2015-10-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag tror att NB hellre dör (tar livet av sig) än erkänner sitt brott.
Vid ett av förhören, minns inte vilken sida, så gråter han och säger "..det är bättre att jag inte lever längre". Får lite Ulf Olsson-vibbar.

Ja det är min tanke också. Skamsen över att ha blivit påkommen / överbevisad håller honom tillbaka. Det blir nog tufft för honom under rättegången. Skulle möjlighet ges tar han nog hellre livet av sig. Kanske tror han vallningen på plats ska ge honom den chansen.
2015-10-26, 17:28
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montana80
Vad har ni för teori om (det stora antalet) spermafläckar som man funnit mha xenonljus i anslutande rum till vad man anger vara brottsplatsen? Annan fråga; såg i tråden att ngn skrivit att man sett Lisa Holms skor som stack fram bakom en massa kläder på fyndplatsen (läs: klädskåpet i byssjan) men kan inte finna vem som skrev detta (många inlägg här iofs). Det förekom även spekulationer kring hur hennes ben kan ha varit "vikta uppåt" eller liknande. Själv kan jag inte finna ngn sådan bild i FUP:en utan bara en bild av klädskåpet som är tömt (samt har angivna mått mha utmärkta pilar). Sen finns det ju ett par bilder som är maskade maa rådande sekretess (plus 2-4 andra från byssjan). Sidreferens från ngn som sett påstådd bild som visar Lisas skor? Jag har inte lusläst FUP, så kanske har jag missat väsentliga delar. Thx!

Det jävla svinet har väl stått i det så kallade sidorummet och glott på tjejerna som jobbade i cafeét och dragit i skinnspiken ett flertal ggr.Jag har då inte sett några skor sticka fram under klädhögen som täckte kroppen.Vad gäller brutna ben så tvivlar jag på detta.Troligen har offret suttit ner på ett normalt sätt i skåpet.53 cm är ju trots allt inte så lite utrymme för en såpass liten kropp.Det syns ju på åverkan som är gjord på dörren att han har försökt stänga den men inte har lyckats.Den är ju böjd nertill. Nederkanten under dörren är ju också utåtböjd så det tyder väl på att han har använt stor kraft för att få igen dörren.Kanske har han till och med haft något med sig och försökt bända igen dörren med .Därav att den bruna kanten nertill är böjd utåt.När han inte lyckats få igen dörren så har han slängt kläderna ovanpå istället och ställt dunken som stöd för att inte ben och fötter skulle åka ut.
2015-10-26, 17:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, du har missat att man hittade en blodbesudling från Nerijus på röret i taket, en liten bit från det ställe på röret där man ser att repet/snöret har anbringats.

Röret i sin helhet var täckt med smuts och damm. Två undantag:
- det ställe där repet/snöret uppenbarligen hängts upp. Friktionen mellan repet/snöret och röret har "gnidit av" damm och smuts och lämnat den delen blank (bra detektivarbete - eller hur?)

- blodfläcken var INTE täckt av smuts och damm, den måste därför ha kommit dit relativt nyligen. Det går förstås inte att med kriminalteknik bevisa att det var vid exakt det tillfälle som repet hängdes dit, men eftersom det är svårt att tänka sig någon annan anledning till att han skulle ha sprungit och greppat om ett rör drygt 2 meter upp i taket (och dessutom avsatt blod) så blir det förstås ett bra bevis i kedjan.

Man måste i och för sig inte greppa ett föremål för att blod ska avsättas på det, stänk kan ju vara en förklaring. Jag köper dock vad du säger, hade faktiskt glömt vad som sägs om blodspåret och damm, FUP:et är ganska omfattande. Jag håller med dig, ett bra bevis.

Ja det är ett bra detektivarbete tycker jag. I sin helhet är FUP:et välgjort tycker jag, åklagaren har all anledning att känna sig nöjd och trygg i sin roll.
2015-10-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Det jävla svinet har väl stått i det så kallade sidorummet och glott på tjejerna som jobbade i cafeét och dragit i skinnspiken ett flertal ggr.Jag har då inte sett några skor sticka fram under klädhögen som täckte kroppen.Vad gäller brutna ben så tvivlar jag på detta.Troligen har offret suttit ner på ett normalt sätt i skåpet.53 cm är ju trots allt inte så lite utrymme för en såpass liten kropp.Det syns ju på åverkan som är gjord på dörren att han har försökt stänga den men inte har lyckats.Den är ju böjd nertill. Nederkanten under dörren är ju också utåtböjd så det tyder väl på att han har använt stor kraft för att få igen dörren.Kanske har han till och med haft något med sig och försökt bända igen dörren med .Därav att den bruna kanten nertill är böjd utåt.När han inte lyckats få igen dörren så har han slängt kläderna ovanpå istället och ställt dunken som stöd för att inte ben och fötter skulle åka ut.

24 cm.

"Äh inne i den byssjan i ett klädskåp så anträffas Lisa intryckt i ett klädskåp på detta
sätt. Det var en del kläder framför henne för att dölja henne. Öppningen mäter 24
centimeter så visst kraft har nog gärningsmannen använt för och trycka in henne i
skåpet. Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll
och att kläder är neddragna. Rättsläkare gör bedömningen att hon i vart fall placerats i
det här skåpet innan likstelheten har inträffat"
2015-10-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den som bör känna NB bäst är hans fru. Hon reagerar på att hans kläder är jordiga(vill jag minnas), hon frågar honom dessutom rakt ut om det kanske är han som har gjort det. Ett klart och tydligt tecken på att NB är skyldig tycker jag även om det inte bevisar någonting.

Han kör och jobbar, kommer hem en snabb sväng för att byta om och låta sina kläder tvättas, därefter iväg och jobba igen. Han är så rökt man kan bli bara genom den här omständigheten, det är min uppfattning.

Jag tror att det stod smutsiga men vid närmare beskriving så sade hon dammiga, vitt damm. Det kanske är p.g.a att han har nog varit tvungen att släpa Lisa till dörröppningen på boden men det är 84 cm från marken till ingången, så han går in först och ställer sig på knä, det var väldigt dammigt i boden, och drar upp henne genom ingången.
2015-10-26, 17:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Röret i sin helhet var täckt med smuts och damm. Två undantag:
- det ställe där repet/snöret uppenbarligen hängts upp. Friktionen mellan repet/snöret och röret har "gnidit av" damm och smuts och lämnat den delen blank (bra detektivarbete - eller hur?)

- blodfläcken var INTE täckt av smuts och damm, den måste därför ha kommit dit relativt nyligen. Det går förstås inte att med kriminalteknik bevisa att det var vid exakt det tillfälle som repet hängdes dit, men eftersom det är svårt att tänka sig någon annan anledning till att han skulle ha sprungit och greppat om ett rör drygt 2 meter upp i taket (och dessutom avsatt blod) så blir det förstås ett bra bevis i kedjan.
Hur mycket smuts och damm samlas på tre månader i ett nästan oanvänt rum? Sid 680:
Citat:
Arne uppger att varmvattenberedaren, mjölkutrustningen och utrustningen för provtagning av
mjölk idag inte finns kvar. Han vet inte säker när utrustningen och varmvattenberedaren togs
bort. Han är dock relativt säker på att den togs ner under perioden januari- februari 2015.
Möjligen kan det varit så att det var i början av mars.

Han vet att det var Nerijus och hans bror Aivarus som tog ner utrustningen. Arne minns det
som att, Nerijus och Aivarus tog ner den innan de började jobba med omläggningen av taket.
2015-10-26, 17:32
Medlem
Katchetoris avatar
Apropå gärningsmannen som "psykologisk gåta". Jag undrar om de gjort någon hjärnröntgen? En tumör kanske kunde förklara hans beteende eftersom han inte har någon känd historia och debuterar som mördare så sent i livet. Har läst om andra sådana fall.
2015-10-26, 17:33
Medlem
Shrinks avatar
PappersExpressens sammanfattning 20151026

Strax efter 18.00 ser ett bilburet vittne en man komma ut från ladan bredvid cafét. Vagt signalement.

Lisas sista SMS 18:22

Lisas mobiltelefon ringer upp pappan 18:26

18:26-18:45 räknar man med överfallet/Lisa blivit inlockad i ladan och mördad.

C:a 18:45 Bilburet vittne ser "grå hantverkarbil" parkerad vid ladan bredvid cafét

18:50 Bilburet vittne åker förbi ladan bredvid cafét och ser ingen bil där.

18:59 Lisas mobil stängs av.

19:00-19:05 2 vittnen ser bil med nationsbeteckningen "L", blågrå, kommer i hög fart på grusvägen från Blomberg mot Martorp.

19:05-19:25 Lisa placeras i skåpet på Martorp

19:30 2 vittnen ser NB köra från Martorp till sitt hem. De hälsar på varandra. Vittnen känner igen NB med solglasögonen på i sin bil.

19:35-19:51 NB Skypar till sin mamma. Frun tvättar hans kläder.

20:00 NB kommer in till handlaren i Källby

20:20 NB och frun hemma efter besök hos handlaren.
2015-10-26, 17:34
Medlem
dannees avatar
NB pekar ut platsen där kroppen hittas vid konfrontation med Missing People.
NB pekar ut platsen där LH hängs.
Saknar alibi.
Vittnen pekar ut honom.
+ Alla teknisk bevis.
NB Skyldig till 200%.

Tror även att man till 99% kan säga att Bo haft mopedhjälm på sig vid överfall, och då borde hon även ha hörlurarna i öronen.
Detta skulle väl gjort att om hon skriker på hjälp så hörs skriket inte så väl. Om hon ej haft hjälmen på sig, hade GM knappast tagit med sig den... han lämnade ju mopeden och kasse orört.
Senast redigerad av dannee 2015-10-26 kl. 17:37.
2015-10-26, 17:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det är ju inte ett brått att ljuga i förundersökningsförhören. Men i rättegången bör han tala sanning, eller tiga.

Som åtalad står man inte under vittnesed.
2015-10-26, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Tänk på tidsaspekten. Den är redan tight med NB varande i ladan vid mordtillfället. Är han inte i ladan bör han ha varit hemma. I så fall ska man räkna bort tiden för mordet, söka telefonnumret till NB som sannolikt inte är "vän", ringa till NB, NB ska åka till ladan och därefter göra alla saker som städare. Då blir det i princip omöjligt med hänsyn till tidsåtgång om han ska vara hemma till skypesamtalet och pizzaresan. Varför skulle en annan GM be NB om hjälp kan man fråga sig. Varför inte själv sköta om bortforslingen om man redan gjort brottet? Det känns vansinnigt att blanda in någon utomstående som man absolut inte kan lita på att inte avslöja det hela. Förmodligen har polisen kollat alla inkommande telefonsamtal till familjen den aktuella tiden om sett om GM hade ringt till NB.

NB och IB delar dator. Vad säger att det är NB som skypar? Är det vittnesmål från modern?
2015-10-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katchetori
Apropå gärningsmannen som "psykologisk gåta". Jag undrar om de gjort någon hjärnröntgen? En tumör kanske kunde förklara hans beteende eftersom han inte har någon känd historia och debuterar som mördare så sent i livet. Har läst om andra sådana fall.

Jag tror att han gjort saker tidigare, men att han inte åkt dit för det. Hans offer kan finnas bland de människor som saknas och som man inte hittat. Han har ju befunnit sig i flera länder och vad jag förstår också gått under falskt namn. Tror inte han är någon gåta. Han har bara kommit undan tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in