2015-10-23, 14:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kommer med rena nonsensargument om Comintern och Waffen SS, men det är jag som visar på bias Det *enda* sakligt korrekta du kommit med är att du så småningom lyckades hitta att länderna alla var med i NAM, men du har inte visat varför det skulle ha någon betydelse eller fanns med i Israels beslut.

Korrekthet har ingenting med bias att göra. Det handlar om misstro, att Israel skulle misstänka att Indien och Jugoslavien skulle ha bias mot Israel. En av huvudpunkerna i NAM är att medlemsländerna förbinder sig att försvara varandra.

Citat:
Men för i h-vete. Jag har i inlägg efter inlägg bett att du skall komma med belägg för att det fanns några terrorister där, men du bara slingrar dig för att i inlägget efter återkomma med samma påstående.

Vaddå, det står ju på wikisidan?

Citat:
Han skulle få en utskällning av sina befäl naturligtvis. Riktiga israeliska soldater gömmer sig bakom *palestinska* civila.

Återigen, det förekommer men det är inte praxis. Vad du utesluter är det motsatta p.g.a att du är blind för vad palestinierna verkligen gör. Palestinierna KALKYLERAR att judarna som de anser är grisars avkomma INTE skjuter palestinier som gömmer sig bakom civila.

Citat:
(Israeliska HD har för all del förklarat att de inte få göra så, men det struntar de i).

Du lyckas hitta hur många såna fall de senaste tio åren?

Citat:
I och för sig såg Israel under senaste invasionen av Libanon till att ställa upp sina artilleripositioner precis utanför arabiska byar, men det har nog mer att araberna ses som andra klassens innevånare som får stå ut med smällarna än att man skulle ha dem som civila sköldar.

Nope, det är inte samma sak.

Citat:
Jag kunde just tänka mig det. Judarna har rättigheter, men så fort det handlar om rättigheter för palestinier så kommer du med ursäkter till varför de inte förtjänar några. Sionisterna stjäl palestinsk mark vilket för dig blir till att palestinierna inte vill ge judarna lika rättigheter

Arabiska medborgare har i princip samma rättigheter i Israel som judiska medborgare, vilket vi diskuterat många gånger i tråden. Judiska medborgare i det Ottomanska riket hade inte i närheten av de rättigheter araber har i Israel. Detta är ett argument som ligger till grund för hela konflikten och du är fånig som försöker släta över det.

Citat:
Det finns andra skurkstater också, vilket inte är något försvar för Israel. Att invadera ett grannland för att bränna en by är en krigshandling och ett krigsbrott. Hur tror du Israel skulle reagera om Jordanien idag gick in och brände några bosättningar på Västbanken med argumentet att dessa huserar terrorister?

Ingen aning.

Citat:
Sinai lämnades tillbaka efter ett krig som varit så jämnt att Israel insåg behovet av att reducera antalet fiender. Ditt snack om att Israel inte "kunde" lämna tillbaka Golan och Västbanken är nonsens. Stöldgods är stöldgods, men kan inte tala om hur man "måste" behålla det av säkerhetsskäl, och än mindre kan man skicka dit kolonisatörer om det bara är därför man behåller områdena.

Så du menar att Sverige skall lämna tillbaka Skåne till Danmark och Jämtland till Norge? Det är ju stöldgods.

Citat:
Det där är bara naivt.

Det är du som är naiv som tror att folk som lever idag bryr sig om vilka gränser som gällde för 60 år sen.

Citat:
Det handlade inte om "lika rättigheter". Relationerna mellan folken var bra tills man fick en massinvandring av sionister som ville upprätta en judisk stat, inte lika rättigheter, en judisk stat.

Det är din åsikt, men du var inte där och du har uppenbarligen enbart läst på väldigt ensidig propaganda om vad konflikten handlade om. Du har heller uppenbarligen ingen aning om hur det är att leva som icke muslim i ett muslimskt land eftersom du inte greppar den här väldigt enkla saken.

Citat:
Palestinierna var som folk är mest, men du anser uppenbarligen att de är vildar som på klassiskt europeiskt manér är fritt fram att driva bort när det nya herrefolket vill ta över. Alltid kan man hitta någon ursäkt till att de förtjänar det.

Nej, jag anser inte att palestinierna är vildar. Jag anser att de är mer som amerikanskt white trash i sydstaterna som gnäller över att de förlorat slavarna.
Citera
2015-10-23, 16:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå, det står ju på wikisidan?
Var? Exakt citat, tack!
Citera
2015-10-24, 19:57
Medlem
Citat:
Det är du som är naiv som tror att folk som lever idag bryr sig om vilka gränser som gällde för 60 år sen.

Lite som man kan undra vem som bryr sig om nån om en "förintelse" som inträffade för 60 år sen?
Håller med dig helt, vem orkar höra sånt?

EU kanske borde ta tillbaka Israel tills vidare?

Vi vita gav Liberia till afrikaner= kaos. Vi gav Israel till judarna = kaos.

Man kan ju ifrågasätta om vi verkligen ska ge länder till olika konstiga folk
Citera
2015-10-25, 21:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Var? Exakt citat, tack!

Citat:
The attack followed cross-border raids from the Jordanian occupied West Bank and Israeli reprisals, in particular, the attack on Qibya was a response to the Yehud attack in which an Israeli woman and her two children were murdered in their home.[1][3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Yehud_attack

Citat:
In the event a Jewish woman, Suzanne Kinyas, and her two children (3 year old girl and a 1 and a half year old boy) are killed.[1]

The tracks of the perpetrators led to the Palestinian village of Rantis, then in the control of Jordan, located about five miles north of Qibya.

Förstår du nu vad "bias" betyder?

Här är en lista som du kan fundera över var Qibya hamnar kronologiskt:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_attacks_against_Israeli_civilians_before_1 967
Citera
2015-10-26, 06:53
Avstängd
Citat:
Förstår du nu vad "bias" betyder?
Jodå, du illustrerar det hela så bra så, om det var ditt syfte. Jag frågar efter din källa till att det fanns terrorister i Samu vid attacken och du svarar med att dra upp en attack 12 år tidigare som inte hade någonting med Samu att göra! Allt för att försöka avleda uppmärksamheten från Israels övergrepp.

Uppenbarligen tycks du sen mena att det är OK att bränna en by och döda minst 69 oskyldiga civila som svar på en terrorattack med tre döda. Inte för dig att man skall straffa de skyldiga, nej massiv kollektiv vedergällning är det som gäller.
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_attacks_against_Israeli_civilians_before_1 967

Lyckas ens summan av alla dessa attacker nå upp i samma dödstal som räden mot Qibya, som visserligen (tror jag) var den blodigaste men långt ifrån den enda från israelisk sida? Här en annan, med sju civila dödade:
https://en.wikipedia.org/wiki/1952_Beit_Jala_Raid

Och om du är så inne på att det är förståeligt med angrepp på civila i "svarsattacker", inse att de sionistiska invandrarna i sin erövring av halva Palestina genomfört en storskalig etnisk rensning och att attackerna från palestinier då kan ses som ett svar på detta.
Citera
2015-10-26, 09:34
Medlem
abborrmasters avatar
Var det EU som under året gjort en sammanställning över Israel respektive Palestinas krigsföring inom modern tid, som konstaterade att båda parter hade i princip gjort lika grova övergrepp på krigets lagar?
Citera
2015-10-26, 12:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jodå, du illustrerar det hela så bra så, om det var ditt syfte. Jag frågar efter din källa till att det fanns terrorister i Samu vid attacken och du svarar med att dra upp en attack 12 år tidigare som inte hade någonting med Samu att göra! Allt för att försöka avleda uppmärksamheten från Israels övergrepp.

Trodde det var Qibya som gällde, du hoppar fram och tillbaka. Samu var en vedergällning från en person/ antifordonmina och jag har återigen inte försvarat den, enbart satt den i kontext vilket du selektivt inte gör.

Citat:
Lyckas ens summan av alla dessa attacker nå upp i samma dödstal som räden mot Qibya, som visserligen (tror jag) var den blodigaste men långt ifrån den enda från israelisk sida? Här en annan, med sju civila dödade:
https://en.wikipedia.org/wiki/1952_Beit_Jala_Raid

Från samma sida:

Citat:
Prior to Israel's capture of the West Bank and Gaza Strip in the Six-Day War, these areas, originally destined for a Palestinian state, were under Jordanian respectively Egyptian occupation and have been under Israeli occupation since then. Palestinians crossing the border for a variety of reasons. This resulted in confrontations with Israeli military and border guards, from 1949 to 1956 about 500 Israelis died, half of them combatants, and between 2,700 and 5,000 Palestinians.[1]

D.v.s det "oproportionella dödandet" är ungefär 1:5-1:10, vilket enligt din åsikt skall betyda att Israel inte har rätt att försvara sig bara för att araberna är lite mindre begåvade på området och måste få handikapp genom att spränga sig själva på skolbussar och köpcentrum.

Citat:
Och om du är så inne på att det är förståeligt med angrepp på civila i "svarsattacker", inse att de sionistiska invandrarna i sin erövring av halva Palestina genomfört en storskalig etnisk rensning och att attackerna från palestinier då kan ses som ett svar på detta.

Jag tycker inte att 1:5 är en så storskalig etnisk rensning som du vill få det till. Hade det varit 10:0 (vilket palestinalobbyn vill få det till) så hade det varit en annan diskussion.
Citera
2015-10-26, 13:25
Avstängd
Citat:
Trodde det var Qibya som gällde, du hoppar fram och tillbaka. Samu var en vedergällning från en person/ antifordonmina och jag har återigen inte försvarat den, enbart satt den i kontext vilket du selektivt inte gör.
Men för i h*vete. Kläm fram med källan som visar att det gömde sig terrorister i Samu!!! Du har påstått detta ett flertal gånger, men så fort jag ber om källa så bluffar du eller slingrar dig på alla tänkbara och otänkbara sätt!
Citat:
D.v.s det "oproportionella dödandet" är ungefär 1:5-1:10, vilket enligt din åsikt skall betyda att Israel inte har rätt att försvara sig bara för att araberna är lite mindre begåvade på området och måste få handikapp genom att spränga sig själva på skolbussar och köpcentrum.
Hur var det nu med att sätta saker i sitt sammanhang? Israel hade just ägnat sig åt en storskalig etnisk rensning av palestinierna. Det var de fördrivna palestinierna som försökte "försvara" sig mot de styrkor som just erövrat deras land. Att du sen är villig att kalla en massaker på civila som den i Qibya "försvar" tyder på en rätt vidrig människosyn. Ditt citat fortsätter även:
Citat:
Simultaneously, a variety of Israeli military attacks targeted Palestinian fedayeen, Egyptian and Jordanian military forces in the Gaza Strip, West Bank and Jordan, in response to the Arab offensive.
Dvs siffrorna inkluderar inte ens israeliska attacker!

Är du sen bekant med bomben mot King David hotell? Sionisterna var de som lärde ut effekten av bombdåd!
Citat:
Jag tycker inte att 1:5 är en så storskalig etnisk rensning som du vill få det till.
Den etniska rensningen jag talade om var vad som skedde när Israel bildades och större delen av den infödda befolkningen där drevs ut! Detta är det du till varje pris vill förtränga: att Israel skapades av en grupp invandrare som erövrade landet och drev ut den tidigare befolkningen.
Citera
2015-10-26, 23:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men för i h*vete. Kläm fram med källan som visar att det gömde sig terrorister i Samu!!! Du har påstått detta ett flertal gånger, men så fort jag ber om källa så bluffar du eller slingrar dig på alla tänkbara och otänkbara sätt!

Du har ju själv postat den:

Citat:
Israel's rationale for the cross-border assault was to avenge the three Israeli deaths in the recent land mine incident. A further goal in the operation was to demolish houses in Palestinian villages located south of Hebron as a show of force to preempt future Palestinian violence.[7] Israel hoped that the residents of those villages would appeal to King Hussein to tame al-Fatah and other Palestinian militant groups.[4]

En civil dödad, tre israeler dödade. Fattar inte din poäng, är det terrorism det handlar om eller?

Citat:
Hur var det nu med att sätta saker i sitt sammanhang? Israel hade just ägnat sig åt en storskalig etnisk rensning av palestinierna. Det var de fördrivna palestinierna som försökte "försvara" sig mot de styrkor som just erövrat deras land. Att du sen är villig att kalla en massaker på civila som den i Qibya "försvar" tyder på en rätt vidrig människosyn.

Har du någon källa för att Israel angrep palestinierna först, som inte är Hamas, Hizbollah eller Fatah-anknuten?

Citat:
Dvs siffrorna inkluderar inte ens israeliska attacker!

Vad har du för siffror att komma med?

Citat:
Är du sen bekant med bomben mot King David hotell? Sionisterna var de som lärde ut effekten av bombdåd!

Jag känner till den. Jag har också flera gånger i den här tråden postat bombdåd utförda av palestinier innan King David.

Citat:
Den etniska rensningen jag talade om var vad som skedde när Israel bildades och större delen av den infödda befolkningen där drevs ut! Detta är det du till varje pris vill förtränga: att Israel skapades av en grupp invandrare som erövrade landet och drev ut den tidigare befolkningen.

Nej, jag känner till det men det var inte en etnisk rensning så mycket som en politisk rensning. Det var inte alla palestinier som blev fördrivna, det var de palestinier som var fientligt inställda till Israel som blev fördrivna (med ett fåtal undantag, som du hemskt gärna vill fokusera på hela tiden). Det är därför det finns mängder med araber i Israel idag, vilket du inte verkar greppa. Var är alla judar som bodde i arabvärlden? De blev fördrivna? Varför då? Varför är det inte ett problem för dig?
Citera
2015-10-26, 23:35
Medlem
thewellovedones avatar
Existerar fortfarande den här tråden? När Israel fyller hundra år, ska man då fortfarande beklaga sig över Israels existens? Är det så orimligt att gå vidare och sluta älta?
Citera
2015-10-27, 06:09
Avstängd
Citat:
Du har ju själv postat den:
Det står inte ett ord där om att några terrorister skall ha gömt sig i Samu! Det var med andra ord precis som jag trodde bara en av dina vanliga lögner. Något du hittat på själv för att försköna vad Israel ägnade sig åt.
Citat:
En civil dödad, tre israeler dödade. Fattar inte din poäng, är det terrorism det handlar om eller?
Tre israeliska militärer hade blivit dödade av en landmina utsatt av okända personer. Ingen civil. Om du vill kalla anfall mot militär terrorism eller inte är en smaksak. I vilket fall som helst går det inte på något sätt det legitimt för Israel att anfalla en till synes slumpvis utvald by. Detta var en krigshandling och dessutom ett krigsbrott, eller om du så föredrar terrorism utförd av IDF. Det var dessutom en av orsakerna till sexdagarskriget.
Citat:
Har du någon källa för att Israel angrep palestinierna först, som inte är Hamas, Hizbollah eller Fatah-anknuten?
Är du på allvar? Vi talar om händelser 1948. Hamas bildades 1988, Hizbollah 1982 och Fatah 1959! Du famlar ju bara vilt i mörkret efter något som kan legitimera Israels brott.
Citat:
Vad har du för siffror att komma med?
Inga alls. Det var du som drog upp det där citatet för att försöka legitimera israeliska krigsbrott.
Citat:
Nej, jag känner till det men det var inte en etnisk rensning så mycket som en politisk rensning. Det var inte alla palestinier som blev fördrivna, det var de palestinier som var fientligt inställda till Israel som blev fördrivna
Återigen en ren skönmålning. Ni sionister har det lite svårt med sanningen. Jag tror jag länkat tilll den förut, men läs den här intervjun med den israeliska historikern Benny Morris. Han är i alla fall ärlig med vad det handlade om:
http://www.logosjournal.com/morris.htm
Citat:
Det är därför det finns mängder med araber i Israel idag, vilket du inte verkar greppa. Var är alla judar som bodde i arabvärlden? De blev fördrivna? Varför då? Varför är det inte ett problem för dig?
Jag vet att en minoritet av araberna lyckades få stanna kvar, även om de fick större delen av sin egendom stulen, något som du sagt vara helt legitimt. På några håll var den judiska befolkningen inte fullt lika rasistisk. Ditt argument är annars fullt i klass med amerikaner som förnekar folkmord på indianer med hänvisning till att det fortfarande finns sådana kvar.

Vad gäller vad som skedde i övriga arabländer så är detta en tråd om Israel.
Citera
2015-10-27, 11:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det står inte ett ord där om att några terrorister skall ha gömt sig i Samu! Det var med andra ord precis som jag trodde bara en av dina vanliga lögner. Något du hittat på själv för att försköna vad Israel ägnade sig åt.

Nej, jag försöker inte försköna något. Jag sätter saker i perspektiv. Du lyfter fram en händelse som krigsbrott och förbiser hur många då på listan jag postade?

Citat:
Apr 22, 1958 - Jordanian soldiers shot and killed two fishermen near Aqaba.

May 26, 1958 - Four Israeli police officers were killed in a Jordanian attack on Mount Scopus, in Jerusalem. At 1654 Local time Lieutenant-Colonel Flint of the Mixed Armistice Commission was killed apparently by a single sniper round while trying to evacuate the dead and wounded Israelis from an Israeli police patrol. The Israeli police patrol was on a disputed route past the al-Issawiya village in the Jordanian controlled area of Mount Scopus.[9]

May 31, 1965 - Jordanian Legionnaires fired on the neighborhood of Musrara in Jerusalem, killing two civilians and wounding four.

Nov 7, 1965 - A Fatah cell that infiltrated from Jordan blew up a house in Moshav Givat Yeshayahu, south of Beit Shemesh. The house was destroyed, but the inhabitants were unhurt.

May 16, 1966 - Two Israelis were killed when their jeep hit a terrorist landmine, north of the Sea of Galilee and south of Almagor. Tracks led into Syria.

Citat:
Tre israeliska militärer hade blivit dödade av en landmina utsatt av okända personer. Ingen civil. Om du vill kalla anfall mot militär terrorism eller inte är en smaksak.

Inte en smaksak men det finns ingen internationell definition av terrorism. Olika länder har olika definition. Sverige och USA har ex. inte samma och jag tror vi båda förstår att Sverige, Israel och Palestina har helt olika definitioner.

Citat:
I vilket fall som helst går det inte på något sätt det legitimt för Israel att anfalla en till synes slumpvis utvald by. Detta var en krigshandling och dessutom ett krigsbrott, eller om du så föredrar terrorism utförd av IDF. Det var dessutom en av orsakerna till sexdagarskriget.

Enligt både svensk och amerikansk definition är IDF inte terrorister oavsett hur många civila de dödar (de faller på "auktoriserad"). Terrorism innefattar inte statsterrorism i den svenska definitionen.

Citat:
Är du på allvar? Vi talar om händelser 1948. Hamas bildades 1988, Hizbollah 1982 och Fatah 1959! Du famlar ju bara vilt i mörkret efter något som kan legitimera Israels brott.

Varför börjar historien för dig 1948 när judar blev utsatta för våld i området långt tidigare? Varför tar du inte upp massakrarna på 1800-talet?

Citat:
Inga alls. Det var du som drog upp det där citatet för att försöka legitimera israeliska krigsbrott.

Säger man A får man säga B? Du kritiserade källan för att vara felaktig. Källa?

Citat:
Jag vet att en minoritet av araberna lyckades få stanna kvar, även om de fick större delen av sin egendom stulen, något som du sagt vara helt legitimt. På några håll var den judiska befolkningen inte fullt lika rasistisk. Ditt argument är annars fullt i klass med amerikaner som förnekar folkmord på indianer med hänvisning till att det fortfarande finns sådana kvar.

Nej, jag anser inte att det är legitimt att sno egendom. Jag ifrågasätter dock att du väljer ut just Israels beslagtaganden av egendom och inte tar hänsyn till den dryga miljonen judar som fick sin egendom beslagtagen av araber i samma vända.

Citat:
Vad gäller vad som skedde i övriga arabländer så är detta en tråd om Israel.

Precis. En smutskastningstråd om Israel som du ägnar väldigt mycket tid åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in