2015-10-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie71
Vet vi vad det var för typ av krimhundar ? För om jag minns rätt så markerade inte de hundarna alls ? Trots att LHs handske och örhänge låg kvar samt att LJ troligen blivit bragd om livet på den platsen bara några timmar tidigare ? Någon som kan förklara hur det kan bli så ?

Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15
utan detta måste kommit dit efteråt.

Örhänget hittas på onsdagen den 10/6, måndag den 8/6 finns den inte där. De förstår då att Lisa måste finnas kvar i området.

Har någon en teori, varför flyttar man ett örhänge till ladan under den tidpunkten?
2015-10-26, 14:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Det här talar väl mycket för att Lisa har haft hjälmen på sig när hon har hängts?

http://i.imgur.com/2iEKL9U.png

Så först ett rep och sen tejp utanpå repet och sen hjälmen utanpå tejpen?
2015-10-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15

Örhänget hittas på onsdagen den 10/6, måndag den 8/6 finns den inte där. De förstår då att Lisa måste finnas kvar i området.

Har någon en teori, varför flyttar man ett örhänge till ladan under den tidpunkten?

Har inget svar på din fråga, utan har en följdfråga...
Det var väl inte enda tillhörigheten som dök upp på redan avsökt område? Vilka mer var det?
2015-10-26, 14:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Det här talar väl mycket för att Lisa har haft hjälmen på sig när hon har hängts?

http://i.imgur.com/2iEKL9U.png
Det talar för att hon hade hjälmen på sig när hon stryptes, och att den togs av innan hon hängdes.
2015-10-26, 14:43
Bannlyst
Den rekommendationen Marko Tuhkanen själv hade gett den misstänkte 35-åringen om han hade varit mannens försvarsadvokat är följande:

– Jag hade redogjort för klienten vilken styrka bevisningen har och att han med all sannolikhet blir dömd med nuvarande inställning. Kan han inte förklara fynden kan det vara på sin plats och berätta vad som hänt om han är skyldig. Detta då jag inte ser någon annan utgång än livstids fängelse annars. Tilläggas kan att påföljden nog ändå kommer att bestämmas till fängelse på livstid men att en berättelse ändå kan innehålla förmildrande omständigheter som rätten annars inte kommer att känna till.

Men Inger Rönnbäck verkar ju inte vara en bra försvarsadvokat osis för NB
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför gjorde han inte av med smågrejerna, mobildelar, hjälm, jacka etc på samma sätt? Och varför lät han inte kroppen ligga kvar i plasten/säcken i boden? Det hade i så fall varit trevligare att hämta kroppen om han planerade att göra det senare.
Ja du, det kommer vi nog aldrig få svar på. Hjärnsläpp?
Men vad det gäller brist på spår i bilen så hade han ju 5 dagar på sig att röja undan dem. Och stora säckar och plastrullar är inte direkt ovanliga på en gård.
Reagerade på en sak i fuppen sid. 109. Kanske var det då bilen rensades på spår?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet

Min reflektion på denna bestämda åsikt var: Hur fan kan man säga det i detta bröte?
En så pytteliten grej som folk kan trampa på eller sparka till i den röran?
Alltså så att den snarare kommer fram och hittas.
2015-10-26, 14:44
Medlem
Citat:
Det talar för att hon hade hjälmen på sig när hon stryptes, och att den togs av innan hon hängdes.

Var får du strypning ifrån? Finns inget som tyder på det i FUP.
2015-10-26, 14:44
Medlem
dannees avatar
Citat:
Varför gjorde han inte av med smågrejerna, mobildelar, hjälm, jacka etc på samma sätt? Och varför lät han inte kroppen ligga kvar i plasten/säcken i boden? Det hade i så fall varit trevligare att hämta kroppen om han planerade att göra det senare.

Tydliga blodspår på plasten kanske?
2015-10-26, 14:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det är väl ingen fara med fingeravtryck från ett tidigare tillfälle på plast från arbetsplatsen? Och så där himla försiktig tycks han inte ha varit.

Det fanns väl mer än fingeravtryck från honom själv i plasten om han bortforslat Lisa i den? Lisas blod och DNA t .ex.

Synd att man inte hittat plasten. Den kanske är inpetad i gödselhögen där bröderna låtsades leta efter mask?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Mordet ger inte sken av planering, då allt material som användes fanns på plats, snöre och tejp. Smågrejer har påträffats, men inte något så stort som en säck eller annat skyddsmaterial.

Advokaten kan köra hårt på att ett annat fordon måste ha använts, och vill veta vilket, och vem som körde det.

Det finns mer indikation på att detta var ganska långt kommet fantasimässigt i hans huvud.
Rep är förekommande i slaktrummet, vilket ifrågasätts då jaktvilt mestadels hängs i krokar, även om rep använts enstaka gånger, och tejp förvaras i låda i andra änden av ladan.
Porren och "intresset" visat genom bilder och vad han gillar på facebook är knappast slumpmässigt, ihop med att hela detta vidriga brott utspelar sig på områden där han hemma, samt tillräckligt inringat innehåller vad han själv intresserat sig för på internet.

Advokaten kan ta detaljen med ett alternativt fordon och köra ända in i kaklet om hon så vill, eftersom litauernas bil eller snarlik uppfattats genom vittnesiakttagelser, ihop med att NB fått sina anhöriga att ljuga om aktuell tidsangivelse, därtill faktumet att hennes klient inte lyckas förklara några besudlingar alls och bäst av allt - Han pekar ut fyndplatsen för MP-patrullen.

I helheten undrar jag om det spelar så stor roll att inga spårsäkringar lyckats göras i den bilen.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så först ett rep och sen tejp utanpå repet och sen hjälmen utanpå tejpen?

Hur förklarar du Lisas blod från munnen inuti hjälmen då? Har han slagit till henne när hon haft hjälmen på sig och sedan fått av henn hjälmen? Låter lite krångligt va? Tror att tejpningen kommit på plats efter hängningen han ville kanske stoppa blodflödet vad vet jag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in