2015-10-27, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag ifrågasätter en utredning där åklagaren, EFTER han mottagit den slutgiltiga obduktions protokollen från rättsläkaren, som anger dödstidpunkten till mellan den 7 och den 12 Juni 2015, ber rättsläkaren om att "korrigera" BOs dödstidpunkt til den 7 Juni, och rättsläkaren till och med gör det.

För att Åklagren's händelsesförlopp skulle hänga ihop krävde det att Lisa dog den 7 Juni och det är min teori att det var just därför att åklagren bad rättsläkaren om att "korrigera" dödstidpunkten.

Att en åklagara gör så, och att en rättsläkare går med på at "korrigera" BOs dödstidpunkt på det viset, det anser jag för att vara en skandal !!!

Och när dom gör så här, hur i helsikke ska man då lugnt kunna lita på alt annat i utredningen ???

"Korrigera" är fel uttryck, det handlade om att fastställa dödstidpunkten, vilket man måste göra enligt lag. Du tycks tro att man ville ändra dödstidpunkten så det passade bättre in på Åklagarens version eller? Du är MYCKET fel ute där...
2015-10-27, 12:05
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Intressant inlägg. Jag kan tillägga att jag själv gått i dessa tankar att hon åkt söderut efter SMS men är fortfarande osäker.

Förhör med Svedung, Lena; 2015-06-09 16:30
s.144 (106)

Denna Anders verkar inte vara hörd.

Ett sånt extremt viktigt förhör kan de väl ändå inte placerat i slasken..?
2015-10-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, låt säga att hon hade kommit en bit på väg. Någon måste ju kört tillbaka moppen då. Metalliska klonk-ljudet kan ju vara hjälmen mot moppen kanske. Hon tog väl säkert av sig hjälmen då hon tilltalade personen.

Om naagon körde tillbaka Lisas moppe kan detta ha gjorts vid hjälp av ett "van" typ fordon, altsaa moppen fraktad lastad innuti fordonet, det var ju flera vitnen som menade att dom hade sett ett saadant vid ladan!
2015-10-27, 12:06
Medlem
Tänk om det ändå visar sig i framtiden eller om det gick till som så att AJ/AJs son är den egentligen pervolagda. NB bara städgubbe.......

Inget talar ju för det i nuläget MEN ...uteslut inte det...konstigare saker har nog skett.....
2015-10-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Brodern kommer ej till rättegången. Det betyder att åklagaren måste bortse från uppgifterna han lämnat i förundersökningen, som t.ex. att NB uppmanade han att ljuga.

Sjukt att han kan skita i rättegången. Nu handlar allt om den tekniska bevisningen.

Källa: sla.se

Men stämmer verkligen detta; att åkl inte skulle få lov att anföra vittnesmål under huf som finns i fup pga att vittnet ifråga inte behagar närvara? Förstår att bevisvärdet rimligtvis blir lägre/av sämre kvalite men det blir ju upp till domstolen att validera.
Detta att rätten ibland måste bortse från framlagd bevisning är väl nåt som mer hör hemma i Am rättssystem/filmer och ej på våra breddgrader.

Enl sla.se är det tydligen så men jag undrar om det inte handlar om ett missförstånd/felskrivning.
2015-10-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ehhh... va??? Vadå dömdes ut? Frun är småfet och plufsig och om du har missat det så är katten svensk! Dom hittade den och tog hand om den och det är absolut inget ovanligt med att katter kan bli aggressiva mot en hund.

Det som är märkligt är att du inte vet att alla kan gå med i MPS sök vare sig man är militär eller privatperson. Att en med militär utbildning går som sökledare är väl inget ovanligt.
Vad hade du sagt om en hemvärnsman/kvinna hade sagt samma sak?

Ta nu din medicin och gå och lägg dig!

MP T-B och B och deras vittnesmål är inte förutsättningslösa. Det är poängen du har missat.
De smutskastar litauerna på ett sätt som inte inger förtroende. Att de dessutom är anställda vid militären som pappa Holm är en försvårande omständighet.

Att det ens får gå till så i rättsstat är inte bra. För vad händer då om en militär skulle vara gm?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Tänk om det ändå visar sig i framtiden eller om det gick till som så att AJ/AJs son är den egentligen pervolagda. NB bara städgubbe.......

Inget talar ju för det i nuläget MEN ...uteslut inte det...konstigare saker har nog skett.....

Eftersom ingenting talar för det i nuläget så kommer det aldrig någonsin tala för det.
Medlem
Hade man funnit spår av Lisa i NBs bil vore detta redan klart?
Advokaten lär ju spela på de....
Senast redigerad av Jocke H 2015-10-27 kl. 12:13.
2015-10-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Har heller inte hittat nåt att denne Anders är hörd !! men där hon skulle svängt in är precis vid cafet ,hon borde inte varit på väg söderut -alltså mot Källby , fel håll för henne !

man har hört en Viktor Strand "ny pojkvän" -som aldrig ens talat med henne!! alltså ointressant i sammanhanget!
MEN killen som var inner och inte fick sin soppa ,den som LISA sade var hennes pojkvän !! han betalade med ett kort utställt på Karin Hamilton i Hällekis !
var är förhöret-uppfökjningen på det ??? borde varit högintressant ?
Jag noterar att vi hakar upp oss på samma saker, har en anteckning om det.
Beslag 5000-K698204-15, kvitto i soptunna.
s.172 (134)

Håller med, inte hörd av någon anledning.
2015-10-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Någon hade ju sett MGM köra i hög hastighet mot Martorp runt 19.00-tiden.
ca 15 minuter senare hade någon annan sett samma MGM köra MOT Blomberg igen.

Jag får känslan av att han har hängt upp henne för att säkerställa så att hon verkligen inte kan fly någonstans när/om hon återfår medvetandet. Anledningen till varför han åker till Martorp är för att säkerställa att folket som jobbar där har åkt hem för dagen, dvs så att han kan förflytta Lisa dit.
Det är även anledningen till varför han tejpar henne i ansiktet, för att hon inte ska kunna skrika eller dylikt.
Man vet ju heller inte om hon verkligen var hängd, hon kan lika gärna ha hängt så pass lågt ner att hon kunde stödja lite med tårna ner mot golvet.

...eller jag vet inte. Man försöker verkligen få ihop händelseförloppet, men allt är så jävla rörigt.

Det finns mängder utav vittnesmål med bilar hit och dit. Någon har t o m sett kamrens bil.
Så med dessa bil-vittnesmål är det en enda röra. Det är inte utrett alls.
Problemet är också att polisen inledde de flesta förhören när de redan bestämt för facit.
2015-10-27, 12:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?

Vet inte om detta vittnesmål kan ha någon relevans för din analys, iom att du talar om "söderut" och detta vittnesmål är "norrut". Och det är ju sannolik bara någon annan tjej som var ute att åka på sin moped, man skulle bara tycka att hon skulle ha givit sig till känna... anyway här är den:

FUP sidan 312 +313
Förhör med Rundqvis*, Ja* Arvi*; 2015-06-12
(Angående iaktagelser den 7 Juni ca kl 18:40)

Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37.
Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.
När han passerat cafét och var på väg mot Västerplana kommer han ihåg att han körde förbi
en tjej på moped.
Han kan inte beskriva något kring mopeden eller tjejen i övrigt. Han fick
vänta med att passera henne pga mötande bil. Han såg inget reg nr eller märke på mopeden
Han lade märke till att hon hade vindtäta kläder på sig men kommer inte ihåg färg. Han
kommer inte ihåg vad det var för bil han mötte, det som kommer upp i huvudet på honom är
en blå bil men inget märke på bilen
2015-10-27, 12:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppper
Fast finns det fler litauiska arbetare som är knutna till Blombergs/Martorps ägor?

Utredarna verkar misstänka att det rör sig om NB och AB. Varför annars ta med detta i fup?

Men det var ju tvärtom så att man undrade varför hantverkare anställda av Martorp skulle göra jobb åt Gerd.

Sökord i FUP: Gerd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in