2015-10-26, 11:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyssna. Överföring kan ske - det är inte kontamineringslektioner jag efterfrågar.

Men fallet du jämför med är inte relevant. 1) Ingen har fört DNA från Lisa till en som blir misstänkt för mord. 2) Är i spoilern. POLISER flyttar henne inte.

Alla tänker inte som åklagaren i det här fallet, vissa är mer åt försvarsadvokatshållet, ifrågasättande av "bevis" och "fakta". Olika bås av acceptans. Som vissa brukade bita i guldmynt förr.
2015-10-26, 11:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Hur vet man detta?
Har man inte bara sökt efter misstänktas DNA?

Ser att denna frågan florerat i tråden ända sedan anhållan egentligen.

Med tanke på denna förundersöknings "ointressanta" del, dvs slaskens storlek om ca5000 sidor...

(anm - http://www.expressen.se/gt/advokaten-letar-andra-garningsman-i-slasken/
Slasken fyller åtta pärmar, eller upp mot 5 000 sidor, och är därmed ungefär dubbelt så stor som själva förundersökningen.)

... förstår man ganska snabbt att antalet alternativ-spår ÄR undersökta och lett ut i vad som objektivt sett är motsatsen till det som finns i FU-materialet som är inskickat till åtal.
Om tex fler DNA-spår funnits, eller vittnesuppgifter som till en början var intressanta, så utreds dom ner i grunden för att därefter hamna i slasken om det visar sig ointressant för utredning.

Eller med andra ord: Det är en enorm förundersökning om totalt 7000 sidor, varav NB (och till viss del AB+IB) är den som genom detta arbete inte går klart pga initiala omständigheter som grävts vidare i fram till materialet ser ut som det gör för oss idag.
2015-10-26, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Ifrågasätter försvarsadvokaten inte detta osäkra vittnesmål är det fan i mig tjänstefel.
Jag förutsätter att hon kommer att göra det.

Tex det vittnesmål med Adriana. Hon känner inte igen en person som jobbat hos AJ i flera år och som hon dessutom troligtvis träffade dagen innan.

Hennes vittnesmål är skumt.

Hennes man Henrik visste inte vilka litauerna så det är relevant att tro att Adriana inte kände igen NB..om du menar när de träffades vid joggingturen.
2015-10-26, 11:19
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeyu
Skummat igenom fup i all hastighet men fastnade på varför den misstänktes frus DNA finns i LH trosor?

Han hade sex med sin fru natten mellan lör-sön, han duschade innan, inte efter.
I samband med att han tog livet av LH, så har han antagligen gnidit sin penis mot hennes trosor, och på penis fanns DNA-spår av IB.
2015-10-26, 11:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Misstänkt GärningsMan. - Jo, det ska funka; försök igen.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:0Rcx7_zBf6oJ:https://www.flashback.org/p52402507+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se
https://www.youtube.com/watch?v=MV_3Dpw-BRY

Misstänkt GärningsMan blir väl MGM.

FYI:
Det finns en låst tråd med använda förkortningar i dessa krimtrådar.
(FB) **Ordlista för vanligt förekommande termer/begrepp i detta forum**

FYI betyder For Your Information som är engelska.
2015-10-26, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Han hade sex med sin fru natten mellan lör-sön, han duschade innan, inte efter.
I samband med att han tog livet av LH, så har han antagligen gnidit sin penis mot hennes trosor, och på penis fanns DNA-spår av IB.
''

Fast då borde DNA från hans penis även funnits med på trosorna..
2015-10-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ser att denna frågan florerat i tråden ända sedan anhållan egentligen.

Med tanke på denna förundersöknings "ointressanta" del, dvs slaskens storlek om ca5000 sidor...

(anm - http://www.expressen.se/gt/advokaten-letar-andra-garningsman-i-slasken/
Slasken fyller åtta pärmar, eller upp mot 5 000 sidor, och är därmed ungefär dubbelt så stor som själva förundersökningen.)

... förstår man ganska snabbt att antalet alternativ-spår ÄR undersökta och lett ut i vad som objektivt sett är motsatsen till det som finns i FU-materialet som är inskickat till åtal.
Om tex fler DNA-spår funnits, eller vittnesuppgifter som till en början var intressanta, så utreds dom ner i grunden för att därefter hamna i slasken om det visar sig ointressant för utredning.

Eller med andra ord: Det är en enorm förundersökning om totalt 7000 sidor, varav NB (och till viss del AB+IB) är den som genom detta arbete inte går klart pga initiala omständigheter som grävts vidare i fram till materialet ser ut som det gör för oss idag.

Men det är alltså fullt möjligt att det fanns DNA från andra avförda/okända personer på trosorna?
2015-10-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Exakt vem som hittar kropp finns inte beskrivet i fup, men jag vill minnas att det uppgavs på presskonferensen i fredags att det var Polisens tekniker som gjorde fyndet.
Möjligtvis i samband att dom kom till platsundersökning av hjälm/jacka.

Sidan 845 i FUP: "Personal från Forensiska sektionen i Skövde, Heléne Almgren och Jenny Skottheim kom till platsen och de anträffade Lisa Holms kropp i arbetsboden. Något senare anslöt Thomas Carlsson och Caroline Brodén."
2015-10-26, 11:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Ifrågasätter försvarsadvokaten inte detta osäkra vittnesmål är det fan i mig tjänstefel.
Jag förutsätter att hon kommer att göra det.

Jaha? Det innebär ändå att du far med osanning när du påstår att alla vittnen tillhör samma familj.

För övrigt är det din tolkning att vittnesmålet är osäkert, jag tycker båda vittnena känns mycket trovärdiga när de pekar ut både bil och någon av bröderna.
2015-10-26, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Hennes man Henrik visste inte vilka litauerna så det är relevant att tro att Adriana inte kände igen NB..om du menar när de träffades vid joggingturen.

Nja. Hon uppgav i förhör att hon tillsammans med AJ hade träffat NB dagen innan den påstådda händelsen i samband med joggingturen.

Vidhåller vid att vittnesmålet är märkligt.
NB själv uppger att han känner igen henne.
2015-10-26, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag har last väldigt mycket I FUP och väldigt många personer vittnar om NB, personer som jobbat nära NB och känner honom ganska väl. NBs brors beskrivning av honom stämmer väldigt dåligt med övriga personers vittnesmål , tycker jag. Många personer vittnar väldigt gott om NB. Han var lugn och arbetsam, brusade aldrig upp, kom alltid i tid och var alltid nykter. AJs fru säger om NB och IB att de "är varma och trevliga männskor, hon kan inte tänka att de gjort detta". NB brukade hjälpa till med mycket, bla skrev han upp registreringsnummer I samband med stölder, han såg mycket. (!)
Den enda personen som säger väldigt negativa saker är AB. Samtidigt kan man undra varför han åker till Sverige och isolerar sig med en bror han inte verkar gilla? Jag undrar om han inte säger det som han tror utredarna vill höra, för att själv kunna komma ut ur häktet. Det var ju en tuff häktning med nästan totala restriktioner och AB verkar inte så mentalt stark. Han hade nog sagt vad som helst för att komma därifrån får jag intryck av.

Observera att jag inte säger att NB är oskyldig. Jag tycker dock att det är viktigt att rättegången blir helt korrekt och att ingen döms på förhand.

Han har slagit sin förra fru som ledde till skilsmässa. En psykopatisk person kan manipulera sin omgivning. Brodern vittnar om en temperamentsfull person som kan bli väldigt elak när han t ex är berusad. Hans umgängeskrets vittnar också om att han INTE är den "good guy" som vill påstå. Långt ifrån
2015-10-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbentrodde
Påpekas kan att NB är impotent, enligt frun. Det är extremt vanligt bland sexmördare. Tragiska och patetiska män som inte kan få upp den och en mix av deras frustration och eventuella empatilöshet resulterar i fall som dessa. Enligt henne, Irina, har det alltid varit så. Han fick bara upp den "dagen efter", vilket är ett väldigt vanligt fenomen då blodet plötsligt får en skjuts i kroppen efter fyllan.

IB tog dock tillbaka det påståendet i förhöret gjort i Litauen. Tycker personligen det är väldigt märkligt gjort av henne, som att hon skyddar honom på något vis.

Förhör 2015-09-23, sidan 1163 i FUP:

FL: Du har tidigare i förhör berättat att Nerijus har erektionsproblem, stämmer det?

IB: Det var bara så den första gången, när det låg med varandra. Det sa hon bara för att vi skulle veta att han inte brukade springa eller hoppa på vilka kvinnor som helst.

FL: Irina konfronters med att hon sagt på ett annat sätt i tidigare förhör.

IB: Hon vidhåller att det inte varit vid något mer tillfälle än första tillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in