2015-10-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han har slagit sin förra fru som ledde till skilsmässa. En psykopatisk person kan manipulera sin omgivning. Brodern vittnar om en temperamentsfull person som kan bli väldigt elak när han t ex är berusad. Hans umgängeskrets vittnar också om att han INTE är den "good guy" som vill påstå. Långt ifrån

Vem mer än AB vittnar om detta? Måste jag ha missat i FUP.
2015-10-26, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jaha? Det innebär ändå att du far med osanning när du påstår att alla vittnen tillhör samma familj.

För övrigt är det din tolkning att vittnesmålet är osäkert, jag tycker båda vittnena känns mycket trovärdiga när de pekar ut både bil och någon av bröderna.

Du uppgav ju själv att de inte var säkra.

Jag menade vittnesmål av betydelse inte alla vittnesmål.
2015-10-26, 11:30
Medlem
PeterNosters avatar
Är det "svensken" AJ som skiter i höet här:

FUP #1122:
Citat:
Den alltså lördagen innan alltså före söndagen så såg jag honom hela dan, och det skulle ju
vara stora problem för att bajsa där då på lördagen för det fanns ingen, inget hö kvar där, en
vecka innan det så hade man haft halm, hö liggandes där i hela ladan, då var det inga problem
att bajsa eller kissa, och nu var det ju helt och hållet tomt…
Mmm
…man kan ju inte sätta sig på huk och börja uträtta sina behov
Me, menar du att det var när det var hö där som din bror bajsade i höet?
Ja även vår svensk, även vår svenske har gjort det flera gånger

Kravodlat.
2015-10-26, 11:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
''

Fast då borde DNA från hans penis även funnits med på trosorna..

Det ska inte kunna gå att säga så, då omständigheten ej är så detaljerad, samt att frånvaro av ett spår inte nödvändigtvis behöver betyda något.
Som i detaljen med tex mobilfodralet - Inget "klart" spår syntes förutom från Lisa själv.
Eller att vittnesuppgifter talar för att VW Sharanen är inblandad trots att inga DNA-spår från Lisa påträffats i den bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Men det är alltså fullt möjligt att det fanns DNA från andra avförda/okända personer på trosorna?

Nej, trosorna är inget exempel att nämna, då just dessa är omnämnda i sin helhet i de protokoll som offentliggjorts.
Som gissning/exempel kan nämnas att DNA/spår från personer som ägnat sig åt jakt och använt slaktrummet tidigare, kan ha undersökts och utretts till grunden med ointressant slutresultat för utredningen = Det hämnar i slasken.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-26 kl. 11:35.
2015-10-26, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, man kan bli mördare med ett till synes fläckfri bakgrund. Men nu har vi backgrund och han är granskad. Han är ett äckel och kommer att bli dömd för det. Är han en sadistisk lustmördare? Finns det något i hans bakgrund som visar på detta? Jag hade hoppats på en hel del sjuka bilder och filmer medvetet sparade på datorn men inget. Är han en psykopat? Det framgår ingenstans anser jag och då har men träffat en del. Beskrivningen av honom passar en hel del svenska män också frånsett att dom brukar tvätta sig oftare. Han är troligen GM eller inblandad på något sätt men går det att döma honom för mord? Det går att påvisa rimligt tvivlel.
Det verkar vara jävligt svårt att begripa (den inledande meningen) för många trots information - innan FUP. Även efteråt tycks det mig:
Citat:
Visst kan MGM vara mördaren men då är han verkligen unik och det borde krävas en stor sinnesundersökning. Borde vara intressant för forskare.
Han är inte unik - han tillhör dock inte den stora procentsatsen i statistiken.

Hur sjuk han är lär en undersökning av hans psyke utröna - i mina ögon verkar han inte frisk och stämmer det som sägs om honom (aggression, låg tröskel impuls, dominant) så finns det detaljer som är minst sagt suspekta i hans personlighet - när man ser hur mordet utförts.
Han hade heller inget problem med att presentera en superduper presentation av sig i personutredningen (är han mördaren som jag tror så är det ren manipulation, självförnekelse, hybris, fett stor ego). Dock verkar han inte ha varit trevligt mot sitt ex. och varför ingen kontakt med dottern? Det finns frågetecken som behöver rätas ut.
Citat:
Det där går att förklara bort då ett ställe är överfallet med byxor på och ett annat med upphängning med byxor nerdragna. I båda fallen har kläderna varit i kontakt med mark/golv där han urinerat, skitit och annat.
Det sitter så signifikant på insidan knappen etc att då lär han lyckats med ett fantastiskt konstycke.
Lycka till med blod på insidan jeansen.. uppe i taket och i kombination med allt annat.
Citat:
Förundersökningen kunde ha gjorts bättre anser jag och jag håller inte med om att de följt upp och granskat allt. Dom har många gånger bara tagit upp förhör och låtit det vara så. Tex. så blev lettländarna med den vita skåpbilen aldrig hörda vad jag vet och jag misstänker att det är en av dom som skrämt Adriana där vid vägen.
Du har inte en susning vad som är klargjort och finns i slasken - avfärdat och klart. Det är en enorm utredning och jag anser den bra.
Att du fortsätter tvivla var helt förväntat. Jag tror till och med det finns folk i denna tråd som skulle bortförklara ett mord som filmats av en övervakningskamera. Det KAN vara en Jönsson som manipulerat den...
2015-10-26, 11:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamaggan
Sidan 845 i FUP: "Personal från Forensiska sektionen i Skövde, Heléne Almgren och Jenny Skottheim kom till platsen och de anträffade Lisa Holms kropp i arbetsboden. Något senare anslöt Thomas Carlsson och Caroline Brodén."

Tack för infon. Jag har missat detta i protokollet, men minns att det nämndes kort i presskonferensen.

Tog mig friheten att feta ditt inlägg så tråden inte behöver fyllas med tjat om att polis satt av spår. Krimtekniker lär rimligtvis INTE avsätta spår av sig själva på en BP.

EDIT
Detta kan också vara den rimliga anledningen till varför krimtekniker som fångats på massmedias foton - Har bytt kläder i vissa foton.
Undersökning av jacka/hjälm i en klädsel, sedan ombyte för att inte kontaminera platsen där kropp påträffades.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-26 kl. 11:41.
2015-10-26, 11:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket bra och tydlig redogörelse över NB.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det verkar inte vara så puttinuttigt som det framställdes i media - och Uppdrag granskning om Lost Years är nog högst relevant.
Han kör rattfull, i en bil i dåligt skick som är oförsäkrad i England. Lämnar fel namn (Porcius Renaldas 800303) då fingeravtryck tas 7 oktober 2006.
NB har varit våldsam mot sin förra fru.
NB provocerade för att slåss på fyllan i 20-års åldern. Han letade anledningar, det var många som åkte på stryk.

Impulsiv, lättirriterad, vredesutbrott
NB beskrivs som impulsiv, blir väldigt irriterad om nåt inte funkar. Han får vredesutbrott.
På fyllan letar han anledningar till att använda fula ord, han har trakasserat IB en halv natt. Han knuffar henne samt slår till henne på knät. Han talar nedsättande om IB, säger att han är missnöjd med henne. Han har enligt IB försökt slå henne en gång, vilket hon lyckades avstyra.
AB är rädd för honom, undviker gräl. Han förändras rejält.

Inställsam, fjäskar, tar åt sig äran för det andra utfört
NB är inställsam - gör det han ombeds direkt och lovar runt. Han fjäskar för svenskar.
Han tar åt sig äran för saker AB egentligen utfört.

NB förändras efter den 7 juni - nervös, irriterad, sover ej, förvirrad
Lättirriterad, sover inte på nätterna, gör inte det som behövs på jobbet. Beskrivs som väldigt förvirrad, orolig och nervös. AB förstår inte varför NB verkar så bekymrad över att en okänd flicka försvunnit och säger att det vore väl en annan sak om det vore hans dotter.
Samtidigt säger NB när han iakttar söket runt hemmet att "om det skulle börja regna då skulle dom sluta och gå runt här" - vilket AB då uppfattar som motsägelsefullt. Han brukar spela dataspel på varje rast men ingenting under sökveckan. Han kedjeröker och AB säger att han satt ute och grubblade.
Enligt IB dricker han öl hela veckan och vägrar äta.
NB ber dem ljuga - dels inte berätta att han tvättat kläder samt säga att han var hemma kl 18.

Clear as crystal!

En mycket bra och tydlig uppställning över NB och hur han är som person, både före och efter den 7 juni.
2015-10-26, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megamaggan
Sidan 845 i FUP: "Personal från Forensiska sektionen i Skövde, Heléne Almgren och Jenny Skottheim kom till platsen och de anträffade Lisa Holms kropp i arbetsboden. Något senare anslöt Thomas Carlsson och Caroline Brodén."

Var dessa med även vid husrannsakan? Missing People kontaktade polisen..rimligt borde det varit poliser med när man fann LH? Vilka?

Var dessa som var med från Forensiska sektionen var de även med vid husrannsakan?

Vilka poliser grep litauerna? Fanns någon av dem med när offret hittades? Dessa frågor skulle jag vilja ha svar på då gripandet och hittandet av offer skedde med några timmars mellanrum. Detta kan vara en pusselbit för att få fastslagit hur IB DNA kom till offrets trosa.

Det kan naturligtvis varit felanalyserat på något vis ( det händer). Fast sambandet IB +NB+ offret får väl gälla som det troligaste.
2015-10-26, 11:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Du uppgav ju själv att de inte var säkra.

Jag menade vittnesmål av betydelse inte alla vittnesmål.

Så du hävdar att vittnen som med 100% säkerhet pekar ut någon av bröderna körandes från Martorp 1930-1945 är utan betydelse? Jösses...
2015-10-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förloppet är snarlikt för de flesta i tråden - det som skiljer sig är väl överfallsplats (lada el vid mopeden) samt om kniv varit med i bilden.

Jag finner den plasten du nämner som suspekt gällande frånvaro av spår i bilen, den kan ha legat kvar på golvet och han har gjort sig av med det efteråt.

Undrar om polisens utredare undersökt sophantering o dyl, t ex där han köpte pizza efteråt
2015-10-26, 11:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Att han hade alkoholproblem är ett definitivt intryck jag fått av FUP. Tramadol har jag missat - var såg du det ? Ö h t saknar jag en grundligare medicinsk undersökning av honom - levervärden, giftrester.

Sökning på Tramadol i FUP ger 0 (noll) träffar.
2015-10-26, 11:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta var tyvärr den själva "njutningen"!

Citat:
Ursprungligen postat av bea67
om det är så att hon levde när hon blev upphäng ,då är det är detta något av det värsta jag läst-,jag tror det var en ensam gm ,,dom andra är inte inblandade

Tyvärr så var just hängningen och hennes dödskamp "njutningen" för Nerijus!

Att se henne där hängande i snaran måste ha gett honom den starkaste, eller näst intill, orgasm han någonsin hade upplevt.

Jag tror tvärtemot dig att de övriga två också fanns med i detta men kanske inte just i själva mordet och "njutningen".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in