2015-10-26, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troswe
Lite saker jag funderar kring och har hypoteser om...

Tror att NB är rätt GM men inte till 100% (kan det finnas en medhjälpare eller en annan GM?)

7 juni 2015

18:22 SMS "nu åker jag" LH -> SH (FUP s69)
18:26 Fickringning till SH (FUP s69) - (ca 15sek, läste i FUPen någonstans? Inte 100%)

Mellan 18:39:39 och 19:59:04 stängs LH mobil (FUP s30)

NB tid som inte finns 100% alibi för
1h 41m (18:26 - 20:07)

19:35 - 19:51 Skype "IBs konto" NB påstår ringa på Skype (FUP s961-962)
19:50 SH ringer LH "Numret kunde inte nås för tillfället" (FUP s65)
20:07 kommer NB/IB till affären i Källby (FUK s389)
20:30* SH Framme vid Caféet och larmet gick (FUK s66)
20:35* SH Framme vid Caféet (FUP s105)
20:39* Larm vid Caféet, SH orsakar larmet (FUP s105)
*Lite olika tidsangivelser etc. (Lätt att minnas fel?)
21:57 Ringer SH Polisen (FUP s66) (någon annanstans står det 21:47?)

* Tiden (18:26 - 20:07, hinner en GM?)
* Risktagandet (känd av lokalbefolkningen, tiden på dygnet, platsen (på hemmaplan), miljön, lätt igenkända fordon NB har tillgång till)
* Ålder (tidigare "ostraffad" begår en GM ett sådant grovt brott (mord på en okänd) som förstagångs gärningsman? )
* Transport fordon av BO ej funnen.
* Repet & Tejpen (kan ha kontaminerat av NB blod/DNA då han jobbar i och runt dessa fastigheter och kanske använt både rep och tejp i sitt jobb.
* "Brödsmulor" (varför sprida det så och leda Polisen till rätt plats?)
* Okänd blod och DNA (på BO och plats/föremål, finns att läsa i FUP)
* Vittne (Silverfärgad Volvo V70? utanför Caféet 17:30-17:40 (FUP s126)
* Örhänge fanns inte 8/6 dök upp 10/6 (FUP s602)
* Röret (klara den vikten av BO? Har några tester gjorts?)
* Hängning (upphissnig så BO hårstrå hamnar under röret, kräver att röret håller och den som drar/hissar är stark, och borde inte repet skära in i GM händer på något sätt och lämna spår? (GM kan ha haft handskar) Sen är dessa typ av nylonrep är väldig glatta och borde lätt glida i GM händer... även med handskar på!

Sen att hålla någon hängd och samtidigt knyta fast repet kan ju inte vara så lätt och speciellt om BO lever? (Om det hände vill säga? Och borde inte Teknikerna se detta på repet, BO etc?) Men om GM ska få av kläderna på BO kan GM väl inte hålla henne hängd (repet sträkt med 1 eller 2 händer!) och samtidigt drar ner kläderna!? Låter ju omöjligt!

Om det inte är en efter konstruktion för att få det att se ut som ett "sexmord/hängning" och för att försvåra utredningen och dölja sitt våldtäksförsök? (Kanske långsökt!) GM kanske bara hade tänkt våldta BO och att det urartade och hon "råkade" avlida!? Bara en tanke, då det fanns en "lega"i höet och släpspår i närheten...

Och i stressen, paniken och i ångesten (tänker nog inte GM rationellt och klart) städar undan, sprider ut, vilseleder etc. (Handske och örhänge sprida lite var som helst.. och ett örhänge som dök upp i senare skedde (FUP s602), "brödsmuler" som pekar ut åt vilket håll BO kan återfinnas, BO gömd på sämsta tänkbara sätt och ställe, hjälm och jacka helt synliga etc.

Min hypotes:

GM vill dölja att en våldtäkt gått fel och "peka ut" att GM är en galen sexmördare och distanserna sig själv från BO och leder Polisen till att BO hittas! Och att Polisen får samma hypotes och letar i en annan riktig från NB.

Mycket är lämnat åt fantasin då obduktions rapporten är sekretess stämplad! Och det finns bara en anledning vad jag tror, och det är att mordet är betydligt grövre än det Polisen vill påvisa almännenheten om.

Mycket graverade är NB blod på insidan av BO kläder och tiden som NB inte kan redogöra för (18:26 - 20:07) och att NB motar bort MPS, ber IB och AB att ljuga om tid, och tvättningen av kläder och diskussionen om DNA överföring etc. Sen NB tillstånd att han inte verkar må bra enligt AB och IB

Kanske var offret bunden i handleder och vrister, stående på knä med huvudet under röret. Tejpar offret, binder fast i röret och drar långsamt upp henne?

Mängden DNA besudlade snörbitar lite här och var tyder på att allt snöre inte enbart användes till hängning i röret tycker jag. Om offret var bunden i armar och ben så kunde hon knappast göra så mycket motstånd, och av bilderna som NB hade i mobil eller dator att döma så tror jag att han har bundit offret mer än kring halsen.
2015-10-26, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Man hittade tillsammans med Lisa små tovor med ljust hår. Detta känns väldigt intressant. Om Lisa attackerats kan hon ju ha ryckt den som attackerat i håret, verkar inte långsökt. Det står i FUP att man konstaterat att hårtovorna inte är från Lisa. OK. Men borde man inte också matchat håret mot alla blonda personer som funnits i kretsen runt Lisa?

Har manlåst sig vid ett baltspår där förövaren är mörkhårig? Det ena behöver ju inte utesluta det andra, det kan vara flera förövare.

Hoppas att advokatskan påtalar detta. finner detta intressant för egen del. Nb är fast. Men det kan ju finnas andra.
2015-10-26, 17:16
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så här sägs det på ett ställe att handsken hittades:

AB hittar handsken och frågar NB om det är hans och AB hade sedan lämnat den till AJ.

FUP #236:

Handskens ursprungs-placering var jämte den cylinder-formade betongtjockisen jämte gropen och på marken, och först av alla att ta i den var LÅ, som lade den på betongen. Därefter är både balter och AJ och pillar på den.
Om jag minns rätt vid förhörs-jämförelser.
2015-10-26, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
3st närmare bestämt. 1 i ena örat, två i andra.

Inte orimligt att ett "extra par" hafts med till arbetsplatsen. Dels pga vittnesuppgift från kollegan Rebecka berättar om att hon tappade något örhänge vid ombytet, och dels att mamman uppger i förhör att det är såna där örhängen som köps i karta, dvs flera pärlor på ett bräde.
Lite generellt påstående är att många 17-åriga tjejer mycket väl kan ha med sig extra av sådant, vid behov.

Hon hade ju med sig sminkväska till jobbet så självklart kan hon haft extra örhängen.
2015-10-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montana80
Vad har ni för teori om (det stora antalet) spermafläckar som man funnit mha xenonljus i anslutande rum till vad man anger vara brottsplatsen? Annan fråga; såg i tråden att ngn skrivit att man sett Lisa Holms skor som stack fram bakom en massa kläder på fyndplatsen (läs: klädskåpet i byssjan) men kan inte finna vem som skrev detta (många inlägg här iofs). Det förekom även spekulationer kring hur hennes ben kan ha varit "vikta uppåt" eller liknande. Själv kan jag inte finna ngn sådan bild i FUP:en utan bara en bild av klädskåpet som är tömt (samt har angivna mått mha utmärkta pilar). Sen finns det ju ett par bilder som är maskade maa rådande sekretess (plus 2-4 andra från byssjan). Sidreferens från ngn som sett påstådd bild som visar Lisas skor? Jag har inte lusläst FUP, så kanske har jag missat väsentliga delar. Thx!

Han har stått där och fluktat på tjejerna som jobbade på caféet. De har också uppgett i förhör att de kände sig iakttagna av bröderna på taket.

Det finns två svarta bilder i FUP:en, men någon har lyckats "låsa upp" dom, varpå två bilder kom ut (ganska så direkt efter FUP:En släpptes, så mitt tips är att du kollar sidorna efter FUP släpptes). Jag såg inga skor, däremot har de pixlat hjässan som sticker upp. I alla fall såg det ut så på min dator (tror inte någon annan skrivit om det, men man har väl olika upplösning som kan påverka?).
Det står beskrivet i text att hennes ben var vända "åt fel håll".
"Äh inne i den byssjan i ett klädskåp så anträffas Lisa intryckt i ett klädskåp på detta
sätt. Det var en del kläder framför henne för att dölja henne. Öppningen mäter 24
centimeter så visst kraft har nog gärningsmannen använt för och trycka in henne i
skåpet. Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll
och att kläder är neddragna. Rättsläkare gör bedömningen att hon i vart fall placerats i
det här skåpet innan likstelheten har inträffat"
2015-10-26, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ha ha! Han är för rolig Leif GW! Jag kan hålla med om att det han säger i det fetade inte är vidare genomtänkt. För vilket kafé och vilken restaurang begär av sina anställda att byta trosor innan de jobbar? Det har jag aldrig hört talas om!

Leif GW Persson är inte trovärdig när han kommenterar på det sättet. Han tror han sitter lite högre än alla andra och hans ord är jätteviktigt. Under hela förundersökningen har han varit helt fel ute och sågat utredningen hela tiden. Fakta säger att förundersökningen är robust och mycket välarbetad. Man har istället gjort ett mycket bra arbete där lite har lämnats åt slumpen.
2015-10-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Fy fan alltså - det låter ju ruskigt likt det NB gjort. Är också så att man börjar fundera på om han gjort något mer hemskt, i Litauen eller i England. Det enda positiva är att han nu - förhoppningsvis - är stoppad från att fortsätta.
BTK dödade visserligen tio människor, men det var över en period av ca 30 år. Däremellan hade han allt möjligt för sig. Bl a finns det bilder som han själv tagit där han simulerar övergrepp på sig själv iförd kvinnokläder. När MGM pressas om spermasessionerna är han väldigt besvärad. Han säger uttryckligen att det är något personligt som han inte vill gå in på. Enklare hade väl varit att säga "jag stod där och trallade med en blaska i fönstersmygen" eller nåt. Han hade ju ändå medgivit att han producerat fynden ifråga. Det var som att det fanns mera laddning än vanligt i det hela.
2015-10-26, 17:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Om jag förstått saken rätt är dessa de tyngsta bevisen mot Nerijus:

- Hans DNA på repet som användes vid mordet och som var kvar på brottsoffret
- Hans DNA på brottsoffrets kläder
- Att vittnen sett hans bil utanför kaféet vid tidpunkten för mordet
- Att han försökte få Missing People att undvika att leta i området där brottsoffrets tillhörigheter fanns
- Att han bett sin fru och bror hitta på ett alibi för tidpunkten för mordet
- Hans sexuella preferenser

Saker som talar mot:
- Att brottsoffrets DNA inte hittats i Nerijus bil

Stämmer detta eller har jag missat något?

Ja, du har missat att man hittade en blodbesudling från Nerijus på röret i taket, en liten bit från det ställe på röret där man ser att repet/snöret har anbringats.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Står det i FUP att just den blodfläcken är färsk, hur färsk var den vid fyndtillfället?

I övrigt så håller jag med dig. Jag menar bara, bröderna har enligt AJ monterat ner mjölkutrustningen och har därmed kunnat avsätta blod på röret vid det tillfället. Men säger du så, så är det säkert så, jag litar på dig, vill mest bara försäkra mig om att det verkligen stämmer.

Röret i sin helhet var täckt med smuts och damm. Två undantag:
- det ställe där repet/snöret uppenbarligen hängts upp. Friktionen mellan repet/snöret och röret har "gnidit av" damm och smuts och lämnat den delen blank (bra detektivarbete - eller hur?)

- blodfläcken var INTE täckt av smuts och damm, den måste därför ha kommit dit relativt nyligen. Det går förstås inte att med kriminalteknik bevisa att det var vid exakt det tillfälle som repet hängdes dit, men eftersom det är svårt att tänka sig någon annan anledning till att han skulle ha sprungit och greppat om ett rör drygt 2 meter upp i taket (och dessutom avsatt blod) så blir det förstås ett bra bevis i kedjan.
2015-10-26, 17:25
Moderator
OYs avatar
Har någon hittat något analysresultat på montagehandskarna som hittades i en soppåse från Coop, vill jag minnas?
2015-10-26, 17:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag upptäckte något lite märkligt igår också angående örhängena: Det står långt bak i FUP i ett av beslagsprotokollen (kan inte ge sidanvisning då jag inte har tillgång till den just nu) att örhängen hittades och har tagits om hand från offrets kropp. Så vad är det i så fall för örhängen som hittas egentligen?

Mamman och systern berättar att hon hade tre örhängen på sig. Två i örsnibbarna och ett längre upp i örat. Så någon var väl kvar.
2015-10-26, 17:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om säck eller plast användes hade städning inte behövts, och det är framförallt vätskor jag tänkte på.

En vag gissning, men bagaget ser lite mer iordningställt ut på bilderna jämfört mot att övriga bilen mer ser ut som ett kaos.
I bagaget står nämligen prylarna i en mer rak ordning och bryter mönstret mot resten av bilen där allt verkar ligga huller om buller.
2015-10-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Vad menar han med "förra gången var den sista"?

"-Du ser ut och må dåligt.

Ja men det är klart dåligt du vet anklagad för såna saker. Nu vill jag inte ha nånting (gråter ...)

-Vad menar du?

Jag är ingen mördare nu måste jag sitta här, jag säger förra gång du vet det är sista, jag vet
inte ens vad jag tänker vad ska jag tänka mer (gråter …). Jag verkligen jag, jag ska inte göra
straff för det vad jag har inte gjort det är bättre att jag inte lever längre (gråter …)."
Han vill inte bli förhörd mera, han har/kommer inget att säga mera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in