2015-10-27, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tillägg: en del bilagor är inscannade pappersdokument. Dessa kan inte textsökas. Att man inte hittar behöver tyvärr inte betyda att det inte finns.

Nä sidnummren i fup stämmer inte ett jävla dugg
2015-10-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Du menar fruns DNA påträffades på dessa? Men nu är det inte hon som är åtalad och inget i övrigt binder henne till brottet som om med "tänka till" innefattar att se henne som en potentiell gärningsman tror jag det blir svårt.

Det är inte så jag menar. Men antingen får åklagaren ge en förklaring eller så kan inte heller mgm:s DNA tillmätas så stor betydelse. Det måste finnas logik även hos rättsväsendet även om inte polis besitter någon.
Inte så ovanligt heller att rätten kritiserar utredningar.
2015-10-27, 12:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tygla sig från FUP, jo.
Helheten kring detta finns å andra sidan beskriven i massmedia redan - Vilket inte undgått..? Eller belägger man sig med elektronikförbud och utegångsförbud?

Jag anser att de anhörigas uppgifter redan finns närvarande för rätten, men att i rättsprocessen samt ett domslut är det frånvaro av dessa uppgifter.
Hurvida processen påverkas av det är nog en mindre sak, som enbart kommer resultera i ett naturligt glapp i dom färdiga pappren.

Summa summarum - De anhöriga skjuter sig lite i foten genom att avböja lämna vittnesmål?

Ja det där med att inte nämndemännen ska ta del av FUP är onekligen en utopi och jag tror att de anhöriga i tingsrätten kan skjuta sig i foten genom att inte vittne eftersom det finns nämndemän som ändå lägger deras polisförhör till grund för hur de ska döma i målet, däremot är det en helt annan sak när det kommer till hovrätten.
2015-10-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon hade ju tidigare kört omkull med mopeden.

Källa: Förhör med fadern där skadorna på mopeden förklaras.

Det var ju inte alls i anknytning till denna händelse...

Citat:
Mopeden har genomgått en kriminalteknisk undersökning. De skador som finns på
mopeden kan efter hörande av föräldrarna kopplas till en tidigare händelse långt för
nu aktuell tid.
sök på "Undersökningsprotokoll Moped"
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-27 kl. 12:46.
2015-10-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Ja Hamilton-namnet har dykt upp flera gaanger här itraaden men en annan sak: om du är känd i omraadet kan du säga om vilken väg Lisa daa hypotetisk skulle vara paa: den som var bestämt hemifraan och ritat paa taartkarton eller den nya versionen efter att ha faat lov att köra genom Jönssons ägor och Blombergs Säteri eller en helt tredje?

vägen på kartan sid 9 borde rimligen vara den bestämd av pappan , jag har utgått från att det är samma väg som AJ gav klartecken på ? om jag inte minns helt fel så har det varit en skylt "ej obehöriga motorfordon " nere vid cafet ?, de ville väl inte ha trafik på allen upp mot herrgården , går alltså alldeles förbi Litauernas hus ,däremot tror jag inte det funnits nån sån skylt från andra hållet där den går ut på vägen Västerplana-Husaby, jag vet jag åkt den vägen för nåt år sedan utan att "bryta" mot nån skyltning , i min skalle är det ungerfär söderut, möjligen lite sydost, men har ingen karta här nu
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Men varför har ingen tidigare gjort det i mordhistorien.

Hans mord är ingen anomali. Men hans återtåg längs en väg till offret är det.
Inte ?

Hänger inte du som "alla andra" på tråden framför krimdokumentärer på TV ? Det ena märkligare än det andra.

Lite mera seriöst: jag tror att vi lekmän har svårt att förstå hur en galning fungerar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Om hon överlåter det till Anders så har han säkert förhörts, men berättat en helt annan sak än vad Lena berättat, därför kan det visst hamna i slasken då det inte ger utredningen något.

Han kanske har mött en tjej på en röd moped t.ex, då är det ju faktiskt inte Lisa, utan Julia som han sett.
Men det är väl ändå bra att få med det i FUP så advokaten slipper gräva i slasken. Det är ju gjort med annat.
2015-10-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon hade ju tidigare kört omkull med mopeden.

Källa: Förhör med fadern där skadorna på mopeden förklaras.

Men skadorna på moppen är väl inte undersökta?
2015-10-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SLA: Brodern vägrar komma
Begripligt rent mänskligt. Moraliskt ? Nej.
2015-10-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Men det är väl ändå bra att få med det i FUP så advokaten slipper gräva i slasken. Det är ju gjort med annat.

Absolut, jag kan inte säga varför, om den nu finns, men man kan tycka att den bör finnas där.
Lena kunde dock inte ge polisen efternamnet på Anders, så han kanske inte ens är identifierad, vem vet.

Kommer vi inte kunna få tag på slasken?
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
HÄR FÖRSÄGER SIG NERIJUS!

Saxat ut FUP sidan 1699;

Mmm. Äh … i ladan så anträffas en äh tejprulle en så kallad silvertejp, den låg här vid
i närheten av grävskopan äh där äh den röda ringen är äh står lådan med silvertejpen
och den var som ni ser på nedre bilden nedstoppad i en spiklåda.
Ja den minns jag så att säga jag har tejpat med så att säga … elekt … (ohörbart …) äh det
elsåg så att säga spetsen var ju av.
Mmm.
Ja, ja ursäkta bar och det är så att säga så att, att det själva spetsen på borren det höll inte, det
är en plast sån där, sen köpte han ny åt mig.
Var det på själva borrmaskinen du har tejpat?
Ja det så att säga när man tar själva borrmaskinen där själva borren stoppas in.
Mmm.
Och då, och då höll inte den så att säga då tejpade jag änden.
Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den.

Mmm.
Jag visste för att jag när äh så att säga änden på borrmaskinen höll inte du vet, då tejpade jag
den med den.
Okej, när gjorde du det?
Det var ju den sista veckan jag jobba där. Får, får jag visa på bilden eller?
Ja vad är det för bild du visa på så ska du …
Där så att säga det är översynsbilden. Så fort man går in där. Ja den. Den sista veckan när jag
använde elborren och då behövde jag hära och då helt enkelt änden så att säga gick sönder
och då tejpade jag den.
Mmm.
Och då sa jag det efteråt till Klas så köpte han ny och det var sista veckan jag jobbade här.
Mmm, ja.
Mmm.
Det intressanta med den här tejprullen det är ju att äh den som mördade Lisa
besvärade sig med att lägga tillbaka tejprullen i lådan. Vi kan med säkerhet säga att
den tejprullens ände passar med den änden som är tejpad kring äh Lisas huvud,
dessutom på papprullen på den äh tejprullen så har man säkrat Lisas dna.
Nu, nu förstod jag inget.

Han får frågan längre upp om han visste att tejpen ligger i spiklådan. -"ja, det är jag som lagt den där". Sen det fetade.

Han har gjort misstaget att berätta att han använde tejpen till ett borr och sen la den där. Nu ligger den där igen fast sista gången den användes var till att tejpa Lisa!

Citat:
Nu, nu förstod jag inget.

Det märkliga skulle alltså ha varit att en GM lagt tillbaka rullen där den tog den?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Korrigera" är fel uttryck, det handlade om att fastställa dödstidpunkten, vilket man måste göra enligt lag. Du tycks tro att man ville ändra dödstidpunkten så det passade bättre in på Åklagarens version eller? Du är MYCKET fel ute där...

Så du menar altså att rättsläkaren, efter att ha jobbat på detta högprofilerade mordfall i 3 månader, i sin slutgiltiga obduktions rapport bara slänger ur sig att Lisa dog någon stans mellan den 7 och den 12 Juni, även om man faktiskt kunde "fastställa" en specifik dag ???

Det är så klart att rättsläkaren i sin slutgiltiga obduktions rapport anger det absolut mest precisa dödstidpunkt han kan!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in