2015-10-27, 02:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag har inget svar på varför hundarna inte reagerade. Det kanske var för små mängder blod.

Special sök hundar kan lukta en blodfäck så liten att den inte ens syns.
Dom kan till och med lukta det även om någon tvättat bort blodet.

Och det borde ju också ha funnits ett Lisa lukt-spår runt i ladan där mördaren har fört runt henne och inn i mjölkrummet.

Och om Lisa hängt och dött i mjölkrummet och hennes byxor och trosor var nerdragna varför fanns det då inte spår av Lisa's urin på golvet? (urinen släpps i dödsögonblicket iom all muskulatur blir slapp)

VARFÖR reagerade hundarna inte på något Lisa spår ???

Man skulle ju nästan tro att Lisa aldrig var där i laden, mjölkrummet, att det man hittade sedan planterades i efterhand.
(jag säger inte att det är så, men jag säger att det är något som inte stämmer)
2015-10-27, 02:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
De har skrivit slang. Men i själva verket är det ett kapar rör. Fattar inte vad de fick slang ifrån. Mitt vatten kommer ialla fall i rörledningar av metall. Slangnär det man ser på golvet.
Förstår din förvirring
Pem slang eller Pem rör... spela roll. Röret/slangen är grov och styv och jag får mitt vatten i en sån slang som jag kan tala om var ett helvete att gräva ner på ca 1 meters djup.
Slangen/röret fick fraktas på släpkärra och var otympligare än fan att lägga ner för den är väldigt styv med tjocka väggar.

Slangen benämns också som rör!
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/pem-slangar/pem-ror-451360/
2015-10-27, 02:21
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Är inte jätteinsatt i fallet men har läst lite i fpun. Magkänsla. Båda ska pilla på hansken i ladan t.ex. De har aldrig letat mask förut och nu gör de det tillsammans i närheten av där hennes kropp hittades. N.B försöker fösa iväg Missing People. Är helt övertygad om att de i samförsånd har kommit dit för att röja eventuella spår, men lyckas inte särskilt väl med tanke på aktiviteten. Tänk dig, du har precis mördat en ung tjej och håller det hemligt, tar du då med brorsan där hon mördades utan att han vet något? Rent logiskt borde han hålla sig långt borta, eller åtminstone åka dit själv. Är helt övertygad om att brodern visste. Det där med handsken har de ju gjort med flit för att förvirra utredningen. Hade inte brodern rört handsen så hade man bara hittat N.Bs och Lisas spår på den och det hade varit till hans nackdel.

nr 1..... Lisa mördas inte på Martorp
nr 2...... NB och AB arbetar hela tiden tillsammans och det är mycket ovanligt att de ses i tjänst utan varandra
nr 3...... ser inte ett dugg konstigt att han tar med sin bror som är den som gillar att fiska. är ju en utmärkt anledning att kolla upp vad de håller på med kring Martorp
nr 4..... AB kunde inte riktigt ange varför NB gått fram till MP, utan bara trodde han skulle fråga om de kunde gräva mask
nr 5...... det var fem dagar sedan han begick mordet och hon är fortfarande inte funnen och han har inte hunnit elda upp henne

Sen åter igen så anger du orden "rent logiskt". Jag tycker att mordet tyder på noll logik utan helt personliga tankar hos en GM som spårat ur
2015-10-27, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Att det inte handlar om en mjuk slang är ju självklart, då hade ju inget test behövt genomföras och det hade varit helt omöjligt att genomföra det som hävdats.

Jag har själv arbetat med slang av den typen. Den är styv, men i den här tjockleken knappast så styv att 40cm slang stående 90 grader fritt rakt ut i luften skulle hålla för en kroppsvikt utan att deformeras så att ett löst nylonrep skulle börja glida.

Testades detta? Om inte, varför inte? Det verkar ju helt självklart att genomföra ett sånt test, inte minst som vi inte ens vet vad röret som går upp i taket är anslutet till (om något).

Man borde väl först testat slangen och om den deformerades så att repet gled borde man väl ha testat att i alla fall själva röret höll (då hade man ju kunnat hävda att repet kanske ändå satt runt metalldelen och bara skrapade slangen när det kastades upp eller togs ner).

Förhoppningsvis är det inte för sent.

Dock gäller oavsett allt detta som indikerar att detta är ett osannolikt ställe att hänga någon på (inte minst för en hantverkare som vet att det finns rör avsedda att hänga kroppar i några meter bort) ändå att besudlingen såvitt man kan bedöma måste betraktas som helt värdelös. Detta eftersom dem åtalade verkar ha jobbat exakt ovanför röret med att montera bort en omfattande utrustning i närtid före försvinnandet.

I FUP sid 661 ser man att repet gjort tre slag över slangen intill rörkopplingen av metall (bra fästpunkt, vilket snickarn förstod, men ännu bättre hade varit i vecket av rörkopplingen, varvid "slangen" inte behövts alls). Tre slag gör att repet löper trögt över "slangen" (det går att räkna ut utväxlingen från kroppsparten till mothållsparten av repet, men det är lite mera avancerat och kräver uppgifter om friktionskoefficienter. Helt klart är det mycket lätt att hålla emot med handkraft. Prova hemma !). Nerböjningen p g a repet av den horisontella delen i sig är därmed försumbar. Det är mera fråga om en pendelrörelse i den lodrätta delen, stelt förbunden genom rörkopplingen med den horisontella delen. Nu vet vi ju inte hur det ser ut ovanför det synliga taket resp innanför genomföringshålet. Anta att den horisontella delen fortsätter horisontellt genom den genomborrade betongväggen ca 5 cm ovan den nedre innerväggen av hålet (kakelplattorna är 15 x 15 cm) och mynnar fritt avsågad i det andra rummet. Låt oss studera sannolikheten för att denna del trycks mot betongen och i så fall med vilken kraft och om hela konstruktionen kan bära kroppen.

Den lodräta delen kommer i princip inte att böja sig, oavsett material (enbart dragkraft). Frågan är hur infästningen ser ut upptill. Om det finns en styv infästning ovanför innertaket, så blir pendelrörelsen obetydlig. Antag i stället som värst att den lodräta delen är att se som ledad någonstans ovanför innertaket. Den synliga höjden, L, uppskattas till 70 cm (jfr kaklet). Anta som sämst att ledpunkten är alldeles ovanför innertaket.

Den horisontella delens längd i rummet uppskattas till 30 cm. Den totala längden till andra änden bakom betongväggen (som antas vara 20 cm tjock), s, uppskattas till 30 + 20 = 50 cm. Avståndet från fästpunkten för repet till rörkröken, l, uppskattas till 7 cm. Vid belastning av ett sådant system kommer, förenklat, oberoende av lasten, hela systemet att pendla så att lastens tyngdkraft kommer att gå lodrätt, ledande till att den horisontella delen i sin yttersta ände sänks med s x l/L = 5 cm dvs precis nuddande betonghålet i änden i det andra rummet.

Lite förenklat kommer trycket från betongen mot den horisontella delen att bli l/s x den hängande lasten. Om denna är 50 kp så blir trycket 7 kp. Denna kraft kommer att böja den horisontella delen något, vilket kommer att effektivt hindra dess vidare rörelse och i och för sig något ändra förutsättningarna för beräkningen obetydligt. Hålet verkar vara slätt och “slangen” är mycket hård så det är knappast troligt att det uppstår någon bestående tryckskada, snarare att det handlar om rubbningar av ev dammskikt. Realistiskt är infästningen ovanför taket ganska stadig, varför trycket blir mycket mindre än 7 kp och kanske ingen kontakt alls sker.

Om infästningen upptill är rörlig i höjdled (vilket är otroligt men vore lätt att kontrollera), så blir det en helt annan dynamik. Om den lodrätta delen som värst är att se som helt lös upptill, så kan man bortse från den lodräta delen och den horisontella delen kommer att spännas in i hålet och böjas på ett sätt som är svårt att beräkna och kräver uppgifter om slangmaterialet. Risk finns för att den horisontella delen dras ut ur väggen och allt rasar ner. Detta tycks dock inte ha skett.

Slutsats. Om infästningen upptill är någorlunda stadig, är det inga problem att hänga kroppen i denna konstruktion. Eventuellt kommer den horisontella delen i kontakt med betongen i väggen med ett visst tryck, eventuellt inte. Men detta har ingen avgörande betydelse.
2015-10-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Slangen är inte böjd. På bild 5, om än lite avig fotovinkel, så ser det ut som om hela vinkeln från tak till genomföring är "sne", alltså varken lodrät eller vågrätt jämfört kaklet. Det kan ha hänt vid belastningen eller "alltid" varit så. Jag tycker att på insidan är det en a två cm till botten på hålet i väggen och på andra sidan nästan så slangändan ligger emot.
Jag tycker den ser både böjd (tydligast på bild 16) och lite nedvinklad ut som du skriver.

Denna vinkel nedåt på en slang som sticker rakt ut från en infästning och svävar fritt i andra änden (såvitt det ser ut från det rummet i alla fall, möjligen vilar den mot i andra änden av genomföringen även om jag inte tycker att det ser ut så på bilden).

Kanske deformerades slangen och/eller vinklades röret upp i taket som du skriver av belastning - vilket i så fall skulle gör det än mer intressant att testa hållfasthet och påverkan av last som från en människa.

Jag tycker personligen att det verkar helt osannolikt att en hantverkare helt utan anledning med en mängd andra bättre alternativ som den åtalade känner väl till skulle ha hängt ett mordoffer i en lös plastslang som sticker rakt ut och ser ut att sväva helt fritt i andra änden.
2015-10-27, 02:29
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vad kan det finnas för anledningar till att han tejpar henne?

Tejpar ansiktet han lättare ska kunna föreställa sog adriana istället?

Kolla Facebook så ser du vad han gillar, nämligen tejpade flickor. "Gå in på "Urbota inskränkthet" på Google.
2015-10-27, 02:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
"Från norra väggen och till krökänden var det ca 30 cm. Kakelplattorna är ca 15x15 cm vardera."
Av bilden att döma är det bara drygt en kakelplatta till vinkelkopplingen.
Ja det är bara drygt en kakelplatta till där metallen i knäet börjar. Men det är nästan två kakelplattor till själva knäet där det böjer.
Funderar faktiskt på hur hon hängde med dom avstånd som anges i bildtexterna.

Sidan 658-659 i fup
Bild 8: Avstånd från väggen till vänster i bild (västra väggen) och centrum på kröken var det ca 11 cm.

Bild 9: Från golvet och upp till kröken var det ca 204 cm. Från norra väggen och till krökänden var det ca 30 cm. Kakelplattorna är ca 15x15 cm vardera.
2015-10-27, 02:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle han ha gjort det? Han var inte rädd för att sprida sperma och DNA, precis.

Nej, han var inte rädd för att sprida sperma INNAN han mördade. Sen gjorde han det i lampskärmen. Varför skulle det annars finnas sperma i en lampskärm på toa. Han tänkte fixa till det " sen" men det gick inte pga anstormning. Han var ju på måndag morgon orolig för DNA enligt IB.
2015-10-27, 02:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Hur förlikar du att slangen är uppenbart böjd i sidled och nedåt även helt utan belastning vilket exempelvis framgår av bild 16 (sid 663) med att den omöjligt skulle kunna deformeras så att ett rep nylonrep glidit mot genomföringen när ansenlig vikt läggs på en slangstump på en knapp halvmeter som sticker rakt ut från ett fäste (helt utan eller med väldigt lite stöd i andra ändan)?

Helt frånsett detta så har vi baserat på vad som presenterats heller ingen aning om röret som går upp i taket ens kan bära last.

Att detta inte skulle ha testats när det är förutsättningen för själva mord-scenariot framstår ju som helt otänkbart givet hur märkligt vald platsen ser ut även för någon som inte är hantverkare som den åtalade är.
Men för helvete ge dig!!!
Röret/slangen är inte böjd och den lutar bara lite och har stöd i hålet den kommer ut ifrån.
Var ser du några deformeringar???
Vad är ansenlig vikt??? En tjej på 45-50 kg?
Röret sticker ut från väggen ca 15 cm och sen kommer den gjutna metallen och det blir sammanlagt ca 30 cm. Var får du halvmetern ifrån?

Nej vi säger att Lisa inte är hängd på det röret för det kan ju inte bära någon last från taket enligt dig. Jag antar att du baserar ditt resonemang på att du är utbildad tekniker och har varit på platsen och kollat själv.
Är du verkligen så korkad så du tror att teknikerna inte har kollat upp det???
2015-10-27, 02:42
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Special sök hundar kan lukta en blodfäck så liten att den inte ens syns.
Dom kan till och med lukta det även om någon tvättat bort blodet.

Och det borde ju också ha funnits ett Lisa lukt-spår runt i ladan där mördaren har fört runt henne och inn i mjölkrummet.

Och om Lisa hängt och dött i mjölkrummet och hennes byxor och trosor var nerdragna varför fanns det då inte spår av Lisa's urin på golvet? (urinen släpps i dödsögonblicket iom all muskulatur blir slapp)

VARFÖR reagerade hundarna inte på något Lisa spår ???

Man skulle ju nästan tro att Lisa aldrig var där i laden, mjölkrummet, att det man hittade sedan planterades i efterhand.
(jag säger inte att det är så, men jag säger att det är något som inte stämmer)

Snälla du. Det finns stark bevisning från NFC hur hon dog så lägg ner.
2015-10-27, 02:43
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Jag tycker den ser både böjd (tydligast på bild 16) och lite nedvinklad ut som du skriver.

Denna vinkel nedåt på en slang som sticker rakt ut från en infästning och svävar fritt i andra änden (såvitt det ser ut från det rummet i alla fall, möjligen vilar den mot i andra änden av genomföringen även om jag inte tycker att det ser ut så på bilden).

Kanske deformerades slangen och/eller vinklades röret upp i taket som du skriver av belastning - vilket i så fall skulle gör det än mer intressant att testa hållfasthet och påverkan av last som från en människa.

Jag tycker personligen att det verkar helt osannolikt att en hantverkare helt utan anledning med en mängd andra bättre alternativ som den åtalade känner väl till skulle ha hängt ett mordoffer i en lös plastslang som sticker rakt ut och ser ut att sväva helt fritt i andra änden.

Men uppenbart finns det bevisat i FUP att det är så hon blivit hängd.
Så om du nu ifrågasätter alla dessa uppgifter, vad är din alternativa teori som redan är avförd?
2015-10-27, 02:50
Medlem
Horrorgrams avatar
Intressant läsning!

http://www.expressen.se/gt/nerijus-kartlagd-efter-mordet-pa-lisa-holm/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här