2015-10-27, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I FUP sid 661 ser man att repet gjort tre slag över slangen intill rörkopplingen av metall (bra fästpunkt, vilket snickarn förstod, men ännu bättre hade varit i vecket av rörkopplingen, varvid "slangen" inte behövts alls). Tre slag gör att repet löper trögt över "slangen" (det går att räkna ut utväxlingen från kroppsparten till mothållsparten av repet, men det är lite mera avancerat och kräver uppgifter om friktionskoefficienter. Helt klart är det mycket lätt att hålla emot med handkraft. Prova hemma !). Nerböjningen p g a repet av den horisontella delen i sig är därmed försumbar. Det är mera fråga om en pendelrörelse i den lodrätta delen, stelt förbunden genom rörkopplingen med den horisontella delen. Nu vet vi ju inte hur det ser ut ovanför det synliga taket resp innanför genomföringshålet. Anta att den horisontella delen fortsätter horisontellt genom den genomborrade betongväggen ca 5 cm ovan den nedre innerväggen av hålet (kakelplattorna är 15 x 15 cm) och mynnar fritt avsågad i det andra rummet. Låt oss studera sannolikheten för att denna del trycks mot betongen och i så fall med vilken kraft och om hela konstruktionen kan bära kroppen.

Den lodräta delen kommer i princip inte att böja sig, oavsett material (enbart dragkraft). Frågan är hur infästningen ser ut upptill. Om det finns en styv infästning ovanför innertaket, så blir pendelrörelsen obetydlig. Antag i stället som värst att den lodräta delen är att se som ledad någonstans ovanför innertaket. Den synliga höjden, L, uppskattas till 70 cm (jfr kaklet). Anta som sämst att ledpunkten är alldeles ovanför innertaket.

Den horisontella delens längd i rummet uppskattas till 30 cm. Den totala längden till andra änden bakom betongväggen (som antas vara 20 cm tjock), s, uppskattas till 30 + 20 = 50 cm. Avståndet från fästpunkten för repet till rörkröken, l, uppskattas till 7 cm. Vid belastning av ett sådant system kommer, förenklat, oberoende av lasten, hela systemet att pendla så att lastens tyngdkraft kommer att gå lodrätt, ledande till att den horisontella delen i sin yttersta ände sänks med s x l/L = 5 cm dvs precis nuddande betonghålet i änden i det andra rummet.

Lite förenklat kommer trycket från betongen mot den horisontella delen att bli l/s x den hängande lasten. Om denna är 50 kp så blir trycket 7 kp. Denna kraft kommer att böja den horisontella delen något, vilket kommer att effektivt hindra dess vidare rörelse och i och för sig något ändra förutsättningarna för beräkningen obetydligt. Hålet verkar vara slätt och “slangen” är mycket hård så det är knappast troligt att det uppstår någon bestående tryckskada, snarare att det handlar om rubbningar av ev dammskikt. Realistiskt är infästningen ovanför taket ganska stadig, varför trycket blir mycket mindre än 7 kp och kanske ingen kontakt alls sker.

Om infästningen upptill är rörlig i höjdled (vilket är otroligt men vore lätt att kontrollera), så blir det en helt annan dynamik. Om den lodrätta delen som värst är att se som helt lös upptill, så kan man bortse från den lodräta delen och den horisontella delen kommer att spännas in i hålet och böjas på ett sätt som är svårt att beräkna och kräver uppgifter om slangmaterialet. Risk finns för att den horisontella delen dras ut ur väggen och allt rasar ner. Detta tycks dock inte ha skett.

Slutsats. Om infästningen upptill är någorlunda stadig, är det inga problem att hänga kroppen i denna konstruktion. Eventuellt kommer den horisontella delen i kontakt med betongen i väggen med ett visst tryck, eventuellt inte. Men detta har ingen avgörande betydelse.
I grunden gör du ungefär samma reflektioner som jag, varför skulle en hantverkare lägga nylonrepet runt en hal plastslang som hänger fritt i andra änden när han kunnat flytta det en cm och då inte haft plastslangen med i beräkningen. Det framstår som helt osannolikt, inte minst när det fanns än mer stabila infästningar att hänga något i precis i närheten (och mer undanskymt från insyn).

I övrigt håller jag (som jag skrev i mitt första inlägg) med om att man annars kan förvänta att slangen (som verkar hänga helt fritt eventuellt ligga lätt emot i kanten på andra sidan genomföringen) kan ta stöd av genomföringen vid deformation av slang eller rörelse i hela systemet. Därför skulle man som jag skrev kollat om det finns skrap/tryck-märken från genomföringen på slangen som tyder på att så skett.

Denna granskning av skrap/tryck-märken borde/bör göras innan och efter testet med last genomförs för att se om slangens utseende var förenligt med vad som inträffar när last hängs på slangen (förutsatt att allt håller).

Vad jag personligen förväntar mig skulle ske är att nylonrepet skulle glida när slangen börjar luta mer vid deformation. Med tanke på hur smalt avskrapen ser ut är jag inte alls lika säker på att det rör sig om flera varv, jag hittar inte heller några kommentarer kring det (inte heller att det är fastställt som matchat med repavtryck).

Min poäng är att detta borde testats, om man inte gjort det framstår det som mycket märkligt givet hur centralt det är för gärningsbeskrivningen där detta hävdas vara mordplatsen.
2015-10-27, 02:51
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Men uppenbart finns det bevisat i FUP att det är så hon blivit hängd.
Så om du nu ifrågasätter alla dessa uppgifter, vad är din alternativa teori som redan är avförd?

Håller med. Det finns bevisat i FUP. Dessutom vägde nog inte Lisa så värst mycket för den delen heller.
Medlem
Citat:
nr 1..... Lisa mördas inte på Martorp
nr 2...... NB och AB arbetar hela tiden tillsammans och det är mycket ovanligt att de ses i tjänst utan varandra
nr 3...... ser inte ett dugg konstigt att han tar med sin bror som är den som gillar att fiska. är ju en utmärkt anledning att kolla upp vad de håller på med kring Martorp
nr 4..... AB kunde inte riktigt ange varför NB gått fram till MP, utan bara trodde han skulle fråga om de kunde gräva mask
nr 5...... det var fem dagar sedan han begick mordet och hon är fortfarande inte funnen och han har inte hunnit elda upp henne

Sen åter igen så anger du orden "rent logiskt". Jag tycker att mordet tyder på noll logik utan helt personliga tankar hos en GM som spårat ur
Känns det bra att försvara en medbrottsling till detta äckliga mord? Ja jo de råkar bara leta mask i ett område nära hennes kropp och tillhörigheter. Och AB blir såklart inte ett dugg misstänksam på att brorsan föser iväg MP med en lögn. Han reagerar inte heller på att brorsan var ute på söndagen och kommer hem och vill tvätta kläder efter ett mord. Sen "råkar" stackaren pilla på Lisas handske. Han trodde att det var hans egen buhu Han visste utan tvekan och ni sitter här och försvarar detta avskum.
Bannlyst
Citat:
Jag misstänker starkt att du inte läst alla förhör med AB?
Det finns ingen möjlighet att du skulle dra ut en enstaka händelse såsom maskletande att bli så pass avgörande om du läst alla förhör.

Självklart borde AB frågat varför de måste leta mask på martorp. Men efter den systematiska undergivenhet och den beroendeställning AB är av NB så finner jag inte det ett dugg konstigt att han köper vad NB säger.
Vi pratar om någon som är helt beroende av sin bror. Speciellt vad gäller språket då AB inte vet ett skit om ingen informerar honom

Korrekt uppfattat - är i alla fall min inställning också. Det maktmissbruk NB utövar på sin bror och Irina ger en helt fullkomlig bild av total undergivenhet, lydnad, rädsla och beroendeställning - både AB och Irina är ju helt beroende av NB, oavsett hur han kan tänkas behandla dem. Han är den som har kontakten med godsherren&Co, de vet inte ens vad AB heter i förnamn, trots att han också jobbar åt dem. Han är den ende som kan lite engelska. Med Irina talar han mest ryska, som AB inte förstår och när han pratar med AB pratar han litauiska som Irina inte förstår. Snacka om att de båda är helt låsta till honom...Man förstår ju av vad AB säger i förhören, att han är en ruskigt underkuvad själ som inte ens är van att någon frågar honom om något, är som att han inte ens vågar tänka, som om hans tankar aldrig har varit något värda.
Om AB skulle ha anat något från början, skulle han aldrig vågat ens tänka tanken att säga något om det och han skulle nog trängt undan sådana tankar - för i det underläge som han befunnit sig sen många år tillbaka, är det i princip samma sak som att bli hjärntvättad - han vet att han finns där han är på nåder, han vet att han inget eget värde har, han vet vem det är som bestämmer o sätter reglerna. Irina är också undergiven och rädd, dock så är hon lite mer"slug" än AB. Hon har friskt ändrat sin "story" för det gynnar henne mer - just nu. Hon bor väl hemma hos NB:s föräldrar vad jag förstår. Just nu kanske det känns tryggast att bo kvar där o sen är det kanske enklare att inte "officiellt" tro att NB är skyldig, för vem är då hon som levat med en bestialisk sexualsadist?

Jag skulle önskat att deras samveten hade tagit dem till rättegången som åklagarens vittnen.
2015-10-27, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Jag tycker den ser både böjd (tydligast på bild 16) och lite nedvinklad ut som du skriver.

Denna vinkel nedåt på en slang som sticker rakt ut från en infästning och svävar fritt i andra änden (såvitt det ser ut från det rummet i alla fall, möjligen vilar den mot i andra änden av genomföringen även om jag inte tycker att det ser ut så på bilden).

Kanske deformerades slangen och/eller vinklades röret upp i taket som du skriver av belastning - vilket i så fall skulle gör det än mer intressant att testa hållfasthet och påverkan av last som från en människa.

Jag tycker personligen att det verkar helt osannolikt att en hantverkare helt utan anledning med en mängd andra bättre alternativ som den åtalade känner väl till skulle ha hängt ett mordoffer i en lös plastslang som sticker rakt ut och ser ut att sväva helt fritt i andra änden.
Jo på bild 16 ser det lite böjt ut men då mer i horisontalled än lodrätt. Sen är sådan här slang levererad i rulle och "böjd", att räta ut den är ett styvt jobb.
Det lodräta röret sett från söder är i stort sett parallellt med kaklet, från sidan (öster) är det snett. Ingenjören i ett tidigare inlägg verkade kunna sådant här men jag antar att om man belastar som det antas en bit sidan om det lodräta röret så strävar tyngdpunkten komma i lod med det lodräta rörets övre fäste.

Utan att själva ha känt på konstruktionen är det svårt att avgöra hur stabil den är. Han må vara "hantverkare", men han befann sig inte i en normal situation, hög stress och adrenalinpåslag som hämmar rationellt tänkande.
2015-10-27, 02:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte läst hela FUP, och nöjde mig med att kolla ett av dina påståenden nu. NB:s DNA fanns inte på snöret runt Lisas hals, sid 498. Vad mer är fel i påståendena?

NB:s DNA fanns på snörknuten.
2015-10-27, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Nope, det tror inte jag. Tror överhuvudtaget inte att att detta var en planerad sak.
Det skedde på rent infall. Där och då. Kunde lika gärna ha drabbat någon annan oskyldig själ.
T.ex den joggande tjejen dagen innan...

Är jag den enda som tror att detta INTE var planerat?

Absolut inte. Jag är helt klart med dig. Finns mycket som pekar på det.
En GM som hade planerat brottet helt och hållet hade såklart även planerat undanröjningen av personliga tillhörigheter m.m. Nu låg allting utspritt i närområdet vilket tyder på ett agerande i någon form av panik/stress.

Edit: utesluter inte möjligheten att GM har fantiserat om just upphängningen etc och var medveten om att det skulle kunna genomföras.
2015-10-27, 03:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja
Ondskan personifierad.
Titta in i de där iskalla ögonen och en avgrund öppnar sig.

Han kommer ALDRIG att erkänna någonting. Han har ingen ånger, han har ingen skam.

Förutsättningen för att överhuvudtaget kunna närma sig genomförandet av en sån
pass bestialisk illgärning som ägde rum i Blomberg är att man förlorat allt av sin
mänsklighet.

Naturligtvis tycker han nu synd om sig själv nåt omåttligt och grämer sig över att han
inte var lite noggrannare med att undanröja spår efter sin gärning och att han valde
fel plats att förvara sitt offer på.
På Lisas anhöriga har han inte minsta tanke.

Den i särklass mest hatade personen i landet just nu. Det är han och det vet han nog om
men inte bryr han sig om det. Ett hat fullt i klass med det Eklundäcklet blev föremål för
och fortfarande är förvisso.

I slutet på juni var det väl meningen att han skulle dra hem till Litauen igen?
Han ville lämna ett avtryck efter sig kanske. Möjligen fanns det en rasistisk aspekt i
brottet mot Lisa. Han kanske avskydde svenskar?
Vem vet? Han kanske också funderade på att rånmörda arbetsgivaren mot slutet innan
det fors iväg för gott?
Om den här mannen kan man tro allt faktiskt.
2015-10-27, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men för helvete ge dig!!!
Röret/slangen är inte böjd och den lutar bara lite och har stöd i hålet den kommer ut ifrån.
Var ser du några deformeringar???
Vad är ansenlig vikt??? En tjej på 45-50 kg?
Röret sticker ut från väggen ca 15 cm och sen kommer den gjutna metallen och det blir sammanlagt ca 30 cm. Var får du halvmetern ifrån?

Nej vi säger att Lisa inte är hängd på det röret för det kan ju inte bära någon last från taket enligt dig. Jag antar att du baserar ditt resonemang på att du är utbildad tekniker och har varit på platsen och kollat själv.
Är du verkligen så korkad så du tror att teknikerna inte har kollat upp det???
Jag har skrivit knapp halvmeter (och 40-50cm vill jag minnas). den bygger på polisens mått på 30 cm inklusive anslutningen som jag räknat med är ca 5cm. Till det har jag lagt en vägg på 15 till 20 cm. Skulle väggen vara tunnare (och slangen därmed kortare så gör det ju saken bara värre ur ett hållfasthetsperspektiv då det innebär mindre möjligt stöd i väggen).

Jag har aldrig påstått att röret inte kan bära lasten, jag har sagt att det aldrig kan vara säkert (vi vet ju inte ens om röret upp i taket är fäst eller sitter helt avkapat och löst som slangen i väggen). Jag har också ifrågasatt varför en kunnig hantverkare skulle välja att hänga någon på en sån plats som en avskuren plastslang som hänger helt fritt ut i luften. Det verkar helt orimligt givet alla bättre alternativ som finns i samma rum (exempelvis metalldelen som röret var fäst i som dessutom hade ett "stopp" att hänga runt).

Om man nu vill hävda att den åtalade ändå gjorde detta mycket märkliga val så vore det väl självklart att testa om det är praktiskt genomförbart? Du skriver ju det själv ovan, men ingen beskrivning finns av att man "kollat" detta som du skriver. Varför inte? Alla andra undersökningar verkar ju väl dokumenterade?

Och vad anser du själv om det faktum att den åtalade tydligen monterat bort rör och utrustning både bredvid och till och med precis över plastslangsstumpen i fråga månaderna före försvinnandet, borde inte det framgått något tydligare i en utredning där man nu verkar vilja göra mycket av blodfläcken på slangen?
2015-10-27, 03:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Väldigt intressant läsning, gick in och läste lite, bland annat detta:

Researchers have contended that specific early-life experiences may lead
to an inner world of violent thoughts, which in turn may manifest in a desire to
act on such thoughts. Anderson postulated that the abuse suffered by some
children might lend strength to their fantasies, making them more aggressive
and instilling a dominant and controlling focus. During such instances, a child
may also use fantasy to escape the harshness of reality by entering a world
where they have more control over their fears and can act out their abuse against
others rather than being the victim. In the case of repetitive sexual
crimes, the content of sexual fantasy often reportedly derives from explicit,
protracted, sexually deviant experiences first sustained in early childhood.

Researchers generally agree that when deviant sexual fantasy becomes part of
the offense chain, an individual moves closer to the point where acting on
aberrant sexual fantasies becomes a reality. Although deviant sexual interest
may be maintained by masturbation to aberrant themes, the intensity of the
resultant sexual arousal is seen to decrease as a function of the frequency with
which sexual fantasy is used to enhance such arousal. Therefore, as the
intensity decreases, the “response tendency” (i.e., the motivation to act on the
environment) increases.
At the point where sexual fantasy escalates to a
degree whereby the incorporation of further fantasy material fails to produce
the desired changes in attention, arousal, or the environment, individuals may
attempt to transform their fantasy into behavior. This may be accomplished
through gradual and partial enactment in an attempt to stage the fantasy as it
was imagined.

This collective fantasy is then rehearsed before, during, and after a sexual
encounter in order to mentally and sexually re-experience the “high” that
was associated with the actual sexual offense.
It has also been contended that re-enactment provides an offender
with an opportunity to deliberately plan and simulate escalatory behavior.
Through mental simulation, an offender can preview anticipated experience
and prepare themselves for plausible alternatives. That is, by replaying a scene
several times, an offender can develop ways to minimize difficulties and/or
problems that may be encountered and desensitize themselves to potential
feelings of guilt, fear, awkwardness, and/or embarrassment.

As the offender continues their aberrant acts, they often attempt to make
reality match their “idealized” fantasy. However, the match can never
be perfect, as reality is usually never as satisfying as the “high” experienced
within the individual’s fantasy. Thus, each new offense results in the
refinement of the fantasy, a process that, for some offenders, builds to a point
where it becomes equivalent to, or as viable as, the external world.

Sexual fantasy plays a fundamental role in the commission of sex offenses.
Indeed, if we think of sexual fantasy as a “mirror” into the psychological drives,
motives, and forces within the offender, then a crime scene acts as a reflection of
this internal world.

In a study on sexual murder, analyzed crime scene behavior and provided an
empirical model with distinct behavior clusters.
Their study suggested that in sexual murders, ligature strangulation is associated
with deliberate and cruel crime scene behavior, suggesting a “predator” murder
pattern. Predomination of strangulation as a cause of death in sexual and sadistic
murders has been interpreted in various ways. Based on clinical work with
sexual murderers, Brittain suggested that for the sadistic murderer, the
method of killing is almost always asphyxial.
It may be due to the positions
of the murderer and his victim in a sexual attack, which, according to Brittain,
makes strangulation an “easy and convenient” way of killing and prevents
the victim from crying out.

Sexual aggressors against women who commit their crime with a high
risk of being apprehended are almost three times more likely to use expressive
violence during the offense than offenders who do not. This result may indicate
that these offenders are more impulsive, less organized, and unaware of the
environmental cues associated with the criminal situation

Most offenders undertake just a relatively short journey to the site of their
crime.
It appears that many types of crimes—such as stranger rape, robbery,
burglary, and even serial murder—are committed at places where the routine of
their lives brings the offenders, usually in the vicinity of their residences.

People know best the environment around the place where they live, the
places they visit often, and the routes between them, like their commute to
their work place and its surrounding area. They organize the knowledge of
their environment around these anchor points, also named activity nodes. Brantingham
assume that offenders search their targets in their activity space that is defined
by their activity nodes and the paths connecting them. Indeed, crime trips into
unknown territories to locate crime sites are relatively rare. This contention is
based on the so called routine activity model. In this model, “opportunity” is an
important concept to explain criminal behavior.

Japp, många likheter med " vår man".
2015-10-27, 03:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så kan det kanske vara.

Funderar på en sak i anslutning till detta: Hur kan han vara så kall och normal när han träffar de andra och handlar pizza? En litet stund tidigare har han brutalt stuvat in kroppen i skåpet och eventuellt har han i panik kackat på golvet i ladan.

Vem klarar att samla ihop sig på det viset?

Engla-Anders åt pizza med Engla i bagaget.
2015-10-27, 03:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Jo självklart var det planerat i fantasin, men inte i praktiken.
När han väl kom i det läget så var allt oplanerat, det hände liksom där och då.
Han hade antagligen föreställt sig hur det skulle gå till med hängning och sådär, men inte allt runt omkring. Han tog läget precis som det dök upp.

Folk här får det och låta som att han hade riggat både rep och tejp och så vidare...för att kunna ta just Lisa där precis utanför cafet den dagen.

Jag tror han bara hade en snara i bilen utifall att.... Adriana eller någon annan lämplig flicka dök upp. Räcker långt med en färdig snara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in