2015-10-26, 00:43
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Det var en jobbig dag på jobbet idag efter att ha legat och läst igenom hela FUP:en under tiden då jag borde ha sovit. Jag somnade till en stund och drömde om det, fast att hon levde. Jag kände inte Lisa men känner mig så himla illa till mods ändå. När jag var i hennes ålder vände sig mina tjejer mot mig då jag gjorde slut med en kille, precis som hennes verkar ha gjort lite. Men jag kunde inte vara glad och positiv som Lisa efter.

Jag hoppas så mycket att kräket som är skyldigt erkänner även om det inte får henne tillbaka. Jag mår hemskt illa av att ha sett alla bilder, trots att det värsta var sekretessbelagt. Tanken på hur rädd hon måste ha varit gör mig illamående. Jag var en av de som tvekade på att MGM var skyldig men det känns ganska uppenbart nu. Att han har mage att sitta och blåneka fortfarande. Förstår dessutom inte alls heller hur man skulle kunna hänga en annan person till döds. Borde inte till och med en 17-årig tjej kunna sparka och vara tillräckligt mycket motstånd för att det inte ska gå?
2015-10-26, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Om jag förstått rätt så hittades sperman i ett angränsande utrymme och inte just där Lisa hängdes. Från den platsen var det utsikt mot cafeet och säkert har han stått där och tittat på tjejerna som jobbade där och runkat.
Om jag förstått planlösningen så är fynden inte i direkt anslutning till hängplatsen, nä. Fynden kan mycket väl vara gamla. Till avsaknaden av spermafynd vid hängplatsen kan det finnas många förklaringar. Med antagandet om att han är skyldig, så får man säga att han har en enastående förmåga att stå pall för förhörstrycket utan att trampa fel. Jag tror att jag hittat exempel där polisen lurat honom i ett försåt. Ett sådant: Så småningom inser han att spermafynden knappast kan bero på kontaminering och tillstår dem, förläggande dem i det förgångna. Utan att ha varit uttömande i sin redovisning av fynden ber förhörsledaren honom att på en planskiss peka ut tänkbara spermafynd. Han väljer i hastigheten en överambitiös strategi och pekar även på hängningsplatsen (reservation för att jag missförstått skissen). Detta är ju rätt avslöjande plus ett uppslag om att leta vidare med lupp och hund.
2015-10-26, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeKing00
Blir så himla arg och ledsen när jag läser det du skriver om pappan. Istället för att hylla pappan som brydde sig och var skyddande av sitt barn, ses det som något negativt i dagens Sverige? Har den genomsnittliga svensken glömt bort helt och hållet hur man uppfostrar ett barn eller är det så att de inte ens bryr sig längre?

Att skydda sin dotter från fara är att behandla dottern som en "efterbliven"? Det intryck jag har från dagens föräldrar i allmänhet är att dem allra flesta INTE bryr sig tillräckligt. Dem flesta vet inte alls vad deras barn håller på med. Jag blev faktiskt både glad och ledsen när jag läste om pappan. Glad för att jag fick det bekräftat att det finns fortfarande föräldrar som bryr sig väldigt mycket om sina barn, men ledsen att just denne pappa som ändå brydde sig hade oturen att bli av med sin dotter på detta vis.

Och om du verkligen läste om Pappan kan du omöjligt ha missat att bilder på lättklädda Lisa hade läckt ut och sprids vidare av personer i hennes klass när hon va yngre. Därför va han sträng emot Lisa att lägga ut bilder på nätet och använda Facebook. Vilken pappa skulle inte vilja att ens dotters privata bilder läcker ut? Eller tycker du att detta är bara trams och fel för att pappan behandlade henne som en "efterbliven"? Pappan gjorde helt rätt. Det är bara synd att just denne pappa som brydde sig blev av med sin dotter...

F.ö kan jag säga att med facit i hand så kommer jag aldrig låta mina framtida barn (speciellt om det blir en dotter) åka hem ensamma om dem är ute på landet, vid skogen eller andra ställen där det finns potential för dem att hamna i stor fara.

Håller helt med en eloge till föräldrar som lägger tid och bryr sig om sina barn. Inte bara stirrar ner i sina mobiler och varken ser eller hör barnen som går bredvid.
2015-10-26, 00:47
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Tror inte alls att Helena-mordet har någonting med Blombergs gård att göra. Han är ju som godsägare involverad i flera firmor och har mycket mark runtomkring sin gård - det är ju helt normalt för "adliga" familjer att ha.
Helena mordet följde jag minutiöst när det hände och hon försvann i centrala Mariestad efter att ha promenerat hem efter en utekväll på Stadshotellet i Mariestad.
Detta hände ju för 23 år sedan - inte så konstigt med ytterligare ett mord med några mils avstånd.
Nu för tiden sker ju nästan ett mord varje dag. På den tiden var det ju mer ovanligt och väldigt mediabevakat - precis som Lisa-mordet varit.

Kan AJ ägt mark därute mot Ekudden där Helena försvann?
2015-10-26, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Nu är jag inte någon psykolog, varför jag inte kan bedöma Nerijus psykiska tillstånd men det står klart för mig att Nerijus är en manipulativ och kall personlighetstyp. Det är som du skriver, han klarar uppenbarligen inte av normala relationsförehavanden, utan är i det dolda mer intresserad av extremiteter. Det som jag inte köper är att Irina tvärnekar angående dennes böjelser. Kan det verkligen stämma att han aldrig har visat tecken på sådant under deras 6-åriga förhållande? Minsta lilla tecken på en avvikelse? Det har jag svårt att tro. Å andra sidan är han möjligen så pass rubbad, schizofren (kalla det vad du vill) att han lever ett dubbelliv? Och att det aldrig har blivit uppmärksammat av de närmaste? Minsta lilla? Jag vet inte, men jag har lite svårt att tro detta. Någonstans visste både brodern och Irina. Frågan är bara hur mycket...

Han måste nog känna sig i ett dominerande läge för att "visa tecken" på några sexuella böjelser för Irina o det kan han ju aldrig känna då han har erektionsproblem vid samlag, d.v.s han känner sig frustrerad o oduglig. Tejpning och hängning på en yngre, försvarslös flicka - då kunde han känna sig dominant. Många sexual-(sadist)-förbrytare kan ju ha fru, barn och inte visa några tecken på avvikelse.
Kolla på Hagamannen, hans fru anade väl inget.
NB är nog så gravt störd och farlig, hans sjuka drifter gör att han aldrig kommer att släppas ut, hoppas jag. Jag tror att både Irina och AB har varit med om en hel del som gjort dem rädda och undergivna, men då har det handlat mer om att NB kanske varit labil, aggressiv, lynnig, maktmissbrukande, han höll dem i sitt grepp - de var ju beroende av honom på flera vis. Och, utåt sett inställsam o trevlig mot arbetsgivaren men hemma - en djävul ibland, förmodligen.
En djävul som går omkring som en tickande bomb, frustrerad över impotens, frustrerad o missnöjd över sitt liv som "livegen" hantverkare. Tankar o inspiration om sadistiskt sex, dominerande, att ta någon annans liv börjar gro, tar över. Han blev ett odjur, ett monster.
Hur mycket man än tänker på det helvete som Lisa utsattes för av honom, går det inte ens att fatta. Skulle man känna en enda sekund av hennes dödsångest, skulle man inte orka..
Man får riktigt primitiva tankar om passande straff för honom, tankar man inte vill eller ska ha - men den är så fruktansvärt hemsk denna handling, när det nystas upp mer och mer eftersom, så man vet inte ens om man vill veta allt.
2015-10-26, 00:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Efter att ha läst förhören med bror och hustru tror jag att det är lönlöst att dra in dem som rimliga alternativ. Brodern har en rimlig förklaring till sitt DNA på tejpen, hustrun må ha slirat på sanningen men gör mest intryck av en djupt olycklig "morsa" åt karlen NB ej mannen).

En aspekt av magtömningen, som polisen konfronterar honom med är att, även med akuta magsymptom, det väl är lite vårdslöst att låta produkten ligga kvar (dvs de tror att han s..t på sig i akut tidsnöd.
Håller helt med att varken AB eller hustrun IB är några rimliga alternativa gärningsmän men jag tycker ändå de släpptes och avskrevs alldeles för tidigt. Hustrun har jag många frågetecken kring och man borde absolut gå till botten med om hon haft kännedom om gärningen med tanke på hennes sätt att skydda mannen. Ljög om tiden - kanske på begäran men..., tvättade kläderna, försökte smuggla undan mobiltelefonerna, teg om NBs alkoholproblem, våldsamhet, hans sexuella fantasier mm. Nästan så man undrar om polisen gjort en deal med henne att släppa henne om hon vittnar mot honom....
2015-10-26, 00:54
Medlem
cc_zeros avatar
Jag tänker att han nog ändå gjort det.

Tänker på själva DNA i trosan grejen och varför byxorna var nerdragna. För om N.Bs fru tvättade hans kläder på söndagskvällen, så är det ju möjligt att N.B hade en nytvättad tröja på sig som frun antagligen tidigare vikt ihop. Om N.B sen bär lisa över axeln så skulle det förklara varför frugans DNA är där men inte hans.

Sen skulle ju AJ kunna ligga bakom det hela, och det är till hans lusta som byxorna är nerdragna. Han är även smart nog att ha handskar på sig och kan därför röra lite försiktigt. Kanske lite bilder som nu ligger på en krypterad usbdisk under någon bräda? Kanske något som dyker upp på darkweb? Om man nu vill försöka koppla samman LH med Helena eller bara ha något motiv för N.B(cash).
Senast redigerad av cc_zero 2015-10-26 kl. 00:56.
2015-10-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Nu är jag inte någon psykolog, varför jag inte kan bedöma Nerijus psykiska tillstånd men det står klart för mig att Nerijus är en manipulativ och kall personlighetstyp. Det är som du skriver, han klarar uppenbarligen inte av normala relationsförehavanden, utan är i det dolda mer intresserad av extremiteter. Det som jag inte köper är att Irina tvärnekar angående dennes böjelser. Kan det verkligen stämma att han aldrig har visat tecken på sådant under deras 6-åriga förhållande? Minsta lilla tecken på en avvikelse? Det har jag svårt att tro. Å andra sidan är han möjligen så pass rubbad, schizofren (kalla det vad du vill) att han lever ett dubbelliv? Och att det aldrig har blivit uppmärksammat av de närmaste? Minsta lilla? Jag vet inte, men jag har lite svårt att tro detta. Någonstans visste både brodern och Irina. Frågan är bara hur mycket...
Dysfunktionella familjer är svåra att förstå sig på och detta var väl en sådan. Mitt bönhasande i psykologbranschen ser honom som en omogen infantil människa som hade en relation till "morsan" Irina. Amatör som jag är så tycker jag att man kan ha den personan och ändå vara översittare. Hans genuina sexkärna hade inget utrymme där, han avgudade modersgestalten. Denna kärna (där han kunde vara "stor") skämdes han för, den höll han för sig själv (om han ändå lyckats med detta för evigt).
2015-10-26, 00:59
Medlem
[quote=MrFrog|55163713]
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Man har vetskap här om att Helena då för 23 år sedan försvann
för att aldrig hittas mer också var på Jönsson* gård.
[/QUOTE

Vid googlande at detta var det från stadshotellet i Mariestad detta skedde...
Eller är jag på fel case?

Helt rätt hon var på vag från stadshotellet till sin bostad. Hon kom nästan hem då någon bilburen var i vägen.
Detta har inget samröre med trådens ämne att göra.

Det är vissa som försöker svartmåla godsägaren och hans familj, varför är oklart, förmodligen någon form av personlig vendetta.
2015-10-26, 01:06
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Varför ens bemöda sig att be NB om hjälp när de bara kan ringa dit någon i släkten, som man dessutom vet "är med på noterna"?

För att om inte en kropp eller GM hittas så skulle polisen aldrig ge sig? Är väl lite smidigare att offra drängen då, så kan man få det överstökat på en vecka och åka på festligheter istället.
2015-10-26, 01:07
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Helt rätt hon var på vag från stadshotellet till sin bostad. Hon kom nästan hem då någon bilburen var i vägen.
Detta har inget samröre med trådens ämne att göra.

Det är vissa som försöker svartmåla godsägaren och hans familj, varför är oklart, förmodligen någon form av personlig vendetta.

Ja, eller att vara framgångsrik på sin egen ort, oj oj oj vad ont blod det verkar väcka.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-26 kl. 01:12.
2015-10-26, 01:08
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hur skulle du ha gjort och hur ser du på förhörstekniken?

Här är något av mina reflektioner kring förhören:

Jag ser stora brister i tolkens roll särskilt i NB .s förhör. Man kan tro att det är NB som pratar så dålig svenska, i själva verket är det tolkens språkförbistring som kommer fram i formuleringar med fel ordföljd mm. Hur NB uttrycker sig i ´ original´ framgår inte och förhöret blir på så vis sekundärt eftersom det inte går att tolka NB autentiskt utifrån tolkens svar . Detta är säkert ett av de största bristerna i utredningen.

Denna aspekt tillsammans med Förhörsledarens brister i förhörsteknik gör förhören också ganska undermåliga och detta borde ha uppmärksammats från början!

Exempelvis pratar FL långa haranger med massvis av info o detaljer som tolken för det första inte hinner översätta ordagrant eller med autentisk lydelse till NB, därefter så kan NB så att säga gömma sig bakom två språkbarriärer med infon i två led att använda sig av i sin förnekelsetaktik.

Konfrontationsaspekten försvinner således och de chanser till att knäcka honom går om intet.

Istället har han gott om tid att samla fokus på : , inte förstå, inte uppfatta, inte hänga med, glida undan när tolkningen pågår o hinna tänka två gånger längre, vilket gör det mycket enklare att säga: jag vet inte, jag förstår inte. Det är inte svårt att se att NB faktiskt endast uppfattat säg hälften på sin höjd av vad FL lägger
fram.

De gånger som FL Långström når fram till breakingpoint när NB börjar gråta så schabblas det bort och Långström missar att gå djupare in o borra just där.
Har heller inte sett att FL använt sig av att fördjupa sig i att fråga NB om sitt speciella sexualintresse och
gå in på de sexualsadistiska detaljerna i mordet o hängningen: fråga honom vad han tycker om sånt på ett mer initierat sätt och vad han tycker om en person som gör sånt med en ung flicka osv.
Om jag skulle ha suttit där o förhört skulle det varit min väg att gå.

Man borde ha haft specialutbildad FL i kontakt med NB med kunskaper om denna typ av sexualbrottslingar, som lagt upp förhöret omkring just skammen, då hade troligtvis NB så som jag ser det som närmast kunnat brytas ned i dessa centrala beståndsdelarna av sitt psyke o förmåtts att erkänna.

Men lätt att säga, dock finns här genomgående kunskapsglapp i utredningen angående sexualsadistiska mord.
Kan bara önska o hoppas att de har forskare o psykiatriker med specialkunskap kallade till rättegången.

Bra inlägg!! Tack!! Först måste man ju fundera över varför ingen par 7 undersökning har gjorts. Det är märkligt. Har i vart fall inte hitta några indikationer på detta. Är man anklagad för ett sådant här mord så bör man ju förbereda för en mer omfattande undersökning. Jag tycker att man även bör undersöka hans hjärna ingående om han blir fälld. Stor psykundersökning också förstås.
Inte minst är det viktigt för forskningen. Kunna göra bättre profiler osv.

Har inte hunnit läsa alla förhör, mer ögnat igenom snabbt förutom broderns förhör. Generellt så verkar det vara hyfsade förhör med lite olika kvalitet.

Vi vet ju inte vad slags personlighet han har NB. Förhör bör ju anpassas beroende på det är för person man har framför sig, Vilka psykiska försvarsmekanismer använder personen? Normal intelligens? Grov brottsling, förstagångsförbrytare osv. Typ av brott?
För det första så bör man tänka på inramningen om det handlar om förhör som skall leda till erkännande. Hårda stolar med bord mellan förhörsledare och brottsling är inte bra. Bord är ett skydd, sitta upprätt på en pinnstol hjälper till att upprätthålla psykiska försvaret hos den förhörda.
Cigaretter och snus ska förbjudas, de tillhör också försvaret. S.k first order defence.
Den förhörda måste känna sig "naken", kunna slappna av och känna förtroende för förhörsledaren.

Flera förhör ska ju inte bara handla om det tekniska sidan av en undersökning på ett formellt sätt.

Förmågan att skapa kontakt och att skapa en relation med visst förtroende är ju avgörande för resultatet. Förhören blir en emotionell process hos brottslingen, en process som skall leda fram till sanning och erkännande.

Vad händer inom NB? Vi vet ju att han kan vara aggressiv och dominant. Vilja styra sin närmsta omgivning. Lägenheten han bodde i såg ju inte alltför fräsch ut. Han skötte inte sin hygien.
Han drack en del men vi vet inte hur mycket.
Efter mordet blev han mer rastlös och kunde inte sova på nätterna enligt brodern. Han gjorde inte det han skulle göra på jobbet.
Det verkar vara en uppseglande livskris med agiterad depression. Trycket inom honom gjorde honom mer eller mindre desperat.
Frågan är också, med tanke på hans påstående om att LHs pappa besökt honom på fängelset och skakat på huvudet åt NB, om han har en begynnande paranoia eller om det kan hänföras till normal rädsla och en ovetskap om hur det fungerar i Sverige.
Frågan är också om det pågår någon psykotisk process inom honom? Har han någon genetisk svaghet som finns i släkten vad beträffar psykiska sjukdomer. Inte ovanligt att schizofreni debuterar i hans ålder.

Viktiga frågor är också om han har något trauma i sin barndom? Har han på ett tidigt stadium varit tvungen att stänga av sina känslor pga av att han blivit misshandlad/misskött osv.

Oavsett vad som nu har hänt i NBs liv så kanske vi kan anta att hans psyke och försvarsmekanismer fungerar på en lägre nivå. Förnekelse är en primitiv psykisk försvarsmekanism. Förneka att han gjort något så hemskt som ett mord på en ung flicka. Fruktansvärt ångestskapande att inse detta faktum. Något han värjer sig mot i det längsta. Skam är likaså en primitiv känsla från barndomen, tidig ålder.

NB tycker synd om sig själv. Han gråter "krokodiltårar" under förhören. Inte för vad han gjort eller så, utan för att han den store och duktiga snickaren är utsatt för denna hemska anklagelse.

I förhören försöker han ta kontrollen, manipulera så gott det går. Minns inte, vill inte svara osv.

I förhöret där han påstår att LHs pappa besökt honom försöker han få hela förhöret att handla om just detta. Förhörsledaren går in lite väl mycket i hans påstående istället för att fortsätta förhöret på sina villkor.

Förhören borde ha blivit mer personliga, snappat upp när NB släppte på garden. Borrat in mer i hans sexuella fantasier, hans barndom, relationer, dottern osv. Skapat en förutsättning för ett erkännande. Pratat mer om hans mor.
Nja, jag tycker nog att de missat möjligheten att få fram ett erkännande. Vi får se om det kommer något men jag är skeptisk. Å andra sidan kan det vara svårt att skapa en förtrolighet med en tolk som mellanhand. Språkförbistringen skapar en mur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in