Citat:
Ursprungligen postat av
PhDSalander
Hur skulle du ha gjort och hur ser du på förhörstekniken?
Här är något av mina reflektioner kring förhören:
Jag ser stora brister i tolkens roll särskilt i NB .s förhör. Man kan tro att det är NB som pratar så dålig svenska, i själva verket är det tolkens språkförbistring som kommer fram i formuleringar med fel ordföljd mm. Hur NB uttrycker sig i ´ original´ framgår inte och förhöret blir på så vis sekundärt eftersom det inte går att tolka NB autentiskt utifrån tolkens svar . Detta är säkert ett av de största bristerna i utredningen.
Denna aspekt tillsammans med Förhörsledarens brister i förhörsteknik gör förhören också ganska undermåliga och detta borde ha uppmärksammats från början!
Exempelvis pratar FL långa haranger med massvis av info o detaljer som tolken för det första inte hinner översätta ordagrant eller med autentisk lydelse till NB, därefter så kan NB så att säga gömma sig bakom två språkbarriärer med infon i två led att använda sig av i sin förnekelsetaktik.
Konfrontationsaspekten försvinner således och de chanser till att knäcka honom går om intet.
Istället har han gott om tid att samla fokus på : , inte förstå, inte uppfatta, inte hänga med, glida undan när tolkningen pågår o hinna tänka två gånger längre, vilket gör det mycket enklare att säga: jag vet inte, jag förstår inte. Det är inte svårt att se att NB faktiskt endast uppfattat säg hälften på sin höjd av vad FL lägger
fram.
De gånger som FL Långström når fram till breakingpoint när NB börjar gråta så schabblas det bort och Långström missar att gå djupare in o borra just där.
Har heller inte sett att FL använt sig av att fördjupa sig i att fråga NB om sitt speciella sexualintresse och
gå in på de sexualsadistiska detaljerna i mordet o hängningen: fråga honom vad han tycker om sånt på ett mer initierat sätt och vad han tycker om en person som gör sånt med en ung flicka osv.
Om jag skulle ha suttit där o förhört skulle det varit min väg att gå.
Man borde ha haft specialutbildad FL i kontakt med NB med kunskaper om denna typ av sexualbrottslingar, som lagt upp förhöret omkring just skammen, då hade troligtvis NB så som jag ser det som närmast kunnat brytas ned i dessa centrala beståndsdelarna av sitt psyke o förmåtts att erkänna.
Men lätt att säga, dock finns här genomgående kunskapsglapp i utredningen angående sexualsadistiska mord.
Kan bara önska o hoppas att de har forskare o psykiatriker med specialkunskap kallade till rättegången.
Bra inlägg!! Tack!! Först måste man ju fundera över varför ingen par 7 undersökning har gjorts. Det är märkligt. Har i vart fall inte hitta några indikationer på detta. Är man anklagad för ett sådant här mord så bör man ju förbereda för en mer omfattande undersökning. Jag tycker att man även bör undersöka hans hjärna ingående om han blir fälld. Stor psykundersökning också förstås.
Inte minst är det viktigt för forskningen. Kunna göra bättre profiler osv.
Har inte hunnit läsa alla förhör, mer ögnat igenom snabbt förutom broderns förhör. Generellt så verkar det vara hyfsade förhör med lite olika kvalitet.
Vi vet ju inte vad slags personlighet han har NB. Förhör bör ju anpassas beroende på det är för person man har framför sig, Vilka psykiska försvarsmekanismer använder personen? Normal intelligens? Grov brottsling, förstagångsförbrytare osv. Typ av brott?
För det första så bör man tänka på inramningen om det handlar om förhör som skall leda till erkännande. Hårda stolar med bord mellan förhörsledare och brottsling är inte bra. Bord är ett skydd, sitta upprätt på en pinnstol hjälper till att upprätthålla psykiska försvaret hos den förhörda.
Cigaretter och snus ska förbjudas, de tillhör också försvaret. S.k first order defence.
Den förhörda måste känna sig "naken", kunna slappna av och känna förtroende för förhörsledaren.
Flera förhör ska ju inte bara handla om det tekniska sidan av en undersökning på ett formellt sätt.
Förmågan att skapa kontakt och att skapa en relation med visst förtroende är ju avgörande för resultatet. Förhören blir en emotionell process hos brottslingen, en process som skall leda fram till sanning och erkännande.
Vad händer inom NB? Vi vet ju att han kan vara aggressiv och dominant. Vilja styra sin närmsta omgivning. Lägenheten han bodde i såg ju inte alltför fräsch ut. Han skötte inte sin hygien.
Han drack en del men vi vet inte hur mycket.
Efter mordet blev han mer rastlös och kunde inte sova på nätterna enligt brodern. Han gjorde inte det han skulle göra på jobbet.
Det verkar vara en uppseglande livskris med agiterad depression. Trycket inom honom gjorde honom mer eller mindre desperat.
Frågan är också, med tanke på hans påstående om att LHs pappa besökt honom på fängelset och skakat på huvudet åt NB, om han har en begynnande paranoia eller om det kan hänföras till normal rädsla och en ovetskap om hur det fungerar i Sverige.
Frågan är också om det pågår någon psykotisk process inom honom? Har han någon genetisk svaghet som finns i släkten vad beträffar psykiska sjukdomer. Inte ovanligt att schizofreni debuterar i hans ålder.
Viktiga frågor är också om han har något trauma i sin barndom? Har han på ett tidigt stadium varit tvungen att stänga av sina känslor pga av att han blivit misshandlad/misskött osv.
Oavsett vad som nu har hänt i NBs liv så kanske vi kan anta att hans psyke och försvarsmekanismer fungerar på en lägre nivå. Förnekelse är en primitiv psykisk försvarsmekanism. Förneka att han gjort något så hemskt som ett mord på en ung flicka. Fruktansvärt ångestskapande att inse detta faktum. Något han värjer sig mot i det längsta. Skam är likaså en primitiv känsla från barndomen, tidig ålder.
NB tycker synd om sig själv. Han gråter "krokodiltårar" under förhören. Inte för vad han gjort eller så, utan för att han den store och duktiga snickaren är utsatt för denna hemska anklagelse.
I förhören försöker han ta kontrollen, manipulera så gott det går. Minns inte, vill inte svara osv.
I förhöret där han påstår att LHs pappa besökt honom försöker han få hela förhöret att handla om just detta. Förhörsledaren går in lite väl mycket i hans påstående istället för att fortsätta förhöret på sina villkor.
Förhören borde ha blivit mer personliga, snappat upp när NB släppte på garden. Borrat in mer i hans sexuella fantasier, hans barndom, relationer, dottern osv. Skapat en förutsättning för ett erkännande. Pratat mer om hans mor.
Nja, jag tycker nog att de missat möjligheten att få fram ett erkännande. Vi får se om det kommer något men jag är skeptisk. Å andra sidan kan det vara svårt att skapa en förtrolighet med en tolk som mellanhand. Språkförbistringen skapar en mur.