindre invandring, slopade handelshinder, kärnkraft, ut ur EU och fokusera på skola och KY-utbildningar. Det hade gett resultat. Istället sitter du och jag här och diskuterar små sänkningar på konsumentprodukter i dagligvaruhandeln...

Och nej, vi hade inte nödvändigtvis fått lägre BNP bara för att vi sparkar ut låginkomsttagare. Du har nog missat vad BNP innebär. Det är ett mått på hur mycket pengar som har cirkulerat inom landet per år. Så sparkar vi låginkomsttagare så skulle det frigjorda kapitalet läggas på någonting annat, som också räknas in i BNP.
Det är inte ens säkert att BNP per capita skulle förändras i och med att vi har en mer ojämn fördelning av pengar än på många många decennier innan. Så det enda som skulle hända skulle var att de som var sjuksköterskor skulle få en rätt miserabel situation att klara sig i.

Men jo, det är faktiskt så att man måste stirra sig blint på ett par faktorer för att ta reda på om det är, eller kommer bli ekonomiskt lönsamt för Sverige som land. Det är ju fullständigt självklart.
Och om vi hypotetiskt sett tar in en invandrare som redan kan språket, är kvalificerad, och i 20 årsåldern som jobbar tills denne blir 65, då kommer denne att bidra minst till sin egna försörjning, och eventuellt lite till andras.
Men dina exampel med städare utav toaletter och sådana låglönejobb... Visst att de behövs, men det är en helt annan fråga. Ekonomiskt lönsamt för Sverige är det dock inte. Och med den trenden vi går efter nu så kommer vi aldrig, inte på många hundra år att ha en relativt homogen grupp som känner solidaritet och ansvar för sin näste, där skattemoralen är tillräckligt hög. Om ens någonsin...

Du skriver;
"Alltså, man kan inte stirra sig blind på vilka lönenivåer som invandrare har, utan vad de producerar. Därför behöver inte invandrare tjäna exakt lika mycket eller mer för att vi övriga ska tjäna på det."

Eftersom det är ekonomin som går åt helvete så tycker nog de flesta att det är relevant att tala om just ekonomin just nu. Den snart havererade sådana.
Vad menar du att de skulle producera utav värde som, fast lägre värde än medelsvensson, vilket skulle innebära att vi som land tjänade på det?
Den frågan skulle jag gärna vilja ha svar på.

Jag tror för övrigt inte att invandrare "stjäl" vissa jobb, men i och med statliga subventioner så finns det starka incitament från företag att anställa någon där de endast behöver betala kanske 20% av lönen.
Däremot så ligger de flesta svenskar i framkant vad gällande skola och utbildning. Problemet idag är snarare att den ekonomiska politiken är så kaosartad att inga småföretag vågar anställa någon nu med tanke på de hårda lagarna kring detta, så då väljer de att fortsätta som vanligt tills möjligheter öppnar sig. Långsiktiga sådana, vilka inte verkar komma.

Ja jösses, det är inte bara på kort tid invandrare inte får sysselsättning. För några år sedan så hette det att det i snitt dock 2 år, sedan 3 år, sedan 5 år, och nu 7 år, och efter det har man slutat rapportera. Och då är det mindre än 50% utav dessa som har en sysselsättning. Och sysselsättning innebär allt ifrån ett möte på en timma i veckan, till den minoritet som faktiskt förvärvsarbetar.
Det finns också otaliga studier som visar på att invandrare i olika länder förvärvsarbetar i lägre grad än införa
Kort sagt, den där seglivade myten om att det är en ansträngning just nu, och att det kommer bli lönsamt i framtiden är ingenting annat än en lögn. Den uppfattningen råder det i det närmaste konsensus kring bland nationalekonomiska kretsar.

Du skriver även;
"Det kan även påpekas att hypotetiskt HAR kulturberikningen även positiva ekonomiska effekter som indirekt förbättrar ekonomin. I princip alla större riken har haft mycket influenser från omkringliggande länder. Räcker läsa om romarriket. Det är inte heller nödvändigtvis högutbildad IT-folk som vi efterfrågar, utan kan vara folk som t.ex. jobbar med import och export till Somalia, Afghanistan, Irak, etc."

Fast det där stämmer tyvärr inte heller.
Jag länkar till Tino som förklarar det där bättre än jag kan göra.
http://www.tino.us/2013/11/flyktinginvandring-har-inte-okat-exporten/

Jag är ledsen, verkligen, och jag vet att hoppet och önskningarna är det sista som lämnar en. Men det finns inget realistiskt scenario där Sverige kommer att vända alla negativa trendkurvor på något magiskt sätt och börja röra sig uppåt igen. Det har gått på tog för långt, och nu är det bara att förbereda sig på mindre pengar, mer kriminalitet, mer otrygghet med grov brottslighet, rån osv osv,

Nej tyvärr, det kommer inte bli bättre i framtiden. Ledsen.
Citera
2015-10-28, 02:38
Medlem
trollgubbens avatar
Det här är helt sjukt! Varför görs inte en misstroendeförklaring för att avsätta regeringen och utlösa nyval?
Citera
2015-10-28, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Det här är helt sjukt! Varför görs inte en misstroendeförklaring för att avsätta regeringen och utlösa nyval?

Enkelt, svenska folket är korkat.

Så moderaterna fäller regeringen och tar över, krisen fortsätter och dom tar till slut förnuftet tillfånga och stänger gränsen och börjar skicka hem folk.

En sådan nyhet likviderar ett parti direkt i dagens samhälle och att få tillbaka förtroende efter detta kommer vara mycket mycket svårt.
Citera
2015-10-28, 04:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Enkelt, svenska folket är korkat.

Så moderaterna fäller regeringen och tar över, krisen fortsätter och dom tar till slut förnuftet tillfånga och stänger gränsen och börjar skicka hem folk.

En sådan nyhet likviderar ett parti direkt i dagens samhälle och att få tillbaka förtroende efter detta kommer vara mycket mycket svårt.

Vad är det här för trams? Om det skulle likvidera ett parti att ta sitt förnuft till fånga och stänga gränserna och repatriera folk som inte skall vara här, skulle då inte 7K ringa till SD och låta dom hålla i yxan, då? ... Det skulle ju enligt ditt resonemang likvidera SD.
Citera
2015-10-28, 08:13
Medlem
Politiker är rädda att ta beslut och ansvar.
Citera
2015-10-28, 09:31
Medlem
Muslimska tron går helt emot demokrati! Dom har rätt till 4 fruar, sätter skynken över sina kvinnor som dom äger. Gifter bort kvinnor o barn. Könstympar osv! HOPPAS STATSMINISTERN HAR FÅTT UPP ÖGONEN!!!
Citera
2015-10-28, 09:33
Medlem
Krig o fattigdom IMPORTERAR VI IDAG!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här