2015-10-26, 18:43
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan ju även ha varit meningen att offret skulle föras bort levande.

Oavsett vilket brott som var planerat så måste ju även MGM ha insett att han förr eller senare skulle bli misstänkt om ladan var brottsplats och kroppen återfanns.

Att man nu hittade alla tillhörigheter utspridda längs vägen och hittade kroppen fem dagar senare tycker jag tyder på att något gått alldeles snett. SÅ himla slarvig och obetänksam kan väl inte ens MGM vara?

Jo högst sannolikt

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-26, 18:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Tack för länken!

Om vi börjar med kategoriseringen kaotisk - välordnad, så förefaller MGM att vara en mix: Tveksamt med hygienen, men har en fru och är inte helt isolerad. Har letat offer i sitt närområde men brottet är inte impulsivt (om det var han som försökte locka till sig den joggande kvinnan). Känner till offret utan att ha personlig relation, men verkar å andra sidan ha funderat ut en plan för att loc ka till sig offret. Och så vidare.

Känns som att allt skulle bli lättare att förklara om det fanns ytterligare en GM som stod för det välordnade, medan MGM stått för det mer kaotiska.

Men visst: MGM kan ju vara en mix av kaotisk och välordnad. Litet ovanligt, kanske, men det brukar ju finnas folk längs hela spektrat på varje personlighetsdrag.

Det kanske finns mer än två kategorier? Detta är ju trots allt en C- uppsats från 1995, ska kolla om det finns något nyare. Såg att GW var handledare, men det var ju längesen!
2015-10-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Silbersky anser att det är oetiskt att ge klienten taktiska råd. Han ska bara lyssna till klientens önskemål och göra det bästa av omständigheterna.
Oetiskt och oetiskt? Man kan faktiskt informera en klient från ett främmande land som inte vet hur rättsinstanserna fungerar i Sverige. Därefter får NB framlägga sina önskemål och har då möjligheten att göra det bästa av omständigheterna om han så vill och advokaten ska arbeta utifrån NBs önskemål. Det kan ju t ex hända att det finns ytterligare någon fler som är inblandad och andra förmildrande omständigheter så det är ju viktigt att det kommer fram.
2015-10-26, 18:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det!

Han gråter inte över vad han gjorde med LH. Han gråter över sin "otur". Det är synd om honom - alltså enligt sig själv.

Kanske han också gråter över att hans mor skall få uppleva detta?

Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Han är manipulativ.
Ja, båda dessa förklaringar kan ju vara möjliga. tvi vale om det är så att han gråter över sin egen otur.
2015-10-26, 18:47
Bannlyst
FUP

Tackar för PM och annat tror inte alls att jag är den bästa att kontakta för FUP eller dylikt men ok för en gångs skull så. Det här verkar vara Förundersökningsprotokoll FUP med samtliga bilagor som ligger ute dvs Skaraborgs tingsrätt mål 1902 15 med aktbilaga 87 FUP + 86 och 88

http://www.megafileupload.com/5nqa/Skaraborgs_TR_B_1902-15-ALLA-86-87-88.pdf
http://s02.asdf.yahnataetu.com/e763784c74bbb9fb3a8658351274ef4c.pdf
https://minfil.org/m4h2k3b5b1/Skaraborgs_TR_B_1902-15-ALLA-86-87-88.pdf

Fungerar det inte på din Android eller trampdator har jag ingen aning om varför. Så fråga någon annan, men det ska vara alla bilagor enligt experten.
2015-10-26, 18:47
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Kan ju även ha varit meningen att offret skulle föras bort levande.

Oavsett vilket brott som var planerat så måste ju även MGM ha insett att han förr eller senare skulle bli misstänkt om ladan var brottsplats och kroppen återfanns.

Att man nu hittade alla tillhörigheter utspridda längs vägen och hittade kroppen fem dagar senare tycker jag tyder på att något gått alldeles snett. SÅ himla slarvig och obetänksam kan väl inte ens MGM vara?
Han var stressad av tidspressen att hinna tillbaka hem för att tidsglappet skulle bli så litet som möjligt, adrenalinstinn efter att ha levt ut sina fanrtasier.
Tidspress och stress.
Brottsoffret skulle senare troligen eldas upp tillsammans med kläder, hjälm osv.
Tillhörigheter kastade han ut från bilen ut i vegetationen, inte så smart men han räknade aldrig med ett massivt finkammande och sökande så snart.
2015-10-26, 18:48
Medlem
berenpxxs avatar
Har ögnat igenom FUP:en och kan konstatera att obduktionsprotokollet är sekretessbelagt, så det är omöjligt att bilda sig en klar uppfattning av målet. Jag kan förstå att man mörkar bilderna, men även den skriftliga redogörelsen! Mycket märkligt!

Får väl hoppas att de låter försvarsadvokaten ta del av den (ironi). Dessutom har hon tillgång till slasken, så vi kan räkna med en del överraskningar från försvarets sida när väl rättegången drar igång.

Den bevisning som vi kan ta del av i den amputerade FUP:en pekar dock på en mycket brant uppförsbacke för försvaret.

Är det någon som känner till vilka resurser Inger Rönnbäck kan mobilisera för att hjälpa sin klient? Bara att lusläsa en omfattande FUP och sedan en slask på närmare 5 000 sidor torde vara enormt tidskrävande. För att inte tala om att följa upp intressanta ledtrådar och göra egna undersökningar.

Men jag har fått uppfattningen att Advokatbyrån Inger Rönnbäck i Skövde är ett enmansföretag, så det lär inte gagna NB.

Sedan hoppas jag att de kan hitta en auktoriserad tolk åt NB under själva rättegången.

Men det ska bli intressant att följa rättegången.
Senast redigerad av berenpxx 2015-10-26 kl. 18:51.
2015-10-26, 18:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det kanske finns mer än två kategorier? Detta är ju trots allt en C- uppsats från 1995, ska kolla om det finns något nyare. Såg att GW var handledare, men det var ju längesen!
Ja, det finns flera parametrar. Jag valde att koncentrera mig på en enda för att göra det enkelt och tydligt.
2015-10-26, 18:52
Medlem
många som påpekar att NB gjort sånt här tidigare. och jag kan hålla med.
men jag funderar..och minns mats alm. han hade väl inte gjort nåt tidigare o han var i samma ålder väl? 30-35.

tror isåfall att det kanske inte var tänkt som mord. men sen kom jag ihåg, snaran, tejpen...det verkar ju vara planerat...allt med detta fallet är så motsägelsefullt.

skummade också fup:en. hann inte till förhören med NB och de andra litauerna.

några saker dock:

dna på trosorna från IB. har tagits upp i tråden. men jag finner det som en besvärande detalj för åklagarsidan. och borde inte kroppen vara full med dna från arbetskamrater och gästerna??

i början av fup:en nämner café-ägarinnan att "anders" nånting sett en mopedist åka i hög fart...
men anders är osäker på tidpunkten. var detta julia han såg?

AJ säger att lituaerna är hårt arbetande som inte dricker alkohol. ändå så när man läser vidare i fup:en så framkommer det att det enda de brukade handla i källby var cigaretter och öl. känns inte som AJ haft nån vidare koll på sina anställda. och vad var det för typer han nämnde? som hotat NB?

finner det också lite märkligt hur NB (dock rätt gm vad mig anstår) kunnat hantera kroppen. hänga upp den osv...

om NB erkänner och berättar hur det har gått till, finns det nån chans till att han får sänkt straff då?

och om han bedöms som psykiskt sjuk, finns det nån chans att han kommer undan straff då?
2015-10-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den som bör känna NB bäst är hans fru. Hon reagerar på att hans kläder är jordiga(vill jag minnas), hon frågar honom dessutom rakt ut om det kanske är han som har gjort det. Ett klart och tydligt tecken på att NB är skyldig tycker jag även om det inte bevisar någonting.

Han kör och jobbar, kommer hem en snabb sväng för att byta om och låta sina kläder tvättas, därefter iväg och jobba igen. Han är så rökt man kan bli bara genom den här omständigheten, det är min uppfattning.

Är det inte brodern som säger det i förhöret och inte frun ?
2015-10-26, 18:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jo högst sannolikt

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Det där med kexchokladpapperet är intressant!

Men skulle alltså MGM, som sannolikt är väldigt stressad, ha tagit sig tid att samla ihop LHs prylar, lägga dem på passagerarsätet och sedan slänga ut dem en och en genom fönstret längs en ganska lång sträcka?

Har han gjort så, så saknar han ju alla former av konsekvenstänk. Alla normalt funtade hade väl lagt tillhörigheterna på samma ställe som kroppen?
2015-10-26, 18:55
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Det där med kexchokladpapperet är intressant!

Men skulle alltså MGM, som sannolikt är väldigt stressad,mha tagit sig tid att samla ihop LHs prylar, lägga dem på passagerarsätet och sedan slänga ut dem en och en genom fönstret längs en ganska lång sträcka?

Har han gjort så, så saknar han ju alla former av konsekvenstänk. Alla normalt funtade hade väl lagt tillhörigheterna på samma ställe som kroppen?

Tror bestämt vi kan slå fast att han inte är normalt funtad.......

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in