2015-10-23, 11:15
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonstd
Jag letar efter någon inställning som gör att man måste vara inloggad via bank-ID för att kunna göra köp/sälj och andra transaktioner. Det känns lite osäkert med bara ett vanligt lösenord för att kunna göra sådana saker.
Finns det någon sådan inställning eller är det något som kommer i framtiden?

Hej!

Det finns i dagsläget tyvärr inte en sådan inställning och vi har inte heller något i pipen för den närmaste tiden. Det man kan göra om man vill låsa möjligheten att helt logga in med användarnamn/lösenord är att man slår fel lösenord 5 gånger. Då spärrar vi inloggningen och du behöver då ringa in till oss för att låsa upp det hela. De flesta uppskattar dock möjligheten att enkelt kunna logga in och handla via användarnamn och lösenord och vi har inte märkt av att många efterfrågar andra säkerhetslösningar sedan vi implementerade BankID/mobilt BankID på sajten. Man ska inte heller glömma bort att vi har tvåstegs-verifiering vid uttag vilket drastiskt minskar incitamenten för obehöriga att försöka komma åt konton.

Självklart så är det ett löpande arbete att se över de säkerhetslösningar som vi använder samt att anpassa inloggningsmöjligheterna efter vad våra kunder önskar. Jag ska föra vidare ditt önskemål till våra utvecklare!

Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Tack för svar! Låter lovande.

Har ni något estimat om när nästa uppdatering kan tänkas vara klar? Jag förstår dock att det tar tid, och det är skönt att höra att det är på gång iallafall.

Nej, tyvärr så kan jag inte ge dig några närmare detaljer, när vi uppdaterar beror också på vad vi väljer att ha med i nästa uppdateringen och vilka prioriteringar vi gör. Det kommer dock med största sannolikhet att ta upp en stor del av utvecklarnas tid framöver.

Ha en trevlig helg!

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-23, 22:20
Medlem
DeMysteriiss avatar
Fråga gällande kvalificering för Avanza Pro:
"För att kvalificera dig för Pro ska du göra två affärer till minimicourtage per dag ELLER omsätta 280 000 kr per dag". Någon med courtagenivå Mini skulle ju teoretiskt kunna uppnå två affärer till minimicourtage per dag utan att behöva omsätta ens 10 kronor om dagen. Förstår inte riktigt hur kvalificeringen fungerar.
Vidare undrar jag om omsättning/antal affärer räknas i genomsnitt? Över hur lång tidsperiod måste man ha kontinuerligt ha uppfyllt kravet, och hur stor avvikelse är tillåtet för någon som redan har Pro?
Citera
2015-10-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Fråga gällande kvalificering för Avanza Pro:
"För att kvalificera dig för Pro ska du göra två affärer till minimicourtage per dag ELLER omsätta 280 000 kr per dag". Någon med courtagenivå Mini skulle ju teoretiskt kunna uppnå två affärer till minimicourtage per dag utan att behöva omsätta ens 10 kronor om dagen. Förstår inte riktigt hur kvalificeringen fungerar.
Vidare undrar jag om omsättning/antal affärer räknas i genomsnitt? Över hur lång tidsperiod måste man ha kontinuerligt ha uppfyllt kravet, och hur stor avvikelse är tillåtet för någon som redan har Pro?

Du ska betala minst 2000 kr i courtage per månad för att klara kraven för Pro.

https://www.avanza.se/pro/start.html
Citera
2015-10-25, 18:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.
Hej
Har en måhända ovanlig men enligt mitt tycke intressant fråga:
När Claes Hemberg skriver artiklar på sin blogg, uttalar dig i intervjuer för TV eller tidningar, eller skriver debattartiklar i någon tidning, företräder han då Avanzas uppfattning i den fråga han uttalar sig i? Jag tycker att frågan är intressant eftersom han förefaller uttala sig i ett bredare spektrum av frågor än vad ekonomer på traditionella banker vanligtvis gör, vilket medför att det kommer med frågor som det kan vara lite mer kontroversiellt att uttala en uppfattning om.
Citera
2015-10-26, 11:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Har en måhända ovanlig men enligt mitt tycke intressant fråga:
När Claes Hemberg skriver artiklar på sin blogg, uttalar dig i intervjuer för TV eller tidningar, eller skriver debattartiklar i någon tidning, företräder han då Avanzas uppfattning i den fråga han uttalar sig i? Jag tycker att frågan är intressant eftersom han förefaller uttala sig i ett bredare spektrum av frågor än vad ekonomer på traditionella banker vanligtvis gör, vilket medför att det kommer med frågor som det kan vara lite mer kontroversiellt att uttala en uppfattning om.

Hej,

Claes Hemberg är vår sparekonom. Han ser till spararnas intressen på många olika sätt och han brukar inte sällan ta upp sådana frågor som ligger lite utanför Avanzas vanliga bankverksamhet. Även om vi till exempel inte har PPM rådgivning så brukar han regelbunden ta upp pensionens olika delar och vad man som privatperson bör tänka på när man sköter om sin pension.

Vi ser Claes som en självklar del av Avanza men vi är även medvetna om att han av många småsparare ibland ses som företrädare för Avanza (en del tror till och med att han är vår VD!). Claes har dock en väldigt fri roll som sparekonom och vi tycker att det är viktigt att han får vara frispråkig och öppen med sina åsikter. I de fall då hans inlägg eller kommentarer väcker känslor så är det viktigt att han själv får ta den diskussion som uppstår, så att det blir tydligt att det är han själv står för vad han säger.

Tveka inte att återkomma om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-26, 16:21
Medlem
Varför är det så ofta fel på Avanza sidan?

För närvarande redovisas information om tid och senast betalt felaktigt. Vi felsöker detta tillsammans med de aktuella leverantörerna. Se orderdjup samt senaste avslut på respektive aktieguide för korrekt information.
Citera
2015-10-26, 16:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Varför är det så ofta fel på Avanza sidan?

För närvarande redovisas information om tid och senast betalt felaktigt. Vi felsöker detta tillsammans med de aktuella leverantörerna. Se orderdjup samt senaste avslut på respektive aktieguide för korrekt information.

Hej!

Tråkigt att du upplever det som så. Det är i de allra flesta fall helt orelaterade fel som uppkommer med olika mellanrum. I många fall så blir det en slump som gör att flera fel kommer efter varandra och det upplevs då som att felen har något med varandra att göra när så inte alls är fallet.

Självklart så spelar det inte något roll vad det är som felar, vi vill alltid att våra system ska fungera fläckfritt och utan några tekniska störningar. I vissa fall, som idag, så beror problemen på mer komplexa delar från våra leverantörer som vi tyvärr inte riktigt styr över på samma sätt. Samtidigt så förstår vi att många av våra kunder inte bryr sig om exakt var felet ligger, det ska helt enkelt bara fungera. Eftersom vi är en bank med all vår verksamhet på internet så kräver, och bör vi kunna kräva, enormt mycket av våra IT-system. Vi har alltid en hög ambitionsnivå och de fel som visar sig idag är inte acceptabla.

Jag vill i sammanhanget passa på att nämna att det är bra att ni skriver till oss, både här och på sajten, så att vi vet hur ni reagerar då vi brottas med den här typen av tekniska problem. Jag tar vidare all feedback som vi får från er och det hjälper oss att få en bild av hur våra kunder upplever problemen.

Jag hoppas att vi kan få en snar lösning på dagens problem!

/Dan, Avanza
Citera
2015-10-26, 17:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej,

Claes Hemberg är vår sparekonom. Han ser till spararnas intressen på många olika sätt och han brukar inte sällan ta upp sådana frågor som ligger lite utanför Avanzas vanliga bankverksamhet. Även om vi till exempel inte har PPM rådgivning så brukar han regelbunden ta upp pensionens olika delar och vad man som privatperson bör tänka på när man sköter om sin pension.

Vi ser Claes som en självklar del av Avanza men vi är även medvetna om att han av många småsparare ibland ses som företrädare för Avanza (en del tror till och med att han är vår VD!). Claes har dock en väldigt fri roll som sparekonom och vi tycker att det är viktigt att han får vara frispråkig och öppen med sina åsikter. I de fall då hans inlägg eller kommentarer väcker känslor så är det viktigt att han själv får ta den diskussion som uppstår, så att det blir tydligt att det är han själv står för vad han säger.

Tveka inte att återkomma om du har fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza

"Tveka inte att återkomma om du har fler frågor..."...hehe, du svarar som om jag hade skickat en fråga till er kundservice, inte som om frågan var ställd på ett anonymt forum...jag menar, varför skulle jag tveka om jag hade frågor, vilka orsaker skulle det kunna finnas till varför jag inte skulle vilja ställa en fråga som jag skulle vilja få svar på?

Nåväl, det var ett sidospår, en reflektion över ett oreflekterat svar...men orsaken till att jag frågade om Claes Hemberg, är för att han precis som andra välkända företrädare för företag, i media både presenterar sig som, presenteras som och antas vara företrädare för sin arbetsgivare, oavsett i vilket sammanhang de uttalar sig. På samma sätt kan Annika Winsth, Robert Bergqvist med flera knappast uttala sig utan att det tas som inteckning för deras respektive arbetsgivares uppfattning i frågan. Än mindre gäller detta givetvis personer, ekonomer likväl som andra, anställda i företag verksamma i branscher beroende av politiska beslut som för tillfället ligger högt upp på den politiska agendan. Tänker till exempel på ekonomer som företräder företag i inom RUT/ROT-branscher eller företag i fastighetsbranschen.
Citera
2015-10-26, 18:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
"Tveka inte att återkomma om du har fler frågor..."...hehe, du svarar som om jag hade skickat en fråga till er kundservice, inte som om frågan var ställd på ett anonymt forum...jag menar, varför skulle jag tveka om jag hade frågor, vilka orsaker skulle det kunna finnas till varför jag inte skulle vilja ställa en fråga som jag skulle vilja få svar på?

Nåväl, det var ett sidospår, en reflektion över ett oreflekterat svar...men orsaken till att jag frågade om Claes Hemberg, är för att han precis som andra välkända företrädare för företag, i media både presenterar sig som, presenteras som och antas vara företrädare för sin arbetsgivare, oavsett i vilket sammanhang de uttalar sig. På samma sätt kan Annika Winsth, Robert Bergqvist med flera knappast uttala sig utan att det tas som inteckning för deras respektive arbetsgivares uppfattning i frågan. Än mindre gäller detta givetvis personer, ekonomer likväl som andra, anställda i företag verksamma i branscher beroende av politiska beslut som för tillfället ligger högt upp på den politiska agendan. Tänker till exempel på ekonomer som företräder företag i inom RUT/ROT-branscher eller företag i fastighetsbranschen.

Touche

Jag tror nog att mina sista mening var ett resultat av att jag har skrivit en del meddelanden på Avanzas kundsupport, kalla det en arbetsskada, samt att jag faktiskt gärna ser att ni skriver här till oss. Oavsett vad ni skriver om.

Hemberg har med tiden format sin roll till vad den är idag. Vi har också låtit det ta form och vi tycker att det fungerar väldigt bra som det är i dagsläget. Vi är glada över att många småsparare uppskattar hans tankar och reflektioner.

/Dan, Avanza

EDIT: Jag är ju på ett sätt en form av kundservice
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-10-26 kl. 18:08.
Citera
2015-10-26, 21:00
Medlem
Citat:
Hej!

Tråkigt att du upplever det som så. Det är i de allra flesta fall helt orelaterade fel som uppkommer med olika mellanrum. I många fall så blir det en slump som gör att flera fel kommer efter varandra och det upplevs då som att felen har något med varandra att göra när så inte alls är fallet.

Självklart så spelar det inte något roll vad det är som felar, vi vill alltid att våra system ska fungera fläckfritt och utan några tekniska störningar. I vissa fall, som idag, så beror problemen på mer komplexa delar från våra leverantörer som vi tyvärr inte riktigt styr över på samma sätt. Samtidigt så förstår vi att många av våra kunder inte bryr sig om exakt var felet ligger, det ska helt enkelt bara fungera. Eftersom vi är en bank med all vår verksamhet på internet så kräver, och bör vi kunna kräva, enormt mycket av våra IT-system. Vi har alltid en hög ambitionsnivå och de fel som visar sig idag är inte acceptabla.

Jag vill i sammanhanget passa på att nämna att det är bra att ni skriver till oss, både här och på sajten, så att vi vet hur ni reagerar då vi brottas med den här typen av tekniska problem. Jag tar vidare all feedback som vi får från er och det hjälper oss att få en bild av hur våra kunder upplever problemen.

Jag hoppas att vi kan få en snar lösning på dagens problem!

/Dan, Avanza

Jag upplever? Läser man på erat forum så är det många som skriver om problemet. Ännu har ni inte löst det.
Tydligen får vi skriva här för att få svar, för eran kundservice svarar inte.
Överväger att flytta över till N.
Citera
2015-10-27, 06:24
Medlem
KiMeisters avatar
Alltså Avanza, vad håller ni på med? Kursuppdateringen fungerar ju FORTFARANDE INTE!

Vad är tidsuppskattningen för en lösning på detta?

Ska vi vänta oss att det kanske tar en vecka, en månad eller ett halvår? Sidan är så jävla värdelös och ostabil så man undrar hur någon som faktiskt driver bankverksamhet ens tillåts använda den och erbjuda den till sin kunder.

Jag menar hur bra är säkerheten, när man ser hur bra resten fungerar? Det är nog en berättigad frågeställning.
Citera
2015-10-27, 06:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
EDIT: Jag är ju på ett sätt en form av kundservice
En uppskattad kundservice, vill jag replikera med. Uppskattar väldigt mycket att kunna ställa frågor här

Har en till fråga, som är lite mer relevant än mina tidigare...

När jag tar fram TA för OMXS30 på er sida, och tittar på SMA200, så får jag olika värden beroende på om jag väljer att titta på ett år, tre år osv. Borde inte moving average för 200 dagar vara detsamma oavsett om jag i diagrammet väljer att få se hur det sett ut för en kortare eller längre tid? Det jag menar är alltså att beräkningen borde vara densamma, oavsett om jag tittar en vecka, en månad, ett år osv bakåt. Eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in