2015-10-26, 13:14
Medlem
Fråga: Undersöks det vidare från den tidpunkt som åtalet är inlämnat? Säg att en utredare skulle få ett tips/egen tanke som han följer upp, eller vilja ta med något ur "slasken" kan detta då tas med i rättegången eller måste allt vara med i de inlämnade handlingarna inför rättegången? Eller kompletterar man isåfall?

Djurkadavret (Fup s 433) vid Martorp som väcker intresse hos MP och som återkommer i deras rapporter, tror man det har lagts ut för att förvilla hundar som söker efter lik?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -beige-
De vittnen som sett gärningsmannens bil komma farande från Martorp vid 19.30 är varken släktingar till Jönsson eller hyresgäster.

Så det skulle vara de enda?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Inom några timmar. Wiki:

"Likstelhet (latin rigor mortis) är den förlust av en biologisk kropps normala rörlighet och plasticitet som börjar inom de första timmarna efter döden och är fullt utvecklad efter 10-14 timmar."

Edit: Hela förloppet tog dryga timmen, vilket är makabert. Han transporterade kroppen till skåpet innan likstelheten utvecklades. Om man nu ser till tidsintervallen.
2015-10-26, 13:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visst skulle det vara en busenkel förklaring - men tala då om förloppet utifrån det vi vet hur hon hittades, tidsmässigt osv.

Jag ska sätta in det i ett sammanhang vad jag funderar kring.
Den kniv som återfinns i bilen tillhör deras kök. Den används inte annars i bilen, i jobbet.
På denna kniv kryllar det av IB:s DNA eftersom hon använder den till potatis.

Den tar NB med sig. Han sätter på sig handskar, tar kniven och hotar LH för att få in henne i ladan. Äcklet kör ner den handskbeklädda handen i hennes byxor. Då överförs enbart IB:s DNA som kom på handsken via kökskniven.
Sen tar NB av sig handskarna (läs bortgjord..) och överför enbart sitt DNA på kläder, rep samt uppepå röret. Han drar slutligen ner byxorna och hans DNA hamnar på insidan jeans osv.

Men han måste väl då satt på sig handskar redan när han tog kökskniven.
2015-10-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vad menar du att denne spanskfödde person har för gemensamt med dessa flickor?

Att han varit på bägge ställen Mariestad resp Blomberg vid tidpunkterna.
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Vilken fru, hemma i Litauien börjar en dementi av vad som sagts i tidigare förhör
En fru som nu helt saknar inkomst, grundtrygghet, har svärföräldrar som trycker på, lynchad av folket som känner igen henne
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sökning på Tramadol i FUP ger 0 (noll) träffar.

Reagerade också på detta med Tramadol, men vid noggrann genomläsning av inläggen kring detta, verkar det vara ett gravt syftningsfel.
Jag fick det iaf till att Tramadolen rörde Leif GW Persson, inte MGM. Men man fick läsa ett par varv för att fatta det (och jag är ändå inte säker på att jag begrep rätt )

En annan sak jag funderat på är det här med personutredningen. Där hävdar ju NB att han bara varit i klammeri med rättvisan en gång- gällande nån ungdomsmisshandel. Men det framkom i FUP att han åkt dit för olovligt framförande av fordon eller nåt i den vägen. En uppenbar lögn med andra ord. Vad mer ljuger han om då, tänker jag.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det några vittnen som inte hör till Klanen Jönsson på något sätt? Förutom raddan med gäster till kaféet m m och Lisas kompisar. Men annars hör väl alla till Klanen, familj, släktingar, vänner, anställda, hyresgäster. Har polisen vägt in det?

Ja alla tillhör "klanen" Jönsson och polisen har konstigt nog inte tagit hänsyn till det.

Sedan har andra oberoende vittnen som skulle kunnat vittna mot Jönssons inte gjort det.
Tydligen pga rädsla.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Har nämnt det tidigare genom att observera hur han för sig i förhör. Det finns en självbevarelsedrift hos honom som är avvikande och ej så transparent som han själv avser.
Det här med att gå syn är något i varje fall jag betraktar som en del av hans självbevarelsedrift.
Gissningsvis kommer han försöka börja förklara, peka och ha sig med bortförklaringar, vilket bara kommer sylta in honom än mer.
Han kommer vara stadigt iakttagen om han gör uttal/förklaring i något.
Egentligen funderar jag mer över hotbilden.

Ja, hans svammel är intressant. Skrev om det imorse. Han plågas nog av korsförhören, han väljer nog svagare individer kring sig än FL och blir förvirrad.
Jag hoppas bara han inte är en fullblodspsykopat för då gör de honom en megatjänst. Ysch.
2015-10-26, 13:19
Bannlyst
Det här talar väl mycket för att Lisa har haft hjälmen på sig när hon har hängts?

http://i.imgur.com/2iEKL9U.png
2015-10-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
krackelerar
Är det rätt GM så ska han aldrig mer ut i friheten.
Varför nekar han ? Han säger att han inte har dödat Lisa.
Om det då är en annan GM som dödat henne och ber om hjälp att frakta bort lik, jacka, hjälm med tanke att elda upp allt på rishögen vid byssjan..
GM måste känna till hela området mycket väl, och det är ju Familjen Jönsson och de anställda.
Polisen kanske enbart letat DNA efter den nu misstänkte.
På den korta tid utföra brottet, frakten, pizza m.m. under den korta tiden verkar mysko.
ingo22
Tänk på tidsaspekten. Den är redan tight med NB varande i ladan vid mordtillfället. Är han inte i ladan bör han ha varit hemma. I så fall ska man räkna bort tiden för mordet, söka telefonnumret till NB som sannolikt inte är "vän", ringa till NB, NB ska åka till ladan och därefter göra alla saker som städare. Då blir det i princip omöjligt med hänsyn till tidsåtgång om han ska vara hemma till skypesamtalet och pizzaresan. Varför skulle en annan GM be NB om hjälp kan man fråga sig. Varför inte själv sköta om bortforslingen om man redan gjort brottet? Det känns vansinnigt att blanda in någon utomstående som man absolut inte kan lita på att inte avslöja det hela. Förmodligen har polisen kollat alla inkommande telefonsamtal till familjen den aktuella tiden om sett om GM hade ringt till NB.
2015-10-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
En fru som nu helt saknar inkomst, grundtrygghet, har svärföräldrar som trycker på, lynchad av folket som känner igen henne

Värt att nämna att han både mottar och skickar brev till familjen (enligt FUP 1603). Han har med största sannolikhet kontakt med frun.

FL: Ja, vad bra, mmm, eh kontakt med anhöriga och så, jag vet att du har fått en del brev
NB: Ja
FL: Du har haft så du kan skicka brev också?
NB: Ja jag skickade

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in