2015-10-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Hur vet man detta?
Har man inte bara sökt efter misstänktas DNA?

Om jag inte är helt ute och cyklar finns bara DNA registrerat från dömda brottslingar. Och de personer man tagit DNA-prov på under utredningens gång för att få en match. Därmed är det enkelt att inte hitta någon träff. Om jag förstått din fråga rätt dvs.
Senast redigerad av crameol 2015-10-26 kl. 12:05.
2015-10-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han säger själv att han har en tröja kvarglömd sedan tidigare och undrar om inte DNA kan ha kommit från den. Jag tolkar det som att han är osäker på om han fått med sig allt. Lögnare försöker ofta lägga sig så nära sanningen som möjligt, så tröjan kan ha varit med i förloppet

Kan man avgöra om blodfläckar är färska eller utav äldre modell? NB påstår ju sig att ha skurit sig till höger och vänster under arbetsåren.
2015-10-26, 12:01
Medlem
Citat:
Jag noterade i fup sid 856 att trosorna var väldigt smutsiga!

Det va dom väl inte alls det??
Medlem
juggeblonderads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vad baserar du det på? Egna erfarenheter?
Från den sjukdomsbild som framkommer av MGM naturligtvis.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
sidan 861 FUP:
5503/26565–15/G019 Träningsbyxa, svart – Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
Vid ankomst till laboratoriet låg byxorna inuti jeansbyxorna 5503/26565–15/G018. Undersökta områden (inringade) är markerade på bilderna.

vad menas med detta?
har man blandat bevismaterial?

redigerade pga fe sidnr

Då dessa byxor "satt ihop" vid påträffandet, dvs jeansen är använt som en överdragsbyxa över träningsbyxorna, så separeras dessa byx-plagg troligtvis under lupp av forensiker.
2015-10-26, 12:02
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Om jag inte är helt ute och cyklar finns bara DNA registrerat från dömda brottslingar. Om de personer man tagit DNA-prov på under utredningens gång för att få en match. Därmed är det enkelt att inte hitta någon träff. Om jag förstått din fråga rätt dvs.

- Spårregistret, med dna-profiler från brottsplatsspår som inte träffat mot någon person.
- Utredningsregistret, med dna-profiler från personer som är skäligen misstänkta för ett brott som kan ge fängelse som påföljd.
- Dna-registret med dna-profiler från personer som dömts till annan påföljd än böter, exempelvis fängelse eller villkorlig dom.

Källa: http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/

Ha en skön cykeltur! :-D
2015-10-26, 12:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hur vet man detta?
Har man inte bara sökt efter misstänktas DNA?

Man har inte hittat främmande DNA på tillhörigheter enl FUP.
2015-10-26, 12:03
Medlem
Citat:
Jag noterade i fup sid 856 att trosorna var väldigt smutsiga!
Tycker du MGM är renlig? Liket var i stark förruttnelseprocess
2015-10-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Det va dom väl inte alls det??

Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Tycker du MGM är renlig? Liket var i stark förruttnelseprocess

Om trosorna: på bild ser de smutsiga ut typ "golvsmutsiga".

Är det fler än jag som tycker det?
Sid 856 FUP
2015-10-26, 12:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
sidan 861 FUP:
5503/26565–15/G019 Träningsbyxa, svart – Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
Vid ankomst till laboratoriet låg byxorna inuti jeansbyxorna 5503/26565–15/G018. Undersökta områden (inringade) är markerade på bilderna.

vad menas med detta?
har man blandat bevismaterial?

redigerade pga fe sidnr

Lisa hade ju på sig både träningsbyxor och jeans inför mopedfärden för att det var blåsigt och småkallt. Dom är väl avdragna samtidigt, dom var nerdragna till smalbenen av NB.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I fallet med mordet på Vatchareeya i Boden 2013 var bevisningen svagare än här och åklagarens smoking gun var egentligen fynd av mordoffrets blod på flera ställen i bakluckan på mördarens bil (tillsammans med markering från likhund på samma plats). Det dröjde inte länge förrän ett antal skribenter här på Flashback började spekulera i att blodet var planterat av den riktige mördaren. Den första advokaten antydde det också i någon intervju före rättegången. Men när det väl kom till kritan vågade ingen av advokaterna stå upp i rätten och säga rakt ut att någon ondskefull planteringsmördare smetat mordoffrets blod i deras klients bil. Då pratar vi alltså om fynd på en plats. Här har vi DNA-fynd på två fysiska platser och på flera olika föremål. Dessutom i besudlingar ihop med offrets DNA.

Vad många inte förstår i krimtrådarna heller är att även om försvaret kan komma med såna här spekulationer så räcker det inte för att få till rimligt tvivel i domstolen. Det måste finnas något med substans: Observationer som kan tyda på att något sådant faktiskt kan ha ägt rum. En alternativ misstänkt som observerats på brottsplatsen och som haft tillgång till den åtalades DNA.

I det här materialet finns vad jag kan se inget som helst sådant. Att någon i familjen Jönsson åkt iväg ett ärende vid sjutiden räcker förstås inte på långa vägar när det inte finns något som helst annars som tyder på att den personen skulle vara inblandad på något vis.

Det jag kan tänka mig är att Inger Rönnbäck kommer att försöka något väldigt allmänt och vagt resonemang om att blodfynden kan ha alternativa förklaringar och vara resultat av indirekt kontaminering. I princip måste hon ju det - allt annat är att erkänna att klienten är skyldig. Du kan direkt glömma den linje som XeniaOnaTopp försöker driva om att man bara kan bevisa griftefridsbrott. Det är exakt samma sak som ovan: Spekulationer som inte kan förankras i några konkreta fakta i FUP utan bara bygger på godtyckliga antaganden. Dessutom är de argument han presenterar på sin höjd ett mycket skrangligt stöd för hypotes om en GM till - de kan inte användas för att hävda att GM bara städade.
Jag håller med. Från början höll jag alternativ öppna (för mig själv) men successivt började jag hålla MGM för sannolik, dock mera som en klantig "raggare". Efter att ha läst FUP noggrant känns det helt klart att MGM är skyldig - dels har så mycken för oss tidigare bevisning framkommit, dels är det med rimlighet omöjligt att pressa in en annan gärningsman. Det skulle antingen vara en allvetande, överjordiskt intelligent seriemördare (rutin !) eller en Alien.
Medlem
Citat:
Om trosorna: på bild ser de smutsiga ut typ "golvsmutsiga".

Är det fler än jag som tycker det?
Sid 856 FUP

Ser helt klart smutsiga ut enligt mig med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in