2015-10-26, 16:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Offret blödde ju inte ymnigt, vilket brukar söla ner transportfordonet, så han kan ha lyckats med detta konststycke, dessutom har han haft gott om tid att städa bilen.
Städning syns vid undersökning.
2015-10-26, 16:58
Medlem
PeterNosters avatar
Så här sägs det på ett ställe att handsken hittades:

AB hittar handsken och frågar NB om det är hans och AB hade sedan lämnat den till AJ.

FUP #236:
Citat:
Markus berättar att killarna just nu jobbar i ladugården som ligger mitt emot cafét. Han hade
hört från Clas Brännhage som jobbar på Arnes kontor att det hade varit en av killarna som
hade hittat handsken. Killen hade då plockat upp den och frågat den andre om det varit hans.
Sedan hade han gett handsken till Arne och Arne hade sedan gått med den till polisen.
2015-10-26, 16:59
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag upptäckte något lite märkligt igår också angående örhängena: Det står långt bak i FUP i ett av beslagsprotokollen (kan inte ge sidanvisning då jag inte har tillgång till den just nu) att örhängen hittades och har tagits om hand från offrets kropp. Så vad är det i så fall för örhängen som hittas egentligen?

Om jag förstått det korrekt från uppgifter av mamma och syster så hade Lisa fyra eller fem hål i öronen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.

Örhänget hittas på onsdagen den 10/6, måndag den 8/6 finns den inte där. De förstår då att Lisa måste finnas kvar i området.

Har någon en teori, varför flyttar man ett örhänge till ladan under den tidpunkten?
Om man tänker sig att MGM haft grejer kvar i ladan som han fifflat
Ut senare, varit stressad och tappat handske och örhänge ?
Är du även 100% säker på att ingen kropp fanns vid första genomsöket på martorp ? Jag accepterar att teknikerna säger att likstelhet infann sig efter placeringen men får INTE ihop det med hundsöket...
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
GWP känns fortfarande rätt lös i kanten. Det är inte den skärpan man vill ha och är van vid. Man undrar hur insvept han är i sina alkoholdimmor.

Jag förstår vart han vill komma med grejen med omklädningsrummet, men det känns ändå väldigt ogenomtänkt:
1) Bytte hon öht om på arbetsplatsen?
2) OK om det varit "vanligt" DNA, men det är DNA från blod. Han kan naturligtvis påstå att han som den i dubbel bemärkelse snuskpelle han är sprungit in i caféets personalrum och med såriga händer tallat på jeansen och jackan och då avsatt blod. Men det hade varit en extremt långsökt förklaring även om den kommit redan under förhören. Kommer den nu är trovärdigheten ännu lägre.

Det är som att han för sin prestige måste hitta grejer att anmärka på, även om han ger åklagaren formellt rätt. Men att domstolen skulle köpa såna sagoberättelser som rimligt tvivel... Nä. Det finns inget sätt att förklara dessa fynd som inte innebär direktkontakt med Lisa och inte osar foliehatt i kubik.

Dessutom verkar han ha missat den färska blodfläcken på röret i taket.

Står det i FUP att just den blodfläcken är färsk, hur färsk var den vid fyndtillfället?

I övrigt så håller jag med dig. Jag menar bara, bröderna har enligt AJ monterat ner mjölkutrustningen och har därmed kunnat avsätta blod på röret vid det tillfället. Men säger du så, så är det säkert så, jag litar på dig, vill mest bara försäkra mig om att det verkligen stämmer.
2015-10-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Städning syns vid undersökning.
Hur då menar du?
Om han dammsugit bagaget ordentligt, bytat ut plasten som legat där tidigare, slängt en eventuell säck hon haft runt om sig.
Hur syns det i en undersökning?
Hon blödde som sagt inte (mer än lite från munnen kanske, men munnen var tejpad), annars hade jag förstått vad du menar, blekmedel etc syns vid undersökning.
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-26 kl. 17:06.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Om jag förstått saken rätt är dessa de tyngsta bevisen mot Nerijus:

- Hans DNA på repet som användes vid mordet och som var kvar på brottsoffret
- Hans DNA på brottsoffrets kläder
- Att vittnen sett hans bil utanför kaféet vid tidpunkten för mordet
- Att han försökte få Missing People att undvika att leta i området där brottsoffrets tillhörigheter fanns
- Att han bett sin fru och bror hitta på ett alibi för tidpunkten för mordet
- Hans sexuella preferenser

Saker som talar mot:
- Att brottsoffrets DNA inte hittats i Nerijus bil

Stämmer detta eller har jag missat något?

Ville ha sina kläder tvättade direkt efter på söndagskvällen..fast de alltid tvättar på lördagen.

Jackan hittas 20 m från boden där kroppen hittades..på den jackan finns DNA från NB..således har NB varit i Martorps Gård och lämnat kroppen.

Att det inte finns bevis i bilen kan bero på att han varit extra noga i planeringen när det gäller bilen. Det hitades täckplats i bilen och på sätt kan det vara så att han lindat in kroppen i täckplast när han forslade kroppen. Han hade också tid att städa bilen efteråt då det tog 5 dagar innan han greps.
Medlem
Den där sekretessbelagda delen. Hur stor är den? Kommer vi att få ta del av den i framtiden?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Om du vet något om Lisa så skulle du förstå
att hon inte är den som skulle bära "billigt masstillverkat skräp"

Är du något Pervo som gottar dig i det här?
Eller är guld för dig samma som skit?
Nu när vi fått förklarat väldigt väl det lidande hon
gått igenom innan sin död, känns din kommentar
djävligt osmaklig, som hela hon skulle vara "billig".
Hoppas jag har fel om dig, så fall, ursäkta ilskan.

Om du hade bemödat dig med att läsa FUP skulle du veta vad mamman sade om örhängena....kasta inte sten i glashus hörrö!
2015-10-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hmm, kanske dåren vill tillbaka till platsen för att försäkra sig om att de inte hittat någon gömma av bevis. Nåja, han är rökt.
Han kan ju ha oro för/minne av något kvarglömt föremål och vill på något sätt försäkra sig. Jag misstänker att det finns spermaspår nära hängningsplatsen, som inte påträffats. Då kan han ha en desperat förhoppning om att kunna förstöra detta. Hoppas att så är fallet och att han är iakttagen. Rishögenrepris s a s.
2015-10-26, 17:02
Medlem
FreakinOALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Den där sekretessbelagda delen. Hur stor är den? Kommer vi att få ta del av den i framtiden?

Troligtvis nej, om inte någon läcker den. Att någon läcker den är dock väldigt osannolikt.
2015-10-26, 17:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Julia på sin moppe ? Hon svängde höger vid Västerplana och då går vägen söderut, hon mötte en silvrig bil på den vägen.
Självklart. Sitter nu och läser om Julia. Tack för svaret och klargörandet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in