2015-10-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB och SH har tydligen hälsat på varandra dagen efter försvinnandet.

GT: Nerijus: Lisas pappa släpptes in i arresten

Klart att polisen nekar. Det skulle ta hus i helsike om detta vore sant.
Detta måste självklart följas upp - lite Jack Ruby-stuk, om sant.

Men det kan också vara ett tecken på paranoia. Vi får se om advokaten dristar sig till att ta upp den här tråden och få biträdet vid strupen och folkets antipati över sig.
2015-10-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Att NB är en sexualsadist som förverkligat sina sjuka "drömmar" genom den lägsta formen av porr, sadistporr med tecknade instruktioner om hur man överfaller kvinnor, håller jag med om. Men i en mentalt stympad hjärna pågår det ibland mycket konstiga tankar som följer sin egen logik.

Jag har en bekant vars 19-åriga dotter blivit våldtagen. Våldtäktsmannen har efteråt skrivit till flickans pappa och uttryckt hur synd det är om honom som lockats in i det här. Hela tiden har GM skuldbelagt offret och hävdat att "han själv minsann blivit skuldbelagd som offer för olyckliga omständigheter".

Vad jag vill säga är att man inte kan utesluta nånting när det gäller vilka tankar som rör sig i en nidingsverkares skalle. Och det är inte helt lätt att förstå varför tejpen applicerades på LH efter att snaran fanns på plats,inte heller att sperma inte kunde påvisas på LHs kropp efter topsning av mun, slidöppning, anus och bröst. Är det något som har skrämt honom mitt under genomförandet av illdådet?

Nej det går inte att utesluta någonting, och detta fall är fyllt med "konstigheter", den mest vedervärdiga teorin kan i slutet vara den sanna. Med tejpen kan man inte veta om mun och näsa blivit tejpat innan snaran, för att döva skrik tex. Nej ingen sperma just på brottsplatsen men han kanske la den i lampskärmen så han kunde stå och titta. Eller så kan det vara som någon skrev att hans fru ursäkta uttrycket tagit satsen. Alltså man vet ju fan inte. Jag tycker det är helt sjukt att två bröder ser på "våldsporr " och jag tror folk runtomkring nära blir varse det på något sätt. Sedan vet man ju inte hur viss porr påverkar andra, kanske ser ett klipp från mgm mob och eskalerar därifrån och helt plötsligt är dom två mgm. ...
Långsökt men som du säger det går inte att utesluta
2015-10-27, 19:06
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du har trott på annan GM än NB från början, men nu när det finns bevis i form av DNA som han inte kan förklara, och både bror och fru ändrade sig oberoende av varandra vad gäller alibi, så måste du väl förstå vem GM är?!?
Om inte så har du ett tunnelseende utan dess like!!

Hur har hans DNA i form av blod hamnat på hennes jeans (på insidan om jag inte minns fel) som hon hade under mjukbyxorna??

Varför finns det inte DNA från någon annan??

De ändrade sig inte oberoende av varandra. De konfronterades med att den andra hade ändrat sin utsaga....inte riktigt samma sak
2015-10-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var dotterns moped, han visste inte att hon var utsatt för ett mord, är du helt dum i huvudet eller, varför är det konstigt att pappan flyttade på mopeden?
Människor reagerar olika. Jag skulle kanske tagit ur nyckel men inte flyttat den.
2015-10-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Enligt uppgifter i FUP hade hon god kontakt med honom. Hittar du något i FUP som motsäger det?
Visst, han är överbeskyddande men det är det många föräldrar som varit (mig själv säkerligen inkluderad) och det är rätt vanligt att man under tonåren står närmare den ena föräldern.

Menar du alltså, på fullaste allvar, att du misstänker att hennes far är MGM eller inblandad i mordet?

Man kan säga att beskrivningen av relationen mellan LH och pappan är "pliktrogen". "De hade god kontakt". Jaha. Vilka egenskaper har pappor som bestämmer över 17-åriga döttrars klädsel? Hämtar dem vid 21?
Det låter inte sunt.

Mannan och LH hade däremot en omvittnad nära relation. Där finns exempel.
Men Lisa var hårt hållen av pappan. Hon verkar snarare rädd för honom. Vad hade hänt om han kommit på henne med att dricka? Träffa pojkvänner som han inte godtog? Lisa gjorde sig fin denna kvällen enligt arbetskamrat. Lockade håret, hade klätt sig speciellt. Hon skulle få lite " fri tid nu" utan föräldrar.

Varför har du problem med att alla granskas förutsättningslöst? Allt ska väl fram? Pappans vittnesmål behöver därför också kontrolleras. Är det problematiskt för dig? Varför i så fall? Det är inte mer underligt än att Arne och hans söners tidslinje även den behöver utredas.´
Och Marcus mfl.

Om du har problem med det: fine. Det är din tunnel.
2015-10-27, 19:11
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
De ändrade sig inte oberoende av varandra. De konfronterades med att den andra hade ändrat sin utsaga....inte riktigt samma sak

Båda säger oberoende av varandra - att NB sagt till dem att de ska säga att han var hemma innan kl 18.
2015-10-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning.

Talar starkt för: Fynden/resultaten har karakteristika som är typiska. Sannolikheten för alternativ är mycket liten.

Sidan 479 i FUP.

Står det inte något liknande om DNA-fynden också?
"talar starkt för"?
2015-10-27, 19:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Brodern vidhåller vad han har sagt tidigare, man kan ju undra hur deras relation ser ut i dagsläget.
Däremot säger hon något som jag dessvärre tror gör att vi aldrig kommer få ett erkännande, och det är detta: (ja, inklusive hans frenetiska nekande)
Citat:
FL:Mmm, om Nerijus har gjort detta, eh om Nerijus har begått det här mordet, eh tycker
du att han ska berätta om det då för oss, tycker du att han ska berätta?
Irina:Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte
vad kan motivera honom att berätta
Det var en intressant mening relaterat till det jag skrev förut om hur ett erkännande kan komma - eller aldrig.
2015-10-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack X.

Ja, då är det således inte uteslutet att dödsorsaken kan vara annat än hängning.

Det har pratats om avsaknad av vissa tecken i ögonen som kan uppstå vid strypning, är det prat eller finns det stöd för det i FUP.

Här lite info om strypning versus hängning, taget ifrån länk:

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

KOMPRESSION AV HALSEN

Kärlocklusionen viktigast men ger även:

cirkulationsrubbning i hjärnan (jugulariskompression stas)
asfyxi (larynx komprimeras inte, utan lyfts upp så att tungan blockerar svalget)
reflektorisk hjärtpåverkan via sinus caroticus

Hängning

Inkomplett (ej fritt hängande) eller komplett hängning (med typiska likfläckar). Permanenta hjärnskador efter 4 minuters ischemi, hjärndöd efter 10-15 min. Autoerotiska aktiviteter, små barn som fastnar i selar osv. Nästan alltid suicid; vanligaste suicidmetoden hos både kvinnor och män. Ovanligt brott, gärningsmannen försöker däremot ofta dölja annat brott genom att hänga upp offret efteråt. Hos feta kan hudveck och tryck av kläder ge upphov till falska snörfåror.

Fynd

snörfåra (kraftigast mittemot öglan) (avlägsna inte snaran om den är kvar)
petekier ovan snörfåran, ffa vid inkomplett hängning
tungspetsen utträngande ur munnen
typiska likfläckar om komplett
"kaotisk" fyndplats (sparkat undan stolar, krampat osv)
obduktionsfynd: frakturer på tungbenet och på sköldbrosket (baksidan) (vitalitetstecken: blödningar runt frakturerna)

Strypning med snara

Autoerotiska olycksfall, olycksfall, suicid, brott (oftast). Vid mord är snörfåran ofta multipel.

Fynd

Som vid hängning, dock:

snörfåran längre ned på halsen och tvärgående
hudavskrap på halsen, tecken på handgemäng
frakturer på sköldbrosket (lateralt) och tungbenet är vanligare vid brott

Även utdrag ifrån Rättsmedicin Medicinska PM, länk:

www.medicinskapm.se/wp-word/forensic.doc

Petechier syns i ögon ffa vid inkomplett hängning. Kan saknas och kan finnas vid andra tillstånd:

Strypning
Valsalva
Lokalt trauma
EP
Kroppen ligger framstupa
Snörfårans mönster (från cardelen) skall stämma med hängriktningen.
Stämmer likfläckarna? Skall vara i benen om patienten hängt länge.

Halsorganen undersöks alltid. Om blödning i samband med den fraktur på sköldbroskets utskott som ofta uppstår talar detta för att pat var levande vid upphängningen. Ovanlig fraktur vid strypning. Ofta frakturer på os hyoideum och andra ben i hals.

Var mycket försiktig vid tidsbestämning, alltid!
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Rutinerade polisen inkopplad i Lisa-fallet
Citat:
Som pensionerad kriminalkommissarie anlitas han numera ofta av den andra sidan – brottsmålsadvokater som vill hitta luckor i förundersökningar.
Nu är han anlitad av försvaret efter mordet på Lisa Holm.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ja, det var ordagrant. Men han tog ju bara upp information som hon redan hade berättat...

"Ledande frågor" handlar om att lägga till eller "hinta" på information som inte kommit upp tidigare. Det skedde absolut inte, då hon redan fört fram informationen... Hur svårt är det att fatta?

Din kritik mot polisen är fullständigt efterbliven.

Då har du läst och förstått förhöret dåligt. De viktiga slutsatserna var ledande. Har du denna förhörsteknik vid våldsbrott kommer ingen gm någonsin kunna dömas. Advokaten hade gjort slarvsylta av sådana förhör.
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men varför visade han att den stod mot åkern när det inte stämmer med något annat vittnesmål?

Vem känns mest trovärdig som vittne tycker du ?

Folk som inte direkt har nån anledning att notera hur moppen står eller en orolig pappa, som dessutom visar Polisen spår och märken efter centralstödet ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in