2015-10-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men finns inget straff som heter livstids vård eller hur? Mord ger livstidsfängelse men du har rätt i det att han skall ju någon gång komma ut i samhället igen men det bedömer kriminalvården om det efter 10 år blir ett tidsbestämt straff.

Nej, men det finns ett straff som kallas Rättspsykiatrisk vård - LRV.

Man döms antingen till fängelsestraff eller RP vård.
2015-10-26, 19:11
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Har ögnat igenom FUP:en och kan konstatera att obduktionsprotokollet är sekretessbelagt, så det är omöjligt att bilda sig en klar uppfattning av målet. Jag kan förstå att man mörkar bilderna, men även den skriftliga redogörelsen! Mycket märkligt!

Får väl hoppas att de låter försvarsadvokaten ta del av den (ironi). Dessutom har hon tillgång till slasken, så vi kan räkna med en del överraskningar från försvarets sida när väl rättegången drar igång.

Den bevisning som vi kan ta del av i den amputerade FUP:en pekar dock på en mycket brant uppförsbacke för försvaret.

Är det någon som känner till vilka resurser Inger Rönnbäck kan mobilisera för att hjälpa sin klient? Bara att lusläsa en omfattande FUP och sedan en slask på närmare 5 000 sidor torde vara enormt tidskrävande. För att inte tala om att följa upp intressanta ledtrådar och göra egna undersökningar.

Men jag har fått uppfattningen att Advokatbyrån Inger Rönnbäck i Skövde är ett enmansföretag, så det lär inte gagna NB.

Sedan hoppas jag att de kan hitta en auktoriserad tolk åt NB under själva rättegången.

Men det ska bli intressant att följa rättegången.

Instämmer i dina noteringar och har funderat om det skulle gå att göra en sekretessprövning ang den skriftliga delen av obduktionsprotokollet?

Rönnbäck har inte kapacitet för att hitta något väsentligt att dra i målet. Allt hon kommer att göra är att göra bort sig genom att fiska upp några random vittnen eller dra det där om kläder som kommit i kontakt med kläder. Hon får mjölksyra redan första dagen i backen med sitt enmansföretag om hon inte drar fram Silbersky ur knytblusen
2015-10-26, 19:14
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem som är pucko kan man bedöma efter att ha läst det här.

Och se'n kan vi läsa det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_om_r%C3%A4ttspsykiatrisk_v%C3%A5rd

Bedöms man ha en allvarlig psykisk störning får man vård, annars fängelse. Det kombineras inte.

He he, i det här fallet är jag helt på din sida

Personundersökningen visade inget konstigt, häktningstiden verkar inte ha visat nåt konstigt, så om han ska få vård måste han hamna i nåt tillstånd nu i så fall.
Just nu pekar allt mot att han, om han döms, får fängelse.
Garderar mig med "om" för ibland blir man jäkligt förvånad av domslut.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-26 kl. 19:24.
2015-10-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag har ett par funderingar.

Jag tror oxå att man kan säga att det ställt utom rimligt tvivel att det är NB som spritt hennes tillhörigheter, detta har han gjort på ett sätt som han brukar göra, dvs han hissar ner rutan och kastar ut skit. Att det kan ses som troligt att det är han, det är att man hittar ett papper från en Kexchoklad precis jämte mobildelen FUP 810 /772.

Det är bevisat att han köpte en kexchoklad dagen innan den 6/6, FUP 1660/1622. Helt osannolikt sammanträffande.....

Edit: JAg kan dock inte hitta att den är DNA undersökt, nån som kan det?

Intressant...skulle ju kunna vara så att han ätit Kexchokladen på vägen hem 6/6, och slängt skräpet på golvet i sin bil. Sen åkte det med ut med resten av pinalerna.
Polisen skulle frågat vart Kexchokladen tog vägen, detta kan ju vara en pusselbit!
2015-10-26, 19:16
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för länken!

Om vi börjar med kategoriseringen kaotisk - välordnad, så förefaller MGM att vara en mix: Tveksamt med hygienen, men har en fru och är inte helt isolerad. Har letat offer i sitt närområde men brottet är inte impulsivt (om det var han som försökte locka till sig den joggande kvinnan). Känner till offret utan att ha personlig relation, men verkar å andra sidan ha funderat ut en plan för att loc ka till sig offret. Och så vidare.

Känns som att allt skulle bli lättare att förklara om det fanns ytterligare en GM som stod för det välordnade, medan MGM stått för det mer kaotiska.

Men visst: MGM kan ju vara en mix av kaotisk och välordnad. Litet ovanligt, kanske, men det brukar ju finnas folk längs hela spektrat på varje personlighetsdrag.

Det framgår i förhör med brodern att MGM är väldigt noggrann i sitt arbete och jag tolkar det som att han tar sina arbetsuppgifter på stort allvar. Att han inte sköter hygienen, tvättningen och matlagningen är för att det inte är hans uppgift. Det är frugans uppgift, vilket båda bröderna gjort tydligt.

Jag ser inget i hans profil som talar emot att han skulle kunna vara en mördare som går metodiskt fram. Trots det har han lämnat många spår efter sig, men det tolkar jag mer som att stressen och chocken fått honom ur balans. Han hade också kunskaper om DNA innan, så han hade nog läst på en del men lyckades inte i praktiken.
2015-10-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Städning syns vid undersökning.
Om han använt flera sopsäcker eller liknande behöver städningen inte ha varit betungande. Lite skräp som kommit med bara, inga kroppsvätskor. Det finns en bild från bagagerummet. Bara ren kroppskontakt skulle kunnat ge bestående, unika spår i denna bröte av grejer. Polisen utesluter ju inte heller att bilen använts. F ö kunde han rent fysiskt ha burit offret på en halvtimme (hur detta stämmer med tillgänglig tid, vet jag inte). Detta är en urgammal diskussion och så sent som härom natten lade jag ut ett videoklipp hur det kunde ha gått till. Detta skulle f ö ha varit ett utmärkt tillfälle att kontaminera med Irinas DNA. Jag propsar inte på detta förfarande, vill bara peka på att flera möjligheter fanns att välja på. Bevisligen har en transport ägt rum. OM man anser MGM vara skyldig så är det lite långsökt att leta efter någon transportör annan än brodern och detta alternativ finns det inga tecken på.
2015-10-26, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också funderat över varför man inte tog hjälp från en litauisk förhörsledare. Kan det röra sig om prestige? Att svenska polisen vill visa att de kan själva? Med tanke på hur taffligt det blir med tolkning så hade det blivit bättre resultat med en litauisk polis.

Det är intressant hur utländska brottslingar uppfattar svensk polis och häkte. Det är alltid vänligt och civiliserat, i Sverige, så där neutralt. Jag tror ett äckel som denne Litauer misstolkar olika signaler och ser fram emot rättens utflykt till Blomberg för att göra syn på plats.

Sen får dessa mördare en chock att det kan dömas ut hårda straff i Sverige, typ livstid, medan alla är så vänliga och snälla. Jag tänker ofta på Amani Madi som påpekade att ""i Sverige får man livstid för ingenting". (Yara-mordet).

Troligen vill inte Litauisk polis känna vid
det här, dom ger vita papper till Svensk polis
"-Han kan det inte vara, han har inget kriminellt förflutet osv"
Det blir ett väldigt negativt intryck på Landet
Därför önskar man han blir frisläppt och vill
inte hjälpa till.
Kan också tänka mig att landet är ganska genom
korrupt, inget ovanligt med det.
Svårt att få ut sanningar som kan skada
landets rykte.
2015-10-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lissa74
Är det inte brodern som säger det i förhöret och inte frun ?

Ja, det är brodern som säger det först. I övrigt ger brodern och frun varandra alibi. Det finns ingen utomstående som kan vittna om att de var hemma i bostaden när Lisa dödades. De, eller en av dem, kunde lika gärna ha varit i ladan med NB och Lisa. Jag ger inte mycket för maskletningen vid
Martorps gård heller. Det finns ingen som helst anledning till att AB och NB skulle leta metmask där. I synnerhet då det var AB som brukade fiska så verkar det märkligt att han skulle han följt NB dit i detta syfte. Han visste säkert att det fanns mask att hitta närmare bostaden. AB:s DNA på en bit av silvertejp som hittades i ladan och i ena änden matchar en tejpbit som hittades på Lisa, IB:s DNA på Lisas trosor ...väcker frågor.
2015-10-26, 19:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Hur definierar du ett psykotiskt självbedrägeri?

Jag blir inte jätteförvånad om det skulle visa sig att han inte ljuger. Ljuga är något man gör medvetet.

Det finns dock mycket som talar emot det. En "vanlig" person tror jag skulle reagera annorlunda om teknisk bevisning samt en mängd fristående vittnesmål talade för att man gjort något man inte kan minnas. Efter några månaders förhör bör man ställa sig frågan "kan man göra något sådant utan att minnas?"
2015-10-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man har inte hittat främmande DNA på tillhörigheter enl FUP.

Man har säkert hittat här och där rikligt andra personers DNA, men man sållar bort dessa för de är inte intressanta för den kommande rättegången. De finns i slasken eller i sekretesspärmen. Man har insett att dessa DNA har ingen relevans, giltighet, åtminstone just nu.

DNA finns alltid hur mycket som helst överallt, där folk rör sig.
2015-10-26, 19:22
Medlem
Varför inte hänga på honom en puls/blodtrycksmätare för att se vad som händer när han går omkring i dessa utrymmen igen?
2015-10-26, 19:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om han använt flera sopsäcker eller liknande behöver städningen inte ha varit betungande. Lite skräp som kommit med bara, inga kroppsvätskor. Det finns en bild från bagagerummet. Bara ren kroppskontakt skulle kunnat ge bestående, unika spår i denna bröte av grejer. Polisen utesluter ju inte heller att bilen använts. F ö kunde han rent fysiskt ha burit offret på en halvtimme (hur detta stämmer med tillgänglig tid, vet jag inte). Detta är en urgammal diskussion och så sent som härom natten lade jag ut ett videoklipp hur det kunde ha gått till. Detta skulle f ö ha varit ett utmärkt tillfälle att kontaminera med Irinas DNA. Jag propsar inte på detta förfarande, vill bara peka på att flera möjligheter fanns att välja på. Bevisligen har en transport ägt rum. OM man anser MGM vara skyldig så är det lite långsökt att leta efter någon transportör annan än brodern och detta alternativ finns det inga tecken på.
Det var det här som jag besvarade:
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Offret blödde ju inte ymnigt, vilket brukar söla ner transportfordonet, så han kan ha lyckats med detta konststycke, dessutom har han haft gott om tid att städa bilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in