Gällande rättegången på onsdag, hur stor är chansen att man får plats? Och vilken tid vore det rimligt att vara där för att vara på den säkra sidan tro? Den börjar ju 9.
Har nu läst hela FUP:en men det är en grej som jag inte riktigt fått klarhet i. Hur är det med den här John Deere hjullastaren?
Bland annat uppger ju AJ att han frågar NB om den och denne blir då väldigt nervös. Andra uppger, om jag inte minns fel, att de sett NB åka runt med den på dagen. Har han preppat på något sätt inför mordet? Eller har jag missat nåt i FUP? Vad tror ni?
Det spelar ingen roll hur de ser ut, hur trevliga, arbetsmoral eller civilstatus. Det är psykopatens farlighet, det manipulativa och speciellt den organiserade sorten. Om han nu är en sådan. Han verkar vara impulsiv, ha aggressioner och ta för sig. Hur mordet utförts ger hur som helst vägledning om vidrigt äckel han är..
Åsgårds kommentar om personutredningen har jag citerat in x flera.
Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, poängterar att 35-åringens till synes stabila levnadsförhållanden och bakgrund inte kan säga något om hans skuld eller oskuld.
– Att ha en fläckfri bakgrund utesluter inte att man vid ett senare tillfälle kan bli mördare. Det finns människor som har fläckfri bakgrund men som plötsligt tappar sinnet, säger Ulf Åsgård. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21325312.ab
Ja, man kan bli mördare med ett till synes fläckfri bakgrund. Men nu har vi backgrund och han är granskad. Han är ett äckel och kommer att bli dömd för det. Är han en sadistisk lustmördare? Finns det något i hans bakgrund som visar på detta? Jag hade hoppats på en hel del sjuka bilder och filmer medvetet sparade på datorn men inget. Är han en psykopat? Det framgår ingenstans anser jag och då har men träffat en del. Beskrivningen av honom passar en hel del svenska män också frånsett att dom brukar tvätta sig oftare. Han är troligen GM eller inblandad på något sätt men går det att döma honom för mord? Det går att påvisa rimligt tvivlel.
Citat:
Han kunde inte språket öht och är nog det första som ska betonas.
Det finns inte ett DNA-spår, inte en enda skithög eller spermafläck efter honom - men han har varit misstänkt för mord. I den situationen tror jag nog man berättar allt väldigt ärligt om man inte utfört mordet. "Lättsamt" som du uttrycker det. ..
Jag tycker inte att den yngre brodern är en psykopat heller men jag anser att han har fler drag av en. Han försöker snabbt att manipulera förhörsledare och sätta sin bror på bottkanten (där han oftare kanske borde sitta), det gäller att rädda sig själv till varje pris, andra har inget värde.
Att det är en mycket farlig sadistisk psykopat som utfört detta mord är det nog ingen tvekan på. Alternativt en mycket sjuk människa. Det är bara att se på alla handlingar som utförts. Snara och upphängd som ett djur efter jakten. Förmodligen en sadstisk njutning av att se henne långsamt dö. En tidigare djurplågare som gjort liknade på olika djur och nu var det dags för en människa och kombinera sexuallitet och sadism. Djur hade blivit tråkigt. Att sedan utan att visa någon respekt för flickan så ordnar GM inte till kläderna på henne utan återigen utan empati behandlar kroppen som ett värdelöst objekt. Han bryr sig inte utan han tycker tydligen han är är oåtkommlig där han i den ljusa sommarkvällen med all trafik gör sig av med tillhörigheter och kropp utan att bry sig om att dom snart kommer att hittas.
Visst kan MGM vara mördaren men då är han verkligen unik och det borde krävas en stor sinnesundersökning. Borde vara intressant för forskare.
Citat:
Ur FUP
Vad såg ni på
Ett spel som heter League of Angels. Filmen kommer jag inte ihåg
Ja, det är korrekt, men hon kom ihåg namnet på spelet så det var inte första gången och hon spelade senare något. Vad framgick inte för det var tydligen inte av intresse. Tolken är även här ett problem.
Citat:
MGM har så pass mycket mot sig och speciellt blodet på insidan av hennes jeans. Sammantaget ser det illa ut för honom och jag tror på fällande dom.
Ja, du det finns mycket som skulle ha underlättat för de som gjorde förundersökningen. De ska ha creed för allt de granskat - ett massivt jobb vid ett komplicerat brottsfall - ett förfärligt mord.
Det där går att förklara bort då ett ställe är överfallet med byxor på och ett annat med upphängning med byxor nerdragna. I båda fallen har kläderna varit i kontakt med mark/golv där han urinerat, skitit och annat.
Förundersökningen kunde ha gjorts bättre anser jag och jag håller inte med om att de följt upp och granskat allt. Dom har många gånger bara tagit upp förhör och låtit det vara så. Tex. så blev lettländarna med den vita skåpbilen aldrig hörda vad jag vet och jag misstänker att det är en av dom som skrämt Adriana där vid vägen. Jag tycker åklagaren gjorde ett gott intryck men han har det svårt med detta material och har väl heller inget val än att åtala även om han också skulle finna många konstiga omständigheter.
Jag håller med om att det är ett förfärlig mord och appråpå att alla kan bli mördare så är detta ett fall då jag skulle kunne bli en om jag vore far till barnet (tyvärr, trist för mina övriga anhöriga) men då skulle jag vilja vara 99.5% säker.
Är de inte säkra så lämnar vittnesmålet vägen öppen för tvivel på att det verkligen är NB de har sett och då är det tillräckligt för försvarsadvokaten att ifrågasätta vittnesmålet och ev. göra det "ogiltigt"
Det står dig fritt att spekulera om att försvarsadvokaten kommer ifrågasätta vittnesmålen.
Men anledningen till att jag tog upp vittnena var ditt inlägg där du hävdade att "Alla avgörande vittnesmål kommer från en och samma familj". Vilket helt enkelt inte är sant.
Har förklarats flera gånger i tråden.
IB uppgav i förhör att hon och NB hade sex natten till 7/6. Han hade väl kvar hennes DNA på sitt kön som han förde vidare, hur han gjorde det och hur det hamnade på LH troskant är en bra fråga. Det vet bara han.
Men de förklaringar som getts har inte förklarat hur hans DNA inte hamnat där.
Han kanske använde kondom och glömt att ta av den!!!?
ett par undringar som jag skulle uppskatta om ni som vet mer kunde försöka ge er syn på:
- varför avlägsnar inte GM sin avföring och sperma från brottsplatsen? Blir han så stressad när "ruset" lagt sig?
- allt måste ha gått oerhört fort? 100 min senare ses han med sin fru på affären...?
- varför dumpar han inte kroppen där sannolikheten att hitta den är långt mycket mindre?
- allt sammantaget förefaller det som att han handlat i panik - ändå verkar han så kallsinnig och oberörd i förhören...?
- någon som vet hur familjen mår? Lider verkligen med dem. Måste vara fruktansvärt svårt att gå vidare efter något som detta har hänt.
Grejen är den att han vid flertal tillfällen tillfredsställt sig i ladan rakt över caféet, där han frotterat sig med kunder och personal genom fönstret. Förmodligen långhåriga med ljust hår, unga, glada med hela livet framför sig.
I detta fallet var det så att polis tog i offrets kropp..utan vare sig skyddsrock eller skyddshandskar..senare på dagen så plockade de in en hemlös..
DNA från offret..gick från polisen..till den hemlöse..Han blev anklagad för mord och fick sitta i fängelse. Efteråt kom man på sambandet.
Om man jämför med det fallet så kan det hypotetiskt gått till så att samma poliser som var med och grep litauerna på fredagkvällen även var med och hittade LH.. Att han tog i IB då är naturligt..men han kanske också var väldigt klantig och började att röra offret när det hittades.. naturligtvis inte bara runt trosorna.. utan på kroppen. Därför är det av vikt att man kontrollerar detta. VILKA var med och grep litauerna..vilka var med när offret hittades. Vilka kriminaltekniker var med när offret hittades, vilka kriminaltekniker var med och gjorde husrannsakan.
Man måste i så fall ta DNA på dessa med och jämföra. Läs denna artikel så förstår ni lite mer vad kontaminering innebär.
Lyssna. Överföring kan ske - det är inte kontamineringslektioner jag efterfrågar.
Men fallet du jämför med är inte relevant. 1) Ingen har fört DNA från Lisa till en som blir misstänkt för mord. 2) Är i spoilern. POLISER flyttar henne inte.
Vi pratar ett lik stadd i framskriden föruttnelse hopvikt i ett skåp (ursäkta ordvalet) - Men begrip skillnaden. Ingen går väl för fan fram och tar i detta?! Det är knappast HLR de ska inleda..Du får väl ända ställa dig frågan om det är rimligt?
Jag har last väldigt mycket I FUP och väldigt många personer vittnar om NB, personer som jobbat nära NB och känner honom ganska väl. NBs brors beskrivning av honom stämmer väldigt dåligt med övriga personers vittnesmål , tycker jag. Många personer vittnar väldigt gott om NB. Han var lugn och arbetsam, brusade aldrig upp, kom alltid i tid och var alltid nykter. AJs fru säger om NB och IB att de "är varma och trevliga männskor, hon kan inte tänka att de gjort detta". NB brukade hjälpa till med mycket, bla skrev han upp registreringsnummer I samband med stölder, han såg mycket. (!)
Den enda personen som säger väldigt negativa saker är AB. Samtidigt kan man undra varför han åker till Sverige och isolerar sig med en bror han inte verkar gilla? Jag undrar om han inte säger det som han tror utredarna vill höra, för att själv kunna komma ut ur häktet. Det var ju en tuff häktning med nästan totala restriktioner och AB verkar inte så mentalt stark. Han hade nog sagt vad som helst för att komma därifrån får jag intryck av.
Observera att jag inte säger att NB är oskyldig. Jag tycker dock att det är viktigt att rättegången blir helt korrekt och att ingen döms på förhand.
Lyssna. Överföring kan ske - det är inte kontamineringslektioner jag efterfrågar.
Men fallet du jämför med är inte relevant. 1) Ingen har fört DNA från Lisa till en som blir misstänkt för mord. 2) Är i spoilern. POLISER flyttar henne inte.
Vi pratar ett lik stadd i framskriden föruttnelse hopvikt i ett skåp (ursäkta ordvalet) - Men begrip skillnaden. Ingen går väl för fan fram och tar i detta?! Det är knappast HLR de ska inleda..Du får väl ända ställa dig frågan om det är rimligt?
Vad du tror poliser gör vid en brottsplats är någon annan sak..vad poliser gör i verkligheten gör är en annan sak. Poliser kan klanta sig som alla andra.
Fallet jag tar upp är naturligtvis högst relevant då både gripanden av misstänkta samt hittade av offer sker inom några timmar.
Det står dig fritt att spekulera om att försvarsadvokaten kommer ifrågasätta vittnesmålen.
Men anledningen till att jag tog upp vittnena var ditt inlägg där du hävdade att "Alla avgörande vittnesmål kommer från en och samma familj". Vilket helt enkelt inte är sant.
Ifrågasätter försvarsadvokaten inte detta osäkra vittnesmål är det fan i mig tjänstefel.
Jag förutsätter att hon kommer att göra det.
Tex det vittnesmål med Adriana. Hon känner inte igen en person som jobbat hos AJ i flera år och som hon dessutom träffade dagen innan.
Hennes vittnesmål är skumt.
Senast redigerad av JWP 2015-10-26 kl. 11:18.