2015-10-26, 18:09
Medlem
[quote=Vanstyretstid|55163893]
Citat:
Ursprungligen postat av MrFrog

Det var AJ som ägde marken där Helena Andersson försvann
Han var en av dom som var misstänkta.
Det är inte något som antyder riktigt det i Blashback tråden
Uppgifter finns och folk här kommer ihåg.
Österäng hette själva platsen och gården AJ producerade
bland annat frukt juicer och ägde ett och annat omkring.

Källa på det tack!
2015-10-26, 18:12
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det står att det avskavda området inte är på samma plats som blodfläcken, så då måste det vara smuts och damm på den, även om den syns.

Min tolkning:

Det avskavda området har lika lite nytt damm på sig som blodfläcken, så dessa spår uppkom rimligtvis samtidigt. Hade blodet hamnat där pga NBs jobb, så hade den haft mer damm på sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja du, det kommer vi nog aldrig få svar på. Hjärnsläpp?
Men vad det gäller brist på spår i bilen så hade han ju 5 dagar på sig att röja undan dem. Och stora säckar och plastrullar är inte direkt ovanliga på en gård.
Reagerade på en sak i fuppen sid. 109. Kanske var det då bilen rensades på spår?
Ja, men de hade ofta legitimt ärende dit.
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just så, Detta är inget han är stolt över. Han kunde bara inte låta bli. Att erkänna vore som att dra ner byxorna i TV med hans mamma i soffan. Hellre dör han än låter hela världen veta om hans pinsamma förehavanden.
Ändå litet ovanligt för totala förnekare att börja gråta när sådana här saker kommer på tal. De brukar vara kallare och distansera sig så mycket rent känslomässigt att de just inte visar några känslor alls.

Det är bl a det som gör att man kan fundera över om det finns ytterligare en GM och att det är den personen som varit den kalla och batämmande, medan MGM mer varit hantlangare och kanske stått i beroendeställning. Då blir det lättare att förklara gråten i förhören.
2015-10-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skulle inte förvåna mig det minsta om det skulle förhålla sig på det här sättet.

Att s a s återigen få uppleva denna "njutingsfyllda" miljö. Att få uppleva gamla "goda och trevliga" minnen.

Han kanske ämnar försöka göra ett flyktförsök och hoppas bli skjuten av polisen?
2015-10-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Min reflektion på denna bestämda åsikt var: Hur fan kan man säga det i detta bröte?
En så pytteliten grej som folk kan trampa på eller sparka till i den röran?
Alltså så att den snarare kommer fram och hittas.
Man kan aldrig bevisa ickeexistens av något. I detta fall skulle det krävas tillägget "...för då låg det i min ficka".
2015-10-26, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, kanske. Men var han kapabel att göra en sådan plan?

Om vi antar att det var han som försökte locka till sig kvinnan vid elstationen så kan vi i alla fall utesluta impulsdåd. Istället verkar han ha haft sin plan redo under en tid och lagt tid på att hitta lämpligt offer? Ruskigt kallblodigt och planerande i så fall. Var han verkligen sån? Funkar den här typen av personer på det sättet? Spontant skulle jag gissat på att de är mer impulsiva.

Du kan ju läsa här,http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.75757.1328890812!/menu/standard/file/1995c_Toni_Demitz-Herlin.pdf om hur mördare och våldtäktsmän fungerar, generellt alltså.

Gärningsmannaprofilering handlar länken om. Ja, jag tror att NB har planerat att förgripa sig på en kvinna. Han hade ett uppdämt behov, lördagen gick åt pipan, under söndagen råkade han se offret och slog till tror jag.

NB stod inte vid elskåpet den här söndagen, kanske blåste det för mycket så han gick in i mjölkrummet, han uppehöll sig i sitt runkrum och råkade se tjejerna.

Återkom gärna och berätta om i vilket fack du skulle sätta NB.
2015-10-26, 18:16
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Hur kan det klassas som sexualbrott om ingen sperma eller annat funnits på Lisas kropp eller DNA på kön osv. Eller är det sexualbrott bara att dra av kläderna på en människa?
Hängningen, blottandet av kroppsdelar under dödskampen säger att det är sexuellt betingat, en pervers och sadistisk fantasi som GM länge fantiserat om och nu lever ut och förverkligar.
Han tillfredsställer sig själv under BO:s dödskamp.
2015-10-26, 18:16
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Att MGM är skyldig tvivlar jag inte på.

Men är han ensam GM? Han verkar inte vidare smart eller ordningsam om man ska tro det som skrivits. Klarade han verkligen av att planera och genomföra detta på så kort tid?

Jag vill nog hålla öppet för att någon ytterligare person medverkat och kanske planerat, medan MGM mer fått vara hantlangare. Kanske har GM även stått under press (eventuellt tom så stor att det är därför han gjort ifrån sig på golvet).

Dessutom skulle väl motivet kunna vara något annorlunda än de hittills föreslagna: om nu MGM hade bilder på bundna kvinnor i sin dator så kanske syftet var att fota eller filma ett bundet offer. Men sen gick något snett och offret dog, och därav den panikartade hanteringen av kroppen och de upphittade sakerna.

Spekulationer, förstås, men jag hoppas polisen har tagit med ytterligare en möjlig GM i sina funderingar.

Planera och planera. Tycker du det verkar som ett planerat och rationellt brott? Jag tycker snarare att hela händelsekedjan verkar väldigt impulsmässigt utförd. Som många andra sexualbrott där målsägande bragts om livet.

Det här brottet är väldigt extremt i flera avseenden. Att det finns en till gärningsman som planerat och beordrat brottet känns väldigt osannolikt. Och vad är vitsen med att planera ett sexualbrott som någon annan ska utföra? Vid ett kraftigt adrenalinpåslag är det inte ovanligt att en person gör på sig eller i vart fall får "ett trängande behov av att gå på toaletten".

Att hon skulle dö kanske inte var planerat i sig men som sagt. Det verkar som att hela brottet är begått på impuls. Egentligen är det en slump att just hon drabbades av brottet. Hade joggaren följt med honom dagen innan. Hade någon annan tjej stängt caféet.
2015-10-26, 18:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Min tolkning:

Det avskavda området har lika lite nytt damm på sig som blodfläcken, så dessa spår uppkom rimligtvis samtidigt. Hade blodet hamnat där pga NBs jobb, så hade den haft mer damm på sig.
"Avskavt område markerat med triangel". Om blodfläcken hade varit inom det avskavda området hade den också varit inom triangeln.
2015-10-26, 18:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den vidrige lustmördaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kanske ämnar försöka göra ett flyktförsök och hoppas bli skjuten av polisen?

Ja ta mig f*n så är inget omöjligt gällande denne vidrige lustmördare.
2015-10-26, 18:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Någon som vet vid vilken tidpunkt någon som spanade efter LH (polis, MPS, pappan eller annan) för första gången var inne i mjölkrummet i ladan?

Sid 69 (bla)
Pappan kontrollerade ladan i första skedet, dock enbart från öppningen ropandes in.
Tidpunkt är svårbedömt men kl 20.39 gick larmet till caféet, därefter dök LS upp vid 21.
Medans LS var på väg ska pappan ha undersökt ladan på ovan beskrivet vis.

KL 23.30 dyker första hundpatrull upp - börjar med mopedplats, caféet, närmsta granne och mot södra parkeringen - vila - därefter sök i lada.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-26 kl. 18:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in