Citat:
Ursprungligen postat av
pantominimum
Jag har skrivit knapp halvmeter (och 40-50cm vill jag minnas). den bygger på polisens mått på 30 cm inklusive anslutningen som jag räknat med är ca 5cm. Till det har jag lagt en vägg på 15 till 20 cm. Skulle väggen vara tunnare (och slangen därmed kortare så gör det ju saken bara värre ur ett hållfasthetsperspektiv då det innebär mindre möjligt stöd i väggen).
Jag har aldrig påstått att röret inte kan bära lasten, jag har sagt att det aldrig kan vara säkert (vi vet ju inte ens om röret upp i taket är fäst eller sitter helt avkapat och löst som slangen i väggen). Jag har också ifrågasatt varför en kunnig hantverkare skulle välja att hänga någon på en sån plats som en avskuren plastslang som hänger helt fritt ut i luften. Det verkar helt orimligt givet alla bättre alternativ som finns i samma rum (exempelvis metalldelen som röret var fäst i som dessutom hade ett "stopp" att hänga runt).
Om man nu vill hävda att den åtalade ändå gjorde detta mycket märkliga val så vore det väl självklart att testa om det är praktiskt genomförbart? Du skriver ju det själv ovan, men ingen beskrivning finns av att man "kollat" detta som du skriver. Varför inte? Alla andra undersökningar verkar ju väl dokumenterade?
Och vad anser du själv om det faktum att den åtalade tydligen monterat bort rör och utrustning både bredvid och till och med precis över plastslangsstumpen i fråga månaderna före försvinnandet, borde inte det framgått något tydligare i en utredning där man nu verkar vilja göra mycket av blodfläcken på slangen?
Du är ute och cyklar totalt.
För det första... Närtid är inte jan-feb... och det är då han monterar bort utrustningen.
Sid 691 i fup
Claes har fotografier som han tog på mjölkningsanläggningen den 16 december 2014 och då var den inte nedmonterad. (Se bifogade foton.)
Utöver det så vet Claes att de fick leverans av limträ till ombyggnaden av taket i ladan den 20 februari 2015. Efter det så jobbade Nerijus och Aivaras med ombygganden av taken på ladan. Utifrån detta drar Claes slutsatsen att
nedmonteringen av mjölkanläggningen skett i slutet av januari eller under februari månad, innan ombygganden av taket påbörjades.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Flera experter har förklarat för dig att det är möjligt. Längre tror jag du inte kommer i dina teorier.
Januari/februari är inte närtid och blodet var nyare än dammet. Avskrapningar av damm måste i så fall gjorts i maj eller så.
Det har dammat otroligt mycket i den ladan sedan jan-feb och blodet hade varit dolt av damm om det var vid nedmonteringen han avsatte blodet.
Än en gång. Teknikerna är inte helt dumma i huvudet och det finns säkert redovisat någonstans hållbarheten på röret från taket... det är bara inte med i fup.
Fup kan kompletteras med fler uppgifter i tilläggsprotokoll.
GM gjorde detta val av plats för det fanns rör där och han kunde göra sitt makabra verk utan att vara så synlig.
Tänker inte diskutera detta mer med dig för du nöjer dig inte med svaren som du har fått från mig och flera här. Du vill ha det till något annat. Gå på rättegången!
Edit: Fup sidan 656
I nedre kant på hålet i väggen (slanggenomföringen) och ner på kaklet hängde ett hårstrå, S257, från Lisa Holm. På slangens sida, som var utåt från väggen, mellan dess centrumlinje och undersidan ca 6 cm från väggen där hårstråt satt fanns en blodbesudling ca 0,3 cm bred och ca 0,5 cm lång, S256, från Nerijus Bilevicius.
Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå blodbesudlingen. Direkt under blodbesudlingen var smutsen på slangen avskavd ca 1 cm brett och 1 cm långt avsmalnande neråt (se sidan 10, bild 12).