2015-10-26, 22:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
När då? Han har tejpat på borrmaskinen veckan innan säger han. Han säger att sen la han tejprullen i spiklådan. Den ligger kvar i spiklådan (där Nerjus säger själv att han lagt den) även efter att den använts till att tejpa Lisa!

Han är torsk. Är det någon annan som läser och förstår det jag ser?
"Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den."
Ja, han visste att den fanns där när den användes senast, på Lisa.
2015-10-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Slangen hade stöd i hålet genom väggen.
I fup säger AJ att bröderna inte var med om att ta ner den där slangen. Om jag minns rätt skulle den sågats av vid ett tidigare tillfälle när NB inte jobbade där.
Läs mitt tidigare längre ingående inlägg (ett fåtal sidor tillbaka) och titta på bilderna jag hänvisade till. Slangen hängde såvitt man kan bedöma helt fritt i luften och jag tar hela tiden upp möjligheten att den skulle tyngt ner och fått stöd i genomföringen (samt vilken typ av märken det borde ha medfört, men ingen kommentar om såna märken finns).

Jag visade också bild på utrustningen han tog bort som till och med innefattade rör som gick just över slangen där hans blod återfanns (det handlade alltså inte om slangen i fråga).

Är något oklart efter att du tittat på bilder och läst min beskrivning får du gärna återkomma med frågor/synpunkter.
2015-10-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är liiiiite svårt att läsa ikapp när det sitter troll och spammar tråden med idiotiska påståenden.
Hur många inlägg la du om att Lisa INTE hade blött? ... och så erkände du till slut att du inte hade läst fup
Läs du på och kom igen med dina snedvridna uppfattningar som du kan få igång en diskussion om, för det är ju det som är ditt mål i alla trådar du skriver i... diskutera till vansinne även om du är helt fel ute.
Så mitt tips till dig är... Läs gärna FUP innan du kommenterar!

Jag tror nog kanske att den yngre brodern inte är kapabel att bedöma GM:s noggrannhet och duglighet i sitt arbete då båda är självlärda. Har sett bilden på det där fönsterblecket som han har skruvat fast istället för att använda bleckspik. Karmen kommer att ruttna på nolltid.
Dessutom i det hus dom renoverade fick dom ju göra om en hel del.

Hur menar du med att han inte sköter bl.a. sin hygien? Ska hans fru bada honom eller vad?

Jag tror att den här mannen lider av storhetsvansinne och han är ju noga med att han är familjens överhuvud... och hans storhetsvansinne gör att han tror att han ska komma undan med detta.
Den där hjärnan skulle jag allt bra gärna vilja titta in i för hur kan han först onanera och spruta överallt i ladan och sen mörda Lisa i samma hus och tro att han ska komma undan om han kan något lite om just DNA?

Mitt fetade: Inte ens en plåtslagarlärling gör ett sådant dåligt jobb. Dessutom säger hans bror i ett senare förhör angående tiden han sade sig tillbringa i Gum för att fixa blecket var aningen lång, styvt 1-1,30 tim (olika uppgifter i förhör med NB). Brodern sade att sånt jobb tar max 20 min, och jag vill påstå att på det sätt det är fixat tar det max 5 minuter med en skruvdragare och lite knack för att få plåten på plats.

Jag tror att han var förbi in i ladan/runkrummet och förberedde eller hade förberett vad som komma skall. Föregående dags påstötning tyder lite på det samt att förloppet har varit ganska snabbt i ladan med tillhörande rum. Han visste sannolikt att det fanns två tjejer som skulle ta moppe därifrån, inte svårt att se då mopparna delvis syns från väg/lada.

Han var på G och väntade bara ut lämpligt offer, misslyckades på lördagen men nu hade han en ny möjlighet.
2015-10-26, 22:41
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Så denne hantverkare som känner platsen som sin egen ficka skulle ha valt att hänga sitt offer i en 40-50 cm lång plastslang som står utan stöd rakt ut i fria luften?

Och slangen som stod rätt ut i luften skulle inte ha deformerats överhuvudtaget av det så att repet gled?

Finns det belagt att detta testats på repet ifråga med en vikt motsvarande en människa? Det låter nämligen helt osannolikt. Än mer osannolikt låter det att en hantverkare skulle chansa på det när repet precis lika gärna i så fall kunde hängts över metalldelen som i alla fall satt fast i ett rör (även om det gick uppåt och vi inte vet hur hårt det satt).

Och oavsett allt detta, hur skall en blodbesudling på en slang där den anklagade i närtid precis jobbat med att montera bort rör (precis över slangen till och med) kunna sägas betyda något? Man har ju svårt att tro att han skulle kunna utföra jobbet utan att upprepat komma i kontakt med slangen på olika sätt när man ser bilden på utrustningen han monterat bort från platsen i närtid före försvinnandet.

Slutligen, hur blev offret medvetslöst före hängningen? Och hur har man slutit sig till det?

Det beror väl säkerligen på att snöret glider lättare på slangen än på vinkelkopplingen.Lättare att hissa upp offret med snöret runt slangen kort och gott.
2015-10-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Så denne hantverkare som känner platsen som sin egen ficka skulle ha valt att hänga sitt offer i en 40-50 cm lång plastslang som står utan stöd rakt ut i fria luften?

Och slangen som stod rätt ut i luften skulle inte ha deformerats överhuvudtaget av det så att repet gled?

Finns det belagt att detta testats på repet ifråga med en vikt motsvarande en människa? Det låter nämligen helt osannolikt. Än mer osannolikt låter det att en hantverkare skulle chansa på det när repet precis lika gärna i så fall kunde hängts över metalldelen som i alla fall satt fast i ett rör (även om det gick uppåt och vi inte vet hur hårt det satt).

Och oavsett allt detta, hur skall en blodbesudling på en slang där den anklagade i närtid precis jobbat med att montera bort rör (precis över slangen till och med) kunna sägas betyda något? Man har ju svårt att tro att han skulle kunna utföra jobbet utan att upprepat komma i kontakt med slangen på olika sätt när man ser bilden på utrustningen han monterat bort från platsen i närtid före försvinnandet.

Slutligen, hur blev offret medvetslöst före hängningen? Och hur har man slutit sig till det?

Han kanske inte vill döda henne till en början. Han ville bara leva ut någonting som han hade sett på film. Sedan råkade hon bli medvetslös innan han kom till skott ordentligt. Kanske hade han tejpat hennes andningsvägar för hårt så att hon blev medvetslös. Han blev skraj och fick lös mage. Han bajsade i ladan innan han ströp henne och forslade bort henne.
2015-10-26, 22:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra letat! Men alternativteoretikerna kommer att säga att den riktige mördaren (med ett rör blod från NB för att göra plantering) snokade runt i ladan medan han förberedde sig på mordet och hittade tejpen när han öppnade lådan!
Källa på det fetstilta?

Lådan var öppen, och tejprullen fullt synlig. Det var inga problem att hitta den.
2015-10-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Deras vilja att vara objektiva vid bedömningen av litauernas beteende. De visste att polisen av någon outgrundlig anledning snabbt misstänkte dem och deras (MP:s) bindningar till militärer/polis och ev pappa Holm bör utredas. Det handlar om objektivitet. Det är ju så vårt rättsväsende ska fungera eller hur?
Man får inte ens "misstänka" vänskapskorruption eller vilja att gå en stark social grupp till mötes.

Det är något som inte stämmer med MP:s dvs T:s och B:s redogörelser. De verkar lite infantila.
Och varför parkerade de med militärbilar dagen innan i närheten av Martorp?

Vad spelar det för roll vilka bilar dom använde?
2015-10-26, 22:43
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har gett en beskrivning som överensstämmer med NB långt innan han grips. Även bilen har ett bra signalement. Det hon ifrågasätter är att FOTOT inte visar honom gällande smalhet vs tjockhet.
Hon säger genomgående att "A: 10:an är mest lik", "A: Ja, han är den som är mest likt"

Ja, jag anser det är ett vara ett bra komplement till bilden av honom öht på jakt efter blonda, smala, söta tjejer. Jag anser hon beskriver NB väl.

Erinrar mig den fina personutredningen där han satt och jäste superlativ över sig själv.
Jag erinrar mig också det helt naturliga i att inte ha en kontakt med 14 åringen.

Nu vet vi hur det ligger till - han var våldsam mot exet. Exakt som jag sa då.
Vi får väl se vad TR säger i denna fråga om äcklet och signalementet.

Det ger mig fan att detta är seriemördardrag när man ser hennes utseende som påminner om Lisa, stalkar innan och sättet han utfört mordet på.

Fy fan.
Ingen tvekan. A och Lisa är samma typ, och till och med lika.
2015-10-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Jag tror ju att Lisa dog med hjälm och jacka på sig vid hängningen men att han har knäppt upp och blottat bröst och grejer men har inte läst något i Fup om Lisa bar en bh. Sedan har han dragit ner byxorna på henne ollat hennes trosor med kuken när hon varit död. Sedan sprungit in i det lilla rummet med handfatet och sprutat sperma i lampskärmen av upphetsning. Sedan när han besinnat sig måste han göra sig av med hennes kropp så han har skurit ner henne och hjälm och allting har suttit kvar på Lisa . Sedan har han fraktat Lisas kropp inlindad i någon sorts plast/pressenning till arbetsboden Martorp. Men han märker ju att han får ju inte in henne i skåpet med jacka o hjälm så det avlägsnar han henne och gömmer i rishögen som han nog tänkt fjutta på vid senare tillfälle kanske. Är det inte en möjlig teori hur det gått till?
Hur får du in silvertajpen i detta som var tejpad över hår och repet?
2015-10-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
J tänkte oxå på det när jag läste det, finns en annan "halvförsägning oxå"

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Du har ju avsatt blod, var någonstans på kroppen blödde du?

Ja det kunde va från ja från mina sår, sen jag skadar mig rätt så ofta på jobbet.

FUP, 1705, deras sida 1667

Den är nästan bättre faktiskt. Så svarar man inte om man inte varit där.

En fråga som nån kanske kan svara på.. Varför hugger inte förhörsledaren på detta, eller tejpen o säger "du har försagt dig! säg som det är nu! och ser om han bryter ihop? Man släpper inte såpn grej och ger honom utrymme att fundera?!

Eller får man inte hugga på så som förhörsledare?
Medlem
Varför gör polisen förhören med alla grannarna Blomberg efter den 13 juni?? När de redan bestämt sig via sin "polisiära intuition"? Polisen är alltså inte förutsättningslös under dessa förhör. De skulle naturligtvis gjort förhören innan de bestämt sig för facit.

De skulle alltså ha förhört alla innan de körde fast med litauerna eller med någon gm överhuvudtaget - och inte ställt ledande frågor. Se tex det värdelösa förhöret på s 378. Snacka om att beställa fram svaren. Ändå är detta förhör något som polis lutar sig emot.

Istället för att plocka in litauerna skulle de ha avlyssnat dem och några andra - tex den skumme Marcus som ägnar sig åt att ordentligt smutskasta litauerna. Varför gör han det? Vad har han för alibi? Det finns inget om det. Däremot nämns några andras alibi.

Bilar och tider spretar otroligt, det finns mängder utav vittnesmål om olika bilar hit och dit. Men. Några samstämmiga vittnesmål nämner en mindre blå bil bakom caféet kvällen den 7:e. Vad är det för bil?
Medlem
Aurora16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den."
Ja, han visste att den fanns där när den användes senast, på Lisa.

Har säkert missat något men kan inte: Han tejpar borrmaskinen, lägger tillbaka tejprullen så han vet var den är. Någon annan använder lite senare tejprullen till att tejpa Lisa med, lägger tillbaka den på exakt samma plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in