2015-10-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Tar mig friheten att svara trots att det inte var riktat till mig. Hårtussarna hittades i trosorna och bedömdes att inte vara Lisas eget hår.

Tack ! Och man har inte kunnat säkerställa vems DNA ?
2015-10-26, 18:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den gråtande lustmördaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han tycker synd om sig själv. Punkt.

Just det!

Han gråter inte över vad han gjorde med LH. Han gråter över sin "otur". Det är synd om honom - alltså enligt sig själv.

Kanske han också gråter över att hans mor skall få uppleva detta?
Medlem
Snowsmiles avatar
Jag har ett par funderingar.

Dels instämmer jag, tror jag sa det tiiidigt i tråden, Lisa hade hjälmen på sig när hon överfölls, anledningen till att jag tror det är nästan 100% igt att man tar på hjälm först och sen handskar, handskarna hade hon troligen på sig ehuru den ena satt kvar i ärmen på jackan.

Sen har hon börjat blöda från huvudet, troligen i ansiktstrakten, detta sker när han sliter av hjälmen med fastspänd hakrem.

Detta är anledningen till blodet i hjälm och tejp. Tror oxå det är anledningen till att hon tejpas, för att stoppa blodet.

Jag tror oxå att man kan säga att det ställt utom rimligt tvivel att det är NB som spritt hennes tillhörigheter, detta har han gjort på ett sätt som han brukar göra, dvs han hissar ner rutan och kastar ut skit. Att det kan ses som troligt att det är han, det är att man hittar ett papper från en Kexchoklad precis jämte mobildelen FUP 810 /772.

Det är bevisat att han köpte en kexchoklad dagen innan den 6/6, FUP 1660/1622. Helt osannolikt sammanträffande.....

Edit: JAg kan dock inte hitta att den är DNA undersökt, nån som kan det?
Senast redigerad av Snowsmile 2015-10-26 kl. 18:32.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ändå litet ovanligt för totala förnekare att börja gråta när sådana här saker kommer på tal. De brukar vara kallare och distansera sig så mycket rent känslomässigt att de just inte visar några känslor alls.

Det är bl a det som gör att man kan fundera över om det finns ytterligare en GM och att det är den personen som varit den kalla och batämmande, medan MGM mer varit hantlangare och kanske stått i beroendeställning. Då blir det lättare att förklara gråten i förhören.

Han är manipulativ.
2015-10-26, 18:29
Medlem
Vad heter dendär amrikanska seriemördarn som brukade mörda sina offer såhär?
Ngn hade länkat ett youtubeklipp fårn hans rättegång?? tappade länken...Någon??
2015-10-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
En vuxen man kan lyfta 60kg i sådant snöre utan problem, iaf en normal hantverkare.

Ja, jag tänker mig det också. Lisa kan väl inte ens ha vägt 60 kg, hon var smal och 165 cm lång. Sen så har han ju inte behövt dra henne upp mer än 20-30 cm vilket skulle betyda att hon är med huvudets topp 185-195 cm upp, röret var 204 cm ifrån marken. Han kan dessutom stå upp med sträckta armar och lätt nå röret,om han är 180-185 cm lång, det har nämnts tidigare.
2015-10-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Patetiskt att tro att ett misslyckat våldtäktförsök leder till att GM väljer att döda ett BO genom hängning eller att på något sätt få det att se ut som att en hängning ägt rum.
Vill man röja ett vittne efter ett misslyckat angrepp då väljer man knappast att hänga personen.
Modus operandi säger att hängningen och dödandet var planerat och en del av den perverse och sadistiske gästarbetarens sexuella och perverterade fantasi.
Han hade förberett givetvis, sett ut platsen med röret, förberett med snara, med tejp tillhands osv.
En pall eller trappstege kan ev. ha använts i samband med detta eller något placerats att stå på för att underlätta.
Självklart ingick detta i den sjuke litauerns planer, någon regelrätt våldtäkt var det inte frågan om utan att få leva ut sina sadistiska fantasier, inkl. hängningen och dödandet.
Högst sannolikt onanerade han då BO ströps i snaran.
Vissa har verkligen noll koll.

Oops, nu missuppfattade du mig visst! Jag tror helt visst att den slemme Litauern med de ivriga runkvanorna hela tiden haft för avsikt att till sist avdagataga sitt väna, blonda, nordiska offer.
Emellertid kom ödet emellan, så han fick inte tillfälle att stoppa sin onda, baltiska lem i den ännu varma och levande flickan (och, märkligt nog, är - av alla ting! - just nekrofili inte hans grej)!
Vad jag egentligen försöker förstå är den märkliga inkongruensen mellan den ymniga förekomsten av balt-sperma i lokalen som helhet, och den totala frånvaron av samma öststats-utsöndring på själva offret.
2015-10-26, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det!

Han gråter inte över vad han gjorde med LH. Han gråter över sin "otur". Det är synd om honom - alltså enligt sig själv.

Kanske han också gråter över att hans mor skall få uppleva detta?

Det har ju kommit på löpsedlar i Litasuen och grejer med bild på både NB och Lisa tror inte han och sin fru är vatten värda i Litauernas ögon längre.
2015-10-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, jag har tänkt på det, kanske har även den där kvinnan också tänkt på det, kan knappast kännas bra för henne.

I övrigt, jag tror att NB hade för avsikt att döda sitt offer, hur skulle han annars komma undan med brottet? Han förgriper sig på en person som jobbar vid hans arbetsplats, under lördagen försöker han sig troligen på att göra det som han gjorde mot LH, en person inom AJ familjekrets.

Jag tror att NB:s plan var att döda sitt offer.

Instämmer till fullo, det finns liksom inget annat alternativ.
2015-10-26, 18:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Men blodfläcken är ju inte hittad INOM det avskavda området. Men på samma rör/slang.
Ovanpå damm och med lika lite nytt damm som det avskavda området.
Ja, stirrar man på denna enda detalj, så kan han ha hanterat kroppen enbart och ej utfört mordet, men snälla kika på helheten.
Du har rätt i att det inte finns smuts och damm ovanpå blodfläcken, men det är inget som hindrar att fläcken är tre månader gammal och någon annan har råkat "damma" av just det området i samband med att andra delar av slangen dammades av och Lisa hängdes.

Jag diskuterar den här detaljen med #MrFold, som drog upp den.
2015-10-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Man hittade tillsammans med Lisa små tovor med ljust hår. Detta känns väldigt intressant. Om Lisa attackerats kan hon ju ha ryckt den som attackerat i håret, verkar inte långsökt. Det står i FUP att man konstaterat att hårtovorna inte är från Lisa. OK. Men borde man inte också matchat håret mot alla blonda personer som funnits i kretsen runt Lisa?

Har manlåst sig vid ett baltspår där förövaren är mörkhårig? Det ena behöver ju inte utesluta det andra, det kan vara flera förövare.
Har tänkt liknande tankar. MEN om Lisas redan avlidna kropp fraktats med kläder nerdragna, då är trostyget fullt exponerat för att kunna dra åt sig hårstrån från något hon tex ligger omsvept i, tex en filt , en presenning osv...
2015-10-26, 18:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan ju läsa här,http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf om hur mördare och våldtäktsmän fungerar, generellt alltså.

Gärningsmannaprofilering handlar länken om. Ja, jag tror att NB har planerat att förgripa sig på en kvinna. Han hade ett uppdämt behov, lördagen gick åt pipan, under söndagen råkade han se offret och slog till tror jag.

NB stod inte vid elskåpet den här söndagen, kanske blåste det för mycket så han gick in i mjölkrummet, han uppehöll sig i sitt runkrum och råkade se tjejerna.

Återkom gärna och berätta om i vilket fack du skulle sätta NB.
Tack för länken!

Om vi börjar med kategoriseringen kaotisk - välordnad, så förefaller MGM att vara en mix: Tveksamt med hygienen, men har en fru och är inte helt isolerad. Har letat offer i sitt närområde men brottet är inte impulsivt (om det var han som försökte locka till sig den joggande kvinnan). Känner till offret utan att ha personlig relation, men verkar å andra sidan ha funderat ut en plan för att loc ka till sig offret. Och så vidare.

Känns som att allt skulle bli lättare att förklara om det fanns ytterligare en GM som stod för det välordnade, medan MGM stått för det mer kaotiska.

Men visst: MGM kan ju vara en mix av kaotisk och välordnad. Litet ovanligt, kanske, men det brukar ju finnas folk längs hela spektrat på varje personlighetsdrag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in