Vissa tog stora lån alldeles innan den förra stora bostadsbubblan sprack i början av 90talet. Det borde de kanske inte ha gjort. Det borde man inte
göra i dag heller.
Jag gjorde det, och köpte villa. Och jag har väl inget skäl att ångra det.
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
TURKSUNE tycker säkert lite synd om de här personerna medan den mera brutale fundamentalisten Grumf i god AYNRANDanda tycker att endast de
starka (som han själv) förtjänar att överleva !
Källa på det?
Citat:
Den där härskartekniken, att ständigt själv göra det man beskyller andra för att göra, tror du att ingen genomskådar den alls hos dig ? Du har väl aldrig skrivit ett inlägg utan att använda dig av den metoden !
Verkligheten måste vara ett bekymmer för dig, när du upplever det som en härskarteknik att referera till den.
Citat:
Man skulle kunna göra en tråd av dina samlade personangrepp.
När jag förfaller till det, så har någon ett upprepat antal ggr, uppvisat total ovilja att respondera på fakta.
Folk som kan föra ett vanligt samtal slipper vara med om det.
Citat:
Stod det inte någonting om att du hade att göra med förståndshandikappade här på FB alldeles nyss ?
Fast det är väl inte ett personangrepp på någon. Det är mer ett lakoniskt konstaterande.
Citat:
Jag tror inte att du är dum, bara ideologiskt förblindad. Vissa går i koranskola, andra läser Ayn Rand både fram- och baklänges. Risken med detta är att man blir som du.
Varför skulle folk bli mer benägna att hålla sig till fakta för att man läser Rand??
Här tror jag att du missförstått saker rejält (igen).
Fö har jag bara läst några sidor i en Rand-bok. Jag blev ganska less på hennes stil. Möjligt att andra böcker är bättre.
Citat:
Det finns de som skrivit böcker om alla fula tricks som användes för att locka folk att ombilda. Om du någon gång gör en paus med Ayn Rand så fick du just ett gratis tips.
Visst förekommer sådant. Det är en del av människans beteende. Vilka smutsiga trick kör inte (S) med för att man ska slarva bort sina pengar i deras lotterier. Och vilka fula trick kör inte (V) med för att lura känslostyrda människor in i deras politik och parti.
Citat:
Skyll er själva om ni inte är lika begåvade som Grumf och inte lika optimistiska och framåt som TURKSUNE !
Varför tar du ens upp det? Vem skulle man annars skylla på?
Går du omkring och lastar skuld på andra?
Citat:
Nej, känslor har han ju inte. Plånbok istället för hjärta, eller hur det är man säger.
Varför tar inte du och startar ett icke-vinstdrivande hyresbolag och bygger hyresrätter som du hyr ut till förlust. Och betalar förlusten ur egen ficka. Det handlar bara om att du avstår egen konsumtion och skänker till andra. Naturligtvis kan du ha med andra likasinnade.
Eller. Varför ser vi inte fullt med icke-vinstdrivande fastighetsbolag som hyr ut under självkostnadspris, där sådana som du skänker lönen till bolaget, för att täcka förlusterna.
Det är ett mysterium att det inte redan är så. Det är som om ni var hjärtlösa egoister.
Citat:
Själv har han antagligen tapetserat ytterdörren med "Skatt är stöld"-klistermärken.
Det har jag missat. Var köper man sådana klistermärken?
Citat:
Problemet med honom är ju att han måste ha ett hus som rymmer både honom själv och hans gigantiska ego. Några andra människor i närheten lär han inte behöva.
Vad är relationen mellan saklighet och personangrepp i dina inlägg. 1 till 99?
Fast fallen DI hänvisar till har inget med personligt hälsotillstånd att göra och det är knappast det som kommer sätta BR-ägare i skiten heller nästa gång marknaden dippar.
Dock är det just sådana som hamnar i något sjukdomstillstånd som hindrar att man agerar som hamnar hos fogden. (Och möjligen självskadebeteende då).
* Dels klarar en majoritet stora nedgångar innan man hamnar i negativ equity.
* En minoritet nya ägare, som är högt belånade och som inte hunnit ackumulera så mycket, kan ligga i riskzon för att lånet blir större än pantens marknadsvärde.
* För de som hamnar i att panten sjunker under lånet så kan banken inte kräva försäljning, så länge de betalar ränta. Det banken kan göra är att uppmana till försäljning på eget initiativ. Och sedan kan banken vid reset-tidpunkt ändra lånevillkoren. Vilket här lär handla om högre ränta plus amortering. (och det kan leda till att den boende börjar tycka att en försäljning är en bra ide).
* Dvs alla som hamnar i att panten blir lika med lånet får en hint om att det är en bra ide att sälja. Och på så sätt kan man bara förlora sin egen insats (lite grovt).
* Prisnedgångar är annars utmärkta tillfällen för de som vill byta upp sig. De dyrare objekten faller mer i SEK, och den egna flyttskatten minskar.
Avslutningsvis kan man konstatera att det är ganska bra att ha en hygglig buffert. Det är inget trevligt att hamna i negativ equity-situationer.
Har men en belåning på 50% eller lägre så finns det inga skäl att ha problem med nattsömnen.
Pengarna bara rullar in. Betalade 16.500/kvadrat. Lägenheten är värd ca 40.000/kvadrat idag. På bara 11 månader. Nu kör vi, +50% under 2016 hoppas jag på.
Pengarna bara rullar in. Betalade 16.500/kvadrat. Lägenheten är värd ca 40.000/kvadrat idag. På bara 11 månader. Nu kör vi, +50% under 2016 hoppas jag på.
Ni "bostadsbubbla-påhejare" ska förstås grina riktigt illa av detta. Amorteringkravet var inte bara extremt fånigt ur ett internationellt perspektiv, det var rent av helt meningslöst och i praktiken ungefär i linje med verkligheten. Lite adderad byråkrati typ.
Skulle det gå igenom kan man låtsas göra något, nu blir det istället fokus på andra åtgärder som till skillnad från detta kostar pengar för den belånade.
Haha enligt avanzas ekonomiexpert var det ett väldigt dumt och naivt beslut att inte införa amorteringskravet, men du kanske vet bätttre?
Haha enligt avanzas ekonomiexpert var det ett väldigt dumt och naivt beslut att inte införa amorteringskravet, men du kanske vet bätttre?
Tydligen. Den där inneboende speciella känslan du har för det du kallar experter är en mycket stark indikation på rejäla brister. Kan vara bra att veta innan du skyltar med det.
Tydligen. Den där inneboende speciella känslan du har för det du kallar experter är en mycket stark indikation på rejäla brister. Kan vara bra att veta innan du skyltar med det.
Han är ju dock en känd ekonom på en av sveriges största bank, måste ju betyda någonting tycker man ju
Han är ju dock en känd ekonom på en av sveriges största bank, måste ju betyda någonting tycker man ju
Framförallt innebär det att han är strategisk och gillar pengar, eftersom det är en bransch med mycket pengar för extremt mycket jobb. Det han säger bör då antingen tolkas politiskt eller åtminstone tas med en rejäl skopa salt.