2015-10-27, 12:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Detta är en bra fråga. Jag kommer ihåg att som regel när jag satt som protokollförare och även dömde själv läste jag aldrig FUP i förväg eftersom man inte vill låta sig påverkas. Jag fick heller inte kopiera upp FUP till nämndemännen utan endast det som åberopats som skriftlig bevisning. Så i regel ska inte rätten ha fått ta del av förhör från FUP. Men detta är nog en utopi, en nyfiken nämndeman kan utan problem sitta och gotta sig i hela FUP:en och det är såklart inte bra eftersom jag tror som du att denne påverkas av förhören, och det synnerligen olyckligt. Det enda rätten ska beakta är den bevisning som tas upp vid rättegången (omedelbarhetsprincipen) och jag tror att rådmannen i morgondagens förhandling kommer kunna göra detta, är mer orolig för nämndemännen.

Tygla sig från FUP, jo.
Helheten kring detta finns å andra sidan beskriven i massmedia redan - Vilket inte undgått..? Eller belägger man sig med elektronikförbud och utegångsförbud?

Jag anser att de anhörigas uppgifter redan finns närvarande för rätten, men att i rättsprocessen samt ett domslut är det frånvaro av dessa uppgifter.
Hurvida processen påverkas av det är nog en mindre sak, som enbart kommer resultera i ett naturligt glapp i dom färdiga pappren.

Summa summarum - De anhöriga skjuter sig lite i foten genom att avböja lämna vittnesmål?
2015-10-27, 12:28
Medlem
JonJansefssons avatar
Det försvaret bland annat kommer gå på tror jag:
  • 1. Försöka skjuta ned broders och frugans utsagor angående det "falska alibit" i förhör. Dessa kommer ju som jag uppfattat det inte alls dyka upp på förhandlingen och behöver ju som nära anhöriga inte vittna under ed. Därför kommer dessa vittnesmål sannolikt att betraktas med mindre tygnd, något som försvaret kommer pressa på hårt tror jag. Frugan tog ju dessutom tillbaka en stor del av sina tidigare vittnesmål i sista förhöret, och gick i NB:s försvar.
  • 3. Att det saknas DNA från Lisa Holm i NB:s bil.
  • 4. Att en del av de andra vittnesutsagorna är vaga, tror att försvaret kommer gå hårt åt på vittnena.
  • 5. Att hela tidsförloppet för brottet som åklagaren gör det gällande är förhållandevis kort. Inte omöjligt kort, men kort.

Utan DNA-spåren på mordoffrets kläder tror jag inte att det här hade räckt ens för att väcka åtal. Tror dock att NB kommer ryka nu.
2015-10-27, 12:29
Medlem
Citat:
De ska nog inte lova för mycket.

"En bildupptagning i eller en bildöverföring från rättssalen får ske endast om det följer av lag. Rätten får förbjuda annans ljudupptagning eller ljudöverföring under ett förhör, om det kan antas att upptagningen eller överföringen besvärar den som hörs i sådan grad att det blir till men för utredningen."
Vad dom menar med sänder live är antagligen att dom har en person utanför salen som kommer försöka få kommentarer i pauser och liknande
Medlem
Något som stör mig är att offret och deras röster är borta och gärningsmannen kvar. Detta säger jag då utan att vilja ha dödsstraff, men det är så orättvist. Jag är införstådd med att förövarna kan ha grava känslomässiga skador från situationer i barndomen de ej kunde påverka, men ändå.

Mer och mer kommer det handla om GÄRNINGSMANNENS behov, HANS rättigheter och HANS känslor eftersom många förövare på någon nivå känner sig som offer (en känsla de säkert har med sig från barndomen) och de förtränger brottet och ansvaret för detsamma. Offren bleknar bort men förövarna och deras behov har man upp i ansiktet, då kvällstidningarna gärna är megafoner åt idioterna. Fy fan för att vara anhörig och stå ut med det.

Exempel är Anders Eklund och Oscar Pistorius som gnyr i fängelset (Pistorius nu i smidig husarrest) över ditten och datten.

Vidrigt också att underbara, ljusa väsen som Lisa, Engla och Reva för alltid kommer förknippas med dessa män som fastnat i mörkret. Att männen på något sätt får definiera Lisas, Englas och Reevas liv bara för att de avslutade dem.
Medlem
Citat:
DNA:at på insidan av hennes kläder är det som kommer att få honom fälld. Hade det inte varit för detta hade jag varit mer osäker. Är jag övertygad om hans skuld efter att ha gått igenom FUP? Otvivelaktigt. Jag är också tack vare nyss angiven bevisning tämligen säker på att han fälls, och att hovrätten senare även fastställer tingsrättens dom. Sen finns som alltid saker som är svåra att förklara, får såväl den tilltalade som åklagaren. Men att DNA endast påträffatas på vissa ställen och inte andra är såvitt jag vet inget märkligt då DNA självklart kan ha påträffats på andra ställen men inte varit av den kvalitén att man kan göra en säker analys och avgöra från vem det härrör, en gärningsman kan under vissa omständigheter ha extrem tur och inte ens avge sitt DNA (såvida det inte rör sig om våldtäkt och DNA från sperma då sådana alltid är analysbara).

Hur som helst, DNA:at på insidan av hennes kläder blir avgörande i detta fall. Jag har hört spekulationer om en annan gärningsman, jag instämmer i att hans tidsschema var pressat men inte så pass pressat att det inte går att göra det själv och skulle det finnas en medhjälpare är det givetvis hans bror (då jag inte kan tänka mig att det är någon annan han skulle vilja skydda). Jag tror dock inte att det är hans bror och jag tror dock att han agerade själv. Jag grundar det på att det egentligen inte finns något konkret som talar för något annat, ett pressat tidsschema räcker naturligtvis inte.

Det är min spontana kortfattade analys av detta fall efter att ha tagit del av FUP.

DNA:t på trosorna får inte TR att tänka till menar du? Dom saknar logiskt tänkande?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej, låt säga att hon hade kommit en bit på väg. Någon måste ju kört tillbaka moppen då. Metalliska klonk-ljudet kan ju vara hjälmen mot moppen kanske. Hon tog väl säkert av sig hjälmen då hon tilltalade personen.

Om det varit mera än 1 gärningsman så skulle det ju inte vara omöjligt.
Medlem
Citat:
Detta är en bra fråga. Jag kommer ihåg att som regel när jag satt som protokollförare och även dömde själv läste jag aldrig FUP i förväg eftersom man inte vill låta sig påverkas. Jag fick heller inte kopiera upp FUP till nämndemännen utan endast det som åberopats som skriftlig bevisning. Så i regel ska inte rätten ha fått ta del av förhör från FUP. Men detta är nog en utopi, en nyfiken nämndeman kan utan problem sitta och gotta sig i hela FUP:en och det är såklart inte bra eftersom jag tror som du att denne påverkas av förhören, och det synnerligen olyckligt. Det enda rätten ska beakta är den bevisning som tas upp vid rättegången (omedelbarhetsprincipen) och jag tror att rådmannen i morgondagens förhandling kommer kunna göra detta, är mer orolig för nämndemännen.

Dock är det väl så att man inte kan använda något man icke skall ta hänsyn till för att motivera sin dom? Nog för att man säkert påverkas av saker ändå men det blir väl desto svårare att motivera t,ex en fällande dom om saker man inte skall ta hänsyn till, till viss del ligger bakom sitt beslut?
2015-10-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
Vet inte om detta är relevant men jag kan garantera att ett tappat örhänge inte betyder blod, de kan ramla ut både med och utan våld hur enkelt som helst utan att det börjar blöda.

Så är det absolut vanligaste, men om örhänge medels genomförning slits så det skadar örsnibb som exempel så kan hyfsad blödning uppstå. Våld i samband med att tumult uppstår, hjälmen åker inte av direkt utan under kampen. Ville bara försöka reda ut varför man finner blod i hjälmen och det var en möjlighet.
Ett annat är att det uppstår när hon "snaras" och ett kraftigt övertryck uppstår i t.ex. hörselgång och örat börjar blöda (trumhinna spräcks).
Får iaf känslan av att det blod som hittats i hjälmen är spår från en kamp men då obduktionsrapp. i huvudsak är sekretess så går det inte att veta från vilken skada blodet kommit ifrån. TR får dock se hela rapporten.
2015-10-27, 12:30
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Lagen utgår i från att det som är till men för i detta fall anhöriga inte ska göras offentligt, sen finns det olika styrker på vad "men" är, rör information om någons ekonomi är skyddet inte särskilt stort, rör det någon psykiska hälsa är det desto större. Sen ska det alltid göras en enskild bedömning i varje enskilt fall och då kan det såsom du säger uppfattas som godtyckligt ibland. Sen beror det väl också på att allmänheten som inte fått det som de vill ha eller de anhöriga som anser sig kränkta inte heller går hela vägen för att "få rätt" och då uppstår en brist på prejduciella avgörandet, vilket späder på godtyckligheten. Jag vet i vart fall att om det låg på mitt bord skulle jag inte offentliggöra obduktionsprotokoll som regel, undantag kan givetvis förekomma men som regel inte.
Okej tack, jag förstår.

Apropå vad som är "men". En lite märklig och givetvis kränkande grej i FUP tycker jag är den oskyldige mannen (minns ej namn) som har fått alla sina sexleksaker redovisade i FUP. (Relevans..?)

För övrigt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21655334.ab
2015-10-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
En del hundar är värdelösa också det är rena lotteriet att använda dom kolla bara på hunden Schampo eller vad han hette under Quick-utredningarna. Var ju helt ute och cyklade den hunden .

Nej. Hundar hade inte missat detta. Inte alls sannolikt.
2015-10-27, 12:32
Moderator
OYs avatar
Snacket om att NB inte vågade sig tillbaka till Martorp för att städa upp är ju direkt löjligt. Han har letat mask och bytt däck på bilen på Martorp efter mordet. NB vågade sig till Martorp, han har kunnat ha full koll på ett bra läge att flytta kropp, väska och hjälm, det var inte folk på Martorp dygnet runt, MPS var inte på Martorp 24/7.

NB begick brottet snabbt, han skulle lika snabbt ha kunnat flytta kropp, jacka och väska.

Jag tror att NB tänkte att CB på Martorp skulle misstänkas, glöm inte att NB och IB vittnar om en brun bil vid ladan, CB har en brun bil, bruna bilar är inte jättevanliga.
2015-10-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?

Detta är mycket intressant information.
Det kan förklara varför åklagaren blir så besvärad av frågor kring telefoni "telefonin är inte intressant säger han". Det kanske är för att denna telefoninformation helt kullkastar hela åklagarens scenario?
Jag börjar nu på allvar tvivla på denna utredning. Det är tur att vi har offentlighetsprincipen i Sverige som gör att vi som allmänhet (och press och experter) kan få möjlighet att granska utredningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in