2015-10-27, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag har sagt det förut att han kanske stod där för femtieelte gången och runkade ut mot flickorna vid cafét men denna gången såg Lisa honom och då var han ju tvungen att döda henne för alla runtomkring Blomberg vet ju vem han är .
Jaha, och när skulle hon ha sett honom? När hon hade vikt runt hörnet och hade ryggen mot honom, eller när hon kom tillbaka på moppen i full fart på väg hem?
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag har sagt det förut att han kanske stod där för femtieelte gången och runkade ut mot flickorna vid cafét men denna gången såg Lisa honom och då var han ju tvungen att döda henne för alla runtomkring Blomberg vet ju vem han är .
Oj, det var ju faktiskt en intressant teori. Har missat när du framfört den tidigare.

Och om hon har fällt någon kommentar och kanske hotat att ringa polisen så kan det ha slagit slint i huvudet på honom.

Det skulle ju i så fall kunna förklara varför det går så fort; det har inget med bundna kvinnor eller sex att göra.

Fast ändå litet konstigt tillvägagångssätt, kan man tycka. Finns väl snabbare och enklare sätt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Att det inte handlar om en mjuk slang är ju självklart, då hade ju inget test behövt genomföras och det hade varit helt omöjligt att genomföra det som hävdats.

Jag har själv arbetat med slang av den typen. Den är styv, men i den här tjockleken knappast så styv att 40cm slang stående 90 grader fritt rakt ut i luften skulle hålla för en kroppsvikt utan att deformeras så att ett löst nylonrep skulle börja glida.

Testades detta? Om inte, varför inte? Det verkar ju helt självklart att genomföra ett sånt test, inte minst som vi inte ens vet vad röret som går upp i taket är anslutet till (om något).

Man borde väl först testat slangen och om den deformerades så att repet gled borde man väl ha testat att i alla fall själva röret höll (då hade man ju kunnat hävda att repet kanske ändå satt runt metalldelen och bara skrapade slangen när det kastades upp eller togs ner).

Förhoppningsvis är det inte för sent.

Dock gäller oavsett allt detta som indikerar att detta är ett osannolikt ställe att hänga någon på (inte minst för en hantverkare som vet att det finns rör avsedda att hänga kroppar i några meter bort) ändå att besudlingen såvitt man kan bedöma måste betraktas som helt värdelös. Detta eftersom dem åtalade verkar ha jobbat exakt ovanför röret med att montera bort en omfattande utrustning i närtid före försvinnandet.
Visst det borde kontrollerats att det faktiskt fungerade som de antar. Men om nu det lodräta stålröret(?) sitter fast ovanför taket och repet är fäst intill vinkelkopplingen, och om röret rör sig i sidled bort från hålet i väggen av tyngden så ser väggen ut att vara så tjocka att slangen skulle ta emot i hålets nederkant. Det handlar bara om kanske 25 cm mellan vinkelkopplingen och väggen och en a två cm ner till botten av genomföringen.
Står det vilken dimension det var på slangen? Gissar att det trots allt kan vara en 32mm.

Slangen sitter i ”förummet”, första rummet när man kommer in från ladan. Det är också skyddat från insyn, det går inte att se hörnet genom fönstret i mellanrummet. Slaktrummet där stålrören för att hänga upp djurkroppar finns är där två fönster, inte så lämpligt att stå där och hänga upp folk och ägna sig åt sexuella perversioner om det kommer någon förbi och tittar in genom fönstret.

Nog måste de vid något tillfälle ha känt på röret så det sitter fast även om det inte kommit med som speciell åtgärd i FUP.
Senast redigerad av softboll 2015-10-27 kl. 01:06.
2015-10-27, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det framgår inte av fup, men hela ladan med slaktrum spärrades av när hansken hittades. Avspärrningen togs sedan bort. Min gissning är att avspärrningen kom upp igen när LH hittades då man ser repet runt halsen och kunde med goda grunder härröra det till ladan och mjölkrummet/ slaktrummet.
Avspärrn. släppt 16-23 på ons, sen på igen.
2015-10-27, 01:02
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Pappan tittar väl in ladan mellan 20.00 -- 20.30, men det ger ju också längre tid.

Jag tror på att det kan ha varit en medhjälpare/beställare med -- däremot råder det ju ingen tvekan om att NB är skyldig.
Rätta mig om jag har fel, men pappan startade mopeden och satte i samband med det igång cafeets larm. Larmet gick igång 20,.40, och han hade kommit till platsen alldeles innan.
2015-10-27, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Finner det konstigt med hennes underkläder. Varför satte han inte på dem efteråt, än lämna vid anklarna? Eller helt bara låta henne vara naken? Känns allmänt udda.

Udda? Just den biten känns inte riktigt lika udda som resten. Varför skulle han bemöda sig med att sätta på henne kläderna efteråt - eller ta av helt - när hon redan är död?
2015-10-27, 01:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det var planerat att ta NÅGON. Det tyder ju joggerskans upplevelser på. Tror bilen var fixad för att frakta ett lik. Material kan han ha förberett. Sen att det blev Lisa och det förfarandet var inte helt planerat. Hängning med mera tror jag var planerat i hans sexuella fantasier. Efter döden och klimax tror jag allt är oplanerat. Han är stressad och/eller rädd för liket.
Så kan det kanske vara.

Funderar på en sak i anslutning till detta: Hur kan han vara så kall och normal när han träffar de andra och handlar pizza? En litet stund tidigare har han brutalt stuvat in kroppen i skåpet och eventuellt har han i panik kackat på golvet i ladan.

Vem klarar att samla ihop sig på det viset?
2015-10-27, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Och då hade jan det i huvet åtminstone sedan dan innan. Tror det sker efter lång tid av undertryckta sexfantasier. Planerat.

Jo självklart var det planerat i fantasin, men inte i praktiken.
När han väl kom i det läget så var allt oplanerat, det hände liksom där och då.
Han hade antagligen föreställt sig hur det skulle gå till med hängning och sådär, men inte allt runt omkring. Han tog läget precis som det dök upp.

Folk här får det och låta som att han hade riggat både rep och tejp och så vidare...för att kunna ta just Lisa där precis utanför cafet den dagen.
2015-10-27, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så kan det kanske vara.

Funderar på en sak i anslutning till detta: Hur kan han vara så kall och normal när han träffar de andra och handlar pizza? En litet stund tidigare har han brutalt stuvat in kroppen i skåpet och eventuellt har han i panik kackat på golvet i ladan.

Vem klarar att samla ihop sig på det viset?

Verkligheten kommer i kapp och han inser att han behöver något som "täcker upp" hans tid. Dvs att han har alibi för en viss tidpunkt. Så tror jag att det är.
2015-10-27, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Udda? Just den biten känns inte riktigt lika udda som resten. Varför skulle han bemöda sig med att sätta på henne kläderna efteråt - eller ta av helt - när hon redan är död?

Var nog som någon sade han ville bara flukta lite men hur fan har hans frus DNA hamnat på Lisas trosor men inte hans egen DNA det är en gåta för mig
Senast redigerad av GeneralTutte 2015-10-27 kl. 01:09.
2015-10-27, 01:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och när skulle hon ha sett honom? När hon hade vikt runt hörnet och hade ryggen mot honom, eller när hon kom tillbaka på moppen i full fart på väg hem?
Skulle ju kunna vara någon speciell omständighet. T ex att hon såg honom genom rutan och gick fram för att kolla vem det var. Vem vet, kanske hade hon sett honom genom fönstret flera gånger och undrat.
2015-10-27, 01:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Jo självklart var det planerat i fantasin, men inte i praktiken.
När han väl kom i det läget så var allt oplanerat, det hände liksom där och då.
Han hade antagligen föreställt sig hur det skulle gå till med hängning och sådär, men inte allt runt omkring. Han tog läget precis som det dök upp.

Folk här får det och låta som att han hade riggat både rep och tejp och så vidare...för att kunna ta just Lisa där precis utanför cafet den dagen.
Japp -det är exakt vad jag tror. Så pass genomtänkt så att det finns en plan. Han har suktat efter detta, övervägt och beslutat sig. Målet är inte att slå ett villebråd - det är att göra just det han gjorde: tejp och hängning.
Senast redigerad av develi 2015-10-27 kl. 01:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in