2015-10-26, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det är ett metallrör som ansluter till en plastslang som innan den kapades enligt AJ var kopplad till en vacuumanläggning kopplad till mjölkmaskin. Slangen är mer att betrakta som ett plaströr.

Vad är stål då? En metall vad jag vet det är järn med kol i .
2015-10-26, 22:45
Medlem
valleros avatar
NB hade ju med all säkerhet handskar på sig när han hanterade silvertejpen under mordet (annars skulle hans DNA/fingeravtryck funnits på tejpen runt LHs huvud). Men iom att han i samband med tejpandet tagit i LH med handskarna så har han avsatt hennes DNA på tejprullen.
2015-10-26, 22:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ingen tvekan. A och Lisa är samma typ, och till och med lika.
Ja, det tycker jag med. Obehagligt när jag upptäckte det. Tack för komplement m bilden.
2015-10-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Så denne hantverkare som känner platsen som sin egen ficka skulle ha valt att hänga sitt offer i en 40-50 cm lång plastslang som står utan stöd rakt ut i fria luften?

Och slangen som stod rätt ut i luften skulle inte ha deformerats överhuvudtaget av det så att repet gled?

Finns det belagt att detta testats på repet ifråga med en vikt motsvarande en människa? Det låter nämligen helt osannolikt. Än mer osannolikt låter det att en hantverkare skulle chansa på det när repet precis lika gärna i så fall kunde hängts över metalldelen som i alla fall satt fast i ett rör (även om det gick uppåt och vi inte vet hur hårt det satt).

Och oavsett allt detta, hur skall en blodbesudling på en slang där den anklagade i närtid precis jobbat med att montera bort rör (precis över slangen till och med) kunna sägas betyda något? Man har ju svårt att tro att han skulle kunna utföra jobbet utan att upprepat komma i kontakt med slangen på olika sätt när man ser bilden på utrustningen han monterat bort från platsen i närtid före försvinnandet.

Slutligen, hur blev offret medvetslöst före hängningen? Och hur har man slutit sig till det?

Frågar du mig om hängningsplastsen? Jag har läst stora delar av FUP och finner ingen anledning att ifrågasätta den på det området.
Jag tror hon kan blivit medvetslös redan vid mopeden, och att det "metalliska" ljud hennes pappa hör under fickringningen kan vara det järnrör som uppmärksammas i FUP mot hennes huvud, när hon har hjälmen på sig, det förklarar blodet i hjälmen om inte annat. Det förklarar också de släpspår de fotat i ladan. Att örhängena lossnat där när han dragit av hjälmen. Kanske har hon vaknat och försök avvärja sig när han hänger upp henne därav hans blod. Han tejpar henne så hon inte ska kunna skrika och dra till sig uppmärksamhet. Det är min teori efter att ha läst FUP. Men som sagt bara en teori, jag kan ha jättefel eller missat något viktigt.
2015-10-26, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Hur får du in silvertajpen i detta som var tejpad över hår och repet?

Ok men då har han slått henne i ansiktet då när hon haft hjälmen på sig eller hur skulle du förklara att hennes blod hamnat insidan hjälmen?
2015-10-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad spelar det för roll vilka bilar dom använde?

Så du menar att de som letade söndag kväll också kan gå i MP? Att pappa Holms kamrater kan gå i MP? Att militärer och polis kan utreda tillsammans i rättsstaten Sverige? Vad har då litauerna som inte tillhörde Klanen Jönsson för chans?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Den rekommendationen Marko Tuhkanen själv hade gett den misstänkte 35-åringen om han hade varit mannens försvarsadvokat är följande:

– Jag hade redogjort för klienten vilken styrka bevisningen har och att han med all sannolikhet blir dömd med nuvarande inställning. Kan han inte förklara fynden kan det vara på sin plats och berätta vad som hänt om han är skyldig. Detta då jag inte ser någon annan utgång än livstids fängelse annars. Tilläggas kan att påföljden nog ändå kommer att bestämmas till fängelse på livstid men att en berättelse ändå kan innehålla förmildrande omständigheter som rätten annars inte kommer att känna till.

Men Inger Rönnbäck verkar ju inte vara en bra försvarsadvokat osis för NB

Förhörsledarna har indirekt berättat detta för NB, det ar jag läst. Tyvärr svamlar förhörsledarna...öööh...ääääh.. är dom inte pålästa? Detta ska sitta som sten när dom snackar med NB!

Hur som helst. NB är upplyst om ovanstående, om än i gåtor och en del svammel. (efter sidan 1500 och framåt i FUP)
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Läs mitt tidigare längre ingående inlägg (ett fåtal sidor tillbaka) och titta på bilderna jag hänvisade till. Slangen hängde såvitt man kan bedöma helt fritt i luften och jag tar hela tiden upp möjligheten att den skulle tyngt ner och fått stöd i genomföringen (samt vilken typ av märken det borde ha medfört, men ingen kommentar om såna märken finns).

Jag visade också bild på utrustningen han tog bort som till och med innefattade rör som gick just över slangen där hans blod återfanns (det handlade alltså inte om slangen i fråga).

Är något oklart efter att du tittat på bilder och läst min beskrivning får du gärna återkomma med frågor/synpunkter.
Jag läste det där inlägget. Just nu hittar jag inte tillbala till fup...
Men minns att AJ uttalade sig om att bröderna inte var med om att kapa vacuumslangen.
Har du möjlighet så länka till bild på genomföringen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
En Pem slang är en hård styv slang som är avsedd att kunna grävas ner utan att deformeras över tiden. Lägre bitar kan man böja men en kort bit böjer man inte så lätt. De kommer i stora rullar och det är bökigt och styvt att räta ut slangen. I det aktuella fallet är det knappast någon tvekan om att det skulle hålla för att hänga upp någon.
Att det inte handlar om en mjuk slang är ju självklart, då hade ju inget test behövt genomföras och det hade varit helt omöjligt att genomföra det som hävdats.

Jag har själv arbetat med slang av den typen. Den är styv, men i den här tjockleken knappast så styv att 40cm slang stående 90 grader fritt rakt ut i luften skulle hålla för en kroppsvikt utan att deformeras så att ett löst nylonrep skulle börja glida.

Testades detta? Om inte, varför inte? Det verkar ju helt självklart att genomföra ett sånt test, inte minst som vi inte ens vet vad röret som går upp i taket är anslutet till (om något).

Man borde väl först testat slangen och om den deformerades så att repet gled borde man väl ha testat att i alla fall själva röret höll (då hade man ju kunnat hävda att repet kanske ändå satt runt metalldelen och bara skrapade slangen när det kastades upp eller togs ner).

Förhoppningsvis är det inte för sent.

Dock gäller oavsett allt detta som indikerar att detta är ett osannolikt ställe att hänga någon på (inte minst för en hantverkare som vet att det finns rör avsedda att hänga kroppar i några meter bort) ändå att besudlingen såvitt man kan bedöma måste betraktas som helt värdelös. Detta eftersom dem åtalade verkar ha jobbat exakt ovanför röret med att montera bort en omfattande utrustning i närtid före försvinnandet.
2015-10-26, 22:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
NB hade ju med all säkerhet handskar på sig när han hanterade silvertejpen under mordet (annars skulle hans DNA/fingeravtryck funnits på tejpen runt LHs huvud). Men iom att han i samband med tejpandet tagit i LH med handskarna så har han avsatt hennes DNA på tejprullen.
Hur avsatte han sitt eget DNA med handskar på?
2015-10-26, 22:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mersmak.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det finns faktiskt ett möjligt fjärde skäl att beakta:
Det är ju ren njutning för en sån mördare att åter få sätta fötterna på platser där han
hanterade sitt stackars värnlösa ofer. Klart att han inte försitter en sån möjlighet när den
står till buds.
Tänk när han står intill röret i mordrummet. Han kommer i extas på direkten.
Det här besöket lever han på länge.

Forskning på området visar väl förresten att när väl "debuten" är avklarad för just en här slags
utstuderad sadistisk sexualmördare, när väl det stora steget tagits från fantasier till
praktisk handling, så är risken påfallande att man vill göra om det förr eller senare.
Lustmord ger mersmak nämligen.
Så därför sån tur att han åkte fast nu.

Det finns även ett femte skäl att beakta: "Suicide by cop". NB försöker rymma/blir mycket våldsam och blir skjuten av polisen.

Helt klart att han inte försitter en sådan möjlighet när den ges att få komma tillbaka till "sin" lada och uppleva gamla och "kära" minnen.

När väl en seriemördare har avlagt "examen", alltså det första mordet, så blir det mycket svårt att sluta. Som du så riktigt skrev så ger denna enorma "kick" mersmak.

En blivande seriemördares fantasier börjar oftast mycket tidigt i barndomen. Kan börja med handlingar som grymhet mot djur och pyromani. En annan sak som också kan förekomma är sängvätning.

Om något av detta ev. stämmer in på NB vet jag däremot inte?
2015-10-26, 22:51
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Läser på Expressen och har läst igenom en del av FUP. Polisen går alltså efter att den misstänkte ska ha begått brottet samt flyttat kroppen på ca 30min? Men man anser inte att mordet är planerat, stämmer det? /.../
Det som inte tyder på planering är ju bland annat dels "slarvet" med spår, men också att han parkerat sin bil synligt framför ladan, samt sedan åkt runt i denna bil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in