2015-10-26, 17:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sannolikt hade han planen klar för sig redan under lördagen då han försökte att locka till sig en kvinna vid elstationen. Det slarviga städarbetet kan förklaras av ett snabbt händelseförlopp.
Ja, kanske. Men var han kapabel att göra en sådan plan?

Om vi antar att det var han som försökte locka till sig kvinnan vid elstationen så kan vi i alla fall utesluta impulsdåd. Istället verkar han ha haft sin plan redo under en tid och lagt tid på att hitta lämpligt offer? Ruskigt kallblodigt och planerande i så fall. Var han verkligen sån? Funkar den här typen av personer på det sättet? Spontant skulle jag gissat på att de är mer impulsiva.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-10-26 kl. 18:00.
2015-10-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, när rullskridskor blir så viktiga att man avbryter mitt i en pågående middag för att åka och hämta dem ... Trots att man dessutom tidigare på dagen varit i kontakt med innehavaren och bestämt en senare tid.
Då finns det skäl att undra varför de plötsligt blev så viktiga.
Rullskidor ! Folk har olika intressen. En del hänger på låset för att få ut en FUP från ett vidrigt mord. Till mitt försvar brukar jag säga att jag åker rullskridskor också.
2015-10-26, 18:02
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, kanske. Men var han kapabel att göra en sådan plan?

Om vi antar att det var han som försökte locka till sig kvinnan vid elstationen så kan vi i alla fall utesluta impulsdåd. Istället verkar han ha haft sin plan redo under en tid och gång lagt tid på att hitta lämpligt offer? Ruskigt kallblodigt och planerande i så fall. Var han verkligen sån? Funkar den här typen av personer på det sättet? Spontant skulle jag gissat på att sådana personer är mer impulsiva.

Kändes nog som ett misslyckat försök för NB, han ville ju göra ett bra jobb annars blev han frustrerad.
Klart han planerade en del, men han verkar turligt nog inte tillräckligt smart (eller är ovan).
Jag tror detta är första gången för honom.
2015-10-26, 18:02
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta är en intressant punkt, som jag tidigare varit inne på. Precis som du beskriver vore det svårt för en ensam gärningsman att hänga sitt offer på detta vis. Det "rep" det handlar om är vad jag förstår vanligt balsnöre, som visserligen är starkt, men halt och svårt att få grepp om. Det skär gärna in i händerna, främst då i pekfinger- och lillfingervecken. (Men just där fanns inga skador på NB:s händer, eller hur? Annars kunde det vara en trolig källa till blodet).

Jag tror att bindningen runt halsen gjordes med en snara som sedan knöts fast i röret/slangen utan att dras åt av gärningsmannen. Åtdragningen skedde senare, efter att gärningsmannen lämnat sitt offer utan uppsikt för en stund (i avvaktan på våldtäktens fullbordan). Hon kan ha försökt slita sig lös, eller helt enkelt tappat balansen (hon hade händerna fjättrade, och mycket troligt byxorna neddragna). Detta ledde till medvetslöshet och hängning.

Men hade gärningsmannen haft något annat alternativ än att döda henne efter en fullbordad våldtäkt?

En vuxen man kan lyfta 60kg i sådant snöre utan problem, iaf en normal hantverkare.
2015-10-26, 18:04
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det där är samma scenario som jag har.. vill bara få bekräftat att han verkligen skypat med sina mamma. Hennes vittnesmål litar jag inte på. Vill få det teknisk bevisat på något sätt. Både IB och NB delade dator.

Tja, det är svårt att bevisa något tekniskt i detta fallet. Det enda är väl om brodern eller frun vittnar under ed. Det kommer ju inte att hända tyvärr. Vet inte om skypesamtal spelas in på någon server kanske,möjligtvis?
Senast redigerad av Shrink 2015-10-26 kl. 18:10.
2015-10-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag tror att NB hellre dör (tar livet av sig) än erkänner sitt brott.
Vid ett av förhören, minns inte vilken sida, så gråter han och säger "..det är bättre att jag inte lever längre". Får lite Ulf Olsson-vibbar.
Just så, Detta är inget han är stolt över. Han kunde bara inte låta bli. Att erkänna vore som att dra ner byxorna i TV med hans mamma i soffan. Hellre dör han än låter hela världen veta om hans pinsamma förehavanden.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bildtext, sid 661:

Det avskavda området är inte på samma plats som blodbesudlingen. Hur fick han smuts och damm ovanpå den färska fläcken?

Vad yrrar du om...?
Det är inge dam ovanför blodfläcken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Två vittnen som pekar ut bilen och någon av bröderna körandes från Martorp 19:30-19:45.

I onödigt hög fart dessutom.
2015-10-26, 18:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Kändes nog som ett misslyckat försök för NB, han ville ju göra ett bra jobb annars blev han frustrerad.
Klart han planerade en del, men han verkar turligt nog inte tillräckligt smart (eller är ovan).
Jag tror detta är första gången för honom.
Ja, allt - från själva dådet till hanteringen efteråt - känns ju jäkligt hafsigt. Frågan är om den plan som eventuellt fanns gick ut på något annat, men sen gick något snett och så blev det panikåtgärder?
2015-10-26, 18:07
Bannlyst
Hur kan det klassas som sexualbrott om ingen sperma eller annat funnits på Lisas kropp eller DNA på kön osv. Eller är det sexualbrott bara att dra av kläderna på en människa?
2015-10-26, 18:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vad yrrar du om...?
Det är inge dam ovanför blodfläcken.
Det står att det avskavda området inte är på samma plats som blodfläcken, så då måste det vara smuts och damm på den, även om den syns.
2015-10-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Den rekommendationen Marko Tuhkanen själv hade gett den misstänkte 35-åringen om han hade varit mannens försvarsadvokat är följande:

– Jag hade redogjort för klienten vilken styrka bevisningen har och att han med all sannolikhet blir dömd med nuvarande inställning. Kan han inte förklara fynden kan det vara på sin plats och berätta vad som hänt om han är skyldig. Detta då jag inte ser någon annan utgång än livstids fängelse annars. Tilläggas kan att påföljden nog ändå kommer att bestämmas till fängelse på livstid men att en berättelse ändå kan innehålla förmildrande omständigheter som rätten annars inte kommer att känna till.

Men Inger Rönnbäck verkar ju inte vara en bra försvarsadvokat osis för NB
Silbersky anser att det är oetiskt att ge klienten taktiska råd. Han ska bara lyssna till klientens önskemål och göra det bästa av omständigheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in