2015-10-27, 00:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Jag har svarat på allt detta utom att den skulle vara fastcementerad. Bilden i fråga visar verkligen inte det såvitt jag kan se, tvärtom visar den att den verkar hänga fritt i luften även på den sidan också och det ser ut som man ser in i rummet bakom under slangen. Möjligen är den böjd neråt så att den når undersidan på genomföringen på denna sida (kameran kan ju ljuga något), detta är dock inget stöd som hindrar deformation vid repet utan tyder snarare i så fall på att slangen redan var deformerad nedåt (eftersom den gick fritt i luften på andra sidan genomföringen - se bild 10 och 11). Om något skulle ju det tala för att repet än lättare borde börja glida då slangen redan hängde nedåt.
Nu är jag helt lost och börjar fundera på om vi läser samma fup och ser samma bilder.
Jag hittade jag den bild jag tror du kanske menar där man kan se rätt igenom och den har nr 8 och där vilar slangen i botten på hålet och får stöd så den håller. Tror den bilden luras lite med att man kan se rätt igenom.
Väggen den går igenom är nog uppåt 20 cm tjock och slangen har en diameter på 40 mm och då är den väldigt kraftig och håller för stora tyngder.

Där slangen går in i knäet där repet/snöret har hängt så är det troligen en stödhylsa med som styvar upp slangen ännu mer. Den kan omöjligt vika sig eller bli deformerad där snöret var och det är röret från taket som får ta upp största tyngden, inte röret från väggen.

På bild nr 16 är det andra sidan väggen, där skulle slangen redan ha kunnat vara kapad på Lisas sida av teknikerna. Man ser rätt genom slangen och det kan man inte göra på den del som Lisa hängdes i för där är ett gjutet knä.
Men man ser inte genom väggen annat än genom slangen för den är fastcementerad.

Det enda alternativ jag ser till att det ser ut så är att teknikerna redan i så fall har kapat av den bit där Lisa hängdes för att ta med som bevis. Varför skulle dom annars ta bild på slangen från andra sidan väggen?

Vi är några som är överens om samma sak. Slangen håller och viker sig inte!
https://minfil.org/D0h2kab6b2/Lisa_slangen_genom_v_ggen_cementerad.JPG
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Men nu har du väl lite otur när du tänker. 95 % av tyngden ligger ju på det lodräta röret som kommer från taket när snöret placeras alldeles intill vinkelkopplingen. Vad är det för problem att förstå detta. Slangen hade klarat säkert den tredubbla vikten utan att ge med sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Slangen är en PVC slang och är kopplat till mässing vinkeln MD en inre bussning i mässing, kontentan blir att där repet har suttit är det ett inre mässing rör som är överdraget av PVC slangen, slangen kan helt enkelt inte böja sig på grund av bussning inne i slangen.
2015-10-27, 00:42
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
Att frun tagit hand om dessa bestyr är inte för mig konstigt - som fru bör hon både ta hand om dessa bestyr samt ha koll på hans magproblem etc. Det som egentligen är konstigt är att hon ändrar sig, och om man är så naiv att tro att polisens agerande inte kan påverka en människa är man ganska illa ute. Jag har ännu ingen uppfattning kring huruvida MGM är skyldig eller ej, men att frun har ändrat sitt sätt att vara är för mig ingenting som påverkar huruvida MGM är den rätta eller ej. Har du varit arresterad/häktad/eller ens förhörd i något som helst sammanhang?
Frågan är nog inte om MGM är skyldig utan om det finns någon mer som är inblandad och hur inblandad. Hustrun har onekligen betett sig märkligt.
2015-10-27, 00:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Hela utförandet i själva ladan är väl en stor risk i sig?
Tycker att folk är alldeles för logiska i sitt tänkande här..

Hade ju varit en minst lika stor risk att komma till martorp med ett lik i bakluckan och sen visar det sig att hans "kollegor" fortfarande befinner sig där...
Eller så visste han att de var borta. Eller så kollade han upp det innan mordet. Men jag tror han åkt på chans. Han var stressad
2015-10-27, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Frågan är nog inte om MGM är skyldig utan om det finns någon mer som är inblandad och hur inblandad. Hustrun har onekligen betett sig märkligt.

Ja kan du förklara också hur hennes DNA har hamnat på Lisas trosor?
2015-10-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
Att frun tagit hand om dessa bestyr är inte för mig konstigt - som fru bör hon både ta hand om dessa bestyr samt ha koll på hans magproblem etc. Det som egentligen är konstigt är att hon ändrar sig, och om man är så naiv att tro att polisens agerande inte kan påverka en människa är man ganska illa ute. Jag har ännu ingen uppfattning kring huruvida MGM är skyldig eller ej, men att frun har ändrat sitt sätt att vara är för mig ingenting som påverkar huruvida MGM är den rätta eller ej. Har du varit arresterad/häktad/eller ens förhörd i något som helst sammanhang?

Poängen var att bestyren inte var på hennes initiativ om MGM är mördaren. Men HON påstod det om allihop. Bläckfixeriet som skulle gått snett var det perfekta uppdraget för dagen med tanke på vad han hoppades på, HAN bad att kläderna skulle tvättas, Han vill åka och handla. Magproblemen tog hon upp före tarmtömningen i ladan togs upp osv. Jag tycker tvärtom vad du gör. Jag tycker kanske man kunde förväntat sig att hon försöker ändra tillbaka sig vittnesmål nu när hon är trygg på hemmaplan och känner att hon sviker mannen. Men jag tycker fortfarande hennes precision i ljuget på så många punkter är mer oroande. Att det skulle påverka huruvida MGM är den rätta eller ej har jag inte antytt. Jag är övertygad om att rätt man sitter, Jag diskuterade fruns roll utifrån Fup. Inte utifrån egna erfarenheter i arrest. Måste man ha sådana för att skriva inlägg på Flashback?
Senast redigerad av Fårfällen 2015-10-27 kl. 00:49.
2015-10-27, 00:45
Bannlyst
Är ganska övertygad att NB har gjort detta! Men det råder även en hel del oklarheter här och där, som tidigare tagits upp i tråden.

Jag tror NB har haft en medhjälpare, och jag tror hans fru och bror vet mer än vad de säger... Som det ser ut nu kommer NB med stor sannolikhet bli dömd för detta, men jag tycker det är synd att eventuellt andra inblandade (om det nu finns en eller flera medbrottslingar) kommer undan!
2015-10-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Kanske, men å andra sidan så vem skulle inte bete sig märkligt i en sådan här situation? Hennes beteende är egentligen ingenting underligt, däremot att hennes DNA finns på L:s trosor är mycket märkligt. Varför i hela friden finns det ingen annan stans om i fall att frun i fråga varit delaktig?
2015-10-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu är jag helt lost och börjar fundera på om vi läser samma fup och ser samma bilder.
Jag hittade jag den bild jag tror du kanske menar där man kan se rätt igenom och den har nr 8 och där vilar slangen i botten på hålet och får stöd så den håller. Tror den bilden luras lite med att man kan se rätt igenom.
Väggen den går igenom är nog uppåt 20 cm tjock och slangen har en diameter på 40 mm och då är den väldigt kraftig och håller för stora tyngder.

Där slangen går in i knäet där repet/snöret har hängt så är det troligen en stödhylsa med som styvar upp slangen ännu mer. Den kan omöjligt vika sig eller bli deformerad där snöret var och det är röret från taket som får ta upp största tyngden, inte röret från väggen.

På bild nr 16 är det andra sidan väggen, där skulle slangen redan ha kunnat vara kapad på Lisas sida av teknikerna. Man ser rätt genom slangen och det kan man inte göra på den del som Lisa hängdes i för där är ett gjutet knä.
Men man ser inte genom väggen annat än genom slangen för den är fastcementerad.

Det enda alternativ jag ser till att det ser ut så är att teknikerna redan i så fall har kapat av den bit där Lisa hängdes för att ta med som bevis. Varför skulle dom annars ta bild på slangen från andra sidan väggen?

Vi är några som är överens om samma sak. Slangen håller och viker sig inte!
https://minfil.org/D0h2kab6b2/Lisa_slangen_genom_v_ggen_cementerad.JPG

Läser man undeR bild 16 så förklarar det också att den är kapad EFTER genomföring i den norra väggen och därefter kapad JÄMNSMED denna vägg. Alltså har den hela väggens tjocklek att bäras upp av.
2015-10-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet exakt när mjölkrummet/slaktrummet spärrades av ?

Datum?

Tidpunkt ?
Det framgår inte av fup, men hela ladan med slaktrum spärrades av när hansken hittades. Avspärrningen togs sedan bort. Min gissning är att avspärrningen kom upp igen när LH hittades då man ser repet runt halsen och kunde med goda grunder härröra det till ladan och mjölkrummet/ slaktrummet.
2015-10-27, 00:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Hela utförandet i själva ladan är väl en stor risk i sig?
Tycker att folk är alldeles för logiska i sitt tänkande här..

Hade ju varit en minst lika stor risk att komma till martorp med ett lik i bakluckan och sen visar det sig att hans "kollegor" fortfarande befinner sig där...

Fortfarande? Det är söndag och folk är lediga.
Vad som mer FUP'en visat är ju att byssjan sannolikt var väl genomtänkt som ett tillfälligt gömställe då ingen jävel numera ens går in där
2015-10-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tog bil huvudvittne fel på dagarna ???

Bil huvudvittne Thomas J påstår att han sett GMs bil den 7 Juni både förmiddag ca 10.30 och på kvällen ca 19:45, men båda bröder sov kl 10:30 och MGMs fru var på godset och hjälpa AJs fru.
Så hur är det möjligt att Thomas J skulle ha kunnat sett MGMs bil kl ca 10:30 ???

Thomas J vittne säger att han såg:

1. MGM's bil ca 19:45 körande på grus/skogsvägen i hög fart från Martorp riktning, mot MGMs hem

MEN... han tilläger att han också samma dag den 7 Juni såg:

2. MGM's bil ca 10:30 körande på grus/skogsvägen i vanlig fart från Martorp mot MGMs hem

PROBLEM!!!

Både NB och AB sov till kl ca 14 på söndagen.
Indtygat av MGMs fru, hon kom hem från godset kl ca 14 och då sov både MGM och brodern AB fortfarande.

NBs fru IB hade varit på godset hos AJs fru och hjälpte med att förbereda kvällens familje middag.

Alltså tog vittnet Thomas J tydligen fel angående att han sett MGMs bil kl ca 10:30 den 7 juni,
tog han då också fel när han sagt att han såg MGMs bil kl ca 19:45 den 7 Juni ?
Var det i verkligehten en annan dag han såg en av bröderna komma körande på grus/skogsvägen i hög fart från Martorp i riktning mot MGMs hem ???

Visst missar polisen att åter kolla dessa uppgifter?
Thomas är ju säker på att han ser samma bil på morgonen som på kvällen.
Kan han ha sett en annan liknande bil? De sov ju båda två vid denna tiden, som du skriver.
2015-10-27, 00:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Bild på arbetsboden där Lisa hittades avliden i ett trångt skåp och rishögen där jacka och hjälm hittades. Han hade nog tänkt elda upp Lisa också så småningom men han hade nog inte räknat med att det så fort skulle bli ett så jävla stort pådrag med en gång med folk och snutar överallt därmed sprack nog hans planer lite grand. Eller vad tror ni ? Rishögen ser ju ut att tändas som brasa till slut.

http://i.imgur.com/KuQLUb3.jpg
Dom brukar elda skräp i den högen men om jag inte missminner mig så var det väldigt torrt så man kunde inte elda den här veckan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in