2015-10-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Landrovern tillhör Veronica T som förhörs på s 339 i FUP. Hon och hennes mamma har varit på promenad och parkerat sin bil där den tiden.

Även i förhör med NB sida 1578:

"Äh, sen har vi också kontrollerat utifrån att både du och I har i förhör pratat om en bil som stod utanför kaféet, och att det var nån jeep liknande bil som stod på parkeringen, äh, på Källbysidan om kaféet.

Ja

Och, och den här bilen har vi eh, identifierat och det är en Land Rover, en modell Freelander, och den, nu är det inte den bilen men modellen ser ut på det sättet, äh, och den har stått parkerad där på den platsen där du har angivit och det stämmer också med vad I har sagt, dom, dom parkerade bilen där, cirka 19.30 och stod där ungefär en timme fram till 20.30, det är två kvinnor som har åkt dit i bilen, en mor och en dotter, dom hade parkerat där och tatt sig en promenad i området, och vi har hållt förhör med dom om, eh vilken väg dom har varit och var någonstans, så där stämmer dina iakttagelser bra, eh,"

OK. Tack för det.
2015-10-26, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får kalla det bra, dåligt, kalas eller gudagryn -- vilket fan du vill.

Hon gör ingen identifiering.
Hon gör en gissning och en gissning som omfattar tre personer ..

Hon har gett en beskrivning som överensstämmer med NB långt innan han grips. Även bilen har ett bra signalement. Det hon ifrågasätter är att FOTOT inte visar honom gällande smalhet vs tjockhet.
Hon säger genomgående att "A: 10:an är mest lik", "A: Ja, han är den som är mest likt"

Ja, jag anser det är ett vara ett bra komplement till bilden av honom öht på jakt efter blonda, smala, söta tjejer. Jag anser hon beskriver NB väl.

Erinrar mig den fina personutredningen där han satt och jäste superlativ över sig själv.
Jag erinrar mig också det helt naturliga i att inte ha en kontakt med 14 åringen.

Nu vet vi hur det ligger till - han var våldsam mot exet. Exakt som jag sa då.
Vi får väl se vad TR säger i denna fråga om äcklet och signalementet.

Det ger mig fan att detta är seriemördardrag när man ser hennes utseende som påminner om Lisa, stalkar innan och sättet han utfört mordet på.

Fy fan.
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Skulle NB haft en medbrottsling eller skyddat "den verklige mördaren"? Vem skulle han vara så lojal mot? Framför allt: vem skulle våga lita på NB som medbrottsling?

I mina ögon verkar det därför osannolikt att det skulle finnas någon medbrottsling eller medhjälpare. Vem skulle ha anledning att ta sådana risker för hans skull, när inte ens hans egna familjemedlemmar gör det?

I detta håller jag med dig till 100%.
Det finns INGENTING som pekar på en medhjälpare. Å andra sidan finns det ingenting som helt utesluter det heller, men det är oerhört osannolikt skulle jag säga....
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag tror ju att Lisa dog med hjälm och jacka på sig vid hängningen men att han har knäppt upp och blottat bröst och grejer men har inte läst något i Fup om Lisa bar en bh. Sedan har han dragit ner byxorna på henne ollat hennes trosor med kuken när hon varit död. Sedan sprungit in i det lilla rummet med handfatet och sprutat sperma i lampskärmen av upphetsning. Sedan när han besinnat sig måste han göra sig av med hennes kropp så han har skurit ner henne och hjälm och allting har suttit kvar på Lisa . Sedan har han fraktat Lisas kropp inlindad i någon sorts plast/pressenning till arbetsboden Martorp. Men han märker ju att han får ju inte in henne i skåpet med jacka o hjälm så det avlägsnar han henne och gömmer i rishögen som han nog tänkt fjutta på vid senare tillfälle kanske. Är det inte en möjlig teori hur det gått till?
Skulle han ha ollat i trosorna måste han ha haft kondom efterson hans dna inte finns där . Hennes bh var leopardmönstrad.
2015-10-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Det vet vi...

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Jag tror oxå att man kan säga att det ställt utom rimligt tvivel att det är NB som spritt hennes tillhörigheter, detta har han gjort på ett sätt som han brukar göra, dvs han hissar ner rutan och kastar ut skit. Att det kan ses som troligt att det är han, det är att man hittar ett papper från en Kexchoklad precis jämte mobildelen FUP 810 /772.

Det är bevisat att han köpte en kexchoklad dagen innan den 6/6, FUP 1660/1622. Helt osannolikt sammanträffande.....
Bravo ! Typiskt ovidkommande enligt LGWP....
2015-10-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag tror ju att Lisa dog med hjälm och jacka på sig vid hängningen men att han har knäppt upp och blottat bröst och grejer men har inte läst något i Fup om Lisa bar en bh. Sedan har han dragit ner byxorna på henne ollat hennes trosor med kuken när hon varit död. Sedan sprungit in i det lilla rummet med handfatet och sprutat sperma i lampskärmen av upphetsning. Sedan när han besinnat sig måste han göra sig av med hennes kropp så han har skurit ner henne och hjälm och allting har suttit kvar på Lisa . Sedan har han fraktat Lisas kropp inlindad i någon sorts plast/pressenning till arbetsboden Martorp. Men han märker ju att han får ju inte in henne i skåpet med jacka o hjälm så det avlägsnar han henne och gömmer i rishögen som han nog tänkt fjutta på vid senare tillfälle kanske. Är det inte en möjlig teori hur det gått till?

Du har uppenbarlig inte läst FUP. Lisa hade BH. Den var på henne när hon hittades. Ollandet av trosan är inte sannolikt med tanke på att GM:s DNA saknas på trosan. Det går inte heller att dra någon slutsats om när GM sprutat sperma i ladan, sperman kan inte tidsbestämmas.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag ser tre möjliga skäl, som jag hoppas polisen håller koll på:

- han vill passa på att ta på/i något föremål som han vet innehåller hans DNA och som på något sätt kan utgöra indicium eller bevis.

-han vill flytta på, eller smussla undan, något föremål. Kan ju räcka med att han petar till ett föremål med foten så att det åker ner i en golvspringa eller så.

- han vill utbyta information (med tecken, blinkningar eller dylikt) med någon annan person som finns på plats. Information kan även förmedlals med föremål som arrangerats eller med något som står skriver någonstans.
Det finns faktiskt ett möjligt fjärde skäl att beakta:
Det är ju ren njutning för en sån mördare att åter få sätta fötterna på platser där han
hanterade sitt stackars värnlösa ofer. Klart att han inte försitter en sån möjlighet när den
står till buds. Tänk när han står intill röret i mordrummet. Han kommer i extas på direkten.
Det här besöket lever han på länge.

Forskning på området visar väl förresten att när väl "debuten" är avklarad för just en här slags
utstuderad sadistisk sexualmördare, när väl det stora steget tagits från fantasier till
praktisk handling, så är risken påfallande att man vill göra om det förr eller senare.
Lustmord ger mersmak nämligen.
Så därför sån tur att han åkte fast nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hur stor är chansen att en gärningsman ensam utanför familjen lyckas få tag på NBs DNA och framför allt blod utan att NB vet om blodförlusten att användas för plantering. Jag skulle vilja säga väldigt väldigt liten. Lägg därtill att även samtidigt lyckas plantera hustruns DNA på Lisas trosa så får man multiplicera sannolikheterna med varann. Resultatet blir helt osannolikt. Det enda jag kan se är att om GM lyckats med bedriften måste den sak som innehöll NBs DNA samtidigt också måste ha innehållit hustruns DNA. Jag skriver plantering därför att om allt bara råkar vara en slump utan medveten plantering så får man inte hata slumpen om man allvarligt tror på detta. Om det var en medveten plantering måste det finnas ett motiv till att försöka sätta dit NB.

Men polisen får bestämma sig. Antingen är DNA-spåren viktiga och då måste de reda ut dem fullständigt. Eller så kan de inte det och då faller även mgm:s spår. Då är det något som inte stämmer.
Det handlar om logik. Det är långt ifrån magkänsla.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Skulle han ha ollat i trosorna måste han ha haft kondom efterson hans dna inte finns där . Hennes bh var leopardmönstrad.

Men han hade frugans dna på kuken det var bara kontakt-dna eller vad det kallas. Stod så i fup iallafall
2015-10-26, 22:16
Medlem
Läser på Expressen och har läst igenom en del av FUP. Polisen går alltså efter att den misstänkte ska ha begått brottet samt flyttat kroppen på ca 30min? Men man anser inte att mordet är planerat, stämmer det?

Från att ha "lockat" in LH i ladan (förmodar nån form av bråk/motstånd inne i ladan), hängt samt tejpat henne i ett annat rum, sedan (enligt polisens teori) ha rullat/svept in i plast eller en matta eller liknande och kört iväg henne till skåpet. I mina ögon känns det i så fall välplanerat, än mer om han hunnit göra något av "sexuellt karaktär" i brottet också. Lägg där till att man finner inga spår i bilen, då har han i så fall inte slarvat...vilket man skulle kunna trott med tanke på hur allt annat hittas överallt. Möjligen att bilen dammsugs/tvättas...men OM lillebror ÄR oskyldig, så låter det inte som att det skett.

Enligt vittnen så var bilen utanför ladan + en person vid 18:45. Strax efter 19 så kör han förbi ett annat vittne. Således måste jag tro att allt var mer eller mindre klart redan då runt 18:45-18:50, eftersom bilen skulle varit borta 18:50 enligt vittne. Således skulle hela händelsen skett över ca 15-20min bara. Varför var LHs nycklar kvar i tändningen? Fick uppfattningen att hon aldrig skulle göra så om hon lämnar mopeden (hade inte jag heller gjort för den delen). Har alltid trott att hon blev tagen där och då + att blod fanns i hjälmen.
2015-10-26, 22:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har gett en beskrivning som överensstämmer med NB långt innan han grips. Även bilen har ett bra signalement. Det hon ifrågasätter är att FOTOT inte visar honom gällande smalhet vs tjockhet.
Hon säger genomgående att "A: 10:an är mest lik", "A: Ja, han är den som är mest likt"

Ja, jag anser det är ett vara ett bra komplement till bilden av honom öht på jakt efter blonda, smala, söta tjejer. Jag anser hon beskriver NB väl.

Erinrar mig den fina personutredningen där han satt och jäste superlativ över sig själv.
Jag erinrar mig också det helt naturliga i att inte ha en kontakt med 14 åringen.

Nu vet vi hur det ligger till - han var våldsam mot exet. Exakt som jag sa då.
Vi får väl se vad TR säger i denna fråga om äcklet och signalementet.

Det ger mig fan att detta är seriemördardrag när man ser hennes utseende som påminner om Lisa, stalkar innan och sättet han utfört mordet på.

Fy fan.

Med andra ord:
Hon har inte pekat ut honom i någon identifikation.
2015-10-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peppper
Fast finns det fler litauiska arbetare som är knutna till Blombergs/Martorps ägor?

Utredarna verkar misstänka att det rör sig om NB och AB. Varför annars ta med detta i fup?

De som var hos Ger* är inte de tre i Blomberg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in