2015-10-27, 18:43
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Silvertejp är mycket starkt. På min rulle står det att 17 kp (kg) draghållfasthet garanteras. I praktiken kan den nog hålla mycket mera. Jag "hängde mig" lutande på golvet i en remsa och den gick inte av.

men man kan lätt riva av en bit men det syns ju väldigt tydligt antar jag för tekniker ifall den är riven eller klippt. Riven då far det mellan två fibrer/trådar och blir lite tossig...klippt eller skuren då blir det inte lika snyggt. Om man tänker att han har en sprattlande BO i sin våld och då börja klippa tejp..om han inte först haft hela rullen och virat och sen klippt av det. Om det var för att tysta henne (mitt på eftermiddagen borde ju någon form av trasa fungerat bättre ( i panik för att få tyst på henne). Annars har hon väl gallskrikit under tiden han klipper/letar tejp? Vad håller henne tyst under tiden? Eller är hon död? Vad finns det då för vits med att tejpa henne?
2015-10-27, 18:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Han flyttade mopeden 5-9 meter, jag tycker det var konstigt att göra så.

Det var dotterns moped, han visste inte att hon var utsatt för ett mord, är du helt dum i huvudet eller, varför är det konstigt att pappan flyttade på mopeden?
2015-10-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Han flyttade mopeden 5-9 meter, jag tycker det var konstigt att göra så.
Enligt honom själv för att mopeden skulle stå mer skyddad, troligen inte synas från vägen, så den inte riskerades att bli stulen. Att det skulle kunna ha hänt Lisa något allvarligt föreställde han sig nog helst inte då.
2015-10-27, 18:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Vem är BTK?

En Wikipediasökning ledde till "BTK strangler" (Dennis Rader). Läser man lite i den artikeln så kan man se paralleller till gärningsbeskrivningen i det här fallet.
2015-10-27, 18:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför hänvisar du inte till sidan i FUP:et och länkar till presskonferensen, är det för mycket begärt?

Någon annan som vet mer om det här klargörandet, är det bevisat utom allt rimligt tvivel att hängning är orsaken till att offret avled?
Sid 480
Citat:
Dödsorsak
Fynden talar starkt för att döden orsakats av hängning.
Talar starkt för betyder att sannolikheten för alternativ är mycket liten, men inte utesluten.
2015-10-27, 18:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Något jag tänkt på är att NB är en jävla slarver. Han lämnar massor av spår efter sig, ger sig på Lisa redan dagen efter han försökt lura en annan kvinna (som då har sett hans ansikte och kan vittna). Vidare gör han mycket annat som underlättar polisens arbete. Använder en väg som enbart de som bor lokalt använder, vilket minskar antalet potentiella gärningsmän enormt då polisen förstår att det är någon hemmahörande i trakterna som de ska leta efter. Sen gömde han kroppen på en plats som ytterligare skär ner antalet misstänkta.

Säger detta något? Verkar som att han var något fruktansvärt desperat och inte på något sätt kunde stå emot sina drifter. Sen börjar jag misstänka mer och mer att det var hans första mord. Han kan mycket väl ha begått brott förut, tror inte detta var hans debut, men tror inte han begått brott av den här digniteten innan. Han vet visserligen hur han ska genomföra allt och vara effektiv, men känns också ganska orutinerad på sina håll. Viktigt att de fick honom annars hade han säkert fortsatt och blivit en potentiell seriemördare.

Väl skrivet. Trots det svällar den här tråden över av inlägg där man tror det är en annan GM, fler GM, nån katt inblandad och de mest udda teorierna man kan tänka sig. För mig är det mest relevanta nu att förtydliga händelseförloppet.
2015-10-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Enligt FUP så var LH en mycket viljestark tjej som oftast fick sin vilja igenom. Jag tror det var en kamp in i det sista..

Hennes familj säger att hon var blyg och försiktig.
2015-10-27, 18:46
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hennes familj säger att hon var blyg och försiktig.

Men likväl envis...

Aja, knappast en särskilt relevant spekulation.
2015-10-27, 18:47
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Har inte läst FUP men läst inlägg i tråden där folk diskuterat en del innehåll. Är Aivaras och frugan förståndshandikappade? Jag tror att de är oskyldiga och att Nerijus är helt ensamt skyldig till brottet och jag tror även att han inte får någon medveten medhjälp.

Så för att sammanfatta, de andra två vet troligen ingenting alls. Nerijus kniper käft om det. Men varför är det ingen av dem två andra som pekar ut honom direkt? Han lämnar alltså deras tillhåll innan mordet iklädd träningskläder (läste jag ett inlägg om). Efteråt vill han att frugan ska tvätta och han vill att de ska ge honom ett alibi. Alltså:

1. Han är borta under tiden då mordet troligen begås. Lämnar (strax?) innan, kommer hem kort därefter.
2. Han vill att de andra ska ljuga om vart han befann sig.
3. Han går utanför sina vanliga rutiner. De tvättade ju endast på lördagar och allt detta skedde tidigt på söndag kväll.
4. Offret är en späd tonårsflicka som försvann i närheten av samma plats som de arbetade. Här tycker jag åtminstone Aivaras skulle kunna lägga ihop 2 + 2 då han bör vara lite bekant med Nerijus perversioner. Bröder emellan som levt tillsammans i över 30 år, såklart de någon gång måste ha pratat om sina sexuella preferenser.

det mesta av dessa uppgifter kommer från brodern och frun. MGM aka svensk-rövslikaren enligt brodern ringde/ skypa med sin mamma enligt uppgift efter mordet...vet dock inte vad mamma sagt eller om hon hörts.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nyheter24: Avslöjar: Polisens hotfulla metoder i Lisa Holm-förhören
Det inträffar ju vid minst ett tillfälle att polisen återkommer, sannolikt efter advokatens klagomål, och tillrättalägger ev missförstånd. Man upplyser MGM om att han inte riskerar dödsstraff !
FL trycker ju på med skuldbeläggning, varningar för konsekvenser mm, men hot är ju fel ord. Psykisk terror var det säkert, vilket jag i och för sig tror var fel metod i det här fallet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hon kan ju ha fått en smäll på sidan av hjälmen så att hon t.ex bet sig i tungan och därefter saliverat så att blod rann ur mungipan. F.ö finns hennes blod blandat med NB:s på minst sex olika ställen på jackan.

Det metalliska ljudet kan ju vara smällen mot hjälmen
2015-10-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vad är det som är så svårt att förstå?

Men varför visade han att den stod mot åkern när det inte stämmer med något annat vittnesmål?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in