2015-10-26, 17:05
Medlem
Ok! Tack.

Kan ju onekligen finnas en del saker där som kan stärka bevisläget tänkte jag. Tja det är väl bara att acceptera att man kanske inte kommer få veta allt om det här.
2015-10-26, 17:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ville ha sina kläder tvättade direkt efter på söndagskvällen..fast de alltid tvättar på lördagen.

Jackan hittas 20 m från boden där kroppen hittades..på den jackan finns DNA från NB..således har NB varit i Martorps Gård och lämnat kroppen.

Att det inte finns bevis i bilen kan bero på att han varit extra noga i planeringen när det gäller bilen. Det hitades täckplats i bilen och på sätt kan det vara så att han lindat in kroppen i täckplast när han forslade kroppen. Han hade också tid att städa bilen efteråt då det tog 5 dagar innan han greps.

Den som bör känna NB bäst är hans fru. Hon reagerar på att hans kläder är jordiga(vill jag minnas), hon frågar honom dessutom rakt ut om det kanske är han som har gjort det. Ett klart och tydligt tecken på att NB är skyldig tycker jag även om det inte bevisar någonting.

Han kör och jobbar, kommer hem en snabb sväng för att byta om och låta sina kläder tvättas, därefter iväg och jobba igen. Han är så rökt man kan bli bara genom den här omständigheten, det är min uppfattning.
2015-10-26, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Jag gillar ditt sätt att se på hur man skulle ha förhört mannen ifråga.Det finns ju alltid metoder för att få en person att snacka ur skägget men inte när det sitter ett helt band av andra fjantar i samma förhörsrum.Vid tidigare tjänstgöring i utländskt militärförband fick jag många exempel på att det i alla lägen går att ta reda på vad en person vet med lämpliga metoder.

Bra att du också reagerade!
En förhörsledare bör inte visa minsta tecken på svaghet
enligt min åsikt, svår uppgift om läget är under all kritik
med tolken.
Kroppsspråket bör spelas in på den förhörda för
analys, det är givet att dessa förhör varit
med silkeshandskar, kanske även fikabröd och kaffe.
Om det är ett så svårt objekt att förhöra
kunde Litauern sända en meriterad förhörsledare
som ett tecken på att dom delar sitt stöd till Sverige.
Tydligen är det mest skvaller att deras landsman
är helt oskyldig.
Dystert.
Medlem
FreakinOALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Ok! Tack.

Kan ju onekligen finnas en del saker där som kan stärka bevisläget tänkte jag. Tja det är väl bara att acceptera att man kanske inte kommer få veta allt om det här.

Det är mycket sant. Många som är intresserade över obduktionsrapporten och inte av bilderna.
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Ville ha sina kläder tvättade direkt efter på söndagskvällen..fast de alltid tvättar på lördagen.

Jackan hittas 20 m från boden där kroppen hittades..på den jackan finns DNA från NB..således har NB varit i Martorps Gård och lämnat kroppen.

Att det inte finns bevis i bilen kan bero på att han varit extra noga i planeringen när det gäller bilen. Det hitades täckplats i bilen och på sätt kan det vara så att han lindat in kroppen i täckplast när han forslade kroppen. Han hade också tid att städa bilen efteråt då det tog 5 dagar innan han greps.

Det visar att NB varit i kontakt med jackan på nåt sätt, direkt eller indirekt. Vem som helst kan ha lagt jackan där, OM man bara tittar på den detaljen och inte tar med nåt annat.
2015-10-26, 17:08
Medlem
Man hittade tillsammans med Lisa små tovor med ljust hår. Detta känns väldigt intressant. Om Lisa attackerats kan hon ju ha ryckt den som attackerat i håret, verkar inte långsökt. Det står i FUP att man konstaterat att hårtovorna inte är från Lisa. OK. Men borde man inte också matchat håret mot alla blonda personer som funnits i kretsen runt Lisa?

Har manlåst sig vid ett baltspår där förövaren är mörkhårig? Det ena behöver ju inte utesluta det andra, det kan vara flera förövare.
2015-10-26, 17:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hur då menar du?
Om han dammsugit bagaget ordentligt, bytat ut plasten som legat där tidigare, slängt en eventuell säck hon haft runt om sig.
Hur syns det i en undersökning?
Hon blödde som sagt inte, annars hade jag förstått vad du menar, blekmedel etc syns vid undersökning.
Om säck eller plast användes hade städning inte behövts, och det är framförallt vätskor jag tänkte på.
2015-10-26, 17:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han kan ju ha oro för/minne av något kvarglömt föremål och vill på något sätt försäkra sig. Jag misstänker att det finns spermaspår nära hängningsplatsen, som inte påträffats. Då kan han ha en desperat förhoppning om att kunna förstöra detta. Hoppas att så är fallet och att han är iakttagen. Rishögenrepris s a s.
NB har ju erkänt under förhören att hans sperma kan finnas i "hängningsrummet". Han säger sig ha runkat där vid ett tidigare tillfälle.
2015-10-26, 17:11
Medlem
Vad har ni för teori om (det stora antalet) spermafläckar som man funnit mha xenonljus i anslutande rum till vad man anger vara brottsplatsen? Annan fråga; såg i tråden att ngn skrivit att man sett Lisa Holms skor som stack fram bakom en massa kläder på fyndplatsen (läs: klädskåpet i byssjan) men kan inte finna vem som skrev detta (många inlägg här iofs). Det förekom även spekulationer kring hur hennes ben kan ha varit "vikta uppåt" eller liknande. Själv kan jag inte finna ngn sådan bild i FUP:en utan bara en bild av klädskåpet som är tömt (samt har angivna mått mha utmärkta pilar). Sen finns det ju ett par bilder som är maskade maa rådande sekretess (plus 2-4 andra från byssjan). Sidreferens från ngn som sett påstådd bild som visar Lisas skor? Jag har inte lusläst FUP, så kanske har jag missat väsentliga delar. Thx!
Medlem
när en expert frågas om motivet var sexualbrott baserat på tejpen och hängning.

De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt
sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell
forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av dödligt
våld årligen.
De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella
motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter
döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och
fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet
eftersträvat att tillfredsställa.
Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering,
sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och
tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ett örhänge påträffades i vänster öra, högt upp, och ett örhänge påträffades i höger öronsnibb. Sid 1917. Tjejen hade många örhängen, tydligen.

3st närmare bestämt. 1 i ena örat, två i andra.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag upptäckte något lite märkligt igår också angående örhängena: Det står långt bak i FUP i ett av beslagsprotokollen (kan inte ge sidanvisning då jag inte har tillgång till den just nu) att örhängen hittades och har tagits om hand från offrets kropp. Så vad är det i så fall för örhängen som hittas egentligen?

Inte orimligt att ett "extra par" hafts med till arbetsplatsen. Dels pga vittnesuppgift från kollegan Rebecka berättar om att hon tappade något örhänge vid ombytet, och dels att mamman uppger i förhör att det är såna där örhängen som köps i karta, dvs flera pärlor på ett bräde.
Lite generellt påstående är att många 17-åriga tjejer mycket väl kan ha med sig extra av sådant, vid behov.
2015-10-26, 17:13
Medlem
"De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller
hantverkare."

förövare som haffats vid sexualrelaterade mord. inte förvånad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in