2015-10-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Bra att du också reagerade!
En förhörsledare bör inte visa minsta tecken på svaghet
enligt min åsikt, svår uppgift om läget är under all kritik
med tolken.
Kroppsspråket bör spelas in på den förhörda för
analys, det är givet att dessa förhör varit
med silkeshandskar, kanske även fikabröd och kaffe.
Om det är ett så svårt objekt att förhöra
kunde Litauern sända en meriterad förhörsledare
som ett tecken på att dom delar sitt stöd till Sverige.
Tydligen är det mest skvaller att deras landsman
är helt oskyldig.
Dystert.

Jag har också funderat över varför man inte tog hjälp från en litauisk förhörsledare. Kan det röra sig om prestige? Att svenska polisen vill visa att de kan själva? Med tanke på hur taffligt det blir med tolkning så hade det blivit bättre resultat med en litauisk polis.

Det är intressant hur utländska brottslingar uppfattar svensk polis och häkte. Det är alltid vänligt och civiliserat, i Sverige, så där neutralt. Jag tror ett äckel som denne Litauer misstolkar olika signaler och ser fram emot rättens utflykt till Blomberg för att göra syn på plats.

Sen får dessa mördare en chock att det kan dömas ut hårda straff i Sverige, typ livstid, medan alla är så vänliga och snälla. Jag tänker ofta på Amani Madi som påpekade att ""i Sverige får man livstid för ingenting". (Yara-mordet).
2015-10-26, 19:05
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Nej döms han till livstid men bedöms psykiskt sjuk så får han väl vård först ovh därefter får han fortsätta avtjäna sitt fängelsestraff. Det är inte alltid så att antingen får man vård eller fängelse det är även kombinerat ibland.

Nej du har fel. Man kan inte dömas både till vård och fängelse. Däremot förekommer det att personer som döms till fängelse tillbringar stora delar av strafftiden på en psykiatrisk avdelning som t.ex. Anna Lindhs mördare. Men i de fallen är personen dömd till fängelse och inte allvarligt psykiskt sjuk ur en juridisk synvinkel. Döms man till vård kommer man ut när man är rehabiliterad. Då är man ofarlig. Det finns ingen vits att personen då ska avtjäna ett fängelsestraff.
2015-10-26, 19:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej och dig kommer jag inte svara mer du är ett stort pucko i denna tråden

Ta Anna Lindhs mördare tex han fick först genomgå vård för psykisk ohälsa och vad jag vet så sitter han fortfarande bakom lås och bom på ett fängelse eller hur?
Vem som är pucko kan man bedöma efter att ha läst det här.
Citat:
Hur vet dom att sperman på väggar och handfat kommer från NJ? Har man tagit spermaprov från honom ? För inte innehåller sperma DNA?
Och se'n kan vi läsa det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_om_r%C3%A4ttspsykiatrisk_v%C3%A5rd
Citat:
Lag om rättspsykiatrisk vård (1991:1129), förkortat LRV, är en svensk lag som berör den som av brottsdomstol överlämnats till sådan vård. I dessa fall är förutsättningen att personen begått ett brott, men på grund av allvarlig psykisk störning vid den tidpunkt då brott begåtts inte kan dömas till fängelse.
Bedöms man ha en allvarlig psykisk störning får man vård, annars fängelse. Det kombineras inte.
2015-10-26, 19:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bildtext, sid 661:

Det avskavda området är inte på samma plats som blodbesudlingen. Hur fick han smuts och damm ovanpå den färska fläcken?

Citat:
Det står att det avskavda området inte är på samma plats som blodfläcken, så då måste det vara smuts och damm på den, även om den syns.

Sid 661 i fup
Bild 12: Närbild på blodbesudlingen, S256, härrörande från Nerijus Bilevicius.
Smutsen på slangen var avskavd i området direkt under blodbesudlingen. Avskavt område markerat med triangel.

Det finns en jävligt bra metod att få en sanning att framstå som en lögn eller osannolik och det är att utelämna vissa bitar för att nå det syfte man vill ha. Trollfasoner!!!

Det står INGENTING om att det är smuts och damm OVANPÅ blodbesudlingen!!!
Har någon här hört talas om att det kan hamna blod OVANPÅ smuts och damm???
Ser ni med hjärna skillnaden?
2015-10-26, 19:08
Medlem
ME077s avatar
Bröderna sågs ju med en släpkärra (släp på sin bil) under veckan hon försvann. Finns lite i FUP om man söker på "kärra".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan han mycket väl ha haft.

Absolut skulle hans nylle på i olika engelska tidningar kunna ge svar på detta samt kanske ytterligare frågor?

Jag tror inte att detta är det första mordet Nerijus har begått men han har tyvärr aldrig åkt fast förut för ett sådant här mycket grovt skambrott.

Visst är detta ett ritualmord. Just ritualer är oftast mycket viktiga för amerikanska seriemördare.

Jag tycker att du överdriver.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Nej du har fel. Man kan inte dömas både till vård och fängelse. Däremot förekommer det att personer som döms till fängelse tillbringar stora delar av strafftiden på en psykiatrisk avdelning som t.ex. Anna Lindhs mördare. Men i de fallen är personen dömd till fängelse och inte allvarligt psykiskt sjuk ur en juridisk synvinkel. Döms man till vård kommer man ut när man är rehabiliterad. Då är man ofarlig. Det finns ingen vits att personen då ska avtjäna ett fängelsestraff.

Men finns inget straff som heter livstids vård eller hur? Mord ger livstidsfängelse men du har rätt i det att han skall ju någon gång komma ut i samhället igen men det bedömer kriminalvården om det efter 10 år blir ett tidsbestämt straff.
2015-10-26, 19:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skulle inte förvåna mig det minsta om det skulle förhålla sig på det här sättet.

Att s a s återigen få uppleva denna "njutingsfyllda" miljö. Att få uppleva gamla "goda och trevliga" minnen på plats.
Exakt.
Citat:
Den mordmisstänkte Nerijus Bilevicius har genom sin försvarare framfört att han vill åka tillbaka till mordplatsen – och närvara vid synen i Blomberg och Martorps gård.

– Han har möjlighet att tacka nej, men han vill tydligen vara med vad jag förstår, säger Lars Johansson. Det är den informationen vi fick när vi senast pratade med Inger Rönnbäck (35-åringens advokat).
http://www.expressen.se/gt/nerijus-vill-vara-med-nar-garden-undersoks/

Naturligtvis avstår han inte från denna möjlighet att åter få vara fysiskt på plats där
han utförde alltsammans. Att få kliva in det där mjölk/slaktrummet igen, det blir rena julaftonen
för den baltiske gästarbetaren med sina hemliga, livsfarliga drifter. Han får nu chansen
att förstärka minnesbilderna av hela det dödliga, utdragna skeendet och utesluter inte att
det går i brallan på honom när han får återse själva röret där upphängningen av det
plågade offret skedde. Han kommer att glo och sniffa begärligt och har anledning att för första
gånger sedan han omhändertogs av svensk polis känna tacksamhet för att detta storartade
beviljades honom vilket han kanske inte hade räknat med riktigt.
Samma hänfördhet infinner sig kanske inte vid besöket på Martorp. Där var ju redan allt
egentligen avslutat för honom. Det hade ju handlat om att frakta bort ett lik, ett nödvändigt
ont, efter allt det lustfyllda som utspelat sig några kilometer därifrån, i den avgrund
som en svensk ladugårdsmiljö visade sig kunna rymma när en empatibefriad, ond litauer
inte längre förmådde tygla sina perverterade lustar inkluderande ofattbart lidande och död
för någon annan.
Martorp med sin bortfraktade byggbarack kunde han nog avstått från att besudla med
sin närvaro igen. Där är det nog mest en likgiltighet som visas från det hållet; platsen
är praktiskt taget spänningslös; där går han inte riktigt igång. Frånvaro av stånd.
Men gott om stånd har han nu att se fram emot i sin ensamhet i häktet då han nu fått
åter högst fysiskt beträda den plats där iscensättningen skedde av ett av Sveriges
mest fasansfulla mord och minnena av händelsen lever upp på nytt för den samvetslöse
missdådaren.

Ingen hotbild att tala om föreligger i skrivande stund men ändå anses det befogat med
ett rigoröst säkerhetspådrag i samband med att rätten och mordmisstänkte herren
beger sig till Blomberg med omgivningar. Kan väl inte vara nån som vill denne herre nåt illa?

Sen har visst farbror Persson återkommit minsann med en bedömning av bevisläget.
Och hans väldigt upphaussade "oro" har tydligen "minskat väsentligt" sedan åtalet i fredags.
Ja, det var intressant att den där oron avtagit betydligt hos den där mannen som så många
tycks ha som sin husgud.
Citat:
- Det enskilt mest besvärande tycker jag är att både hans och Lisa Holms DNA fanns på det där snöret, av samma typ som är åtdraget kring halsen.
http://www.expressen.se/gt/leif-gw-det-mest-besvarande-ar-snoret/

Slutligen lite intressant läsning för den hågade:

Criminal Profiling: International Theory, Research, and Practice

Bland annat avsnitt om Profiling sexual fantasy och Murder by manual and ligature
strangulation.
https://books.google.se/books?id=_SP62gz8AmEC&pg=PA74&lpg=PA74&dq=sexualsa distic+murderer&source=bl&ots=zMOBDjdXN8&sig=z01iC u0zpcpYBV4ztfG60KcJboU&hl=sv&sa=X&ved=0CFMQ6AEwB2o VChMIlPD62c7gyAIVpvNyCh0YPwn2#v=onepage&q=sexualsa distic%20murderer&f=false
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-26 kl. 19:14.
2015-10-26, 19:09
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Även om vi tror att han är skyldig så är han inte dömd. Något så rättsvidrigt tror jag inte du tänker dig, du provocerar, tror jag, för att kolla reaktionerna!

Tja, är egentligen emot rättshaverism) men inte alltid lätt att vara helt rationell tyvärr).
Sedan är jag helt säker på att han är direkt inblandad i brottet, och även om det mot all förmodan skulle vara så att han faktiskt inte är mördaren, så vet han garanterat vem det isf skulle vara. Och då skulle alla nog må lite bättre av att någon kunde klämma ur honom den informationen.
Sedan är jag självklart nyfiken på vad andra tycker om tanken på att något sådant här skulle inträffa.
Som sagt, vad som än händer med NB så kommer det bara vara ett hån mot Lisa Holm och anhöriga.
2015-10-26, 19:10
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Men finns inget straff som heter livstids vård eller hur? Mord ger livstidsfängelse men du har rätt i det att han skall ju någon gång komma ut i samhället igen men det bedömer kriminalvården om det efter 10 år blir ett tidsbestämt straff.

Nej, då heter det rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
2015-10-26, 19:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Sid 661 i fup
Bild 12: Närbild på blodbesudlingen, S256, härrörande från Nerijus Bilevicius.
Smutsen på slangen var avskavd i området direkt under blodbesudlingen. Avskavt område markerat med triangel.

Det finns en jävligt bra metod att få en sanning att framstå som en lögn eller osannolik och det är att utelämna vissa bitar för att nå det syfte man vill ha. Trollfasoner!!!

Det står INGENTING om att det är smuts och damm OVANPÅ blodbesudlingen!!!
Har någon här hört talas om att det kan hamna blod OVANPÅ smuts och damm???
Ser ni med hjärna skillnaden?
Jag uppfattade texten så, och har backat. Läs gärna ikapp innan du kommenterar.
2015-10-26, 19:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du har rätt i att det inte finns smuts och damm ovanpå blodfläcken, men det är inget som hindrar att fläcken är tre månader gammal och någon annan har råkat "damma" av just det området i samband med att andra delar av slangen dammades av och Lisa hängdes.

Jag diskuterar den här detaljen med #MrFold, som drog upp den.

Varför ägnar du dig åt såna här meningslösheter? Vad är poängen? Du inser ju att även om vi hypotetiskt bortser från all övrig bevisning så är hela det scenario du försöker antyda kan ha hänt så osannolikt att det inte är värt att ta i beaktande:

1) Bröderna reparerar några månader innan en utrustning som innefattar just det rör som offret senare hängs upp i (Har du förresten bevis på att just detta rör ingick i det som plockades ner och sen sattes upp igen eller genomgick någon annan form av reparation på plats?)

2) Vid detta tillfälle råkar Nerijus blöda och avsätter en blodfläck

3) "Någon annan" anbringar några månader senare ett rep/snöre för strypning alldeles intill denna fläck och

4) "Råkar" skava av damm och smuts just från den fläcken, men inte intilliggande områden.

Tycker du själv på allvar att domstolar ska ta hänsyn till såna här hypotetiska resonemang och dra slutsatsen att blodfläcken inte har något bevisvärde?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in