2015-10-26, 23:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
På sid 663 i fup ser man genomföringen från andra sidan, där slangen är kapad. Jag tycker det ser ut som att den vilar på nederdelen av genomföringen.

Citat:
Bild 16: Slangens genomföring i norra väggen från ladan sett. Slangen var kapad jäms
med väggen på denna sida.

Jämns med väggen vete tusan, men den hänger då definitivt inte i luften.
2015-10-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Enligt beskrivningen hänger repet enbart i slangen, 100% av vikten tas då upp av densamma när det gäller deformationen i slangen som jag diskuterat. Skulle verkligen inte en 40cm slangstump som står rakt ut i fria luften då deformeras så att ett tunt nylonrep börjar glida?

Testades detta?

Testade man om röret som går rakt upp i taket (som precis som jag antar att du egentligen menade) också skulle få bära 100% av vikten från kroppen höll för det? Var det anslutet i något? I så fall vad?

Om det inte testades, varför? Alla måste ju inse att det är ganska självklara frågor.

Om det inte gjordes så vore det nog lämpligt om någon genomförde dessa test för att få en så riktig bedömning av vad som kan ha inträffat som möjligt.

Och slutligen, helt oavsett test, skulle en hantverkare som vet att det finns rör avsedda för att hänga kroppar i några meter bort istället välja att hänga någon i en stump plastslang som står rakt ut i fria luften enbart infäst på ena sidan?

Väsentligast när det gäller slangen verkar ju dock ändå vara att blodbesudlingen inte visar något nämnvärt oavsett, eftersom den åtalade tydligen jobbat med omfattande bortmontering av utrustning just ovanför och runt slangen nära inpå försvinnandet.

Kanske av en så enkel anledning att just rummet avsett för upphängning inte tilltalade honom. Eller att det var enklare åtkomst till det rummet för andra, dörren var olåst om jag inte missminner mig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Yak, det blev värre nu. Han har drag av BTK, kan inte släppa det. Undrar om han sysslat med våldtäkt tidigare eller om det är first strike? Alltså inte mord, men gjort nåt mot nån tjej.

Nu vet jag ju inte men det han gjort säger mig att det finns en del hemligheter han bär på.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Näsa och mun= Andningsorgan. Syrebrist.
Hon blev tejpad efter hängningen.
Bannlyst
Bild på arbetsboden där Lisa hittades avliden i ett trångt skåp och rishögen där jacka och hjälm hittades. Han hade nog tänkt elda upp Lisa också så småningom men han hade nog inte räknat med att det så fort skulle bli ett så jävla stort pådrag med en gång med folk och snutar överallt därmed sprack nog hans planer lite grand. Eller vad tror ni ? Rishögen ser ju ut att tändas som brasa till slut.

http://i.imgur.com/KuQLUb3.jpg
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det finns faktiskt ett möjligt fjärde skäl att beakta:
Det är ju ren njutning för en sån mördare att åter få sätta fötterna på platser där han
hanterade sitt stackars värnlösa ofer. Klart att han inte försitter en sån möjlighet när den
står till buds. Tänk när han står intill röret i mordrummet. Han kommer i extas på direkten.
Det här besöket lever han på länge.

Forskning på området visar väl förresten att när väl "debuten" är avklarad för just en här slags
utstuderad sadistisk sexualmördare, när väl det stora steget tagits från fantasier till
praktisk handling, så är risken påfallande att man vill göra om det förr eller senare.
Lustmord ger mersmak nämligen.
Så därför sån tur att han åkte fast nu.
Jag håller helt med dig! (Jag tog inte med det skälet eftersom det var uppe i något tidigare inlägg.)

Sen kan det naturligtvis vara en kombo av flera av dessa orsaker. Jag skulle inte vara alldeles förvånad om han försöker ta chansen att "rätta till" något i eller vid ladan.
2015-10-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Titta på bild nr 16 i fup sidan 663, så ser du att den är fastcementerad på andra sidan väggen, den hänger inte fritt. Sen hade den en gjuten metallkoppling, ett knä som leder upp i taket. Den sitter som berget!

Nej den typen av slang, pemslang, i den grovleken kan du banne mig inte ens böja om du inte är otroligt stark. Den hade hållit för att hänga upp flera personer i utan att bli deformerad.

Det fanns inget damm i blodbesudlingen men rikligt med damm överallt annars och det tyder på att blodet har kommit dit nyligen.
Det dammar rätt bra när man gräver inomhus i en lada med grävmaskin... så enligt min uppfattning är blodet inte gammalt.
Jag har svarat på allt detta utom att den skulle vara fastcementerad. Bilden i fråga visar verkligen inte det såvitt jag kan se, tvärtom visar den att den verkar hänga fritt i luften även på den sidan också och det ser ut som man ser in i rummet bakom under slangen. Möjligen är den böjd neråt så att den når undersidan på genomföringen på denna sida (kameran kan ju ljuga något), detta är dock inget stöd som hindrar deformation vid repet utan tyder snarare i så fall på att slangen redan var deformerad nedåt (eftersom den gick fritt i luften på andra sidan genomföringen - se bild 10 och 11). Om något skulle ju det tala för att repet än lättare borde börja glida då slangen redan hängde nedåt.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nu har jag inte sett fotot, men det du skriver om belastningen på röret/slangen känns högst relevanta.

Är det så illa att utredarna inte utfört en provbelastning för att se vad som händer? I så fall kan jag tycka att det är rätt illa.
Som jag skrev nyss till pantominimum så tycker jag att slangen vilar mot genomföringen. s663
Dessutom så går plaströret över i ett vertikalt metallrör precis där snaran har varit fästad. Så belsatningen har till största delen varit på det metallrör som går lodrätt upp mot taket.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Hängning leder inte till någon utdragen och plågsam dödskamp.
Offret blir medvetslöst redan efter ca tio sekunder.

Varför skulle han gå in i ett annat rum och onanera?
Sperman där härstammar nog från något annat tillfälle.

I detta fall är dödsorsaken Strypning.
2015-10-26, 23:26
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Hängning leder inte till någon utdragen och plågsam dödskamp.
Offret blir medvetslöst redan efter ca tio sekunder.

Varför skulle han gå in i ett annat rum och onanera?
Sperman där härstammar nog från något annat tillfälle.

Lampskärmen kan ha hämtats för att kunna stå vid mordplatsen.
2015-10-26, 23:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Enligt vittnen så var bilen utanför ladan + en person vid 18:45. Strax efter 19 så kör han förbi ett annat vittne. Således måste jag tro att allt var mer eller mindre klart redan då runt 18:45-18:50, eftersom bilen skulle varit borta 18:50 enligt vittne. Således skulle hela händelsen skett över ca 15-20min bara. Varför var LHs nycklar kvar i tändningen? Fick uppfattningen att hon aldrig skulle göra så om hon lämnar mopeden (hade inte jag heller gjort för den delen). Har alltid trott att hon blev tagen där och då + att blod fanns i hjälmen.
Tack för bra redogörelse.

Din tidsuppskattning är ganska precis densamma som jag kommit fram till. Tycker det verkar vara helt galet kort tid med tanke på allt som ska ha hunnit göra.
2015-10-26, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
En hjälm kan "fladdra" rätt bra. Rätt vanligt vilket man vet om man kör MC. När man kör moppe köper man ingen supertajt hjälm, man köper en bekväm. I förlängningen skulle man kunna ta en "bekväm hjälm" och vrida den 180 grader när den sitter på ett huvud.

Med vetskap om det inser man snabbt att hon kan ha fått en högerkrok rätt på intergralhjälpen så den "krockar" in i hennes tänder, mun och hon börjar blöda.

Inga konstigheter alls. Givet att hjälmen var bekväm på bekostnad av tajt.

Men detta var en tight hjälm.

http://i.imgur.com/Wjsikv2.png

eller tror du den fladdrar på huvudet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in