2015-10-26, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
många som påpekar att NB gjort sånt här tidigare. och jag kan hålla med.
men jag funderar..och minns mats alm. han hade väl inte gjort nåt tidigare o han var i samma ålder väl? 30-35.

tror isåfall att det kanske inte var tänkt som mord. men sen kom jag ihåg, snaran, tejpen...det verkar ju vara planerat...allt med detta fallet är så motsägelsefullt.

skummade också fup:en. hann inte till förhören med NB och de andra litauerna.

några saker dock:

dna på trosorna från IB. har tagits upp i tråden. men jag finner det som en besvärande detalj för åklagarsidan. och borde inte kroppen vara full med dna från arbetskamrater och gästerna??

i början av fup:en nämner café-ägarinnan att "anders" nånting sett en mopedist åka i hög fart...
men anders är osäker på tidpunkten. var detta julia han såg?

AJ säger att lituaerna är hårt arbetande som inte dricker alkohol. ändå så när man läser vidare i fup:en så framkommer det att det enda de brukade handla i källby var cigaretter och öl. känns inte som AJ haft nån vidare koll på sina anställda. och vad var det för typer han nämnde? som hotat NB?

finner det också lite märkligt hur NB (dock rätt gm vad mig anstår) kunnat hantera kroppen. hänga upp den osv...

om NB erkänner och berättar hur det har gått till, finns det nån chans till att han får sänkt straff då?

och om han bedöms som psykiskt sjuk, finns det nån chans att han kommer undan straff då?

Nej döms han till livstid men bedöms psykiskt sjuk så får han väl vård först ovh därefter får han fortsätta avtjäna sitt fängelsestraff. Det är inte alltid så att antingen får man vård eller fängelse det är även kombinerat ibland.
2015-10-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Att MGM är skyldig tvivlar jag inte på.

Men är han ensam GM? Han verkar inte vidare smart eller ordningsam om man ska tro det som skrivits. Klarade han verkligen av att planera och genomföra detta på så kort tid?

Jag vill nog hålla öppet för att någon ytterligare person medverkat och kanske planerat, medan MGM mer fått vara hantlangare. Kanske har GM även stått under press (eventuellt tom så stor att det är därför han gjort ifrån sig på golvet).

Dessutom skulle väl motivet kunna vara något annorlunda än de hittills föreslagna: om nu MGM hade bilder på bundna kvinnor i sin dator så kanske syftet var att fota eller filma ett bundet offer. Men sen gick något snett och offret dog, och därav den panikartade hanteringen av kroppen och de upphittade sakerna.

Spekulationer, förstås, men jag hoppas polisen har tagit med ytterligare en möjlig GM i sina funderingar.

Jag håller med dig ! För mig är ett stort frågetecken hur han lyckas (?) frakta kroppen i sin (?) bil utan att lämna spår när allt annat är så taffligt gjort ...
2015-10-26, 18:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Nej döms han till livstid men bedöms psykiskt sjuk så får han väl vård först ovh därefter får han fortsätta avtjäna sitt fängelsestraff. Det är inte alltid så att antingen får man vård eller fängelse det är även kombinerat ibland.
Fel, han får antingen vård eller fängelse.
2015-10-26, 18:58
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det där med kexchokladpapperet är intressant!

Men skulle alltså MGM, som sannolikt är väldigt stressad,mha tagit sig tid att samla ihop LHs prylar, lägga dem på passagerarsätet och sedan slänga ut dem en och en genom fönstret längs en ganska lång sträcka?

Har han gjort så, så saknar han ju alla former av konsekvenstänk. Alla normalt funtade hade väl lagt tillhörigheterna på samma ställe som kroppen?
Felet du gör är att tro att en stressad mördare ska agera rationellt i alla delar, kasta ut saker från bilen med fönstret nere = irrationellt, stress, adrenalinpåslag.
GM vill bara göra sig av med småsakerna och kastar ut dem i det höga gräset eller i terrängen.
De flesta mördare åker fast för att de gör misstag, agerar irrationellt.
2015-10-26, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fel, han får antingen vård eller fängelse.

Nej och dig kommer jag inte svara mer du är ett stort pucko i denna tråden

Ta Anna Lindhs mördare tex han fick först genomgå vård för psykisk ohälsa och vad jag vet så sitter han fortfarande bakom lås och bom på ett fängelse eller hur?
Senast redigerad av GeneralTutte 2015-10-26 kl. 19:02.
2015-10-26, 19:00
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Onsdag startar ju rättegången så då är det nog i morgon som han skall vallas på mordplatsen kan hoppas att ett erkänande kommer eller att han bryter ihop eller att polisen placerat ut en hemlig sniper och knäpper honom och sedan "hittar" man aldrig skytten

Lite osäker, men uppfattade det som att det är på onsdagen de ska dit.
http://www.svd.se/do-kritiker-rasar-mot-kinberg-batras-besked/om/det-nya-politiska-laget
2015-10-26, 19:01
Medlem
Midnights avatar
Citat:
om NB erkänner och berättar hur det har gått till, finns det nån chans till att han får sänkt straff då?

och om han bedöms som psykiskt sjuk, finns det nån chans att han kommer undan straff då?

Om han bedöms som psykiskt sjuk ska han inte ha ett straff. Då ska han ha vård och det kommer han i sådana fall att få.

Jag tror dock inte han är allvarligt psykiskt sjuk i lagens mening men det är bara en känsla jag har.

Såvida han inte bedöms som psykiskt sjuk finns det ingen annan påföljd än livstid i detta fall. Han kommer att få livstid. Skulle han mot förmodan få vård kommer han i vilket fall inte komma ut på väldigt väldigt länge.

Det här är ett av de brutalaste morden på länge i Sverige. Det finns ingen annan rimlig påföljd än livstid.
2015-10-26, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det finns faktisk sjuka människor som inte är ute efter att penetrera ett BO:s kropp utan finner njutning i
makten att dominera, makten över liv och död, som njuter av ett BO:s maktlöshet och dödskamp.
Det är en lustmördare som gör så, finns historiskt många exempel på sådana, vissa utöver också regelrätt tortyr, stympningar osv.
De onanerar ofta i samband med detta eller efter fullbordat verk.
De är ofta inte ute efter vad vi vanliga förknippar med sex, dvs. penetrering.
Det är inte säkert att han fick ut så mycket njutning av det som han hade tänkt sig. Utredarna spekulerar i att bajshögen från NB i ladan kommer av en akut tarmtömning pga adrenalinpåslaget vid mordet. Kanske fick han springa ifrån utan att få uppleva Lisas dödskamp...

Det kan ju tala för att det var första gången han gjorde nåt liknande. Den akuta bajsnödigheten kan ju tyda på att han tyckte att det var hemskare att mörda än han hade trott.
2015-10-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie71
Jag håller med dig ! För mig är ett stort frågetecken hur han lyckas (?) frakta kroppen i sin (?) bil utan att lämna spår när allt annat är så taffligt gjort ...

Det är kanske någon i hans närhet som agerat städhjälp?
2015-10-26, 19:04
Medlem
Citat:

Aldrig! Då döms har till RP vård.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie71
Har tänkt liknande tankar. MEN om Lisas redan avlidna kropp fraktats med kläder nerdragna, då är trostyget fullt exponerat för att kunna dra åt sig hårstrån från något hon tex ligger omsvept i, tex en filt , en presenning osv...

Kan också vara på detta sätt IB:s DNA kommer på trosorna.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är inte säkert att han fick ut så mycket njutning av det som han hade tänkt sig. Utredarna spekulerar i att bajshögen från NB i ladan kommer av en akut tarmtömning pga adrenalinpåslaget vid mordet. Kanske fick han springa ifrån utan att få uppleva Lisas dödskamp...

Det kan ju tala för att det var första gången han gjorde nåt liknande. Den akuta bajsnödigheten kan ju tyda på att han tyckte att det var hemskare att mörda än han hade trott.
Det kan också bero på en våldsam stress och adrenalinpåslag efter det han gjort = tarmtömning, skitnödig.
Säger inte mycket om att det skulle vara debuten för den perverse litauern

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in